Råd vid första träffen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
P

ProxPeter

Gäst
Hej!

Jag är ny på denna sajt och har läst en hel del inlägg i olika forum och jag hittar mycket intressant information. Jag har lärt mig mer om Thailand under 2 dagars läsande än vad jag visste sedan tidigare. Men jag tänkte för att jag ska kunna få den information som jag är mest i behov av så startar jag en ny tråd.

Lite bakgrund: Jag har träffat en Thailändsk tjej via en datingsajt. Det känns väldigt bra och hon känns seriös, ödmjuk, snäll, lagom tuff och överhuvudtaget väldigt "rätt". Jag har en del erfarenhet av dating via nätet och tror mig kunna se skillnad på bedragare och seriösa kvinnor. När det gäller Nana, som hon heter så krävde hon direkt att vi skulle träffas via Skype för att, som hon sa, kunna se ansiktet på varandra. Jag har nog drabbats av "Loveism", jag läste det på någon av sidorna här och kände igen mig :) Nana är 36 år och har två barn, 11 och 15 år, sedan tidigare som bor hos henne. Hon bor i södra Thailand och hennes mor och far bor ca 20 mil norr om Bangkok. Hon är skild sedan 3 år och verkar vara beredd att lämna sitt gamla liv för att satsa på ett nytt. Jag ska åka till Thailand i december och planerar att träffa henne då.

Och här kommer lite av mina funderingar:
Hur bör den första träffen gå till? :-[
Ska jag köpa med mig presenter från Sverige till henne och barnen?
Ska jag bjuda upp henne till t.ex. Kho Samui eller Hua Hin under några dagar eller längre och ska jag i sådana fall erbjuda henne ett eget rum/bungalow?
Vad förväntas av mig när det gäller pengar och sådant som kostar?

Det finns många fler frågor men som jag inte kommer på just nu men ni får gärna fylla på av era erfarenheter.

Tacksam för svar!

Hej Peter ta det lugnt bara bjud ut henne någon stans så ni kan känna lite på atmosfären o se hur det funkar sen min egen åsikt så skulle ja aldrig åka till hua hin eller Samui jag skulle åkt till samet som e en otroligt lugn o vacker ö

Sen angående boendet bara fråga henne om hon vill ha eget rum eller om hon vill dela rum inge konstigare än de
Köp me dig lite choklad eller nåt till ungarna brukar vara uppskattat

Micke Glimt

ProxPeter!

Först och främst ska du väldigt välkommen hit till ChaiMai!!

Det finns många erfarenheter som delats ut av vissa medlemar och allt är matnyttigt, du, behöver inte vara rädd att ställa frågor inför din kommande relation, vi ska hjälpa dig på vägen och sudda bort grumliga tankar.
Jag, själv hittade min fru på TLL(Thai Love Links)och vi gifte oss relativt omgående och nu har vi en dotter tillsammans som är snart 18 månader gammal.. :D

Jo-Be/red.

Hej ProxPeter, vackert namn till att börja med, Peter alltså och välkommen till ChaiMai. Tycker inte du skall vara annorlunda än du är i Sverige om du träffar en dam här.

Vi tror gärna att vi måste vara så annorlunda när vi träffar någon på andra sidan jordklotet, men så är det inte.

Sen köp gärna en present till barnen och henne, är alltid populärt.

Bjuda henne till Koh Saumi eller Hua Hin, javisst varför inte, men Koh Samet äär som Glimten säger ett bättre alternativ, vacket, lungt och städat, men lägg inte över beslutsbördan på henne, för de är inte vana vid att du ställer massa frågor till henne om hon vill eller inte, utan hon om hon gillar dig följer hon dig dit du vill.

Separata rum ser jag som konstigt, allt sådant löser sig, bekanta er som vanligt med varandra och sen ser du hur det går och du kommer känna om det känns rätt eller fel, precis som här hemma i svedala.

Thai är inte männniskor som förväntar sig saker och ting, utan de tar sakerna som det kommer, var bara ditt bästa och var ärlig och uppriktig om dig själv, kör inga skrönor om än det ena än det andra som inte stämmer med verkligheten, för det kommer att upptäckas förr eller senare, samt lova ingenting och säg aldrig "kanske", kanske är ett ord som för Thai kan betyda en massa saker och det gör dem bara osäkra.

ProxPeter många gånger dramatiserar vi när det kommer till andra kulturer att det är så väldigt annorlunda, men kärleken är ganska lika över vårt klot.

Det är så att det troliga scenariot här är att hon tar med dig och hon gör allt för att din vistelse i Thailand med henne blir så bra som du aldrig ens kunde tänka dig.

Så slappna av och njut och lycka till!

insayt

Tack för era råd! Lite nervöst är det, tycker jag, men det känns lite lugnare när jag läser era svar. Eftersom hon bor i södra Thailand "Hat Yai" så tänkte jag att det vore bekvämare för henne att inte åka så långt och eftersom jag har planerat att åka till Kho Samui efter ett par dagar i Hua Hin så tänkte jag att det kanske var en bra plats att träffas på. Det är inte så jättelångt mellan Hat Yai och Kho Samui.

Jag kanske ska nämna att detta är min första Thailandsvistelse. Jag har varit i Kina ett par gånger men det går kanske inte att jämför med? Har ni några förslag på svenska presenter som kan vara trevliga att ta med?

/Peter

"ProxPeter " sa:
Tack för era råd! Lite nervöst är det, tycker jag, men det känns lite lugnare när jag läser era svar. Eftersom hon bor i södra Thailand "Hat Yai" så tänkte jag att det vore bekvämare för henne att inte åka så långt och eftersom jag har planerat att åka till Kho Samui efter ett par dagar i Hua Hin så tänkte jag att det kanske var en bra plats att träffas på. Det är inte så jättelångt mellan Hat Yai och Kho Samui.

Jag kanske ska nämna att detta är min första Thailandsvistelse. Jag har varit i Kina ett par gånger men det går kanske inte att jämför med? Har ni några förslag på svenska presenter som kan vara trevliga att ta med?

/Peter

Jaha, läste fel där, fick för mig att hon bodde norr om Bangkok, men det var ju föräldrarna, ja men Hat Yai, då är det ju bättre med Krabi, kring Krabi finns ju massor av platser där ni kan vistas. Men Hat Yai i sig själv är ju en stor strand, Hat Yai betyder "stor strand", så du behöver kanske inte gå över ån efter vatten. :).

Presenter är alltid svårt, köp till hennes barn, det vet jag uppskattas mycket för det är ett tecken på att du är öppen för inte bara henne utan hennes familj.

Det sämsta du kan göra är att komma dragandes med ett guldhalsband på tre kilo, varför inte bara som i Sverige kanske ha med dig en bukett blommor eller liknande, gör det inte krångligare en så.

Svårt med blommor kanske vet inte var ni skall träffas, på flygplatsen eller efteråt i Bangkok eller var?

Choklad som någon nämt här eller leksaker allmänt till barnen. Framförallt tro mig, hon förväntar sig inget, thai som jag sa har aldrig tankegångar som vi har och har aldrig förväntningar utan är väldigt avslappade och enkla människor och jag lovar dig att när du träffar henne är det som om ni känt varandra i hundra år.

Så ha ingen press på dig själv, för som jag sa, det är snarare så att hon tar hand om dig än du som tar hand om henne.

Varför inte köpa någon present som representerar där du kommer ifrån, som dalahäst om du bor i dalarna t ex.

insayt

Är Krabi ett lugnt ställe? Jag är inte mycket för att festa eller hänga i barer. Jag vill helst ha tillgång till aktiviteter av olika slag och nära till sol och bad. :thumbsup:

Tanken är att denna första träff ska bli en " lära känna träff" och se om det klickar även i verkligheten. Jag vill inte att hon ska känna sig utnyttjad om jag inte tycker att det fungerar mellan oss. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar? Jag är inte en ohyfsad eller respektlös person och jag vill att hon ska känna sig respekterad. Men jag anar att ni kanske tycker att jag bryr mig för mycket. Att jag borde släppa taget och låta det som sker ske? :nod:

/Peter

"ProxPeter " sa:
Jag vill inte att hon ska känna sig utnyttjad om jag inte tycker att det fungerar mellan oss. Jag är inte en ohyfsad eller respektlös person och jag vill att hon ska känna sig respekterad. /Peter

Då e inte jag rätt man o ge dig råd 8) för då e du det som inte jag e ;D

En superklyscha jag vet, men är det menat att hända så händer det. Men om man ska ge nåt tips så har nog de flesta avverkats. Du behöver inte bre på så mycket utan bara vara vänlig och respektfull så ordnar det sig nog. Det räcker ganska långt med thailändare/thailändskor att ta det lugnt.

Fast det där med att erbjuda olika rum/bungalows låter knepigt. Om hon vill ha det så säger hon säkert till. Det är som att träffa vilken tjej som helst, man får läsa av hur det går under träffen och agera därefter. Inte så mycket konkreta tips men det är allt jag har :) Lycka till!

"ProxPeter " sa:
Är Krabi ett lugnt ställe? Jag är inte mycket för att festa eller hänga i barer. Jag vill helst ha tillgång till aktiviteter av olika slag och nära till sol och bad. :thumbsup:

Tanken är att denna första träff ska bli en " lära känna träff" och se om det klickar även i verkligheten. Jag vill inte att hon ska känna sig utnyttjad om jag inte tycker att det fungerar mellan oss. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar? Jag är inte en ohyfsad eller respektlös person och jag vill att hon ska känna sig respekterad. Men jag anar att ni kanske tycker att jag bryr mig för mycket. Att jag borde släppa taget och låta det som sker ske? :nod:

/Peter

Krabi lungt ställe, nä kanske inte men det spelar väl ingen roll egentligen vart man åker, det finns ju lugna restauaranger och det finns lugna hörn där med, allt beror ju på dig själv, jag går inte heller på partyställen, fast det finns partyställen.

Jag åker till Krabi och Trang eftersom min frus barn har sin farfar och kompisar där då de bodde där i 16 år i några dar sen åker vi hem till Ban Phe, men jag springer inte på partyställen för det, man gör saker och ting till vad man vill ha det.

Som Ledarn sa, Hat Yai är ju bra nog, framförallt sitt inte och bygg upp föreställningar om saker som inte inträffat, utan som jag sa, slappna av för hon tar hand om dig och kommer att göra allt för att du skall må så bra du bara kan och att din vistelse med henne skall bli något du aldrig glömmer.

Sen behöver du inte heller bry dig om att vara rädd för att göra bort dig eller på annat sätt tro att du skulle bli skämmig, Thai förstår att vi falanger inte förstår den thailändska kulturen eller språket och Thai är oherhört toleranta när det kommer till avvikande kulturer, religioner, seder och bruk mm.

insayt

Tack för era råd!
Att åka till Hat Yai verkar vara det bästa tycker jag att det verkar som.

Jag ska släppa taget och försöka njuta av vistelsen och tiden med henne. Det är väl en av de viktigaste sakerna jag får ut av era erfarenheter och råd. :)

Mycket bra website! Det är kanonbra att få ta del av allt som står här.

/Peter

Kan CD skivor vara bra present till barnen? Med Loreen t.ex. och ngt annat svenskt. Till kvinnan tror jag inte på blommor. Thailändskor vill ha något som går att äta! Varför inte en burk blåbärssylt! Ha så trevligt och lycka till!

Planera inte för mycket. Ju fler planer och scenarios du bygger upp i huvet. Desto mer kan gå fel.
Nej, ta det som det kommer. Va dig själv och ärlig, så kan du förvänta dig det samma tillbaka.
Ett gott råd om gillar henne är att lyssna mer än prata. Men för den skull inte vara mesig.
Säg vad tycker och tänker. Stå för dina åsikter.
Funkar det inte så kan du ju åka hem.

Man kan väl förmoda att musiksmaken är olika hos äldre (både Thai o Falang) än hos ungdomar!

Många bra råd men också många olika åsikter. Jag får tänka genom detta och göra det på mitt sätt. :)

Ett genomgående tema, som jag tar till mig, verkar i alla fall vara: "Var dig själv och bygg inte upp så mycket förväntningar" Det är jag som ska åka dit och då får jag "ta seden dit jag kommer". Längtar som sjuttsingen, gör jag! :nod:

/Peter

"ProxPeter " sa:
Många bra råd men också många olika åsikter. Jag får tänka genom detta och göra det på mitt sätt. :)

Ett genomgående tema, som jag tar till mig, verkar i alla fall vara: "Var dig själv och bygg inte upp så mycket förväntningar" Det är jag som ska åka dit och då får jag "ta seden dit jag kommer". Längtar som sjuttsingen, gör jag! :nod:

/Peter

Peter!

Nått som funkar bra för att blidka hennes bit av presenter, gå till taxfree på flygplatsen och införskaffa ett set av deras typ ögonskugga, rouge eller parfym, gärna ett känt märke de brukar finnas till utförsäljning för 3-600Sek.
Har själv köpt 2 st av dessa till frun och hon uppskattade dem väldigt mycket(ett set blev t.o.m. stulet från huset av någon)..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
13
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp