Snart inga fattigpensionärer som har råd att bo kvar i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Blöt lär du ju bli. Ett vackert vattenfall är det.

Vill vi bada kan vi åka till Ubol Rat dammen, bilder finns i min Isaantråd. Inget saltvatten men det duger bra till oss.

Får dottern och även jag välja så väljer vi sötvatten, men visst har det sin charm och sitta vid strandkanten en kväll på en trevlig restaurang och äta och dricka något gott när man hör vågorna rulla in. Men det är inget hinder bara sätta sig i bilen och ta en weekend vid havet.

Ja det är dom jag menar, det är helt ok där, maten är god och så kan man sitta och titta ut över vattnet, ungarna gillar det, kanske får ta sig en tur dit nästa gång, Bang Saen 2 heter det stället

I Thailand bor jag i en by utanför Kamphaeng Phet några frågor på det. Bara för att tråden handlar om Issan tar du dig rätten att pissa på folk som bor där. Lite ödmjukhet så här på en måndag skulle göra sitt till Phonta. Bara för att din upplevelse var sur så behöver man ej ta till övertoner. Som man sår får man skörda är ett ordspråk jag kommer till att tänka på när jag läser ditt dravel.

Stämmer bra det , samma sak tänkte jag om ditt ;)

Så behöver vi inte diskutera denna tråd längre ,, skilda meningar är ju ej bra i detta forum.....

// Kommentar av forumvärden.

Lägg ner nu @Phonta :thumbsdown:

Trivsel
Forumet ska vara en plats för debatt med en trevlig ton och berikande i största allmänhet. Alla ska känna sig välkomna med sin medverkan i forumen. Välj därför ord med omsorg. Det hör till god ton att följa generell netikett. Du får inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något som kan tänkas bryta mot någon lag. Undvik personangrepp, tillmälen och ärekränkning.

Håll dig till ämnet
Håll dig till ämnet om du svarar på ett inlägg.

Hets mot folkgrupp, hatbrott etc
"Brottsbalken (1962:700) 16 kap 8 § " sa:
Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.

Det är inte så svårt.

Senast redigerad av en moderator:
Här badar jag inget hav men det duger för mig. Är förövrigt en bild jag blev väldigt nöjd med.

Badplats.JPG
Kanonbild om jag får yttra mig .......:rolleyes:

IMG_20140824_063921.jpg
Du är synnerligen lyckligt lottad tror jag , att trivas med familjen så nära är mycket ovanligt vad gäller västerlänningar ..
Grattis ,du tillhör undantagen vill jag påstå ,, verkligen grattis och jag menar det :thumbsup::thumbsup:
Jag klarade inte detta att aldrig få rå om mitt utan annan inblandning...:)

Nu har jag det bra med min fru härnere och hon har det bra när hon är däruppe med barnen , dom är ju stora och nu gifta bägge två , 16 och 18 år gamla :rolleyes:

Hon gillar även hon att bo här på landet utanför Pattis

@Phonta Det handlar om respekt! jag respekterar dem och deras ägodelar, ser dem som mina jämlikar och behandlar dem som sådana. Även i byn möter jag aldrig några ledsna miner eller att de skulle försöka utnyttja mig på något sätt. skulle vilja säga att de flesta tycker bra om mig och ser till mitt bästa. På mina tår trampar man bara en gång och jag är inte rädd för att be någon fara åt helvete och det vet de om. Frugan har bott i Sverige sedan 2000 och har till den mån det är möjligt för en Thai att försvenska sig gjort så. Det underlättar betydligt vill jag påstå att vi står enade om problem skulle uppstå och hon är inte sen att ryta till om det skulle behövas. Jag tror utan att med säkerhet veta att mycket av hur man blir behandlad beror på förhållandet man har till sin respektive, är där ingen ömsesidig respekt och kärlek tror jag de i ens omedelbara närhet ser det och agerar därefter. Vägen till svärföräldrarnas hjärta går genom frugan och barnen och ser de att vi älskar varandra och att de har det bra är det inte så svårt att få en bra relation inte bara till dem utan alla i gemenskapen där nere. Sen är jag inte dummare än att jag känner till uttrycket thai rak thai och vet att jag inte står högst upp i hierarkin men det kan jag leva med. Sen så passar jag inte in i den stereotypa bild de har av en öldrickande barsk farrang som bara pratar med andra farranger och ser ner på dem och gärna snackar skit om dem. Jag trivs bra bland dem och med dem och det kanske har smittat av sig på dem vad vet jag, jag vet så pass mycket som att jag lever ett lugnt och harmoniskt liv mitt upp i bland dem och stormtriv med det.

Det verkar som att du och jag har ganska likartade relationer till svärföräldrarna och till folk i byn i övrigt. Ömsesidig respekt är det som gäller. Svärföräldrarna vet att jag älskar fru och barn över allt annat, ingen skillnad på mina två bonusbarn (13 & 10) och vår gemensamme son på 2 år.

Att min älskade familj har det bra den dag jag kastar in handduken för gott har högsta prioritet. Min hustru har gjort och gör mig fortfarae så lycklig, jag missunnar henne inte att flytta tillbaka om hon nu vill göra det när tiden är rätt.

jag får ut mellan 27,000 och 32,000 baht i månaden just nu. Kan absolut inte klaga. Visst vore det för lite om jag hade barn o.s.v. Men i min ålder och min situation idag fungerar det bra med de pengarna (sen tackar jag inte nej till mer, men det är väl därför jag studerar vidare antar jag).

Hyran ligger på 3700 bt/månad.
Med el och vatten brukar det bli 4300-4600 bt.
Andra avgifter så som internet och dylikt ligger på en 1500 totalt kanske.
Så säg att det är 9000 allt som allt, och att jag får ut 30,0000, för att räkna med en viss marginal.
Skulle innebära att jag har typ 600-700 baht/dag i fickpengar. Det bör knappast vara för lite. Det borde gå att spara in någon dag här och där, precis som man gör hemma i Sverige.
Antar att många har en massa andra avgifter som inte jag har dock, så som bensin, barn och hela faderullan.

Min fru tjänar ca 25,000 baht i månaden med, så tillsammans har vi mer än nog. Så för att bo i Thailand tycker jag inte CSN är omöjligt att leva på. Och så länge man inte lever på absolut grundpension - eller vad det kallas - så bör man väl få ut mer än vad jag får i CSN/månad tycker man(?)

(jag vet ju självklart ingenting om pension då jag inte kommit dit i livet ännu. Så skriver mer frågande utifrån min egen situation än som någon sorts peak att det inte skulle vara svårt att leva på småpengar. Är mest intresserad av hur andra påverkats. Jag har mest påverkats av att jag räknade med mer än vad jag får, farligt spel som aldrig bör göras. Man lär sig så länge man lever)

Tror du har missat en del om mig :) Även min hustru har bott i Sverige och försvenskats under tio år , där har hon lärt sig att inga slantar är gratis , hon har jobbat varje dag hårt som fn , städat trappor , skurit lax på Sushi restaurang mm.. Inga problem med mina Svärföräldrar ,bästa man kan tänka sig och åtnjuter min fulla respekt , det som hela tiden varit problemet är hennes två döttrar , de har sen vi tog dem till Sverige gjort livet djävligt surt för mig , idag vill jag fn helst inte se dem . Det de gjorde mig och min fru som tack för att jag ville ge dem en chans i Sverige kan inte tas här på forumet.. Så där har du en del av varför jag ALDRIG bosätter mig i närheten av dessa , nu har de dessutom skaffat sig varsin "Man" som varje gång mamma kommer upp skall bo i huset inklusive alla bekvämligheter .. Gratis mat , gratis full AC hela djäkla dygnet (3000thbt)Mäad mm.mm det finns inte ord för min avsky , allt bottnar i att Thaibarnen få göra vad fn de vill .. Mina barn respekterar sina föräldrar och jag respekterar dem , detta finns inte hos många Thaibarn , jag skrev många ,inte alla .....

har just hemkommit från ett mycket trevligt 80 års kalas hos en Holländsk farang som bott här i 25 år , han liksom jag värdesätter ett skötsamt liv här i Pattis med våra respektive hustrur ;)

Alla barn är olika, du har helt rätt Phonta. Detta har varit uppe i andra trådar, men det är därför det är viktigt att dom får komma till Sverige så tidigt som möjligt om dom nu överhuvudtaget skall flytta. Vi har lyckats bra tycker jag och detta lägger en bra grund för en flytt till Thailand om ett antal år.

Och det är ju inte alls säkert att dom vill flytta tillbaka dit när den dagen kommer, jobb, flickvän och pojkvän kommer i vägen. Framtiden får utvisa.

Där har jag tur med min bonusson som var två när vi träffades och fyra när han kom till Sverige. Eller tur är förmodligen fel sätt att beskriva det på.Ska utan omsvep erkänna att det tog en tid innan han blev klar över att det var mina regler han skulle förhålla sig till. Men nu när han ska till att bli nitton är det en grabb jag är stolt över att kalla min son. Har alltid blivit kallad pappa och det är ett far/son förhållande vi har på alla sätt och vis.

Där har jag tur med min bonusson som var två när vi träffades och fyra när han kom till Sverige. Eller tur är förmodligen fel sätt att beskriva det på.Ska utan omsvep erkänna att det tog en tid innan han blev klar över att det var mina regler han skulle förhålla sig till. Men nu när han ska till att bli nitton är det en grabb jag är stolt över att kalla min son. Har alltid blivit kallad pappa och det är ett far/son förhållande vi har på alla sätt och vis.

Jag kan verkligen relatera till mycket av vad du skriver, och detta stycke gjorde mig lite rörd. Jag tror och känner att mina bonusbarn kommer att se mig som sin riktiga pappa, och kommer känna tacksamhet för vad jag gjord för dom och familjen när dom blir vuxna. Till skillnad från min egen far som gör allt för sin egen vinnings skull, kommer jag att göra allt för familjens skull, barnens skull.
Precis när jag skulle till att åka fick jag en lapp av dottern där det stod något på thai. Jag kunde läsa Barbie och pochai (pojke), fattade direkt att hon ville att hennes pappa skulle komma ihåg att köpa med sig en barbie och Ken docka när han åker till Sverige... Jag fattade också att jag är deras älskade pappa. Den enda pappa dom någonsin haft och kommer att få.

När det gäller att vara fattigpensionär i Thailand, är det något jag bara kan beklaga. Detta med kursen är lysande för mig personligen men katastrof för er som får lön i SEK. Kan inte fatta vad Sverige tjänar på att få en valuta som ett U-land? Vad säger det om bilden av Sverige i omvärlden? Jag har en livsfilosofi att investera inför framtiden och att vara självförsörjande. Jag kommer att satsa igen när pengarna rullar in på att ha ett hem i Thailand och en inkomst så jag inte behöver leva på min grundpension. Ärligt talat, jag kommer leva som jag gör nu, hålla på med affärer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
52
Visningar
7 K
glimten66
G
A
Svar