jag får ut mellan 27,000 och 32,000 baht i månaden just nu. Kan absolut inte klaga. Visst vore det för lite om jag hade barn o.s.v. Men i min ålder och min situation idag fungerar det bra med de pengarna (sen tackar jag inte nej till mer, men det är väl därför jag studerar vidare antar jag).
Hyran ligger på 3700 bt/månad.
Med el och vatten brukar det bli 4300-4600 bt.
Andra avgifter så som internet och dylikt ligger på en 1500 totalt kanske.
Så säg att det är 9000 allt som allt, och att jag får ut 30,0000, för att räkna med en viss marginal.
Skulle innebära att jag har typ 600-700 baht/dag i fickpengar. Det bör knappast vara för lite. Det borde gå att spara in någon dag här och där, precis som man gör hemma i Sverige.
Antar att många har en massa andra avgifter som inte jag har dock, så som bensin, barn och hela faderullan.
Min fru tjänar ca 25,000 baht i månaden med, så tillsammans har vi mer än nog. Så för att bo i Thailand tycker jag inte CSN är omöjligt att leva på. Och så länge man inte lever på absolut grundpension - eller vad det kallas - så bör man väl få ut mer än vad jag får i CSN/månad tycker man(?)
(jag vet ju självklart ingenting om pension då jag inte kommit dit i livet ännu. Så skriver mer frågande utifrån min egen situation än som någon sorts peak att det inte skulle vara svårt att leva på småpengar. Är mest intresserad av hur andra påverkats. Jag har mest påverkats av att jag räknade med mer än vad jag får, farligt spel som aldrig bör göras. Man lär sig så länge man lever)