Reseberättelse med bilder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
V

vulcan

Gäst
Skall försöka skriva en reseskildring med bilder från vårt senaste besök i Thailand. Den 10 dec lämnade vi ett grått Svedala för 6 veckor i värme och sol med familjeliv och semester.Vi skulle börja med att besöka min dotter som var evakuerad från Bangkok pga översvämningarna. Landade i Bangkok 6 på morgonen, taxi till södra busstationen för vidare färd mot Chumphon. Där skulle vi få träffa min dotter hennes thaikille och mitt barnbarn (född 23 okt 2554). 6 timmar på buss är ganska tungt efter en 15 timmars flygresa.
Här några bilder från första mötet. Många tårar blev det.

Morfar, dotter, barnbarn (Kevin)

SAM_1135.JPG

SAM_1138.JPG

SAM_1140.JPG

Börjar bra, sådana möten mycket kära, kommer följa din berättelse
mvh Rolf

Jag ser fram emot din berättelse, Vulcan. Trevligt att du vill dela med dig av dina upplevelser. Och stort grattis till barnbarnet Kevin!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Tack för all uppskattning. Glömde säga att thaikvinnan på bild 3 är min fru Toy. Kanske jag skulle ge lite bakgrund till varför min dotter befann sig i Chumphon och inte i Bangkok där de normalt bor. Ja ni vet ju att det var översvämningar i Bangkok i oktober förra året. Jag ringde min dotter den 20/10 och allt var bra med henne och graviditeten. När jag rinde igen den 22 hade de blivit evakuerade, huset stod under 2m vatten, men allt var lugnt de hade fått en annan bostad. Den 23:e kom värkar ilfärd till sjukhuset där hon gått hela tiden men de kunde inte ta emot henne, hela bottenplanet var vattenfyllt. Transport till militärsjukhuset med lastbil (enda sättet att ta sig fram). Allt gick bra med födsel. Dom skulle skrivas ut den 26, den 25 fick dom besked om att den nya lägenheten också stod under vatten. Kul när man precis har fött! Därför bestämde dom sig för att lämna Bangkok till allt lugnat ner sig och åka till Pongs (pojkvän) familj i Chumphon. Men Kevin blev ju söt ändå trotts allt vatten. Återkommer snart med mer från vår resa.
Lennart
Diza, Kevin

SAM_1766.jpg

Forts…..
Vi stannade 5 dagar nere i Chumphon, Bodde i en bungalow nere vid stranden som var helt ok för 600b natten. Vi gjorde inte så mycket mer än umgicks med dotter och barnbarn (det var ju 2 år sen senast). Torsdag, dags att åka vidare norrut. Buss till Bangkok, taxi till norra busstationen för vidare transport till Khon Kaen. Dit kom vi 6 på morgonen fredag. Yngsta grabben (Toys) och hans fästmö mötte oss och körde oss till ett mindre samhälle ca 2 mil från Khon Kaen där de bor med hennes föräldrar. Det blev ett kärt återseende. Vi träffades för ett år sen då det var förlovning och fann varandra direkt. Grabben och flickvän har en liten affär som hon sköter. Det var mycket som skulle ordnas de här dagarna Earth (grabben) skulle ta sin examen den 21/12. Han är nu utbildad farmaceut. Den 6/1 Skulle den stunda bröllop för ungdomarna, så det var en del som skulle göras.Vi stannade här en vecka. Dagarna gick åt till att hjälpa till i affären, åka till Khon Kaen och proviantera. Kvällarna ägnades åt umgänge med familj och vänner. Thaimat i alla dess former och då menar jag alla former. Grillkväll-meny: komage, grisöron, svål, gristarm osv. Vad är det för fel på en rejäl köttbit. Jag har lite svårt för maten i Isan, men jag brukar försöka prova allt en gång (man vet ju inte vad man tycker innan man provat). Grillade grisöron, nja…. Ingen höjdare. Kokt komage, som att tugga gummi. Grillad gristarm såg läcker ut där den låg färdiggrillad, men sen skall man ju tugga i sig den. Då kommer det ut en klibbig sörja, Bara att spotta och fräsa. Jag påtalade detta för Toy (frun), ”det är ju skit i tarmen.” Nej nej säger hon, ”det är grismat, nyttigt”. Bara för att man tar tunntarmen så är det fortfarande skit för mig.
Vi hörs snart Vulcan!

Bild 1: Affären
Bild 2: Gristarm
Bild 3: Det vankas kyckling
Bild 4 Samkväm i natten

SAM_1157.JPG

SAM_1178.JPG

SAM_1192.JPG

SAM_1243.jpg

Har haft dåligt med tid att skriva. men lägger in några bilder som ni kan titta på så länge tills jag återkommer.
Enliten tävling: vad föreställer sista bilden?
Ha det bra alla.

SAM_1171.JPG

SAM_1175.JPG

SAM_1180.JPG

SAM_1182.JPG

SAM_1184.JPG

Skulle tro att det är en grj för att testa någon typ av smink, dvs vilken färg man ska ha-
Eller så är det en flugsmällare för djurvänner :D

"vulcan " sa:
Har haft dåligt med tid att skriva. men lägger in några bilder som ni kan titta på så länge tills jag återkommer.
Enliten tävling: vad föreställer sista bilden?
Ha det bra alla.

Vulcan!

Detta vertyg är till för att kolla hudens färg, Den kommer ifrån förtaget"Oriental Princess"och är en"skin checker", används när man ska avgöra vilken typ av"grundfärg"man ska ta för att få det bästa och jämnaste resultatet på slut produkten(frun i det här fallet)..

Orsak till kunskapen får jag skylla på frugan som också har en sån, vilken används flitigt..

Jo-Be

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp