Hej
Ska alla vara precis som Svenskar så finns det ju inte så många ställen att åka till, när man vistas i andra länder och kulturer fungerar inte allt på samma sätt som i Sverige, att alla inte agerar, tycker och resonerar likadant som vi Svenskar är något man får lära sig att leva med i utlandet.
Sen har ju även andra folk och kulturer även en del att lära oss, så det blir till viss del en anpassning och ett lärande när man vistas i andra kulturer.
Mvh isan lover
Jag sitter som du förstår inte tillsammans med andra faranger.
Hade vi valt flytta till ett farangställe hade jag möjligen suttit med faranger och talat om hur dåligt thai fattar det det här etc.
Nu har jag valt att flytta till min frus hemby där det är sällsynt med faranger.
Det finns i byn ingen farang utöver mig. Det finns i grannbyarna lite tyskar, norrmän och en svensk som är här ibland.
Det är jag som måste förstå thai folk tillräckligt för att bli accepterad och få kontroll på vårat liv.
Att leka farang duger inte helt enkelt.
Jag kan aldrig bli thai fullt ut, men jag kan vara farangen som beter sig som en thai, bakom min fru.
Byborna här vill gärna ha mig med numera.
Som en thai sade så sent som ikväll: Jag gillar dig, du börjar till och med se ut som oss nu.
Jag är nykterist men måste mingla utan att visa något. Så nu ikväll är jag onykter på thai sprit.
Jag anpassar mig till situationen och styr från den.
Mitt mål är att sätta min fru som viktigast i byn oavsett släkten. Sedan får vi se vad jag klarar av under min livstid.
Jag börjar förstå hur det tickar i thai huvud.
Visst saknar jag ibland att kunna tala med någon obehindrat på mitt språk. Det är därför jag är här på TS ;-)
Dagligdags är det enbart thai och lite engelska här. Svensk kultur börjar jag tappa nu.
Judisk, ja, kiddush och sabbath håller jag. Jag har kontakt med synagogan i bangkok men besöker aldrig. Email med Rabbi i Bangkok ibland med långa mellanrum.
Messenger med sonen och systern med mina äldre kompisar.
Sammanfattningsvis, antingen lär jag mig och beter mig som en thai, eller lämna platsen.