Rätt och fel Släkten förstörde vårt hus och tomt. Vad göra?

Hej

Mig veterligen tvättar och duschar sig varenda människa i Thailand ifrån barn till vuxna innan dom går och lägger sig, på den tiden innan dom hade rinnande vatten gick man till floden alternativt duschade med hjälp av en skopa och vatten ifrån en stor lerkruka, själv har jag aldrig besökt någon by eller ett hem där folk går och lägger sig utan en dusch.

Mvh isan lover
Jag har också bott par år i tassemarkerna.
Dem enda som duschade innan dom gick och la sig där var jag och svärfar, vi var 11 stycken som bodde i det skjulet, hade nog märkt om någon mer hade duschat.
Hos nuvarande svärföräldrarna duschar dom oftast en gång dagtid när det är varmt ute.
Svärfar har jag nog bara sett duscha par gånger.
Och duscha är då att skopa kallt vatten över sig, och vattnet ser inte helt fräscht ut heller alltid i dom betongkaren.

Samma när det kommer till rengöring av bord och hyllor gammal sliten handuk helt nerskitad som man doppar i kallvatten och drar över borden, jätterenligt 55555.

Hej

Jag kan åtminstone konstatera att dessa lån inte har avhjälpt dom problem som finns, många barn kan som sagt inte ens läsa och skriva bra när dom går ut grundskolan, kanske borde man börja med att höja nivån på utbildningen där.

Mvh isan lover
Är det en sådan skola du låter dina barn gå i när ni är där på vintrarna?

Jag har också bott par år i tassemarkerna.
Dem enda som duschade innan dom gick och la sig där var jag och svärfar, vi var 11 stycken som bodde i det skjulet, hade nog märkt om någon mer hade duschat.
Hos nuvarande svärföräldrarna duschar dom oftast en gång dagtid när det är varmt ute.
Svärfar har jag nog bara sett duscha par gånger.
Och duscha är då att skopa kallt vatten över sig, och vattnet ser inte helt fräscht ut heller alltid i dom betongkaren.

Samma när det kommer till rengöring av bord och hyllor gammal sliten handuk helt nerskitad som man doppar i kallvatten och drar över borden, jätterenligt 55555.
Mina svärföräldrar är väldigt noga med att duscha minst en gång om dagen, förvisso på det "gamla" sättet med skopa men med tvål och schampoo. Det har dom gjort sen jag träffade dom första gången. Svärfar gillar inte att använda en vanlig dusch, man blir inte ren i den påstår han. Själv använder jag sällan thaiduschen, enbart i nödfall om det av någon anledning är stopp i vattentillförseln.

Mina svärföräldrar är väldigt noga med att duscha minst en gång om dagen, förvisso på det "gamla" sättet med skopa men med tvål och schampoo. Det har dom gjort sen jag träffade dom första gången. Svärfar gillar inte att använda en vanlig dusch, man blir inte ren i den påstår han. Själv använder jag sällan thaiduschen, enbart i nödfall om det av någon anledning är stopp i vattentillförseln.
Ja duschade en gång om dagen gjorde alla 11 i det huset med.
Men det stod inte 11 st på kö innan läggdags.
För IL och @PeterSfa snackar ju om att alla i hela Thailand duschar innan dom lägger sig och sen kanske 4-5 gånger under dagen på det.
Det jag vänder mig emot.

För att vara helt ärlig så har jag inte kontroll på mina svärföräldrars duschande. Det är ingenting jag registrerar direkt, men det känns som att det duschas mot kvällen.

Angående att tvätta händerna så görs det väl i Sverige från tidig förskoleålder, så där har jag svårt att se att det skulle vara stor skillnad.

Det kan ju vara så att IL faktiskt fått sin uppfostran sent i livet på landsbygden i Thailand. Svenska öbor är väl avskärmade, precis som folket i inlandet uppe i norr.
Man hör fort banjospelande när man kommer till sådana platser.

Är det en sådan skola du låter dina barn gå i när ni är där på vintrarna?

Hej

Ja det är vår närmaste byskola som gäller för vår son, han har följt samma klass ifrån 2-3 års åldern i förskola till grundskola där han nu ska gå i klass 6 nu till vintern.

Vårt mål är ju att pojken ska kunna tala, läsa och skriva Thai, detta mål är fullt möjligt att nå även där eftersom frugan kör extra lektioner med honom.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är vår närmaste byskola som gäller för vår son, han har följt samma klass ifrån 2-3 års åldern i förskola till grundskola där han nu ska gå i klass 6 nu till vintern.

Vårt mål är ju att pojken ska kunna tala, läsa och skriva Thai, detta mål är fullt möjligt att nå även där eftersom frugan kör extra lektioner med honom.

Mvh isan lover

Hur fan ska det gå till när de ungar som går där på heltid inte klarar av det.

Ja duschade en gång om dagen gjorde alla 11 i det huset med.
Men det stod inte 11 st på kö innan läggdags.
För IL och @PeterSfa snackar ju om att alla i hela Thailand duschar innan dom lägger sig och sen kanske 4-5 gånger under dagen på det.
Det jag vänder mig emot.

Hej

Att folk duschar 4-5 gånger om dagen har åtminstone inte jag tagit upp, men att folk tvättar händerna innan dom äter och duschar efter jobbet är min erfarenhet.

Mvh isan lover

Ja, varför gör inte dom andra det. Dom har ju långt mycket större förutsättningar.
Kanske dags att reformera byakulturen och inse att det någon förfader tyckte för 200 år sedan, kanske inte är så vettigt idag.

Hej

Det finns nog flera anledningar till att föräldrarna inte lägger så mycket tid på barnens skolgång och lärande, dom flesta föräldrarna kommer ju också ifrån enkla förhållanden och såg nog skolan mest som något nödvändigt ont, det som gäller är att få ihop till mat på bordet nästa dag, någon långsiktighet eller plan för framtiden finns nog oftast inte överhuvudtaget.

Mvh isan lover

Hej

Det finns nog flera anledningar till att föräldrarna inte lägger så mycket tid på barnens skolgång och lärande, dom flesta föräldrarna kommer ju också ifrån enkla förhållanden och såg nog skolan mest som något nödvändigt ont, det som gäller är att få ihop till mat på bordet nästa dag, någon långsiktighet eller plan för framtiden finns nog oftast inte överhuvudtaget.

Mvh isan lover

Är det ingen som har förklarat för dom att man måste ändra på sig om det ska bli bättre i framtiden? Har man ingen som helst lust att göra några uppoffringar från dagens romantiska utopi?

Hej

Det kan man ju tycka men jag tycker mig känna igen detta ifrån en rad s.k naturfolk jorden runt.

Mvh isan lover

Härligt! Nu fick du klämt in ”naturfolk”.
Det är helt ok att dom lever precis som dom vill, men då ska man inte klaga och gnälla att man har det dåligt. Man har det tydligen tillräckligt bra för att skita i förändring.

Härligt! Nu fick du klämt in ”naturfolk”.
Det är helt ok att dom lever precis som dom vill, men då ska man inte klaga och gnälla att man har det dåligt. Man har det tydligen tillräckligt bra för att skita i förändring.

Hej

Själv skulle jag nog säga att det verkar som om många naturfolk har det svårt med anpassningen till vårt moderna samhälle.

Mvh isan lover

Hej

Själv skulle jag nog säga att det verkar som om många naturfolk har det svårt med anpassningen till vårt moderna samhälle.

Mvh isan lover
Hur många år tog det innan din fru anpassade sig till Sveriges moderna samhälle?
Det måste ha vart jobbigt både för dig och henne?

Min x svägerska kom till Sverige -92 från en by i Filippinerna och för henne blev det en extrem resa i en tidsmaskin minst 100 år framåt.

Hej

Jag håller med helt, i många länder anser man västerlänningar vara riktiga smutsgrisar och det med rätta, i Thailand klagar helt riktigt ofta tjejerna på falanger som inte duschar trots att dom är svettiga, går och lägger sig sig utan att duscha o.s.v, har hört talas om detta ofta genom åren.

I länder där man äter med händerna vill ju dom övriga runt bordet knappt äta om en utlänning sitter och tar i maten utan att ha tvättat händerna, då kan man se att ingen rör maten på hans sida av det gemensamma fatet.

Mvh isan lover

Men lägg ner nu! Thailändare vet ju inte mycket om hygien. Jag har aldrig set en thai tvätta händerna innan dom äter. Sällan dom tvättar händerna efter toa besöket heller. Sedan sitter dom på restaurang och torkar av besticken med pappersservetter. Blir ju nästan löjligt. Kolla bara hur dom hanterar mat. Kom inte med en massa dravel nu. Deras nivå på hygien är inte högre än tex Sverige.

Hur många år tog det innan din fru anpassade sig till Sveriges moderna samhälle?
Det måste ha vart jobbigt både för dig och henne?

Min x svägerska kom till Sverige -92 från en by i Filippinerna och för henne blev det en extrem resa i en tidsmaskin minst 100 år framåt.
Min fru anpassade sig ganska snabbt, även vad gäller språket. Det som tog tid var att bygga upp hennes självförtroende, det kan svikta än i dag. Detta trots att jag alltid har uppmuntrat henne på ett positivt sätt och inte utan anledning. Hon har verkligen lyckats med anpassningen bortsett från att hon fortfarande älskar att sitta och glo på thailändska tårdrypande såpoperor på mobil eller platta.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K