SV: Baka vörtbröd i Thailand

G

glimten66

Gäst

Ledsen Lego men bättre sent än aldrig :)

แป้งข้าวไรย์ = RÅGMJÖL
น้ำเชื่อมดำ = MÖRKSIRAP
ยีสต์ = JÄST

O för lite bättre smak tillsätt หางหนู

legolas.:-)

Tyvärr jag vet inte om det.men det skulle vore bra om du kan fråga bageri där nere,

Kanske det är nytt för dem i Thailand.Jag bakar aldrig bröd så jag har ingen aning om det :-)
MVH
Phirris

Bra där glimten..

"Phirawan " sa:
legolas.:-)

Tyvärr jag vet inte om det.men det skulle vore bra om du kan fråga bageri där nere,

Kanske det är nytt för dem i Thailand.Jag bakar aldrig bröd så jag har ingen aning om det :-)
MVH
Phirris

Bra där glimten..

Tack Phirawan :)

Här hemma har knäckebröd också blivit populärt och det är Sport som gäller. Ungarna älskar det och då gärna med kaviar eller leverpastej. Annars duger fullkornsbröd gott, franskbröd inhandlas inte längre. :)

"Mats 49 " sa:
Det beror på att det ej ingår i deras matkultur sen evigheter tillbaka,
dom lär sig äta det och tycka om det också om dom kommer i kontakt med andra matkulturer
Precis som vi på forumet..... :)
lärt oss äta andra länders mat......
:wai: :wai:
Det gäller inte alla här på forumet.

"ledarn " sa:
Men i början var det ju bara formfranska som gällde för bägge :laugh: :laugh:

Samma här. Rostat bröd med ett tjockt lager sylt. Eller som härom kvällen: med sötad kondenserad mjölk. När jag lägger en bit stekt strömming eller makrill på mackan tittar hon bara konstigt på mig...

"legolas " sa:
Ta bara affären "Mr Donout"... När jag kom runt 2008, så var det en thai då och då som köpte en donout där.... sedan alltmer och efterhand och nu till slut idag,, så är det oftast en lång kö på Mr Donout och det är inte falang som köar utan thaimänniskor. Och de köper inte 1 donout ofast utan flera kartonger. faktum är att de äter som bara fan dessa domouts...

Det är ju sött, och då tycks det inte finnas någon botten! Beroende på hur man ser på saken är det väl tur eller otur att jag är löjligt förtjust i söta bakverk själv. Tillreda godsakerna får jag dock göra själv, för det är något helt nytt som damen inte behärskar.

"gunnarg " sa:
Vanliga thai äter inte bröd över huvudtaget. 8)
:o :o :o
Då bor det inga vanliga thai i våra trakter för här säljer man både mackor och varma mackor från klämgrillen samt bröd på hyllorna och det bor inte många faranger i området.
De jag sett köpa dessa är thai om jag inte har fel på ögonen. Bröd har kommit fort i thailand.
Att sen vissa områden inte har bröd kan bero på många saker, ex fattiga områden men det kommer
Tycker synd om dig då du hela tiden är trångsynt :nod: :nod: :nod:

"legolas " sa:
Mats det bästa rådet jag kan ge dig är att köp med dig ett gäng påsar med Vörtbrödsmix, det blir skitbra. Kan du så ta med rågmjöl, hittar bara inte rågmjöl härnere. jag skiter dock i det och kör vanligt mjöl vilket funkar lika bra tycker jag.

Sedan följer du bara receptet på mixpåsen. Förresten glöm inte att köpa med dig torrjäst hit ner också... jag får i alla fall EJ tag i jäst härnere, men torrjäst då!!!
Lycka till...

ps. har du ugn härnere då... det är ett annat kapitel, men kontakta mig så kan du får expert råd, sedan när du fixat ugnen dithem, så bör du kunna klara att baka bröd och pizza och allt möjligt...
Att du aldrig lär dej :) Fan du bor ju på landet du kan inte ställa sådana krav.
Kom ner och hälsa på nån gång nästa år så ska du få ett grovt mörkt mjöl. Dom har det i Ban Phe :D Annars är allt bra 8)

"kjell.t " sa:
:o :o :o
Då bor det inga vanliga thai i våra trakter för här säljer man både mackor och varma mackor från klämgrillen samt bröd på hyllorna och det bor inte många västerlänningar i området.
De jag sett köpa dessa är thai om jag inte har fel på ögonen. Bröd har kommit fort i thailand.
Att sen vissa områden inte har bröd kan bero på många saker, ex fattiga områden men det kommer
Tycker synd om dig då du hela tiden är trångsynt :nod: :nod: :nod:
Detta har inget med trångsynthet att göra.

"legolas " sa:
Bra då vet jag, skall ju ändå åt det hållet nån gång!! är det rågmjöl då?? Fråga frun hon vet säkert om hon är uppfosrad rätt.... ;) ;) ;) :)
Jo hon är rätt vaggad jag träffade ju henne i unga år :D
Mjöl Bild så kan du leta. Finns även på Foddland i Pattaya.
Det blir bättre och bättre, igår hittade jag bitsocker :)

Mjöl.webp

"legolas " sa:
Tack för bilden Rolf med mjölet. Angående bitsockret (socker) och salt, så kanske det är några av de saker som du borde sluta med så fort som du nu flyttar hit ner. Inget av det är speciellt bra för din kropp, och härnere behöver du det inte alls faktiskt. De har ju saltersättningar här i annan form typ Naambaa....
:wai: :wai:

Sluta med salt och socker??? Behövs i olika mängder både i kroppen och maten, dvs om man inte förstört smaklökarna.
Socker är även bra till annat ex jäsa, sen e det ju inte sött i smaken ;D ;D ;D
Salt och socker har olika funktioner i kroppen och ska helt klart inte överkonsumeras särskilt om man har anlag för vissa saker eller sjukdommar. Ex Diabetes eller hjärtsjukdommar, då först är det skadligt. Helt klart är det beroende på vad man äter om man behöver tillskott men kan inte bara slopas helt
T.o.m. afrikas elefanter vandrar över halva kontinenten för det salt de behöver

"legolas " sa:
Min fru gillar nästan fan ingenting som kommer ifrån falangland, Ok förutom mig då. Så hon käkar inte heller vörtbröd. Men ungarna här hemma glufsar i sig vörtbröd med glädje, och min svärmor sätter gärna sina löständer i vörtbrödet jag bakar. Dock så vill de gärna ha lite MER än bara smör på vörtbrödet. Men det vill ju jag också ,,,,

Så på med antingen ost eller kaviar, så har ni en hel gäng thailändare här som gläfser och glufsar och smackar i sig mitt vörtbröd. jag har fått börja smyga tyvärr, för trots att thai stolt förklarar att falangmat är fullständigt värdelöst, så har ändå vörtbrödet en tendens att ta slut jääkligt för fort härnere, jag undrar varför??? Jag lagrar numera mitt bröd med sigill och råttfälla för att låta de som smygäter mitt bröd lida så mycket som möjligt,,, nä nä jag skojar bara med det sista..

Varför då? Råttfälla är väl en utmärkt metod.. En tåt från ett elstängsel går nog också..

Hej.Om man svattas mycket sa behover kroppen salt.

Ar det farligt att ata mycket salt?,vad ar biverkningarna?.
//Roger

Liknande trådar

Tillbaka
Topp