Svenskt hus i Surin

Ok, man kanske inte vill ha bort värmen då .......

Hur tänker du där?

Isolerar du innertaket så är faktiskt rummet under isolerat.
Om du har ett kylskåp så behöver du inte isolera innertaket för att hålla kylskåpet kallt.

Då jag tippar på att det är rätt bra med luft som kommer in under yttertaket, så är det faktiskt bättre att isolera innertaket.

Hur tänker du där?

Isolerar du innertaket så är faktiskt rummet under isolerat.
Om du har ett kylskåp så behöver du inte isolera innertaket för att hålla kylskåpet kallt.

Då jag tippar på att det är rätt bra med luft som kommer in under yttertaket, så är det faktiskt bättre att isolera innertaket.

Luften kommer väl in oavsett var du har din isolering,eller är det annat hos dig.
Isolera insidan av yttertaket med armerad folie, så håller man temperaturen lägre i vindsutrymmet.Folien reflekterar bort värmen från yttertaket.
Sedan bör man ha till och frånluft, för att få bort det mesta av den varma luften.
Det finns i dag solcellsfläktar som men med fördel kan montera på den mest soliga gavelsidan och då sköter det sig självt.
Problemet med hög temp, och den fuktiga luften, blir att det då, när det är som varmast mest liknar en fuktig bastu, då tempen stiger över 35C.
Gå upp på vinden en riktigt varm eftermiddag, så känner ni hur varmt och fuktigt det är.

Senast ändrad:
Luften kommer väl in oavsett var du har din isolering,eller är det annat hos dig.
Isolera insidan av yttertaket med armerad folie, så håller man temperaturen lägre i vindsutrymmet.Folien reflekterar bort värmen från yttertaket.
Sedan bör man ha till och frånluft, för att få bort det mesta av den varma luften.
Det finns i dag solcellsfläktar som men med fördel kan montera på den mest soliga gavelsidan och då sköter det sig självt.
Problemet med hög temp, och den fuktiga luften, blir att det då, när det är som varmast mest liknar en fuktig bastu, då tempen stiger över 35C.
Gå upp på vinden en riktigt varm eftermiddag, så känner ni hur varmt och fuktigt det är.

Jo visst kommer luften in oavsett. Folien reflekterar även bort värme när den sitter på innertaket.

Det är väl bättre att krympa den tilltänkta isolerade delen.

Om du tänker att du har ett helt vanligt fungerande kylskåp med alla sidor isolerade.
Sedan bygger du ett tak för kylskåpet.

Måste du då isolera taket?

Eller när man har mellanrum varför inte isolera både yttertak och innertak , är ju så tunn den där folien isoleringen så dubbelt av den hade nog inte gjort skada.
Också lite ventilation som kan leda ut värmen ifrån mellanrummet.

Eller när man har mellanrum varför inte isolera både yttertak och innertak , är ju så tunn den där folien isoleringen så dubbelt av den hade nog inte gjort skada.
Också lite ventilation som kan leda ut värmen ifrån mellanrummet.

Självklart är det bästa att isolera bägge ställena.
Men om jag bara hade haft ett val så hade det blivit innertaket.

Självklart är det bästa att isolera bägge ställena.
Men om jag bara hade haft ett val så hade det blivit innertaket.
Ja, när jag jobbade som ventilation och byggplåtslagare så isolerade vi ju innertaket på vinden isolerade aldrig mot yttertaket, vad jag kan minnas är det ju över 20 år sen kanske görs annorlunda nu?

Självklart gör det mer nytta att isolera innertaket än yttertak då utrymmet på vinden ska vara väl ventilerat och det därmed kommer in varm luft hela tiden.

Han säkrar inkommande kraft för 100 A. köper tre fyra stycken japanska AC. Sen är det bara å åk.

Självklart gör det mer nytta att isolera innertaket än yttertak då utrymmet på vinden ska vara väl ventilerat och det därmed kommer in varm luft hela tiden.

Hur man isolerar beror, på varifrån värmen kommer,inte från rummet,men gladeligen från solvärmen som ackumuleras i pannorna. Varmaste delen på ett hus måste vara TAKET varför då isolera den kallaste delen,kallt nere och varmt uppe.
Att isolera innertaket kan ge fuktproblem,och det vanligaste tak mtrl. för innertak är gips, den tål inte vatten och sedan har man fuktproblem.
Tilluften till vinden, skall vara så torr som möjligt,vilket innebär att den helst skall tas inifrån huset.

Om man inte trivs med värmen i Thailand så tycker jag att Sverige ellel Island är bättre ställen.

Nu får man isolera sina thailändska hus precis som man vill och efter egna behov.

Sedan är det inte bara tak / innertak som är ett problem. Även väggarna och fönstren brukar vara bedrövliga ur isolationssynpunkt och då är det inte bara ur termisk synpunkt, utan även ur akustisk synpunkt.

För egen del så hade jag gärna kunnat enbart isolera yttertaket i huset, med undantag från sovrummet, där jag även hade isolerat väggar och fixat vettiga fönster.
Nu är så inte fallet idag. Väggarna är värdelösa och så även fönstren. Men jag bryr mig egentligen inte så mycket om det, då jag inte spenderar så mycket tid i Thailand.

Hur man isolerar beror, på varifrån värmen kommer,inte från rummet,men gladeligen från solvärmen som ackumuleras i pannorna. Varmaste delen på ett hus måste vara TAKET varför då isolera den kallaste delen,kallt nere och varmt uppe.
Att isolera innertaket kan ge fuktproblem,och det vanligaste tak mtrl. för innertak är gips, den tål inte vatten och sedan har man fuktproblem.
Tilluften till vinden, skall vara så torr som möjligt,vilket innebär att den helst skall tas inifrån huset.
Det är rummet man vill isolera för att hålla värmen ute och kylan inne, självklart så ska man då lägga isoleringen närmast den del man vill isolera annars får man ju givetvis en förlust vid taket. Men sen har Andrejs rätt i att den största förlusten är fönster som släpper in en jäkla massa värme men faktum är ändå att det är effektivare att isolera innertak än yttertak.

Liknande trådar

N
Svar
24
Visningar
5 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp