Tempel i sverige?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
P

Patrik68

Gäst
Hejsan!

Är det någon här som kan upplysa mig om var man besöka ett tempel i Sverige. Jag och min fru skulle gärna vilja besöka ett tempel. Det är första gången som hon är här och skulle gärna vilja besöka ett tempel.
Vi har letat på nätet men bara hittat en del runt stockholm och så Åsele förstås, men finns det fler tempel i sverige, och var finns de i sådana fall?

:wai: Tacksam för svar!
 
Det finns ett tempel utanför Borlänge, Ulfshyttan. De har idag ingen riktig tempelbyggnad utan bedriver hela verksamheten i en nedlagt skola. Det finns många thailändare i södra Dalarna och de är väldigt aktiva med många arrangemang där de samlar in pengar till templet. Vi har nyligen firat "Thailändsk mors dag" i två dagar och det kom mycket folk från stora delar av Sverige. Gå in på länken nedan

http://www.watdalarna.com/


Lena :wai:
 
Jag hittade en gammal tråd som behöver dammas av.
Kanske nån av er vet om det har tillkommit något sen tråden startade 2006.
 
Tempel här i Sverige är ju oftast inte som ett tempel i Thailand till utseendet :) Dom finns för att kunna utföra samma service som templen hemma i Thailand t.ex. fira högtider, ordna buddistiska bröllop och får ibland besök av munkar som man kan träffa. Ju större stad/tempel ju oftare har dom väll munkar på besök antar jag.

Vet inte vart du bor men vi har ett sådant här i Karlstad, dom håller till i en källarlokal men försöker samla ihop pengar till ett riktigt tempel i framtiden men det kommer nog ta sin tid... Dom brukar ha munkar där 5-6 gånger per år och ofta i samband med olika högtider, brukar vara riktigt mycket folk som kommer. Sen har dom regelbundna träffar med meditation och sånt samt ett litet altare med en buddah där man kan göra sånt som buddister gör :nod:. Alla är välkomna och det brukar uppskattas att träffa andra från thailand osv. är nog samma i alla dessa liknande tempel här i Sverige, du kan hitta dessa på google utan problem om du vill ha något närmare dig. Verkar finnas lite varstans.

Länk till deras sida. Men dom är nog mer uppdaterade på sin facebookgrupp nu för tiden om du söker efter salatam karlstad där.

http://www.salatham.se/
 
Nu vet jag inte vilken del av Sverige du bor i men jag tror det skall finnas ett tempel i Gøteborg om jag inte missminner mig. Har før mig jag hittade en lænk på antingen thai ambassaden eller om det var konsulatet i Gøteborgs hemsida. Har så sløtt internet ombord så orkar inte gå och kolla vart jag hittade lænken men dær var info om alla tempel och Thai føreningar i sverige.
 
Tack för alla tips. :wai:

Själv bor jag i mörka småland. För tillfället är en vän från Chiang Mai här i sverige och hälsar på sin kille, så jag tänkte tipsa min vän om lite olika alternativ.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
8
Visningar
3 K
A
 
Tillbaka
Topp