A
Anonymius
Gäst
Ursäkta Suriya!! Men var det inte det jag skrev just nu..???
เร็วๆ Nu !! Se till att få fart!!
Nej, det är inte fel att uttala "r" i ord som börjar med r-ljud. När man sedan blir bättre så kommer r-ljuden automatiskt att suddas ut på vissa ställen där det är normalt att det sker.
Jag tycker att man ska försöka lära sig rätt och låta "fusket" komma av sig själv senare.![]()
Vet inte Suriya om vi kan kalla "L" för fusk. Som i alla språk finns ett riksspråk, som sällan någon talar och det finns ett vardagsspråk som de flesta talar, så ser jag "L".
Tänk dig själv om du skulle tala enligt följande: Jag önskar tala med dig om det som vi tidigare talade om", om du läser detta precis som det står finner du nog ganska snart att det blir väldigt kantigt och svårt.
Istället låter det förmodligen så här i det talade vardagliga språket:
Ja, önska tala med dej om det vi tidigare tala om.
Låter det rimligt, likadant med Thai, "L" har kommit att bli det talade språket och inget fusk, inte medvetet i alla fall!
Men, jag har försökt forskat i detta varför "L" har blivit något slags standard för uttal. Inte bara Thailand har detta utan i princip hela Sydostasien och Kina.
Jag är ingen jätteexpert på Khmer, kanske ändå att de inte lagt sig till med "L", ibland låter det inte så i alla fall.
Jag tror att det helt enkelt bygger på bekvämlighetsfaktorn. "L" gör att språket blir mer mjukare och följsammare med "L" än "R".
Som jag sagt tidigare lyssna på riksthai på nyheter i Thailand låter som en kulspruta av "R" och är man inte van vid Thai som riksspråk utan van vid att bara höra "L" kan det vara väldigt svårt att förstå!