Vad kostar semester i Thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
citibank har en atm vid sukhumvit /asoke och det är gratis uttag ur denannars ett bra råd att växla cash inga avgifter och blir bättre kurs en med atm ,i bkk vasu Exchange bra kurs suhkumvit mellan soi 7-9, i pattaya TT växlingskontor

Vet du vart vid Asoke? Jag bor i Phra Nakhon så det är en bit, men det går ju båtar och bussar hela dagen så ska inte vara några problem.
Lite svårt att växla pengar när man är boende här, de förblir bara SEK på Svenska kontot :)
 
De senaste gångerna jag har varit i Thailand har jag inte räknat på kostnaden.
Tidigare hade jag full kontroll på summan som gick åt, men den var skrämmande hög, så det är bättre att blunda.
 
I Bangkok Banks ATMer kan msn ta ut 20 000 utan problem. Skaffa konto i denna bank och skicka ner pengarns till ditt thaikonto så slipper de dessa avgifter, max upp till 20 Baht per uttag om du tar ut i din egen banks automater.

I BKK Bank ska du även kunna skapa ett SEK konto och växla vid behov.
 
Under den sista resan och med den låga kronkursen så kändes det som att resekostnaderna ökade med mellan 25 till 30%. Vi spenderade cirka 1200skr/dag för en trevlig semester för 2 personer!
 
I Bangkok Banks ATMer kan msn ta ut 20 000 utan problem. Skaffa konto i denna bank och skicka ner pengarns till ditt thaikonto så slipper de dessa avgifter, max upp till 20 Baht per uttag om du tar ut i din egen banks automater.

I BKK Bank ska du även kunna skapa ett SEK konto och växla vid behov.

Tackar! Kände mig säker på att jag provade Bangkok Bank senast, men så kanske inte var fallet trots allt. Sri Ayutthaya, Krung Thai, SCB, AEON, Kasikorn, Tana Chaart, Government Savings Bank, TMB etc är alla hopplösa. Ska leta upp en Bangkok Bank den 25e och hoppas på det bästa. Har Handelsbanken, Mastercard i Sverige och SCB här. Om jag får ut 20k hos BB ska jag genast öppna konto där! :wai:
 
Senast redigerad av en moderator:
Öppna konto i Bkk Bank låter sig inte göras så enkelt om man inte har 1 års visa eller WP.
 
Läste att Banglassi hade 1 års mariage visa!

Stämmer bra det :) hade inga problem på SCB eller Kasikorn, så Bangkok Bank ska inte bli några problem det heller. Egentligen finns detju inga fasta regler för vem de får och inte får ge konto till, utan det är upp till varje bank. Känner En man i 50 åren som kom hit o tänkte bli lärare från USA för några månader sedan, han öpnade konto direkt på ett vanligt 60 dagars turist visum. Jag försökte öppna på en 'Visa Exemption' stämpel för ca 2 år sedan hos kasikorn. Det första kontoret gick inte med på det, det andra gick med på det om min fru tog med lönebesked och garanterade mig.

Många gånger handlar det mycket om lathet eller "rädsla" av personal, speciellt om det är ett kontor långt från där turister/inflyttade utlänningar bor. Sukhumvit och Silom ska vara lättast säger de. Ayuttaya Bank i The Mall Bangkapi rekommenderar jag inte, alla aggerade livrädda när jag kom in först och de insåg att de var tvugna att göra något utöver rutinerna. Det var dock några år sedan :)
 
Stämmer bra det :) hade inga problem på SCB eller Kasikorn, så Bangkok Bank ska inte bli några problem det heller. Egentligen finns detju inga fasta regler för vem de får och inte får ge konto till, utan det är upp till varje bank. Känner En man i 50 åren som kom hit o tänkte bli lärare från USA för några månader sedan, han öpnade konto direkt på ett vanligt 60 dagars turist visum. Jag försökte öppna på en 'Visa Exemption' stämpel för ca 2 år sedan hos kasikorn. Det första kontoret gick inte med på det, det andra gick med på det om min fru tog med lönebesked och garanterade mig.

Många gånger handlar det mycket om lathet eller "rädsla" av personal, speciellt om det är ett kontor långt från där turister/inflyttade utlänningar bor. Sukhumvit och Silom ska vara lättast säger de. Ayuttaya Bank i The Mall Bangkapi rekommenderar jag inte, alla aggerade livrädda när jag kom in först och de insåg att de var tvugna att göra något utöver rutinerna. Det var dock några år sedan :)
Men om du redan har konto i Kasikorn så varför håller du då på och tar ut pengar med svenskt visa?
 
Tackar! Kände mig säker på att jag provade Bangkok Bank senast, men så kanske inte var fallet trots allt. Sri Ayutthaya, Krung Thai, SCB, AEON, Kasikorn, Tana Chaart, Government Savings Bank, TMB etc är alla hopplösa. Ska leta upp en Bangkok Bank den 25e och hoppas på det bästa. Har Handelsbanken, Mastercard i Sverige och SCB här. Om jag får ut 20k hos BB ska jag genast öppna konto där! :wai:
Jag plockade ut 20k igår på sån automat. Däremot måste man välja att skriva in beloppet själv, annars är 10k det högsta som finns att välja.
 
Men om du redan har konto i Kasikorn så varför håller du då på och tar ut pengar med svenskt visa?

För att pengarna kommer in till mitt Svenska konto och för att jag ofta har ett stash med betalningar som väntar på mig den 25:e så har inte tid att vänta några dagar på att de ska överföras till mitt Thaikonto (knappast någon ursäkt, min framförhållning är katastrofal! o_O ) Har visserligen aldrig provat att föra över från mitt Svenska konto utan enbart från Norskt Nordea konto, det tog ett tag. Sverige kanske är snabbare dock.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

P
Svar
196
Visningar
14 K
R
 
Tillbaka
Topp