Kommer Thai Airways överleva skuld- och coronakrisen ?

 
Kreditkortsföretagen vill väl vänta tills det är klart att Thai inte kommer betala några pengar innan de betalar? Eller kan man få från kreditskortsföretagen iaf?
Väntar själv på pengar från Thai som efter nyheten om "rekonstruktion" skickade mail till mig om att de skulle återbetala biljetterna. Biljetterna betalade jag med ett Ecsterkort (Mastercard).

Jag har just läst detta:
"
Betala med kreditkort

Om du väljer att betala med ett kreditkort eller handlar mot faktura får du ett extra skydd genom att köpet då omfattas av konsumentkreditlagen. Du kan då vända dig till kreditgivaren, det vill säga kortutgivaren (banken) eller bolaget du har fått fakturan från, med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.
"
Man får väl säga, att du inte har fått levererad varan, så jag tycker, att du ska kräva dina pengar tillbaka.

 
Nu får man hoppas att Thai skiter i Sverige så att SAS kan kasta in en A350 på ARN-BKK. På tiden att SAS återtar den linjen.

Nja, vet inte, vill nu hellre att SAS flyger från Köpenhamn :wink_transparent:
(Men i så fall får vi väl fulla norskar med på flygplanet):beer:

Förövrigt var det torskdumt, att SAS slutade flyga till Thailand, en rutt dom hade haft i många många år, den gjorde en vinst, men någon planerare tyckte, att fllyga till någonstans i USA eventuellt kunde ge en störra vinst. så det blev stopp för Thailand.
 
Nja, vet inte, vill nu hellre att SAS flyger från Köpenhamn :wink_transparent:
(Men i så fall får vi väl fulla norskar med på flygplanet):beer:

Förövrigt var det torskdumt, att SAS slutade flyga till Thailand, en rutt dom hade haft i många många år, den gjorde en vinst, men någon planerare tyckte, att fllyga till någonstans i USA eventuellt kunde ge en störra vinst. så det blev stopp för Thailand.
Frugan tror tyvärr att Thai Airways inte går att rädda. Vi får väl avvakta och se. SAS kommer säkert att återuppta flygningarna till Bangkok i så fall, särskilt om rutten beräknas generera vinst. Jag vet att många här inte gillar SAS men det gör jag och nu har man ett antal nya Airbus 350 på gång så det bör bli bra. Håller dock fortfarande tummarna för Thai...
 
Frugan tror tyvärr att Thai Airways inte går att rädda. Vi får väl avvakta och se. SAS kommer säkert att återuppta flygningarna till Bangkok i så fall, särskilt om rutten beräknas generera vinst. Jag vet att många här inte gillar SAS men det gör jag och nu har man ett antal nya Airbus 350 på gång så det bör bli bra. Håller dock fortfarande tummarna för Thai...
Jag kan personligen tycka att SAS ofta har gjort felsatsningar vad gäller flygdestinationer. Finnair satsade ju stort på Asien redan för 15 år sedan, vilket jag kan tycka att SAS också borde ha gjort. Stupar Thai Airways, får man iallafall hålla tummarna att SAS kan ha några planer på Asien från våra svenska flygplatser. =)
 
Jag kan personligen tycka att SAS ofta har gjort felsatsningar vad gäller flygdestinationer. Finnair satsade ju stort på Asien redan för 15 år sedan, vilket jag kan tycka att SAS också borde ha gjort. Stupar Thai Airways, får man iallafall hålla tummarna att SAS kan ha några planer på Asien från våra svenska flygplatser. =)
Start och landning från Viared Airport.
 
Frugan tror tyvärr att Thai Airways inte går att rädda. Vi får väl avvakta och se. SAS kommer säkert att återuppta flygningarna till Bangkok i så fall, särskilt om rutten beräknas generera vinst. Jag vet att många här inte gillar SAS men det gör jag och nu har man ett antal nya Airbus 350 på gång så det bör bli bra. Håller dock fortfarande tummarna för Thai...

Ja, vi får avvakta första möte i Central Bankruptcy Court den 17. Augusti, då får vi säkert en indikation på, vad som kommer att hända.


Jag gillade också SAS, jag har flygat till Grönland och Thailand med dom många gångar, alltid trevligt personal på flygplanen, men har inte flugit med dom sedan det blev stopp till Thailand.
 
Ja, vi får avvakta första möte i Central Bankruptcy Court den 17. Augusti, då får vi säkert en indikation på, vad som kommer att hända.


Jag gillade också SAS, jag har flygat till Grönland och Thailand med dom många gångar, alltid trevligt personal på flygplanen, men har inte flugit med dom sedan det blev stopp till Thailand.
Jag har flugit ganska mycket med dom både inom Europa och interkontinentalt. Främst till USA (senast 2007) och även till Bankok så länge dom flög dit. Senaste långflygningen med SAS var till Shanghai 2016 från CPH när jag skulle hämta hem fartyget. Alltid helt OK!
 
Ja, vi får avvakta första möte i Central Bankruptcy Court den 17. Augusti, då får vi säkert en indikation på, vad som kommer att hända.


Jag gillade också SAS, jag har flygat till Grönland och Thailand med dom många gångar, alltid trevligt personal på flygplanen, men har inte flugit med dom sedan det blev stopp till Thailand.
Kan ju hoppas att dom samarbetar mer med SAS efter krisen och kan bygga upp en bra service för sina kunder. Men jag tror inte på konkurs hos Thai.
Är nog mycket förhandlingar mellan bolagen nu om hur dom ska komma ur krisen och få en bra nystart när allt öppnar upp igen.
 
Kan ju hoppas att dom samarbetar mer med SAS efter krisen och kan bygga upp en bra service för sina kunder. Men jag tror inte på konkurs hos Thai.
Är nog mycket förhandlingar mellan bolagen nu om hur dom ska komma ur krisen och få en bra nystart när allt öppnar upp igen.
Får dom inte tillskott av nya pengar för att överleva är utsikten liten.
Även att starta om på nytt kräver enorma mängder pengar.
Sen får man inte glömma att konkurrerande bolag gärna blir av med en konkurrent.
Oroande är att Thai har lån i så många länder.
Om flera långivare vill konvertera lån till aktier i Thai som pant är det inte längre ett thailändskt bolag och då faller glorian av.

Har thailändska staten råd att lösa ut utländska långivare kan det gå vägen.
 
Får dom inte tillskott av nya pengar för att överleva är utsikten liten.
Även att starta om på nytt kräver enorma mängder pengar.
Sen får man inte glömma att konkurrerande bolag gärna blir av med en konkurrent.
Oroande är att Thai har lån i så många länder.
Om flera långivare vill konvertera lån till aktier i Thai som pant är det inte längre ett thailändskt bolag och då faller glorian av.

Har thailändska staten råd att lösa ut utländska långivare kan det gå vägen.
Staten är väl mer eller mindre Kungahuset i Thailand med hur stor förmögenhet som helst med all mark dom har.
 
Thai kommer överleva även denna gången men staten har inte längre majoritetsägande vad jag förstår. Detta för att kunna rensa bort korruptionen som grottat in sig i väggarna samt bli av med alla snyltare som på livstid (inkl familjemedlemmar) åkt gratis business när och vart de vill.
De har mycket skulder men också många långivare som inte vill bli helt utan pengar. Sen har vi ju en toppspelare som antagligen inte vill bli av med en flotta som han kan leka och bestämma över.

/ SatanG
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp