Kommer Thai Airways överleva skuld- och coronakrisen ?

 
Hade du bott i regionen hade du känt till att regionen har ett mycket stort antal huvudkontor för multisar och kämpar därför för att få ett större Arlanda med mer direktflyg. Regionen har dessutom en del offentliga myndigheter av internationell karaktär. Arlanda och Bromma är dessutom omstigningsstation för många resor inom Norden. Du kan också lägga till fraktflyg, ambulansflyg, privatflyg. Underlaget är 23% av landets befolkning. Kan bli någon extra procent om något år.

Köpenhamn kan komma att få kämpa mot tyska städer. Kan bli tufft.

Största problemet för Arlanda i dag är byggnationen, som har byggts ut stegvis. En expert sa till mig att den kan jämföras med en sommarstuga som har byggts om och till ett antal gånger. Skulle man bygga Arlanda i dag skulle det se helt annorlunda ut.

Enligt de utredningar som togs fram till regionplanen var man mycket hoppfull om regionens framtid inklusive Arlanda. Regionen har mig veterligen ingen ambition att bli nordisk storflygplats man nöjer sig med att bli bäst i Sverige också i fortsättningen.

Vad är underlaget för din dystra framtid? När S berättade att det blir ingen utbyggnad såg de ut att ha förätit sig på extremt sura citroner. Dina ministrar var tidigare positiva. Mp behövde ett köttben för att gå med på en del saker. Det blev Arlandas utbyggnad. Fasas Mp ut är problemen till stor del lösta.
Nja. Med coronaeffekten så blir det i närtid inget behov av utbyggnad. Blir nuvarande minskning bestående kanske det blir svårt att motivera fortsatt drift av Bromma. Tror att ekonomin spelat stor roll vid beslutet att lägga utbyggnaden på is. Det finns en del i Jakobsberg och Järfälla som skulle jubla om Bromma lades ner. Då talar jag om sådana som är kritiska till milöpartiet.
 
Du har en poäng. Allt hänger på MP.

Stockholm har stora möjligheter utan oket från MP. De försökte döda Bromma flygplats också men Alliansen parerade snyggt.

Att Helsingfors ska ta över tror jag inte på. De är stora på asien, ja, men slipper vi oket från miljötalibanerna så vinner Arlanda.

Tyvärr har ditt parti vikt ner sig för talibanerna just nu men det finns en morrondag också som kan ge andra besked.
Du överskattar MPs inflytande. När det ställs på sin spets så brukar de bocka och buga. De sätter sina ministerposter så högt att jag inte vet hur lågt de går med på att krypa. Det är något som Stefan är mycket väl medveten om. Det här generationskiftet i MPs ledning får mig att spy. Hade de varit lika pålitliga i sina åsikter som på Göran Persons tid så hade det inte varit tal om ministerposter. MPs grundare har varit mycket kritiska till nuvarande lednings mjäkighet.
 
Nja. Med coronaeffekten så blir det i närtid inget behov av utbyggnad. Blir nuvarande minskning bestående kanske det blir svårt att motivera fortsatt drift av Bromma. Tror att ekonomin spelat stor roll vid beslutet att lägga utbyggnaden på is. Det finns en del i Jakobsberg och Järfälla som skulle jubla om Bromma lades ner. Då talar jag om sådana som är kritiska till milöpartiet.
Många vill slå ut Bromma men de har varit medvetna om Bromma när de byggde sina hus i de flesta fall. Bromma har ju funnits sedan 1936. Vad coronan medför i flygandet är svårbedömt. Som jag har förstått det är det slagsmål om attraktiva starttider. Det är heller inte fråga om dagens problem. Att få tillstånd och genomföra byggnaden kan ta upp till 30 år enligt de experter, som jag lyssnade på. När regionen tog fram sin regionplan pratade man en dag om regionens internationella kopplingar t ex flyg och båtar. Jag gick dit och lyssnade. Jag har ingen egen expertkunskap.
 
Du överskattar MPs inflytande. När det ställs på sin spets så brukar de bocka och buga. De sätter sina ministerposter så högt att jag inte vet hur lågt de går med på att krypa. Det är något som Stefan är mycket väl medveten om. Det här generationskiftet i MPs ledning får mig att spy. Hade de varit lika pålitliga i sina åsikter som på Göran Persons tid så hade det inte varit tal om ministerposter. MPs grundare har varit mycket kritiska till nuvarande lednings mjäkighet.
Regionen vill ha så många direktflyg som möjligt till Arlanda och Bromma därför att det är bra för regionens näringsliv med många multisar. Det underlättar ju också för svenskar som vill turista i t ex Thailand. Avser ju reguljärflyg och charter. Mp har varit kritiska mot flyget och tjatat till sig avgifter för några år sedan. Nu har livet komplicerats för stackars Mp. I Stockholm och regionen ingår de numera i majoriteten. Så vad Mp egentligen tycker är inte lätt.
 
Den tyska konkurrensen för Kastrup blir inte svår förrän den fasta förbindelsen över Fehmarnbelt blir verklighet (om den nu någonsin blir det). Flaskhalsen som bromsar detta är färjorna Rödby - Puttgarden. Och det finns ingen tysk storflygplats i Danmarks omedelbara närhet, närmast ligger Hamburg och Berlin. Det krävs supersnabba tåg om dessa flygplatser skall kunna konkurrera och jag betvivlar starkt att det blir så.
Håller med. Samma vad gäller Arlanda. Det skulle krävas maglevtåg. mellan Stockholm och Malmö för att Kastrup skall hota Arlanda. Idag ligger nästan Jönköping på gränsen mellan upptagningsområdena.
 
Regionen vill ha så många direktflyg som möjligt till Arlanda och Bromma därför att det är bra för regionens näringsliv med många multisar. Det underlättar ju också för svenskar som vill turista i t ex Thailand. Avser ju reguljärflyg och charter. Mp har varit kritiska mot flyget och tjatat till sig avgifter för några år sedan. Nu har livet komplicerats för stackars Mp. I Stockholm och regionen ingår de numera i majoriteten. Så vad Mp egentligen tycker är inte lätt.
En orsak till att Stefan har med Mp är att det kan vara skönt att ha någon att ge ansvaret för obekväma beslut.
 
Håller med. Samma vad gäller Arlanda. Det skulle krävas maglevtåg. mellan Stockholm och Malmö för att Kastrup skall hota Arlanda. Idag ligger nästan Jönköping på gränsen mellan upptagningsområdena.
För din kännedom om du inte redan vet. Det pågår rätt mycket för att "förstora" underlaget för Arlanda och näringslivet. Västerut har man byggt och bygger ut med piggare järnvägar t ex Grödingebanan. Eventuellt blir det snabbare järnväg till Oslo. Till Uppsala ska man bygga två spår till. Söderöver pågår div aktiviteter för att dra in allt t o m Östergötland. Det är i första hand för näringslivet men även thailandsresenärer kan ha nytta av detta förutsatt att Thaiair överlever och vill ha kvar sin direktförbindelse med Arlanda. Ett hot mot Arlanda och mycket annat är alla drömmar om snabbjärnvägar. De kommer att suga mycket investeringspengar. På skeppssidan kan den nya hamnen utanför Nynäshamn medföra att varor från Thailand kan komma in bättre.
 
Många vill slå ut Bromma men de har varit medvetna om Bromma när de byggde sina hus i de flesta fall. Bromma har ju funnits sedan 1936. Vad coronan medför i flygandet är svårbedömt. Som jag har förstått det är det slagsmål om attraktiva starttider. Det är heller inte fråga om dagens problem. Att få tillstånd och genomföra byggnaden kan ta upp till 30 år enligt de experter, som jag lyssnade på. När regionen tog fram sin regionplan pratade man en dag om regionens internationella kopplingar t ex flyg och båtar. Jag gick dit och lyssnade. Jag har ingen egen expertkunskap.
Även om Bromma flygfält fanns där innan de flyttade dit innebär det inte att de skulle gråta över en nedläggning. Vad jag säger är att det är betydligt fler än miljöpartister som skulle gilla en nedläggning. De accepterar att den finns men jag betvivlar starkt att de som jag känner där kommer att strida för flygplatsen.
Att tillägga innan fördommarna kommer. DE RÖSTAR MODERAT.
 
Regionen vill ha så många direktflyg som möjligt till Arlanda och Bromma därför att det är bra för regionens näringsliv med många multisar. Det underlättar ju också för svenskar som vill turista i t ex Thailand. Avser ju reguljärflyg och charter. Mp har varit kritiska mot flyget och tjatat till sig avgifter för några år sedan. Nu har livet komplicerats för stackars Mp. I Stockholm och regionen ingår de numera i majoriteten. Så vad Mp egentligen tycker är inte lätt.
håller med om att det är omöjligt att veta vad de kommer att ta strid för. På Göran Persons tid så var det lättare att veta. Idag är de så ministerkåta att de troligen tappar de mest troende och hamnar undre 4%. Med ryggrad för sina löften så hade de haft 14% i senaste valet.
 
För din kännedom om du inte redan vet. Det pågår rätt mycket för att "förstora" underlaget för Arlanda och näringslivet. Västerut har man byggt och bygger ut med piggare järnvägar t ex Grödingebanan. Eventuellt blir det snabbare järnväg till Oslo. Till Uppsala ska man bygga två spår till. Söderöver pågår div aktiviteter för att dra in allt t o m Östergötland. Det är i första hand för näringslivet men även thailandsresenärer kan ha nytta av detta förutsatt att Thaiair överlever och vill ha kvar sin direktförbindelse med Arlanda. Ett hot mot Arlanda och mycket annat är alla drömmar om snabbjärnvägar. De kommer att suga mycket investeringspengar. På skeppssidan kan den nya hamnen utanför Nynäshamn medföra att varor från Thailand kan komma in bättre.
För min del så blir det inte resor med järnväg när jag skall resa till Thailand. Såg någonstans att järnvägen har begränsat storleken på bagaget till någon väska av mindre modell. kommer ej ihåg var men är det sant så finns inte resa med tåg till flygplatsen på kartan oavsett hur snabbt det går.
Om Thai Air kommer tillbaka till Arlanda så blir det troligen ( gissar jag) med inhyrd personal. Det är administrativt enklare att anpassa kapaciteten efter snabbt ändrad efterfrågan.
Järnvägarna västerut byggs mest ut för att avlasta vägtrafiken in till City och industriområdena. Antar att affärsfolket kanske gillar att trängas med kreti och preti. Men tvivlar på att förstaklasspassagerarna väljer pendeltåg. Det kommer att krävas väldigt täta avgångar för att få det här folkets gillande.
Snabbare förbindelser till Oslo kommer nog att gynna Gardemoen mer än Arlanda Med bättre förbindelse på den linjen hamnar Karlstad i Gardemoens upptagningsområde.
Den stora jokern blir hur många som fortsätter att jobba hemifrån. fortsätter experter och affärsfolk jobba hemifrån så blir det inte så säkert att det behövs någon utbyggnad.
Sedan är det där med flyggods som det är utanför min horisont. skall det bli mer hemtagning av produktion så kan det här minska också. Coronan har visat hur sårbart det är med just in time vilket är den viktigaste faktorn till att flygfrakten har ökat de senaste åren. Med krav på att underleverantörer skall antingen ha produktionskapacitet i närheten eller större mellanlager i närheten av slutfabrik så kan det bli minskat behov av flygfrakt. Facit om några år på det hållet också.
Snabbjärnvägar eller inte så blir det behov så kommer det att skakas fram pengar.
 
Hej

Närmare 5 000 anställda på Thai har ansökt om att få lämna sina jobb i förtid, detta via ett erbjudande ifrån företaget som behöver spara pengar för att kunna rädda företaget.


Mvh isan lover
 
Begåvat av Thai att låta de gamla gå med lite ersättning. Tvärtemot SAS som är tvingade av facket att sparka de unga som skall utgöra framtiden.

Tror jag läste att det var alla med mindre än 17 !!!! anställningsår som fick gå. Så nu är det verkligen gamla trötta och sura isbjörnar i kabinen. Tragiskt!
 
Begåvat av Thai att låta de gamla gå med lite ersättning. Tvärtemot SAS som är tvingade av facket att sparka de unga som skall utgöra framtiden.

Tror jag läste att det var alla med mindre än 17 !!!! anställningsår som fick gå. Så nu är det verkligen gamla trötta och sura isbjörnar i kabinen. Tragiskt!
Ja, så är det.
SAS har en massa gamla avtal som ger dom äldre livstidskontrakt/anställning.
Avtalen är från 80 och 90 talet samt några nyare.

Behålla de yngre och betala full lön till de över typ 55 år är inte så lätt.

Jag satt med i Kabinpersonalens avtalsgrupp i Ledarna i många år.
Dom äldre hade guldkantade avtal och förmåner.
 
Ja, så är det.
SAS har en massa gamla avtal som ger dom äldre livstidskontrakt/anställning.
Avtalen är från 80 och 90 talet samt några nyare.

Behålla de yngre och betala full lön till de över typ 55 år är inte så lätt.

Jag satt med i Kabinpersonalens avtalsgrupp i Ledarna i många år.
Dom äldre hade guldkantade avtal och förmåner.
Gäller de avtalen även om företaget går i konkurs?
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp