Kommer Thai Airways överleva skuld- och coronakrisen ?

 
Jag såg precis att SAS och piloterna är överens om ett nytt avtal (TV4-nyheterna). Så nu är det slut på strejken, men kommer bolaget att överleva? Det återstår att se.
Hej

Ja dom kommer nog att hanka sig fram ett tag till med statlig hjälp ifrån ägarländerna, men grundproblemen kvarstår ju.

Mvh isan lover
 
Hej

555, så det är fackföreningsrörelsens fel att SAS under årtionden har haft stora problem och inte så sällan har gått med förlust ?

Mvh isan lover
Ja tiĺl en ganska stor del faktiskt. Genom ständiga legala och vilda strejker samt maskningsaktioner, både bland flyg- och markpersonalen. Sådant minskar förtroendet drastiskt för bolaget.
 
Nja, några pengatillskott från ägarna blir det inte. Var det inte så det blev bestämt?
Hej

Både Norge och Sverige omvandlade ju sina SAS skulder till aktier medans Danmark går in med reda pengar, så indirekt och direkt fick ju SAS hjälp ifrån alla tre dessa länder.


Mvh isan lover
 
Hej

Både Norge och Sverige omvandlade ju sina SAS skulder till aktier medans Danmark går in med reda pengar, så indirekt och direkt fick ju SAS hjälp ifrån alla tre dessa länder.


Mvh isan lover
Ja men nåt pengatillskott kommer det inte bli från Norge och Sverige igen, bara ifrån Danmark.
Norge sa också att aktierna som togs för avskrivning kommer säljas av snarast, dom kommer inte behålla ägardel.
 
Hej

555, så det är fackföreningsrörelsens fel att SAS under årtionden har haft stora problem och inte så sällan har gått med förlust ?

Mvh isan lover
Fackföreningar ställer oftast till med mer skada än nytta. Strejker samt annat problem skadar förtroendet, precis som Berra skriver. Hur skulle du själv reagera, du står där och din semester blir totalkvaddad på grund av en blockad/strejt genom facket. Du bara accepterar fakta pga att det ju faktiskt är facket som är orsak till din familjs haverade semester? Eller blir du som de andra irriterade och väljer du kanske bort SAS nästa gång då de ofta har dessa problem. Det skulle i alla fall jag göra :)
 
Fackföreningar ställer oftast till med mer skada än nytta. Strejker samt annat problem skadar förtroendet, precis som Berra skriver. Hur skulle du själv reagera, du står där och din semester blir totalkvaddad på grund av en blockad/strejt genom facket. Du bara accepterar fakta pga att det ju faktiskt är facket som är orsak till din familjs haverade semester? Eller blir du som de andra irriterade och väljer du kanske bort SAS nästa gång då de ofta har dessa problem. Det skulle i alla fall jag göra :)
Du tror att IL förstår den kopplingen? :laugh2::laugh2:
 
Facken må ha varit bra förr men det var längesen dom spelade ut sin roll. Det enda dem som arbetar i fackförbund bryr sig om nu för tiden är sina egna jobb.

Precis, förr fyllde facket en funktion.
Detta är ungefär som socialdemokratin, Leastadianismen, en snickare som är färdig med husbygget, en bilmekaniker som har lagat bilen och även militärjuntan i Thailand.
När jobbet är gjort så är jobbet gjort.
Att sedan med alla möjliga medel klamra sig fast vid ”arbetet” är inget vidare bra för någon.
 
Det verkar som att 450 piloter får tillbaka sina jobb nu, tack vare förhandlingarna. De har ju erfarenhet om inte annat, så helt fel är det väl inte.

Vad jag förstår försökte SAS runda rätten till återanställning genom att starta brevlådeföretagen SAS connect och SAS link, det känns ju lite tveksamt. Det var väl bara tillfälligt under pandemin som piloterna blev av med jobbet, inte p.g.a. att de skulle vara inkompetenta eller "klara med jobbet".
 
Tja statligt majoritets ägande, kan det annat än gå fel.
Men Danskarna verkar det viktigare för än svenskarna.
Danmarks aktier i SAS är värda cirka 750 miljoner kronor. Ägandet i Köpenhamns flygplats, landets största arbetsplats, värderas på börsen till 28 miljarder kronor. Det säger en hel del om vad som på den danska sidan är viktigast i spelet kring SAS framtid.

Kan nog bli lite av en populistisk politiker fråga i höst enkelt sätt att vinna röster på folk som blivit strandade och tagit sms lån för att hålla over stay fyllan igång.
Nu mera flyger jag så sällan men har väll varken bu eller bä att säga om SAS, tyckte dom var ganska bra att sköta saker då det strula till sig då det begav sig förseningar osv.
Det klart man skulle sakna östrogen doften av en "silverfox" värdinna eller för den delen nån sur gammal katojkn*llare till stewart som saknar sina bonusresor till Thailand. ;)

Kan väl se likheten till sjöfarten , inga högkostnads besättningar på Bulk osv.
OSM i norge som jag jobbat åt många gånger sprutar /sprutade ut flygpiloter.
Så så jävla märkvärdig är det väl inte längre "F***magneterna" till streck på axlarna har förlorat sin dragningskraft.
 
Ja tiĺl en ganska stor del faktiskt. Genom ständiga legala och vilda strejker samt maskningsaktioner, både bland flyg- och markpersonalen. Sådant minskar förtroendet drastiskt för bolaget.
Hej

Själv tror jag att dom anställdas strejker har påverkat lönsamheten marginellt, att dom anställda inte frivilligt går med hur stora försämringar i sina anställningsavtal som helst är ju inte konstigt och det är ju fackets uppgift att företräda sina mrdlemmar.

Att förtroendet till viss del kan påverkas av strejker håller jag med om men att det skulle utgöra själva grundproblemet med SAS dåliga lönsamhet och återkommande förluster bedömer jag inte som troligt.

SAS startades ju 1946 och fick monopol på utrikestrafiken i Sverige, Norge och Danmark, SAS fick dessutom avtal på dom mest lönsamma inrikeslinjerna i dessa tre länder, det gav dom en monopolställning och en skyddad tillvaro, men när monopolet upphörde har bolaget genom åren åkt något av en bergochdalbana, bolaget trafikerar dessutom olönsamma linjer och har högre kostnader än många konkurrenter

SAS har krympt från 40 000 till 5 000 medarbetare på 30 år och dom anställda som är kvar har i omgångar tvingats till sämre lön och anställningsvillkor med hot om konkurs, dessutom har olika besparingsprogram avlöst varandra, så jag tycker nog tvärtom att SAS personal har ställt upp och gjort en hel del uppoffringar för att hjälpa bolaget.

Här nedan finns en bra sammanställning över SAS historia och vad som borde göras.


Mvh isan lover
 
Det verkar som att 450 piloter får tillbaka sina jobb nu, tack vare förhandlingarna. De har ju erfarenhet om inte annat, så helt fel är det väl inte.

Vad jag förstår försökte SAS runda rätten till återanställning genom att starta brevlådeföretagen SAS connect och SAS link, det känns ju lite tveksamt. Det var väl bara tillfälligt under pandemin som piloterna blev av med jobbet, inte p.g.a. att de skulle vara inkompetenta eller "klara med jobbet".
Hej

Huvudet på spiken där, 5000 anställda sades upp under pandemin och dessa har enligt gällande avtal och regler förtur och rätt till återanställning, när SAS ledningen försökte kringgå detta och via brevlådeföretag var dom anställda piloterna naturligtvis tvungna att ta strid emot detta och för sina friställda kollegor.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv tror jag att dom anställda har påverkat lönsamheten marginellt, att dom anställda inte frivilligt går med hur stora försämringar i sina anställningsavtal som helst är ju inte konstigt och det är ju fackets uppgift att företräda sina mrdlemmar.

Att förtroendet till viss del kan påverkas av strejker håller jag med om men att det skulle utgöra själva grundproblemet med SAS dåliga lönsamhet och återkommande förluster bedömer jag inte som troligt.

SAS startades ju 1946 och fick monopol på utrikestrafiken i Sverige, Norge och Danmark, SAS fick dessutom avtal på dom mest lönsamma inrikeslinjerna i dessa tre länder, det gav dom en monopolställning och en skyddad tillvaro, men när monopolet upphörde har bolaget genom åren åkt något av en bergochdalbana, bolaget trafikerar dessutom olönsamma linjer och har högre kostnader än många konkurrenter

SAS har krympt från 40 000 till 5 000 medarbetare på 30 år och dom anställda som är kvar har i omgångar tvingats till sämre lön och anställningsvillkor med hot om konkurs, dessutom har olika besparingsprogram avlöst varandra, så jag tycker nog tvärtom att SAS personal har ställt upp och gjort en hel del uppoffringar för att hjälpa bolaget.

Här nedan finns en bra sammanställning över SAS historia och vad som borde göras.


Mvh isan lover
Strejkerna har kanske inte varit huvudproblemet men definitivt en bidragande orsak till problemen. Ett förtroende kan lätt raseras men är väldigt svårt att bygga upp igen.
 
Hej

Själv tror jag att dom anställdas strejker har påverkat lönsamheten marginellt, att dom anställda inte frivilligt går med hur stora försämringar i sina anställningsavtal som helst är ju inte konstigt och det är ju fackets uppgift att företräda sina mrdlemmar.

Att förtroendet till viss del kan påverkas av strejker håller jag med om men att det skulle utgöra själva grundproblemet med SAS dåliga lönsamhet och återkommande förluster bedömer jag inte som troligt.

SAS startades ju 1946 och fick monopol på utrikestrafiken i Sverige, Norge och Danmark, SAS fick dessutom avtal på dom mest lönsamma inrikeslinjerna i dessa tre länder, det gav dom en monopolställning och en skyddad tillvaro, men när monopolet upphörde har bolaget genom åren åkt något av en bergochdalbana, bolaget trafikerar dessutom olönsamma linjer och har högre kostnader än många konkurrenter

SAS har krympt från 40 000 till 5 000 medarbetare på 30 år och dom anställda som är kvar har i omgångar tvingats till sämre lön och anställningsvillkor med hot om konkurs, dessutom har olika besparingsprogram avlöst varandra, så jag tycker nog tvärtom att SAS personal har ställt upp och gjort en hel del uppoffringar för att hjälpa bolaget.

Här nedan finns en bra sammanställning över SAS historia och vad som borde göras.


Mvh isan lover

Det som gör att det svider är alla guldkantade avtal som man har intecknat i förväg. Där har facket varit väldigt drivandes.
Det har varit väldigt lönsamt att vara SAS-anställd på 80-talet. Stålbad må till och det klarar inte de bortklemade av.

För en del år sedan fick jag kapa min lön i två omgångar. Det var nya och hårdare tider.
Det var ingenting jag var direkt glad över, men enkel matematik klarar jag åtminstone av.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp