Hej
Själv tror jag att dom anställdas strejker har påverkat lönsamheten marginellt, att dom anställda inte frivilligt går med hur stora försämringar i sina anställningsavtal som helst är ju inte konstigt och det är ju fackets uppgift att företräda sina mrdlemmar.
Att förtroendet till viss del kan påverkas av strejker håller jag med om men att det skulle utgöra själva grundproblemet med SAS dåliga lönsamhet och återkommande förluster bedömer jag inte som troligt.
SAS startades ju 1946 och fick monopol på utrikestrafiken i Sverige, Norge och Danmark, SAS fick dessutom avtal på dom mest lönsamma inrikeslinjerna i dessa tre länder, det gav dom en monopolställning och en skyddad tillvaro, men när monopolet upphörde har bolaget genom åren åkt något av en bergochdalbana, bolaget trafikerar dessutom olönsamma linjer och har högre kostnader än många konkurrenter
SAS har krympt från 40 000 till 5 000 medarbetare på 30 år och dom anställda som är kvar har i omgångar tvingats till sämre lön och anställningsvillkor med hot om konkurs, dessutom har olika besparingsprogram avlöst varandra, så jag tycker nog tvärtom att SAS personal har ställt upp och gjort en hel del uppoffringar för att hjälpa bolaget.
Här nedan finns en bra sammanställning över SAS historia och vad som borde göras.
För resonemangets skull delar jag upp SAS i fyra delar Skapandet av ett ledande tekniskt/operativt flygbolag 1946-1979 För att få igång den interkontinentala flygtrafiken efter andra världskriget…
www.flygtorget.se
Mvh isan lover