Adoptera sin frus barn

• Trådstartare Trådstartare Pjodd
  • Start datum Start datum

P

Pjodd

Gäst
Har en tanke som kanske inte är helt hundra genomtänkt.
Tänkte skicka ut lite frågor och funderingar här för att få en överblick. Naturligtvis så när det kommer till kritan så är det jurister som gäller.

Tanken är att adoptera min frus dotter (som snart fyller 15 år) för att som jag förstått det kan få uppehållstillstånd/medborgarskap med mig som ny pappa.
Syftet är att hon ska få tillgång till högskola/universitet med "svenska papper", dvs slippa betala för utbildningen och få tillgång till CSN
Jag vet, jag vet, det kommer sticka i ögonen hos vissa men hon är fan värd en bättre utbildning än vad som kommer erbjudas här (vad gäller högre studier)

Ni som kommer tycka att jag är en "skitstövel" som utnyttjar systemet, vänligen skicka elaka mail till mig via PM så vi kan hålla tråden "ren". Jag kommer besvara dessa mail då jag inte skäms över detta.

Att genomföra en adoption i Sverige verkar krångligt. Förvisso inte om man läser migrationsverkets kriterier som är de som gäller.

Min tanke är (om det är möjligt) att adoptera här på plats och baserat på att "dottern är min" ansöka om medborgarskap, för det är det som är steget med "sina" barn. I Svensk lag räknas adoptivbarn som sina egna. Kan det verkligen (om vi får igenom adoptionen) vara så enkelt som Migrationsverket säger, att det bara är att ansöka om medborgarskap direkt (via ambassaden)?

Har ngn erfarenhet av detta?

Min fru kommer att "snart" (vad det innebär) kolla upp vad som gäller med adoption i Thailand med västerländsk man som inte är skriven här. Det kan naturligtvis vara så att det inte går igenom, allt är på planeringsstadiet nu.

Söker bara en massa input just nu, så får vi se vart det hamnar.

Vet inget om adoption. Men har frugan inte svenskt UT?

Sök även för dottern, under 18år så söker de som barn och beviljas mer eller mindre automatiskt tillsammans med mamman.

Ensam vårdnad antar jag att frugan har. Då får hon dessutom underhållsbidrag i Sverige eftersom thaipappa inte betalar underhåll.

Så att adoptera ser jag inga fördelar med mer än vid arvsskifte.

Vet inget om adoption. Men har frugan inte svenskt UT?

Sök även för dottern, under 18år så söker de som barn och beviljas mer eller mindre automatiskt tillsammans med mamman.

Ensam vårdnad antar jag att frugan har. Då får hon dessutom underhållsbidrag i Sverige eftersom thaipappa inte betalar underhåll.

Så att adoptera ser jag inga fördelar med mer än vid arvsskifte.
Precis som @Samet skriver så går det utmärkt att söka UT samtidigt med mamman. Lukas på ambassaden i Bangkok var förvånad över att vi inte gjorde så. Men i vårt fall var det frugan som ville vänta, hon ville lära sig lite svenska först eftersom jag ju bara är hemma halva tiden. Och så blev det. Hon ville vänta längre men efter ett år kom dom hit efter sedvanlig intervju. Och svenskt medborgarskap fick dom samtidigt med henne.

Jag vet att åldern spelar roll när det gäller anpassning till livet i Sverige, det var därför jag skyndade på.

Mamman (min fru) är Thai. Vi (hon) har inga planer på att flytta till Sverige. Hon har bra jobb här i Thailand. Det är för dotterns skull som vi pratat om olika lösningar för att dottern ska kunna studera "utomlands".
Därav adoptionen som borde ge en genväg till medborgarskap genom mitt (som pappa) medborgarskap.
Jag är skriven i Sverige och tror att det finns vägar att lösa detta.
Förblir hon thailändsk medborgare så blir studierna ganska dyra. Med svenskt medborgarskap så öppnas alla universitet i Europa för henne.

Det "normala" är att tanten flyttar med till Sverige med sin man och hennes dotter/barn följet med "på en hörna".
Men i detta fallet blir det lite annorlunda. Jag tänker att dotter (om adoptionen går igenom) får medborgarskap i Sverige ska få tillgång till studierna.
Om hon sedan väljer att stanna kvar eller komma tbx till Thailand är inte mina val. Jag vill bara ge henne möjligheterna att själv välja.

Ngn som adopterat i Thailand? Är tveksam till att jag kan göra detta utan att vara "skriven" här.

Antar att det svåraste är att få barnets pappa med på att acceptera det, om han lever.

Min fru har en kompis som adopterats sin framlidna systers barn, det var inga problem för barnets pappa eller thailändska myndigheter, men svenska myndigheter satte sig på tvären och tyckte barnet skulle ha det bättre i Sverige. De fick ta det till domstol i Sverige med höga advokatkostnader innan det löste sig!

Jag har skickat 10 arga PM till dig också .... :mad::mad::confused::confused::cool:

Mamman (min fru) är Thai. Vi (hon) har inga planer på att flytta till Sverige. Hon har bra jobb här i Thailand. Det är för dotterns skull som vi pratat om olika lösningar för att dottern ska kunna studera "utomlands".
Därav adoptionen som borde ge en genväg till medborgarskap genom mitt (som pappa) medborgarskap.
Jag är skriven i Sverige och tror att det finns vägar att lösa detta.
Förblir hon thailändsk medborgare så blir studierna ganska dyra. Med svenskt medborgarskap så öppnas alla universitet i Europa för henne.

Det "normala" är att tanten flyttar med till Sverige med sin man och hennes dotter/barn följet med "på en hörna".
Men i detta fallet blir det lite annorlunda. Jag tänker att dotter (om adoptionen går igenom) får medborgarskap i Sverige ska få tillgång till studierna.
Om hon sedan väljer att stanna kvar eller komma tbx till Thailand är inte mina val. Jag vill bara ge henne möjligheterna att själv välja.

Ngn som adopterat i Thailand? Är tveksam till att jag kan göra detta utan att vara "skriven" här.
Som jag förstått det måste du börja ifrån sverige med adoptionen som svensk medborgare, själv luskat lite i detta för frugan (som iofs har PUT) har ett barnbarn som vi funderar på att adoptera.

Sedan funderar jag över dotterns ålder hon kan la knappast bo själv i sverige?

De som utnyttjar det tycker jag är snikna, tar man barn till sverige tycker jag man får stå för lite mer själv.
Bidragsförskott heter det just nu 1573 kr/mån. Jag får det tillsammans med min tjej insatt, och inte fan är vi snikna, vi tar vad vi har rätt till. Nåväl. Om vi nu ska snacka adoption, så måste du registrera adoptionen i Bkk, där får du papper för att gå vidare här i Sverige, bara anmäl hos din kommun sen är rullorna igång, och jag lovar de kollar fan så mycket mer än vad man kan drömma om, men det är för barnets bästa, så jättebra utredning.

Antar att det svåraste är att få barnets pappa med på att acceptera det, om han lever.

Min fru har en kompis som adopterats sin framlidna systers barn, det var inga problem för barnets pappa eller thailändska myndigheter, men svenska myndigheter satte sig på tvären och tyckte barnet skulle ha det bättre i Sverige. De fick ta det till domstol i Sverige med höga advokatkostnader innan det löste sig!

Jag har skickat 10 arga PM till dig också .... :mad::mad::confused::confused::cool:

Min fru har ensam vårdnad om barnen (på print) och även om pappans godkännande skulle krävas så tror jag inte det blir så svårt. Heh, han skulle nog bara bli glad, ansvarsfull thaipappa som han är:)

OM adoptionen skulle gå igenom i Thailand (vilket jag har svårt att tro) då borde det väl gälla i Sverige oxå, eller?

Senast redigerad av en moderator:
Som jag förstått det måste du börja ifrån sverige med adoptionen som svensk medborgare, själv luskat lite i detta för frugan (som iofs har PUT) har ett barnbarn som vi funderar på att adoptera.

Sedan funderar jag över dotterns ålder hon kan la knappast bo själv i sverige?

Jo det är nog så, men samtidigt så bor mamman här i Thailand, så det är lite rörigt.

Du har rätt där, hon är för ung. Jag får stanna dom åren som krävs tills hon lärt sig språket och livet. Frågan är om hon hinner på 3 år (gymnasiet) få bra betyg som räcker till de högre utbildningarna. Ämnen jag tänker på då är geografi, historia, religion som skiljer sig markant, samtidigt som svenskan kommer ta mycket tid i anspråk.
Men det blir senare funderingar

EDIT:
Alternativet är att hon pluggar färdigt här och med svenska passet i bakfickan söker direkt till universitet.

Senast redigerad av en moderator:
Bidragsförskott heter det just nu 1573 kr/mån. Jag får det tillsammans med min tjej insatt, och inte fan är vi snikna, vi tar vad vi har rätt till. Nåväl. Om vi nu ska snacka adoption, så måste du registrera adoptionen i Bkk, där får du papper för att gå vidare här i Sverige, bara anmäl hos din kommun sen är rullorna igång, och jag lovar de kollar fan så mycket mer än vad man kan drömma om, men det är för barnets bästa, så jättebra utredning.
Nej inte sniket bara ekonomiskt som alla vi smålänningar ... ;)

Jo det är nog så, men samtidigt så bor mamman här i Thailand, så det är lite rörigt.

Du har rätt där, hon är för ung. Jag får stanna dom åren som krävs tills hon lärt sig språket och livet. Frågan är om hon hinner på 3 år (gymnasiet) få bra betyg som räcker till de högre utbildningarna. Ämnen jag tänker på då är geografi, historia, religion som skiljer sig markant, samtidigt som svenskan kommer ta mycket tid i anspråk.
Men det blir senare funderingar

EDIT:
Alternativet är att hon pluggar färdigt här och med svenska passet i bakfickan söker direkt till universitet.
Plugga svenska på distans och sedan göra ett högskoleprov för behörighet, om du lyckas med adoption och medborgarskap så tror jag:wai: att du kan förbereda henne för 1,5 iaf, vilket räcker för de flesta linjer, men det kräver nog ganska mycket tid och ambition, både av dig och henne. Thai betyg och svensk högskolebehörighet ????

Plugga svenska på distans och sedan göra ett högskoleprov för behörighet, om du lyckas med adoption och medborgarskap så tror jag:wai: att du kan förbereda henne för 1,5 iaf, vilket räcker för de flesta linjer, men det kräver nog ganska mycket tid och ambition, både av dig och henne. Thai betyg och svensk högskolebehörighet ????

Ja det finns två alternativ (om adoptionen går igenom och hon får svenskt medborgarskap).
Alt 1. Att gå gymnasiet i Sverige.
Fördelen är att betygen är giltiga utan tvivel.
Nackdel är att språket kan hindra bra betyg

Alt 2. Att få sina högskolegrundande betyg här i Thailand.
Fördelen är att de kan vara höga om hon fortsätter vara duktig. Slipper att lära sig svenska o kan fokusera på engelskan. Söka in på engelskspråkiga lärocentra.
Nackdel. Vad är dessa betyg värda på universitet i europa?

Har absolut ingen aning, men borde det inte finnas en motsvarighet till högskoleprov här i Thailand? Det finns juh massor av studenter som pluggar utomlands. På ngt sätt så kommer dom in på bra skolor.
Varken jag eller "tanten" har skrivit ett högskoleprov. Vi kom båda in på betygen. Försökte förklara högskoleprov för henne men jag var nog otydlig för hon förstod nog inte vad jag menade.

Efter ett tags funderande så lutar det nog åt att läsa färdigt här och ta ett engelskspråkigt universitet i Europa.
All info om hur thaibetyg räknas tas tacksamt emot, även vad högskoleprov (om det finns) heter på thai.

?
Ja det finns två alternativ (om adoptionen går igenom och hon får svenskt medborgarskap).
Alt 1. Att gå gymnasiet i Sverige.
Fördelen är att betygen är giltiga utan tvivel.
Nackdel är att språket kan hindra bra betyg

Alt 2. Att få sina högskolegrundande betyg här i Thailand.
Fördelen är att de kan vara höga om hon fortsätter vara duktig. Slipper att lära sig svenska o kan fokusera på engelskan. Söka in på engelskspråkiga lärocentra.
Nackdel. Vad är dessa betyg värda på universitet i europa?

Har absolut ingen aning, men borde det inte finnas en motsvarighet till högskoleprov här i Thailand? Det finns juh massor av studenter som pluggar utomlands. På ngt sätt så kommer dom in på bra skolor.
Varken jag eller "tanten" har skrivit ett högskoleprov. Vi kom båda in på betygen. Försökte förklara högskoleprov för henne men jag var nog otydlig för hon förstod nog inte vad jag menade.

Efter ett tags funderande så lutar det nog åt att läsa färdigt här och ta ett engelskspråkigt universitet i Europa.
All info om hur thaibetyg räknas tas tacksamt emot, även vad högskoleprov (om det finns) heter på thai.
Är hon duktig på engelska? Är inte SAT i USA något liknande? Bara som träning, eller om GB har något, jag vet flera som gått på universitet i Edinburgh på CSN och varit mycket nöjda. Jag har hört gott om Warszawa också.
Nu när du har hjärnan igång och pluggar så lägg en timme eller två på nästa prov, eller ett gammalt, jag fick en självförtroende boost när jag gjorde det för några år sedan:D Det blir lättare när man är "vuxen", man har mer erfarenheter.:cool:
Kan ju ge Google translate en chans åt henne, om hon genom dig blir svensk medborgare och ska plugga på universitet i europa så bara som en fin gest mot sin adoptivpappa borde hon lära sig hans modersmål:confused: shit det var polska eller?;) Oj det blir jobbigt för flickan, engelska, svenska, polska:) men vilken payback hon får på den insatsen:wai:

Finns ju Engelska program med i Sverige på Universiteten, På Chalmers går det väldigt mycket Asiatiska studenter.
En klasskompis var ifrån Filippinerna, han hade ju Svensk far och en grund för språket, början var lite svår för han då han satt med ett Engelsk-Svenskt lexikon men det gick bra för han och idag jobbar han i Samma rederi som @Berralund och flyttade med sin filippinska familj till Sverige 2017.

Du får köra med lite hemmastudier i språket med henne.

Men annars berätta hur det går med adopteringen för jag är intresserad, inte pga att utnyttja något Svenskt men om något skulle hända min fru skulle det bli enklare för oss om jag fortsatt skall ha vårdnaden av styvsonen här nere.

För att sonen skall bli bättre i Engelska läsningen så får han nu läsa godnattsaga 5-10 minuter varje kväll för Alexander.
Om ni sätter er ner 10-20 minuter varje dag så borde lite komma in, behöver inte stressa fram det.

?
Är hon duktig på engelska? Är inte SAT i USA något liknande? Bara som träning, eller om GB har något, jag vet flera som gått på universitet i Edinburgh på CSN och varit mycket nöjda. Jag har hört gott om Warszawa också.
Nu när du har hjärnan igång och pluggar så lägg en timme eller två på nästa prov, eller ett gammalt, jag fick en självförtroende boost när jag gjorde det för några år sedan:D Det blir lättare när man är "vuxen", man har mer erfarenheter.:cool:
Kan ju ge Google translate en chans åt henne, om hon genom dig blir svensk medborgare och ska plugga på universitet i europa så bara som en fin gest mot sin adoptivpappa borde hon lära sig hans modersmål:confused: shit det var polska eller?;) Oj det blir jobbigt för flickan, engelska, svenska, polska:) men vilken payback hon får på den insatsen:wai:

55555 nä stackars tös. Engelska som blir tufft nog, lägga på svenska och som grädde på moset ett av värdens grammatiskt svåraste språk -polskan
Det är fokus på engelskan nu

CSN kommer hon kunna få i princip på alla lärocentra inom EU.
Det är biljetten jag vill ge henne som är ett svenskt pass. Bättre investering än att hoppas på bra pension

?

55555 nä stackars tös. Engelska som blir tufft nog, lägga på svenska och som grädde på moset ett av värdens grammatiskt svåraste språk -polskan

Det är biljetten jag vill ge henne som är ett svenskt pass. Bättre investering än att hoppas på bra pension

Ja men då kan du göra som här, läs 5-10 minuter Engelska med henne varje dag så det inte blir tråkigt om hon redan har en Engelska grund, som sagt det finns utbildningar på Universiteten i Sverige som är på Engelska, jag sneglade lite på det själv när jag bodde i byn och försökte hitta olika möjligheter för barnen.

Annars fick jag en box med alla Astrid Lindgrens filmer igår, kan ju göra kopior som hon kan få titta på om du vill att hon skall prata som rumpnissarna, deras grammatik är inte så svår 555555 ;)

Har själv inte adopterat frugans pojk, men svärmor adopterade ett av barnbarnen från Thailand.

Vart en jäkla cirkus med mutor till adoptionsbyrån i Th som drog ut på det i 2.5 år.

Nu är inte svärmors gubbe jätte omkring sig, så borde gå betydligt smidigare med engagemang och lite jävlar å anamma.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp