Att skicka pengar / en farangs äventyr i LOS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(((>Hans
Helgonet har redan svarat det grundläggande.
Hon har faktiskt sparat ihop till ännu mer.
Först en bra laptop,
sedan motorcykeln.
Efter det har hon sparat en stor del av en ny bil.
Totalt cirka 300 000 på 7,5 år.
Fast hon har en slags tjänstebostad, liknande svenska studentbostäder, vilken jag antar inte kostar så mycket. Men å andra sidan veckopendlar hon med lånad skrotbil, och soppa och reparationer av skrotbilar kostar ju en hel del.
Själv säger hon att hon bara skärper sig då det rör sig om något, som hon är tillräckligt intresserad av... :)

Svar till Berralund...

5000bath/månad, - det blir om jag slår ut det på 30 dagar c:a 166bath per dag, motsvarar c:a 38,60kronor räknat på en kurs på 4,30 bath per krona.

Jag tycker det låter som en utopi att det går att klara försörningen för en vuxen + 2 barn på den summan, trots allt kostar det en del att eva i Thailand, det vet alla som varit på semester där.

Berätta gärna mer, ge mig litet mer "kött på benen". :wai:

Svar till Hans Svensson,

Glömde att skriva att svärfar jobbar, så han och svärmor klarar sig på det. Sen är skolavgiften inte speciellt hög, tror det var ca 8000 Baht för båda barnen ett halvår. Detta är åldersbetingat, blir lägre om något år när pojken blir lite äldre. Sen förekommer det naturligtvis månader när det blir mera, det köptes bl a en dator för ett tag sedan. Så det var kanske lite väl lågt, jag räknade med en "normal" månad. :nod:

MVH
Berralund

"Hans Svensson " sa:
Svar till Berralund...

5000bath/månad, - det blir om jag slår ut det på 30 dagar c:a 166bath per dag, motsvarar c:a 38,60kronor räknat på en kurs på 4,30 bath per krona.

Jag tycker det låter som en utopi att det går att klara försörningen för en vuxen + 2 barn på den summan, trots allt kostar det en del att eva i Thailand, det vet alla som varit på semester där.

Berätta gärna mer, ge mig litet mer "kött på benen". :wai:
Hans de går ja vet ...
okey partar man lite o e på turistorterna så kostar de mer..
på restaurangen som vi går på i wapi där kostar maten mellan 25-40 bath o när frugan handlar på marknan de e inte dyrt de som kostar när ja e i byn de e mina öl ..
hur ofta e du på landsbygden pröva så får du se att de e mycke billigare där än på turist orterna

glimten66 :wai:

Helt riktigt, landsbygden är ju mycket billigare, och det var ju två barn det rörde sig om + lite underhåll av huset.
Att jag sen hjälper till med svärfars bil ibland är inget krav från någon, det gör jag för att vi kör med den när vi är där nere. Varför köpa en egen, finns ingen anledning.

Berralund

Visst är det billigare på landsbyggden, har en kompis som pendlar mellan tjejen på landet och lägenheten i Pattaya...(bor där permanent sedan många år...). De har visst fri skolgång och läkarvård enligt uppgift så allt är inte elände.
Min tjej gick och köpte en moppe utan att fråga mig, hon lade 20.000bath kontant resten skall betalas inom tre månader och den tiden har snart gått, det fattas 28.000bath + underhållet 12.000bath. Det är för litet tycker hon, hon försörjer en gammal mamma + dotter och en bror, de lever under samma tak. Brodern disponerar hennes konto, han saknar arbete liksom en syster hon har som granne.
Nu säger hon plötsligt att hon bor hos släktingar till pappan i noi kai (en midre stad, en bit ifrån Udonthani), i ett slags supermarket och säljer frukt och mat för 150bath/dagen.
Jag är kanske misstänksam, vet inte vad jag ska tro...
Vet inte vad jag tycker om detta med att skicka pengar längre, - "om det bara är pengar de vill ha kan de fråga vem som helst"..., som någon så klokt sa...

Det verkar som att 150 Baht om dagen är en ganska vanlig lön, det tjänade min fru också när hon jobbade på fabrik.
Sen är det naturligtvis så att människor är mer eller mindre ärliga och en del kan ta alldeles för mycket för givet. Frugan skulle nog aldrig få för sig att köpa något dyrare utan att fråga mig först. Nu bor hon förvisso i Sverige, men det behövs saker där nere hela tiden till barnen och huset. Nu är det problem med vattenförsörjningen, det har inte regnat på länge så torkan är besvärlig. Så jag har godkänt och skickat ner pengar till borrande av en brunn, det skall kosta 40000 Baht inkl allt. Men där har nöden ingen lag tycker jag, vilket elände i hettan utan vatten...
Svärföräldrarna är hur som helst duktiga med att hushålla med pengarna som jag skickar ner, dom har lärt sig att det inte finns outtömliga resurser på mitt konto. Men jag har kanske haft tur!?

Hälsningar
Berralund :wai:

Hej Berralund...

40.000bath är den summa min tjej vill att jag ska skicka ochså. Jag börjar tvivla på min "relation" med tjejen, det tjatas för mycket om pengar. Är det kanske det de egentligen behöver?
Kanske är personen/mannen i många fall ointressant bara det kommer in pengar...-i vissa fall kan det vara satt i system...
Nu går hjärta och hjärna inte alltid i samma takt. Personligen har jag alltid varit emot detta med att skicka pengar...-men efter många år av resande till Thailand är det inte konstigt om man blir träffad av Amors pilar...
Tyvärr har jag nog hamnat i galen tunna och det är bara att dra lärdom, - alternativet är att man går under själv...
Jag saknar "verktygen" för att bearbeta det jag känner på ett vettigt sätt...-pratar en del med en kompis om det här, men jag känner att det inte fungerar så bra....Som en vuxen man har man väl svaret själv inom sig och man får handla därefter och ta konsekvenserna. :wai:

Hej Hans!

Ja, det finns säkert många som bara år ute efter pengar och då skall man säkert passa sig. I mitt fall bor hon ju här med mig, och jag hör inget tjat om pengar. Brunnen skall borras till vårt eget hus, så dom pengarna är ju till oss själva. Tanken är att vi skall tillbringa mycket mera tid där nere när jag har pensionerat mig om ca 8 år. Och hur trevligt är det att komma ner några veckor och inte kunna duscha ordentligt i värmen?
Jag känner mig som sagt lyckligt lottad och vi trivs väldigt bra ihop. :thumbsup: :wai:

Berralund..
både du o ja verkar ha fått tag på dom rätta damerna som inte tjatar om pengar hit o dit vi betalade me runt 40000 för brunn o pump hoppas ni inte behöver borra så djupt bara ;D

Hans ja har sett o hört så många sådana här tråkiga historier o ja de e satt i system av många att få så mycke som mäjligt..
hör mycke dumt som pratas bara i våran by tex..
många säger till min tant varför jobba så mycke när farang kan sända pengar va en som sa att om hon hade farang o jobba så mycke kunde hon lika väl gifta sig me en thai..
vi har en tjej i byn som får en massa pengar skickat till sig skryter hon om o tyvär så har bägge hennes bröder slutat att jobba för att farangen skickar pengar dom sitter hellre då o dricker lao kau
men de e tyvär inte så ovanligt har ja sett

Glimten66,

Definitivt inte ovanligt. Jag hade lite problem i början, men det lugnade snabbt ner sig. Hon har fått en del påstötningar när hon var där nere och väntade på uppehållstillståndet - Du kan väl bjuda på mat och dricka t ex. Hon svarade bara: Varför skall jag göra det - framför allt när jag inte dricker själv.
Förresten - vattnet lär ligga på ca 15-20 meter, inte så farligt. Många av grannarna har brunnar redan.

Berralund
det där känner vi igen samma sak frågar dom tanten me men hon säger bara nej du kan betala själv säger hon ..
skönt att du inte behöver borra så djupt då vi fick borra en 35 meter innan vi fick vatten så att de skulle räcka....

Hans på vilket sätt köper din dam MC vanligast när man köper ny på av betalning där nere e att man betalar kontant typ 3-5000 sen 1-3000 i månaden beroende på tid...

Hans måste bara få säga en sak ta inte illa upp men det låter som du e en vandrande ATM för henne

Hans,

Jag får nog tyvärr hålla med Glimten66, ser inte bra ut. Det känns säkert inget vidare att bara höra pengatjat hela tiden.

MVH

BERRALUND
E DE EN SÅDAN PUMP NI SKA HA...

GLIMTEN66

mms från ket 024.jpg

Glimten66,

Enligt tanten är det i alla fall något liknande, dom skall tydligen påbörja arbetet denna veckan.
(Nu har vi kanske spårat ur lite från den urprungliga tråden).

Glimten, Berralund...

Hej ...-tack för kommentarerna. Jag ringde min tjej idag och sa att jag inte kunnat sova på natten utan tänkt mycket på detta och jag undrade om det bara var pengar som hon ville ha av mig. Jag ville inte använda några ord som jag sedan skulle ångra, men hon sa det istället att om jag inte "take care" = skickar pengar så kunde hon söka efter en ny man.
Det var bra att jag ringde henne och att jag inte själv använde något "grovt" språk, det blev så fullständigt uppenbart att det bara handlar om pengar. Det svider men jag gör nog klokt i att se relationen som avslutad. Hon ville absolut inte ta moppen på avbetalning och nöja sig med att jag skickade henne 12.000bath i månaden. Hon ville absolut att jag skulle skicka 28.000 och betala klart moppen och eftersom hon nu är i noi kai och arbetar för 150/bath dagen med att sälja frukt och mat på en Supermarket så kunde brodern plocka ut pengarna o betala. Det var detta sammantaget som fått mig att verkligen inse det sjuka i att fortsätta detta.
Jag gissar att hon helt enkelt fortsätter i gamla hjulspår nu med "pr*stitution". Det är inte rätt att vara misstänksam men jag har så svårt att se att hon jobbar för 150/bath dagen.
Det kan tänkas att hon hör av sig via mail eller så men hittills har hon knappt bemödat sig med ett mail.Som det ser ut nu är det avslutat och ska jag inleda en "relation" med en thai tjej i framtiden måste det vara med någon som arbetar och kan kommunicera på engelska, helst ska detta med pengar lämnas utanför relationen.

Mvh Hans

Hej Hans
Tråkigt att höra men de va nog de bästa som kunde hända detta..
men du kommer me all säkerhet att träffa på någon som gillar dig o inte dina pengar bara men ja förstår att de känns tungt nu men de kommer att ljusna de lovar ja ..

Hej Hans,

Jättetråkigt att höra, kan bara hålla med Glimten66 att det nog var det bästa som kunde hända. En relation måste ju bygga på ömsesidigt förtroende annars lär det bli ohållbart i längden.
Jag träffade min hustru här i Sverige, kanske inte så vanligt. Men visst har det varit dyrt i början med husköp etc, men allt har lugnat ner sig nu. Vår kommunikation har fungerat trots att hon inte kan engelska, men nu går hon på SFI så det blir bättre och bättre.
Lycka till framöver, du hittar säkert snart den rätta.

Hälsningar
Berralund

Kan tilägga att jag ett år skickade 10.000:-kr som då motsvarade 46000bath för att hon skulle gå på Wat Po massageschool, då skulle hon fått lära sig thaimassage, fotmassage, oljemassage. Vad hände? Hon gick en vecka och fick ett intyg på att hon gått thaimassage....-sedan åkte hon hem till mamman + pappan (levde då,död nu) + dotter + brodern....Det var dit pengarna gick, inte till utbildningen. Hon är lågutbildad och tyvärr saknar hon vilja att arbeta.
Just nu känner jag mig ledsen och det är en slags sorg. Vad hade hänt om jag varit i Thailand? Nu förstår jag orsakerna bakom en del självmord i Pattaya....Jag ska inte hamna i en sådan situation att jag vill ta livet av mig, det finns så mycket att leva för.
Det känns som jag närmar mig ett riktigt avslut känslomässigt, om inte kommer jag att söka hjälp på vårdcentralen eller psykiatrisk hjälp = någon att prata med. Det är viktigt att gå till botten med varför man sätter sig i hopplösa situationer som i förlängningen kan betyda total undergång ekonomiskt och mänskligt. Jag har sett så mycket tragiskt i Pattaya och vill inte bli en del av det. Om man i framtiden skall vara där under en del av vinterhalvåret, då måste man ha en strategi för att överleva där. Att vara där på semester några veckor är en sak att vara där en längre tid kan innerbära andra typer av problem.

Mvh :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G
L