För att då ta detta ON TOPIC igen då så Hans Svensson blir nöjd och glad igen, så tänker man ju ibland vad som egentligen är en vettig summa att skicka ner till Thailand. OK naturligtvis så handlar det kanske om vilken typ av förhållande som man har till damen ifråga:
a - Gift
b - Förlovad
c - Träffats en gång och väntar fortfarande på chans att åka ner igen..
d - Har en "fast" relation och åker ner typ 2 ggr på året
e - Aldrig träffats bara pratat på thailovelink...
Om man håller sig till alternativ C + D + E, så är ju valet av belopp mycket omstritt har man ju sett. Sedan kommer ju, vad man vill med beloppet man skickar, vill man;
1 - Få damen att sluta jobba i baren och åka "hem"
2 - Bara hålla damen flytande i baren eller sitt andra arbete
3 - Försörja damen hemma i byn lite grand under månaden
Beloppen går emellan 2.000 baht i månaden upp till folk som säkerligen ger 50.000 baht per månad och stundtals t.om ännu mer. En thaidam som aldrig i hela sitt liv ens sett förut det leverne som falanger visar upp på sin semester blir ju snabbt fartblinda och skaffar sig vanor och ovanor, och de gör slut på pengar lika bra som vilken västerländsk kvinna som helst.
Argumenten för att få falangen att skicka pengar är många, och de små liven är uppfinningsrika. Vi har ju alla hört om buffalon, om traktorn, om pick upen, om motorbiken, och om skulden till den rike knösen i byn.
jag för min del tror att mycket av det kan vara bluff, men jag tror faktiskt att mycket kan vara sant, men när väl stålarna hamnar på thaidamens konto, så är skulderna som bortglömda fullständigt, och pengarna spenderas i en grym takt av henne....
Detta är ganska typiskt barn, och det är ganska typiskt människor som inte är vana att handskas med budgetar, skulder och med pengar... Vi har samma typ av människor hemma i Sverige i överflöd, så det är inte enbart Thailand.
jag skriver inte detta för att tipsa någon hur man skall göra, för det vet jag inte, allting är relativt, och allting är olika ifrån fall till fall. Om man känner att det känns rät att hysta ner, låt säga 7-8.000 baht vilket motsvarar nästan en månadslön för vilken dam som helst hemma i byn, och man har råd med det, och är villig att chansa på att hon tar dig på allvar, så varför inte,, kör på tycker jag.
Men att som många stollar gör, skicka pengar ner till brudar som fortfarande jobbar falang är så dumt så det finns inte ord....
Så nu är vi ON TOPIC igen,,,, och alla som skickat pengar hit ner någon gång kan nu på den streckade linjen skriva sitt namn, och ta också med anledningen till varför ni skickade.....och beloppet..... ;D ;D ;D
............................................
legolas