Att skicka pengar / en farangs äventyr i LOS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ledarn " sa:
Svårt det där....??

Ibland tror jag att det är "jobbigt" att förstå Thai..
Tror nog också att många gånger då vi tror att dom skrattar med oss så skrattar dom nog åt oss.. :nod: :nod:

Men jag tar min chans och kommer att lära mig Thai inför en kommande flytt..

Bra skrivet Ledarn, kan bara bli en stor KARMA :upanddown: :upanddown:

"legolas " sa:
[size=x-small]Härligt med en kille som han erkänna att han har gjort en liten blunder! [/size]
ja det skulle va kul att hitta nån sån faktiskt... ;D ;D ;D

legolas
Jättelätt att hitta en. Frågan är om vi inte bara behöver gå till oss själva. Få av oss
har inte upplevt misstagens berikande inverkan på kunnandet rörande thai. :)

Verkar som dina erfarenheter lyser igenom lite här.
Det är en J.....kla skillnad på ett förhållande där mannen är 40-50 och damen 20 - 25 år.I detta fall är dom flesta damer fortfarande vilt sökande individer, och vet oftast inte vad dom vill, lever för stunden och i bästa fall för dagen. :( :( ;D
Där mannen är 55 - 65 och damen är 40 + är jag helt övertygad om att i det senaste fallet så står individerna mycket, mycket närmare varandra än i det yngre exemplet.
Detta har med mognad, och livserfarenhet att göra. :-* :-* :-* :-*

I dom fall där mannen är över 55år, och damen under 25 år där är det antagligen andra kriterier som gäller. Dom tar vi upp en annan gång. 55555

Där tror jag du har en poäng Långeman.

Min fru var 24 och jag 44 när vi träffades. Hon sökte nog trygghet, jag sökte en fru och en mamma till mina barn.

Jag kan inte säga att det var passionerad kärlek från början, när hon besökte mig i Sverige var vi inget par, men det växte fram och nu älskar hon som Lego skriver mitt hjärta.

jag kallar det inte affärsuppgörelse, då det inte finns någon sån. Men man har ju hört att de flesta som träffar farang har barn som ska försörjas, hon hade inga, hade bara haft en pojkvän i sitt liv innan.

Jag tog hjälp av en tolk och förklarade hur jag såg på ett förhållande, så att det inte skulle bli några missförstånd.

Hade inte jag tagit första kontakten hade det inte blivit något, han sökte efter en farang men alldelest för blyg.

"ledarn " sa:
Svårt det där....??

Ibland tror jag att det är "jobbigt" att förstå Thai..
Tror nog också att många gånger då vi tror att dom skrattar med oss så skrattar dom nog åt oss.. :nod: :nod:

Men jag tar min chans och kommer att lära mig Thai inför en kommande flytt..

En Engelsman som bott här uppe i Lomsak i 14 år gav mig 2 råd innan jag flyttade hit upp, det ena var vad du än gör lär dig inte Thai finns inga tråkigare människor att lyssna på och humorn ligger på kiss och b**s nivå och dom kan upprepa samma skämt 10 gngr i rad och tycker det är lika kul varje gng.
Nu har jag iofs gått imot rådet och försöker lära mig lite Thai.

Jag förstår dig precis Phonta.
Det är många bäckar små som gör att man till slut ser mönstret och att känna sig utnyttjad är inte kul. När man omges av giriga satar så blir man [¤#@@¤%] och kniper igen plånboken stenhårt, finns ingen som helst glädje i att vara givmild mot folk som inte visar uppskattning och bara vill ha mer.

Men fördelen med Thailand är att det finns tusen och åter tusen goa fruntimmer som vill ha en så det är bara att leta vidare så tids nog finner man den där som uppskattar en för den man är och ser plånboken som en bra bonus istället för tvärtom. Dom finns det vet jag, har träffat ett par men det har varit annat som inte stämt där. Själv är jag jäkligt kräsen med brudarna och tänker leta tills jag hittar rätt, den dagen jag gör det, den dagen kommer jag släppa efter.
Men lita 100% på en Thai, aldrig i livet.
Jag har själv sett hur dem går bakom ryggen på sin intet ont anande farang..

PS Phonta!
Du kanske skulle sälja den där traktorn och köpa en pickis ;)

"Jonas " sa:
En Engelsman som bott här uppe i Lomsak i 14 år gav mig 2 råd innan jag flyttade hit upp, det ena var vad du än gör lär dig inte Thai finns inga tråkigare människor att lyssna på och humorn ligger på kiss och b**s nivå och dom kan upprepa samma skämt 10 gngr i rad och tycker det är lika kul varje gng.
Nu har jag iofs gått imot rådet och försöker lära mig lite Thai.
Vilket var det andra rådet? Att inte flytta dig ;)

Att inte hänga runt dom lokala barerna här uppe vid polisskiftet kl 18:00. Då går dom poliserna som går av sitt skift dit uniformerade och med pistolen kvar runt höften och super sig fulla och kan lätt uppstå svartsjukedrama med en farlig situation som följd.
Enligt han är det så illa ibland så dom poliser som är i tjänst blivit posterade utanför för att se till så dom som är ur tjänst sköter sig.

Även ett farang /farangförhållande bygger på ekonomisk trygghet , Skillnaden som jag ser det är att en nThaikvinna har en större självkontroll och låter sig inte bli upp över öronen kär , och absolut inte i en farnag som oftast är deras andra eller kanske tredje försök... Efter ett antal år så finns det en god trygg kamratskap grundad på tillit och en med åren växande kärlek till den andra parten .. Sen finns det andra saker som komplicerar tillex mitt förhållande till Thai , Att jag som gammal man med en pension som tagit ett liv att jobba ihop skall försörja hela Thaifamiljen bara för att deras kultur påbjuder detta ,det har jag svårt att köpa .. Inte fan betalar min Thaifru till min Svenska son , men jag skall mer eller mindre vara underhållskyldig till alla Thaidöttrar svågrar samt svärföräldrar mm. Fletra skribenter här verkar vara av den sorten som en dag står där med rumpan bar , många har tänkt som dessa , min fru älskar mig , jag måste bara lita på min älskade hustru............sen har det ibland ,alltför ofta barkat helt åt hillvitte som Lego brukar skriva.. Så jag säger , jag fortsätter att vara generös , men dum kommer jag aldrig att bli ... :D

"Jonas " sa:
Att inte hänga runt dom lokala barerna här uppe vid polisskiftet kl 18:00. Då går dom poliserna som går av sitt skift dit uniformerade och med pistolen kvar runt höften och super sig fulla och kan lätt uppstå svartsjukedrama med en farlig situation som följd.
Enligt han är det så illa ibland så dom poliser som är i tjänst blivit posterade utanför för att se till så dom som är ur tjänst sköter sig.

Rena vilda västern i den Thailändska landsbygden. ;D ;D ;D ;D ;D :nod: :nod:

"Phonta " sa:
Så jag säger , jag fortsätter att vara generös , men dum kommer jag aldrig att bli ... :D

Det får du karma för ... man sätter ju sina gränser själv ... men man ska inte bli eller känna sig utnytjad!

"Phonta " sa:
Nej FA

Det var inte korkat , men det var känsligt , speciellt för de som inte vill se verkligheten , en relation med Thaikvinna /farang bottnar till 99% i en ekonomisk relation med en förhoppningsvis god kamratskap , så ser jag det och lever i ett sånt förhållande , jag är inte så korkad så jag tror nåt annat ..,.
Idag kom en kille förbi som känner oss sen 6 år tillbaka , min fru står med vår valp på gården och han står på soien utanför ...Han säger till min fru " varför har du en hund , du har ju en farang "tråkigt för honom att jag förstår Thai tillräckligt nu .. Kommer förmodligen att dra härifrån med tiden då det verkar vara som en Forumkompis sagt "de ser oss som vi ser på afrikaner" .. helt klart är det så , som rika afrikaner.

Bäste Phonta! Har aldrig upplevt ett "smack" av vad du skriver..! Men jag kanske är lyckligt lottad...som hamnat i en familj där pappan har slitit med att hålla barnen i skolan...de flesta har lyckats bra trots en fattig uppväxt..Men..vad de säjer bakom min rygg,,beror nog mycket på mej själv..om de skall respektera mig och anse mig som "en i flocken"...hitintills har jag aldrig haft problem...tvärtom!

Lycka till i landet som du längtat till så länge! :nod:

Areeya

När jag gick med i ChaiMai var det dels på grund av en rekommendation jag fick av Birger men också för att jag tyckte det andades en härlig positiv anda till skillnad från alla andra Thailandsforum.

Ta och läs innehållet den här tråden! Den är full av motsatsen, negativa omdömen om Thailand i allmänhet och Thailändare i synnerhet och full av mer eller mindre trovärdiga historier om hur folket här beter sig den ena värre än den andra.

Något håller på att hända och förändras inte det så kommer inte jag att bli kvar länge till!

Om du läser bad jag skriver så var det mest min fru som blev förbannad , den som gjorde yttrandet är en kille som jag döpt till "stora käften" , han kallas även dett av folket i byn fö. så verkar jag åtnjuta deras respekt och det är ömsesidigt ......

Tyvärr så har inte min svärfar lyckats hålla sina barn i skolan , men det har ju blivit folk av dessa ändock .............Och dessutom så har jag inget ångrat utan gått in i detta med öppna ögon..
Troddee detta var ett diskussionsforum där alla erfarenheter kan ventileras ...kanske skall vi börja ljuga och undanhålla sanningar om livet i Thai med en helt avvikande kultur , samt även att vi lever med kvinnor som aldrig tittar vänster samt att Thaikvinnor aldrig blåser faranger mm.... Jag menar då en Strutsmentalitet som iofs passar rätt bra in på många här ...
Säger en sak ögag mot öga men skriver annat på forumet ..... >:(

"legolas " sa:
jag har ALDRIG vid ett endaste tillfälle här i Chaiyaphum sett en endaste polis posterad utanför en karaokebar. Jag vet inte vilket typ av nys den engelsmannen pratar om.

tro inte allt Jonas vad dessa gubbar säger till dig, kolla in det själv, och upplev din egna sanning.

legolas

Det va utanför den lokala baren står inge om kareokebar i innlägget
Har själv träffat en del snutar vi den lokala baren i wapi me uniform o pistol
O även tagit några stänkare me dom

"mackes " sa:
När jag gick med i ChaiMai var det dels på grund av en rekommendation jag fick av Birger men också för att jag tyckte det andades en härlig positiv anda till skillnad från alla andra Thailandsforum.

Ta och läs innehållet den här tråden! Den är full av motsatsen, negativa omdömen om Thailand i allmänhet och Thailändare i synnerhet och full av mer eller mindre trovärdiga historier om hur folket här beter sig den ena värre än den andra.

Något håller på att hända och förändras inte det så kommer inte jag att bli kvar länge till!

Ska ge dig ett bok tips macke, du har troligen
redan läst den Andraboken utgiven 1980 skriven
av C H Hermansson,Den skulle du gilla.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66