kurant
Forumveteran
Ja, Thailand och Filippinerna har samma miljötänk och att orenat avloppsvatten går direkt ut i havet förekommer på alla stora orter i båda länderna så det är inga skillnader. På vissa turistorter är det värre då det byggts okontrollerat utan tanke på att mer människor skapar mer avfall. Sopbergen handlar om mer 100.000 ton på några ställenVart på båt nu där det är en hel del skandinaver som bor utomlands Thailand, skottland, Chile, Fillipinerna.
Men får ju säga att han som bor på Fillipinerna (Boracau) sen 13 år berättar om en annan sida och inte så paradisisk som det verkar i den här tråden och då inte hans liv utan hur det är där.
Skitiga stränder och stinker skit?
Boracay stängs förresten ner nu till helgen helt i 6 månader för att ta tag i avloppsfrågan och riva olagliga byggnader.
Jag skulle inte kunna ens tänka mig att bada på någon strand vid en större stad utan åker iväg någon mil.
Själv har jag medvetet undvikit att bo vid och även besöka de värsta skithålen som det är gott om.
Det som är tragiskt med många av utlänningarna i Filippinerna är alkoholmissbruket som är enormt på vissa orter.
Billigare alkohol, droger och smidigare visumregler drar hit de sämsta av expats.
I övrigt ligger Filippinerna mer än tio år efter i utveckling än Thailand och har lång väg för att nå samma nivå.
Dock finns det oaser i landet som ligger före i utveckling och standard men det slår också på markpriser och dyrare hyror.
Vill man ha ett paradis eller liv i slummen finns det mer än 7000 öar att välja på som är alla olika på sitt sätt.