M
MrPancake
Gäst
Tänkte mig att de va dags för ett inlägg gällande Phanom Rung!
Ett Khmer tempel som ligger i Buriram Provinsen.
Templet är byggt för att hedra guden Shiva.
För att hålla inlägget lite kortare så kan den intresserade läsa mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Phanom_Rung_Historical_Park
Besöket dit va något jag verkligen hade längtat efter då jag älskar liknande utflykter.
Att titta på historiska byggnader och dylikt är verkligen något som fascinerar mig.
Tog rätt många bilder när jag var där så förmodligen blir de mer än bara ett inlägg där ifrån.
Svärmor och två av mostrarna följde med mig och tjejen på resan.
Jag sprang mestadels runt själv och fotografera medans dom höll sig i skuggan.
Kommer utan tvekan återvända dit och kanske rent av åka dit helt själv nu efter att man känner sig lite mer bekväm i landet.
Phanom Rung är för mig ett ställe som verkligen förtjänar att man lägger lite tid på det och jag vill dit och gå omkring länge med min kamera och fånga allt på bild.
Just den dagen vi va där så var det helt vindstilla och otroligt varmt så man orkade inte jätte länge.
Sen som vanligt kände jag mig stressad av att dom andra vänta.
Precis vid parkeringen så är de en liten liten marknad som säljer blandat krims krams.
Upp till höger går man mot templet.
Här har vi gått förbi marknaden och det lilla museum som ligger direkt efter.
Där flaggan häger är entrén.
Tror priserna va:
Farang, 140baht
Thai, 20baht
Här är första lilla trappen efter att man betalt för besöket.
Väl uppe för den trappen möts man av den här otroligt härliga synen..
Till höger låg ett litet "galleri"
Läst något om att det var där kungligheterna troligtvis bytte om innan dom vandra längst med den långa gången till templet under olika ceremonier.
Här är en del av promenaden bort till templet.
Som sen i sin tur leder fram till den här trappen.
Glömde räkna stegen, men den är rätt brant. Försökte få med de på bild därav den lite konstiga vinkeln.
Här har jag tagit mig upp för trappen och vänt mig om och fotat den långa promenaden fram till templet.
Till höger är det i stort sett bara en slänt rakt ner då templet ligger 402m upp på en utdöd vulkan.
Till vänster fanns det en fin liten park/trädgård.
Det får bli allt från Phanom Rung i det här inlägget.
Återkommer i nästa inlägg med fler bilder på själva templet.
Ett Khmer tempel som ligger i Buriram Provinsen.
Templet är byggt för att hedra guden Shiva.
För att hålla inlägget lite kortare så kan den intresserade läsa mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Phanom_Rung_Historical_Park
Besöket dit va något jag verkligen hade längtat efter då jag älskar liknande utflykter.
Att titta på historiska byggnader och dylikt är verkligen något som fascinerar mig.
Tog rätt många bilder när jag var där så förmodligen blir de mer än bara ett inlägg där ifrån.
Svärmor och två av mostrarna följde med mig och tjejen på resan.
Jag sprang mestadels runt själv och fotografera medans dom höll sig i skuggan.
Kommer utan tvekan återvända dit och kanske rent av åka dit helt själv nu efter att man känner sig lite mer bekväm i landet.
Phanom Rung är för mig ett ställe som verkligen förtjänar att man lägger lite tid på det och jag vill dit och gå omkring länge med min kamera och fånga allt på bild.
Just den dagen vi va där så var det helt vindstilla och otroligt varmt så man orkade inte jätte länge.
Sen som vanligt kände jag mig stressad av att dom andra vänta.
Precis vid parkeringen så är de en liten liten marknad som säljer blandat krims krams.
Upp till höger går man mot templet.
Här har vi gått förbi marknaden och det lilla museum som ligger direkt efter.
Där flaggan häger är entrén.
Tror priserna va:
Farang, 140baht
Thai, 20baht
Här är första lilla trappen efter att man betalt för besöket.
Väl uppe för den trappen möts man av den här otroligt härliga synen..
Till höger låg ett litet "galleri"
Läst något om att det var där kungligheterna troligtvis bytte om innan dom vandra längst med den långa gången till templet under olika ceremonier.
Här är en del av promenaden bort till templet.
Som sen i sin tur leder fram till den här trappen.
Glömde räkna stegen, men den är rätt brant. Försökte få med de på bild därav den lite konstiga vinkeln.
Här har jag tagit mig upp för trappen och vänt mig om och fotat den långa promenaden fram till templet.
Till höger är det i stort sett bara en slänt rakt ner då templet ligger 402m upp på en utdöd vulkan.
Till vänster fanns det en fin liten park/trädgård.
Det får bli allt från Phanom Rung i det här inlägget.
Återkommer i nästa inlägg med fler bilder på själva templet.