Är vädret så även vintertid?
Betydligt bättre väder än Thailand då när det inte är orkan säsong.
Vintertid är det kallare och torrare.
Allt är ju omgivet av hav och vatten som reglerar temperaturen året om. Åker man inåt på de större öarna så får man samma effekter som i Thailand, med toppar på em +35 +40c.
Detta med tyfoner är är ett märkligt ämne här nere, allt kallas tyfonvarning fast det ofta bara handlar om tropiska regn och sällan vind. Jag har sett +10 tyfonvarningar från juni till nu, men ändå aldrig upplevt vind över 10 m/s.
Riktiga kraftiga tyfoner drabbar främst norra Phil ibland. men i år verkar ingen fått landkänning utan dom passerar 300km ifrån och vandrar mot Hong Kong, Japan och ibland Vietnam och orsakar främst enorma mängder regn.
Vädret i Sverige är mycket blåsigare men vi är duktigare på att ange rätt beteckning i våra varningar som kuling, storm eller orkan. Det är väl bara vid snöfall vi kör samma stil som dom i phil och kallar nästan allt för snöstorm då det kommer mer än 5cm snö.
Skiljer det sig inte vädermässigt även på Filippinerna?
En jag känner har bott på Boracay i 8 år och det han tycker är den negativa biten är just vädret och att det regnar så mycket just där på Boracay.
Det skiljer en hel del inom landet som är geografiskt mycket utspritt, de i norra har visst fått väldigt mycket regn i år mens där vi är nu i centrala Phil har fått rekordlitet och de flesta vattendrag är bara rännilar nu.
Är väl ingen expert på Boraycay men när vi var där i januari regnade faktiskt varje dag i en vecka, en skur kl. 16.00 i 30 minuter. Samma som jag upplevt på Phuket några gånger i november och december.
De höga bergen och närheten till hav gör att det kan regna väldigt lokalt och ofta, på minner om Norge.
Själv har jag inte upplevt de stora skyfall som jag varit med om i Thailand än, när vattnet går över knäna efter någon timmas skyfall men det förekommer även här.
Söder om Hua Hin hade väl stora problem nyligen med översvämningar.