Bilder från Filippinerna

Diskussion i 'Asienforum' startad av kurant, 9 november 2017.

1. Tulpan

Tulpan Medlem

2. Micke.T

Micke.T Forumvärd TS-teamet

Verkar inte gå nån nöd på dig:)härliga bilder du postar, många med mig hade nog gärna bytt plats nån dag eller två;)

kurant gillar detta.
  3. kurant

kurant Forumräv

Phonta, Audirs2, Berralund och 3 andra gillar detta.
  4. kurant

kurant Forumräv

Körde en sväng till nästa stad norr om oss Bais, runt 40km sträcka. Vek av och körde de små kustvägarna som är spännande. Här i bukten är det småskaligt fiske som är huvudnäringen.

Bambu är materialet till allting och byarna påminner om ”sjözigenarna” i Pha Nga i Thailand.

Märkligt nog råkade jag på ett järnvägsspår och ett lok, fast det ska inte finnas här.
    Förklaringen fick jag senare, det är ett regionalt industrispår över den stora slätten som nästan bara består av sockerrörsfält.
    Spåren används än i dag men med ett litet diesellok som drar vagnar med sockerrör till fabriken.

IMG_1849.JPG fullsizeoutput_10a5.jpeg IMG_1850.JPG IMG_1834.JPG IMG_1847.JPG fullsizeoutput_10a6.jpeg IMG_1840.JPG IMG_1841.JPG IMG_1842.JPG

Audirs2, Berralund, Sakhon och 4 andra gillar detta.
  5. Tulpan

Tulpan Medlem

Om kidnapparna hotar med att skära av dig halsen om dom inte får en lösensumma är det inte kul.

6. kurant

kurant Forumräv

Det är inte kul någonstans att hotas med kniven, men jag går hellre här ensam på kvällarna än i Malmö, i Stockholms förorter eller i Pattaya. Dock reser jag inte till områden som UD avråder någonstans i världen.
    Sådana områden finns bland annat i Indonesien, i Filippinerna och i Thailand.
    Har inte hört talas om någon turist eller västerlänning boende här som drabbats av våld eller rån på många år.

Audirs2, Berralund, Nam Falang och 2 andra gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. kurant

kurant Forumräv

Då man bor i ett nav då det gäller transporter så blev det en dagstur till sydspetsen på Cebu Island igen. Hade fått för mig att det skulle gå att snorkla från land där utan att betala avgifter för båttransporter korallerna.

Jag har hyrt ut utrymmet bakom min värsting till mc åt en hemlös , som ersättning tvättar han och vaktar han den åt mig. Toppar upp den tjänsten med 50p i cash och lite ris ibland. Vänner för livet :)

Iväg till Sibulan Port igen. En bra hamburgare (60thb) på ett filipino hak räddade övervikten igen på hemresan.....

IMG_1852.JPG

IMG_1670.JPG

IMG_1652.JPG

IMG_1664.JPG

IMG_1676.JPG

IMG_1853.JPG

fullsizeoutput_10ab.jpeg

fullsizeoutput_10ae.jpeg

fullsizeoutput_10b0.jpeg

IMG_1851.JPG

Audirs2, Medelsvensson, Berralund och 6 andra gillar detta.
  9. Berralund

Berralund Forumveteran

Verkligen fantastiskt fina bilder, särskilt under vattnet. Filippinerna är ganska likt Thailand men ändå inte.

Har du förresten provat glass gjord på Ube? Den tyckte jag smakade riktigt gott.

10. kurant

kurant Forumräv

Glass på Ube (Åbee) blir det minst två gånger i veckan, lila till färgen och ingår i den bananasplit vi tar som efterrätt på vår favoritrestaurang tillsammans med vanilj- och jordgubbsglass.

Maten som jag tyckte var kass tidigare är nu riktigt bra när jag lärt mig namnen på många rätter, det var som första tiden i Thailand, man klarade med tvekan att beställa mat även med bild på menyn. Var man utanför städerna blev det nästan alltid Kao Pad Moo innan man hittade fler varianter i det svåra språket.
    Här är också det lokala språket svårt, men dom använder i alla fall samma alfabet och det underlättar enormt.

Kycklingen, pontiac-51 och Berralund gillar detta.
  11. Berralund

Berralund Forumveteran

Inte är maten där lika smakrik som i Thailand, långt därifrån. Men visst finns det riktiga godbitar. Desserten Halo-Halo minns jag speciellt, vi satt på en restaurang på en höjd ovanför Baguio och smaskade i oss denna delikatess. Och även den var bitvis lilafärgad av Ube.

Tyvärr har filippinarna en förkärlek för snabbmat och dessa kedjor typ Jollibee och KFC med höga kolesterol- och triglyceridvärden som följd. Och det eländet kommer mer och mer i Thailand också beklagligtvis.

Audirs2 och kurant gillar detta.
  12. kurant

kurant Forumräv

Begreppet smakrik är ju för mig inte stark, jag tycker mycket mat i Thailand är för stark och därmed försvinner många smaknyanser tyvärr.
    En somtam med tio birdchilli blir inte godare än med en med tre birdchilli, tvärtom enligt mig.

Jag upplever inte Thailändare som några finsmakare trots alla fina råvaror som fisk och skaldjur. Utan att ens smaka på fisken som kommer in på bortet tar man och doppar fiskköttet i chilli som en betingad reflex.
    Samma med hummer eller krabba, direkt i chilli och allt goda smaker försvinner.
    En kulinarisk våldtäkt.

Thailändsk mat smakar mer, men är inte mer smakrik anser jag. God mat ska ha en balans i smak och kryddor och inte bara en dominerande.
    Båda länderna använder alldeles för mycket socker i matlagningen dessutom.
    I Filippinerna finns i alla fall hyfsat bra biffkött som är lokalt, för bara kyckling, gris och fisk uppfödd i leriga dammar blir för enformigt i längden.

Efter att varit i Korat, Udon Thani och Hua Hin i vinter så tycker jag att snabbmaten är numera vanligare i Thailand än här och det växer fort.

Audirs2, Berralund och pontiac-51 gillar detta.
  13. kurant

kurant Forumräv

När man nästan sitter fast i en hemsk tyfon så får jag leta lite arkivbilder.
    Har gjort en promenad på 3km med ett paraply som skydd i ovädret så helt hopplöst är inte livet.

Vatten är dagens tema..........

fullsizeoutput_fee.jpeg fullsizeoutput_1018.jpeg fullsizeoutput_103b.jpeg fullsizeoutput_1043.jpeg IMG_1442.JPG IMG_1445.JPG fullsizeoutput_10af.jpeg IMG_1953.JPG

eirkar, Medelsvensson och Micke.T gillar detta.
  14. Jonas

Jonas Forumveteran

Är det Baysang du menar så sitter du inte i någon Tyfon den övergick till ett tropiskt lågtryck när den gick in över land.
    Men märker på dina inlägg att du inte har en susning om vad som är en tyfon.
    Tyfon, Cyklon och Orkan är samma sak kallas olika på olika delar av jordklotet.
    Och nej Thailand har inga Tyfoner, tropiskt lågtryck ja men inga tyfoner finns inte förutsättningar för det i Thailand, skyddas av Vietnam då dom tappar kraft över land, Bangkokbukten är inte stor nog för att skapa en.

Berralund gillar detta.
  15. Audirs2

Audirs2 Medlem

Storm har jag vart med om i mitt 62 åriga liv, det e inte mycket å komma med jämfört med en Tyfon eller finns det nått värre?

16. kurant

kurant Forumräv

Det verkar inte vilja förstå vad jag menar, här går man ut med Tyfonvarning så fort det bildas ett lågtryck, för att efterhand klassa ner den när den når land och ibland inte alls nergradera den.
    Det är inte jag som hittar på dessa tyfonvarningar, det är myndigheterna och det är det jag kritiserar.
    Alla filippinare jag träffat kallar ett lågtryck för tyfoner men dom har inte din utbildning.
    Det blir inflation av falska tyfonvarningar här. Därför tar få en varning på allvar.

Det händer ju även att svenskar kallar ett rikligt snöfall för en snöstorm fast det inte blåser.

Jag vet vad vad som innebär med vindar över 30m/s då jag upplevt flera gånger.

Som du säger Baysang klassades ner till tropiskt lågtryck under dagen, men den föregick faktiskt av en tyfonvarning för några dygn sedan av myndigheterna.

Sen att du har brister att se lite ironi och humor i inläggen har jag svårt att göra något åt.

Phonta gillar detta.
  17. Phonta

Phonta Forumveteran

Angående Pattaya , så förstår i alla fall inte jag vad du menar , Malmö Ja , men inte Pattaya , Hellugnt

18. kurant

kurant Forumräv

Ja, man ska kanske inte tro på allt man läser i thailändsk media, thaivisa och thailand-idag. ;)
    Troligen fake news bara. :):):)

19. kurant

kurant Forumräv

Det första man blir blind på är ögonen sägs det och ibland får jag erkänna att det är så.
    Efter att besökt det närmaste varuhuset Cang´s massor av gånger, har jag missat det finns en foodcourt på plan tre.

Trevligt ställe med mycket olika rätter att stoppa i sig billigt. 45p eller 30thb för en mättande rätt med icetea till.

Välj vad som önskas och betala i i kassan.

IMG_1959.JPG

IMG_1961.JPG

fullsizeoutput_10b6.jpeg

IMG_1963.JPG

IMG_1964.JPG

Krille, Micke.T, eirkar och 4 andra gillar detta.
  20. Jonas

Jonas Forumveteran

Det där inlägget skrev jag långt innan dom andra.
    Läs när inlägget var skrivet istället för att lipa.

21. kurant

kurant Forumräv

Väx upp och mogna till ;)
    Väderdebatt kan vi fortsätta i vädertråden........

Audirs2 och Frogfish gillar detta.

Dela sidan

Laddar...
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?