Bilder från Filippinerna

Pappas födelsedag firades i går.
Att han är avliden spelar ingen roll.

20200818_134832.jpg

20200818_134705.jpg

20200818_120715.jpg

Trodde frugan köpt en get, men det var en granne som skulle ha den.

20200819_091926.jpg
Lechon igen, tröttnar du aldrig på det? Men det är förbaskat gott, har dock aldrig provat get men någon av killarna sa att även det smakar bra.

Lechon igen, tröttnar du aldrig på det? Men det är förbaskat gott, har dock aldrig provat get men någon av killarna sa att även det smakar bra.
Ibland tycker jag dom kunde variera lite mera. Lite väl enformigt med exakt samma upplägg.
Lechon är väldigt gott som tur är.
Det är alltid en rätt med nudlar (Pancit) och alltid spagetti med tomatsås med korvbitar i.
Get förekommer ibland och påminner mer om viltkött som skogshare eller ren.

Men man har ingen chans att påverka deras traditionella rätter.
Mätt och berusad är mottot.

Ibland tycker jag dom kunde variera lite mera. Lite väl enformigt med exakt samma upplägg.
Lechon är väldigt gott som tur är.
Det är alltid en rätt med nudlar (Pancit) och alltid spagetti med tomatsås med korvbitar i.
Get förekommer ibland och påminner mer om viltkött som skogshare eller ren.

Men man har ingen chans att påverka deras traditionella rätter.
Mätt och berusad är mottot.
Försök få en norrlänning att variera palten.... eller surströmmingsklämman!

Försök få en norrlänning att variera palten.... eller surströmmingsklämman!
Jag är västerbottning och äter inte pitepalt naturligtvis, däremot leverpalt från Burträsk står högt i kurs.
Surströmmingsklämmor är något påhitt söderifrån. En variant till pizza.....
Bara mandelpotatis och ev. lök till surströmming. Gräddfil går fetbort också.... nymodigheter :)

I början av -91 var jag var på en ö eller en by som heter Talahid (har jag för mig) ett par timmars bankafärd från Calbyog, känner du till det stället?

I början av -91 var jag var på en ö eller en by som heter Talahid (har jag för mig) ett par timmars bankafärd från Calbyog, känner du till det stället?
Vet var det ligger, jag har inte varit där.
Det är bara 70km dit. Grannöar som Samar och Bilaran.
Det är från det området vi köper mahogny till båtarna.
Släpper alla restriktioner så finns det med på listan att besöka.

Vet var det ligger, jag har inte varit där.
Det är bara 70km dit. Grannöar som Samar och Bilaran.
Det är från det området vi köper mahogny till båtarna.
Släpper alla restriktioner så finns det med på listan att besöka.

I den byn vi var fanns det absolut ingenting att göra så vi tömde byn på alkohol innan vi lämnade. Kompisen byggde ett hus där som blåste bort i en storm.

I den byn vi var fanns det absolut ingenting att göra så vi tömde byn på alkohol innan vi lämnade. Kompisen byggde ett hus där som blåste bort i en storm.
Inte så ovanligt att det är dött i många byar.
Du får komma hit, här har vi några alternativ i alla fall.
Åka buffeltaxi, rida hästar eller bli riden av någon vacker tvåbent ängel.
Karaoke, Tanduay med öl.
Sen har vi de vanliga födelsedagsfesterna med någon veckas mellanrum.
På det ska det ju skålas och ätas krabba på årsdagen av släktens samtliga avlidna.

Senast ändrad:
Mmm Lechon mycket smaskigt.
Det åt jag med flickvännen och hennes familj på
min än så länge ända resa dit.
Åt även nåt som heter Panlasangpir eller Panlasangpim.
Ber om ursäkt för stavningsproblem men nåt sånt hette det.
Gillar även Adobo i alla dess former.
Fick även nån rätt som jag inte minns namnet på som var riktigt god enligt bild jag bifogar.

Om jag måste klaga på nåt så kan dom ge tusan i allt socker som dom ska stoppa i maten.
Allt ska sötas. Jag vill ju gärna ha lite hetta i maten min så jag lagade lite mat när jag var där och en del av alla damer i familjen fick nog uppleva sina smaklökar.

Flickvännen skulle promt bjuda på ett visst ägg.
Kurant vet nog precis vad jag talar om men där gick min gräns. Nämligen Balut.

Jag är inte feg men nej det kunde jag bara inte förmå mig att stoppa i munnen.
Jag har provat både orm,groda,gräshoppor o gud vet allt men där gick min gräns.

IMG-20200402-WA0002.jpg

Mmm Lechon mycket smaskigt.
Det åt jag med flickvännen och hennes familj på
min än så länge ända resa dit.
Åt även nåt som heter Panlasangpir eller Panlasangpim.
Ber om ursäkt för stavningsproblem men nåt sånt hette det.
Gillar även Adobo i alla dess former.
Fick även nån rätt som jag inte minns namnet på som var riktigt god enligt bild jag bifogar.

Om jag måste klaga på nåt så kan dom ge tusan i allt socker som dom ska stoppa i maten.
Allt ska sötas. Jag vill ju gärna ha lite hetta i maten min så jag lagade lite mat när jag var där och en del av alla damer i familjen fick nog uppleva sina smaklökar.

Flickvännen skulle promt bjuda på ett visst ägg.
Kurant vet nog precis vad jag talar om men där gick min gräns. Nämligen Balut.

Jag är inte feg men nej det kunde jag bara inte förmå mig att stoppa i munnen.
Jag har provat både orm,groda,gräshoppor o gud vet allt men där gick min gräns.

IMG-20200402-WA0002.jpg
Håller med om vad du skriver. Jag har också svårt för att ALLT ska sockras innan det stoppas i munnen. Kanske inte så konstigt att diabetes är ett stort problem i Phils. Ska man bo där en längre tid får man nog laga sin mat själv....

Jag förstår precis vad du menar.
Halva flickvännens familj lider av diabetes.

Att övervikten i phil ökar förstår jag med om man ser vad dom stoppar i sig.
Nu dömer inte jag nån för vikt dock. Min flickvän är mullig och för mig är hon finast i världen.

Jag har själv gått upp från 80 kg till 160 kg på 1,5 år.
I mitt fall så pajade jag kroppen på mitt första jobb,kollegan pajade sin kropp först och sen jag eftersom jag var tvungen att producera lika mycket som när vi var två.Fick medicin och sprutor.
Tyvärr missade den läkaren att upplysa om en viss bieffekt av just sprutorna. Att många får en viktökning.

I mitt fall så steg vikten trotts att jag tränade och jobbade och åt precis som innan.
Och jag fattade inte varför vågen ändrades.
Gick så långt att jag såg ut som en vandrande tunna.
Idag 15 år senare är jag 50 kg lättare men kämpar fortfarande med vikten. Nu står jag still men ska ner till 90 kg som är mitt mål.

Håller med om vad du skriver. Jag har också svårt för att ALLT ska sockras innan det stoppas i munnen. Kanske inte så konstigt att diabetes är ett stort problem i Phils. Ska man bo där en längre tid får man nog laga sin mat själv....
Här är det måttligt med socker faktiskt, men på Cebu och Negros används mycket mer socker i matlagning.
Kanske beror på att här odlas ingen sockerrör.
Fast nog är thailändare lika sötsugna, i alla fall i Kanchanaburi och Chaiyaphum där jag bott.
Två stora sockerdistrikt.

Inte någon bild, men frun köper två kor till, varav en dräktig.
Frun är den enda med kontanter.
Dom verkar glömt av mig. ;) :cool:
Snart är vi uppe i tvåsiffrigt.

Annars var vi och tittade på en strandtomt idag. 1500m2 med kokospalm.
Men, Nej 500m från en väg.
Priset 30.000sek är ok.
Fan, snart har du köpt upp hela Thai,,,,,,öh Filippinerna! Nya Trumph från Norrland! ;) :p:D:thumbsup:

Här är det måttligt med socker faktiskt, men på Cebu och Negros används mycket mer socker i matlagning.
Kanske beror på att här odlas ingen sockerrör.
Fast nog är thailändare lika sötsugna, i alla fall i Kanchanaburi och Chaiyaphum där jag bott.
Två stora sockerdistrikt.
Har en kompis som heter Krister (stockholmare) och han har hus i Chaiyaphum. Inte så långt till Khong Kaen från där!

Inte så ovanligt att det är dött i många byar.
Du får komma hit, här har vi några alternativ i alla fall.
Åka buffeltaxi, rida hästar eller bli riden av någon vacker tvåbent ängel.
Karaoke, Tanduay med öl.
Sen har vi de vanliga födelsedagsfesterna med någon veckas mellanrum.
På det ska det ju skålas och ätas krabba på årsdagen av släktens samtliga avlidna.

Jodå, söta och vackra filippinska änglar finns det, som då var intresserade av en viting:love_transparent:.
Hittade ett gammalt foto från 1990 taget i General Santos på Mindanao.
post-3132-0-18253000-1349914828_thumb (1).jpg

Lite OT, men svenskar är inte dåliga på socker...
Skrämmande nyheter.... ;)

Screenshot_20200821-180524_SVT Nyheter.jpg

Cancerfonden efterlyser läskskatt i Sverige
UPPDATERAD IDAG 11:14
PUBLICERAD IDAG 10:57
Svensk läsk innehåller mer socker än andra länders, visar en ny sammanställning från Sveriges konsumenter och Cancerfonden. Nu anser Cancerfonden att en läskskatt vore en god idé för att minska fetman i samhället.
– Det skulle vara ett viktigt led i att få en bättre folkhälsopolitik, säger generaldirektör Ulrika Årehed Kågström.
En Fanta med apelsinsmak i Sverige innehåller nästan tre gånger mer socker än om motsvarande läsk köps i Storbritannien eller Spanien, visar sammanställningen. Översatt i antal sockerbitar innehåller den svenska apelsindrycken 18 sockerbitar jämfört med sju i Storbritannien. De svenska sockernivåerna i Fanta är höga även jämfört med våra nordiska grannländer – 12,3 gram per deciliter jämfört med 7,2 gram per deciliter i Danmark och Finland.
Socker är i sig inte cancerframkallande, understryker Cancerfondens generaldirektör Ulrika Årehed Kågström i Morgonstudion. Däremot är socker en faktor till övervikt och fetma vilket ökar risken för att drabbas av cancersjukdomar.
– I många länder så har man tagit det här på allvar och velat få ned övervikten och fetman i befolkningen, bland annat genom att införa en läskskatt, säger Ulrika Årehed Kågström.
”God effekt”
Mer än hälften av svenskarna är överviktiga eller lider av fetma. Enligt Ulrika Årehed Kågström skulle införandet av en läskskatt i Sverige vara ett viktigt led i att få till en bättre folkhälsopolitik.
– Många länder som har gjort det här har haft väldigt god effekt, säger hon.
Bland annat Storbritannien och Irland har infört en skatt på sockersötade drycker, vilket lett till att sockernivåerna har gått ned, förklarar Årehed Kågström.
– För att det inte ska bli dyrare för konsumenterna så har producenterna valt att sänka sockerhalten.
Försäljningen på nedgång
Coca-cola, som producerar Fanta, säger att man under en längre tid arbetat aktivt för att minska mängden tillsatt socker i sina produkter. Försäljningen för dryck med tillsatt socker har varit på nedgång i över tio år, säger Frida Keane, kommunikationsdirektör för Coca-Cola i Sverige.
– Om ambitionen med en läskskatt är att finansiera folkhälsan så är det en ganska dålig intäkt eftersom försäljningen av dessa produkter går ner, säger hon.
Frida Keane påpekar även att Fanta apelsin och Sprite, som också har högre sockernivåer i Sverige än i många andra länder, endast är två produkter i deras sortiment.
Uppdaterad 21 augusti 2020 kl 11:14
Publicerad 21 augusti 2020 kl 10:57

Liknande trådar

C
Svar
24
Visningar
2 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp