Bilder från Filippinerna

 
Lite OT, men svenskar är inte dåliga på socker...
Skrämmande nyheter.... ;)



Screenshot_20200821-180524_SVT Nyheter.jpg
Screenshot_20200821-180524_SVT Nyheter.jpg
Screenshot_20200821-180524_SVT Nyheter.jpg

Cancerfonden efterlyser läskskatt i Sverige
UPPDATERAD IDAG 11:14
PUBLICERAD IDAG 10:57
Svensk läsk innehåller mer socker än andra länders, visar en ny sammanställning från Sveriges konsumenter och Cancerfonden. Nu anser Cancerfonden att en läskskatt vore en god idé för att minska fetman i samhället.
– Det skulle vara ett viktigt led i att få en bättre folkhälsopolitik, säger generaldirektör Ulrika Årehed Kågström.
En Fanta med apelsinsmak i Sverige innehåller nästan tre gånger mer socker än om motsvarande läsk köps i Storbritannien eller Spanien, visar sammanställningen. Översatt i antal sockerbitar innehåller den svenska apelsindrycken 18 sockerbitar jämfört med sju i Storbritannien. De svenska sockernivåerna i Fanta är höga även jämfört med våra nordiska grannländer – 12,3 gram per deciliter jämfört med 7,2 gram per deciliter i Danmark och Finland.
Socker är i sig inte cancerframkallande, understryker Cancerfondens generaldirektör Ulrika Årehed Kågström i Morgonstudion. Däremot är socker en faktor till övervikt och fetma vilket ökar risken för att drabbas av cancersjukdomar.
– I många länder så har man tagit det här på allvar och velat få ned övervikten och fetman i befolkningen, bland annat genom att införa en läskskatt, säger Ulrika Årehed Kågström.
”God effekt”
Mer än hälften av svenskarna är överviktiga eller lider av fetma. Enligt Ulrika Årehed Kågström skulle införandet av en läskskatt i Sverige vara ett viktigt led i att få till en bättre folkhälsopolitik.
– Många länder som har gjort det här har haft väldigt god effekt, säger hon.
Bland annat Storbritannien och Irland har infört en skatt på sockersötade drycker, vilket lett till att sockernivåerna har gått ned, förklarar Årehed Kågström.
– För att det inte ska bli dyrare för konsumenterna så har producenterna valt att sänka sockerhalten.
Försäljningen på nedgång
Coca-cola, som producerar Fanta, säger att man under en längre tid arbetat aktivt för att minska mängden tillsatt socker i sina produkter. Försäljningen för dryck med tillsatt socker har varit på nedgång i över tio år, säger Frida Keane, kommunikationsdirektör för Coca-Cola i Sverige.
– Om ambitionen med en läskskatt är att finansiera folkhälsan så är det en ganska dålig intäkt eftersom försäljningen av dessa produkter går ner, säger hon.
Frida Keane påpekar även att Fanta apelsin och Sprite, som också har högre sockernivåer i Sverige än i många andra länder, endast är två produkter i deras sortiment.
Uppdaterad 21 augusti 2020 kl 11:14
Publicerad 21 augusti 2020 kl 10:57
Jag inbillade mig i min enfald att det var samma recept överallt. Varför? För att svenskarna är så sura så det behöver kompenseras?
 
Jag inbillade mig i min enfald att det var samma recept överallt. Varför? För att svenskarna är så sura så det behöver kompenseras?
Sverige är ett stort land för odling och framställning av socker.
Det går inte att göra alkohol av allt.
Sen har väl Sverige sålt ut sin sockerindustri så det är utländska företag som styr.
Inte ens svensk vodka är svenskt längre.

Shame on you... Du glömde köpa aktier i rätt tid.
 
Sverige är ett stort land för odling och framställning av socker.
Det går inte att göra alkohol av allt.
Sen har väl Sverige sålt ut sin sockerindustri så det är utländska företag som styr.
Inte ens svensk vodka är svenskt längre.

Shame on you... Du glömde köpa aktier i rätt tid.
Går det att handla aktier i din nya fiskeflotta? Jag tror den har stor potential!
 
Mmm Lechon mycket smaskigt.
Det åt jag med flickvännen och hennes familj på
min än så länge ända resa dit.
Åt även nåt som heter Panlasangpir eller Panlasangpim.
Ber om ursäkt för stavningsproblem men nåt sånt hette det.
Gillar även Adobo i alla dess former.
Fick även nån rätt som jag inte minns namnet på som var riktigt god enligt bild jag bifogar.

Om jag måste klaga på nåt så kan dom ge tusan i allt socker som dom ska stoppa i maten.
Allt ska sötas. Jag vill ju gärna ha lite hetta i maten min så jag lagade lite mat när jag var där och en del av alla damer i familjen fick nog uppleva sina smaklökar.


Flickvännen skulle promt bjuda på ett visst ägg.
Kurant vet nog precis vad jag talar om men där gick min gräns. Nämligen Balut.

Jag är inte feg men nej det kunde jag bara inte förmå mig att stoppa i munnen.
Jag har provat både orm,groda,gräshoppor o gud vet allt men där gick min gräns.

IMG-20200402-WA0002.jpg
Jodå, Balut har man allt blivit erbjuden några gånger. Jag är inte heller känslig eller äckelmagad men där gick även min gräns. Jag har ätit risråtta och allehanda kryp och insekter men det där vämjeliga ankägget - nej tack. Killarna här bara garvar när man nämner det.
 
Jodå, Balut har man allt blivit erbjuden några gånger. Jag är inte heller känslig eller äckelmagad men där gick även min gräns. Jag har ätit risråtta och allehanda kryp och insekter men det där vämjeliga ankägget - nej tack. Killarna här bara garvar när man nämner det.

Haha jag förstår vad du menar.
Hos tjejen bor det bara en massa damer, jag fick tyvärr aldrig äran att träffa hennes far. .
Det är nåt jag ångrar att jag inte hann hälsa på han.

jag slog vad med henne och alla andra damer att super dom ner mig så ska jag smaka.
enda av dom som hängde med var tjejens lesbiska syster. Den tjejen kunde dricka och skittrevlig.
men nån Balut blev det inte för mig. Är utmanad igen av samma syster igen nästa gång igen.
 
Har planerat på att skaffa en till moppe och kom i kontakt med ett gäng sköna människor som nu vill att jag ska bli medlem i deras MC klubb med 88 medlemmar.

Den som jag har kikat på är en Suzuki...

20200901_174505.jpg


Fick bilder från deras aktiviteter och jag är sugen att bli medlem....

20200901_174335.jpg
20200901_174319.jpg
20200901_174241.jpg
20200901_174300.jpg
20200901_174221.jpg
20200901_174041.jpg
20200901_174115.jpg
20200901_174359.jpg
 
Här är växten som man använder för att hålla myggen borta under natten.
Man eldar kvistar inomhus innan man ska sova.
20200906_100100.jpg


Nu har en granne kopierat vår design av trädgården, kul och att odlingen av blommor och växter har tagit fart sen jag började.

Nu byts plantor regelbundet mellan gårdarna.
20200905_135408.jpg

Djuren äger vägarna och en buffelskit är en gigantisk sak, som en fotboll i storlek.
20200903_090526.jpg

20200903_095343.jpg
 
 

Liknande trådar

C
Svar
24
Visningar
2 K
glimten66
G
 
Tillbaka
Topp