Billiga resor Sverige-Thailand. Thailand-Sverige.

Fick just denna info från Finnair.

Hej XXXXX,

Jag heter Ole Orvér och är kommersiell chef på Finnair. Jag kontaktar dig för att berätta om ändringarna av våra biljettyper, tillåtna bagagemängder och vissa Finnair Plus-förmåner som träder i kraft den 1 juni 2023.

Vi är glada över att resandet stadigt har tagit fart igen efter pandemin och vi förväntar oss en hektisk sommarsäsong. Jag hoppas att du tycker att vårt sommarutbud – till cirka 90 destinationer – är lockande.

Samtidigt ser vi de återkommande utmaningarna med stora mängder handbagage ombord på våra flyg, vilket påverkar avgångspunktligheten och resekomforten. Vi får regelbunden feedback om detta från våra kunder och vår personal. Därför gör vi nu ändringar till våra biljettyper och tillåtna bagagemängder. Vi kommer även att öka kontrollen av handbagage på flygplatserna. Vi strävar efter smidigare ombordstigningar, avgångar i tid och resekomfort ombord på våra flyg för alla. Särskilt nu när högsäsongen är på väg att börja.

Vi kommer att införa dessa ändringar den 1 juni:

• Superlight-biljetten ersätter Economy Light på resor inom Europa. Detta gäller för nya biljetter som köps från och med den 1 juni. I Superlight-biljetten ingår en liten väska (40x30x15 cm) som placeras under sätet, men inget annat. Eventuella inköp som görs på flygplatsen räknas in i bagagemängden, så varorna måste också få plats i den lilla väskan. Du kan köpa ett större handbagage (55x40x23 cm) som resetillval. Finnair Plus Silver-, Gold-, Platinum- och Platinum Lumo-medlemmar får detta större handbagage som nivåförmån när de reser med Superlight-biljetten. Light-biljetten – där en liten väska och ett handbagage ingår – är fortfarande tillgänglig på långdistansresor och i businessklass på flyg inom Europa. Vår Classic-biljettyp är ett utmärkt alternativ när du reser med både incheckat bagage och handbagage.
  • Den tillåtna mängden bagage för businessklassresenärer på både europeiska flyg och långdistansflyg kommer att minska. I Business Light-biljetten ingår en liten väska (40x30x15 cm) och ett handbagage (55x40x23 cm), medan i Business Classic- och Flex- biljetterna ingår 1 incheckad väska utöver den tillåtna mängden handbagage.
  • Allt specialbagage, såsom golfväskor, skidor eller tungt bagage måste köpas som resetillval. Det innebär att endast väskor i standardstorlek och -vikt ingår i den tillåtna mängden bagage.
  • I samband med ändringarna av de allmänna tillåtna bagagemängderna kommer det även att göras vissa ändringar till de bagagerelaterade Finnair Plus-nivåförmånerna. Sportutrustning erbjuds inte längre som nivåförmån för Finnair Plus Gold-medlemmar. Tungt och stort bagage ingår inte heller i Platinum- och Platinum Lumo-medlemmars nivåförmåner. Finnair Plus Silver-medlemmar har inte längre ett extra incheckat bagage som nivåförmån, men det kan köpas till 50 % rabatt.
Om du köpte din biljett innan den 31 maj 2023 kommer du att resa med din ursprungliga biljettyp och de tjänster som ingår i den.

Förutom de bagagerelaterade ändringarna gör vi även vissa ändringar till val av sittplats och poängpriser för bonusflyg och uppgraderingar. Mer information om de ändrade biljettyperna hittar du i vår online-tidning BlueWings. Information om alla ändringar relaterade till Finnair Plus-förmånerna finns här.

Vårt mål är att du ska få en smidig och trevlig reseupplevelse under den kommande sommarsäsongen. Vi ser fram emot att välkomna dig ombord.

Vänliga hälsningar,

Ole Orvér 
Kommersiell chef 
Finnair

Det verkar som det bara är på Europa linjerna som riktigt handbagage försvinner.

Same same SAS.

"Superlight-biljetten ersätter Economy Light på resor inom Europa."
"Light-biljetten – där en liten väska och ett handbagage ingår – är fortfarande tillgänglig på långdistansresor"

Senast ändrad:
För nån hundralapp mer kan man få relativt korta byten också. Thai är nästan 30% dyrare under sin kampanj.

Screenshot_2023-05-17-12-13-55-003.jpeg

Jag tittade lite på resor på Finnair i slutet av augusti via deras hemsida (Arn-bkk-usm). De är lite luriga, för de skriver "från-priser" på 11.400 kronor t/r vuxen, men när man ska välja flyg finns det inga billiga flyg. En biljett t/r kostar över 16.000 kronor. Jag vet inte om det är något fel i deras bokningssystem eller om det är lockpriser när man tittar i almanackan innan man ska välja avgång.

Jag tittade lite på resor på Finnair i slutet av augusti via deras hemsida (Arn-bkk-usm). De är lite luriga, för de skriver "från-priser" på 11.400 kronor t/r vuxen, men när man ska välja flyg finns det inga billiga flyg. En biljett t/r kostar över 16.000 kronor. Jag vet inte om det är något fel i deras bokningssystem eller om det är lockpriser när man tittar i almanackan innan man ska välja avgång.
Detta var via deras app.

Finnair som flyger frekvent på Bangkok och övriga Asien tar nu bort handbagage och val av sittplatser i de billigaste biljetterna från i juni.

Det bärjar bli stökigt att söka resor via bokningssajter som Momondo etc. Upp kommer t.ex. Finnair eller Lufthansa med billigaste priserna men när du kollar så ingår just ingenting och när du lagt till handbage, väska, mat och sittplats så är det ofta dyrare än Thai Air där allt ingår från första början.

Det bärjar bli stökigt att söka resor via bokningssajter som Momondo etc. Upp kommer t.ex. Finnair eller Lufthansa med billigaste priserna men när du kollar så ingår just ingenting och när du lagt till handbage, väska, mat och sittplats så är det ofta dyrare än Thai Air där allt ingår från första början.
Perfekt för mig dock som bara reser med lätt packad ryggsäck att kunna få lite billigare biljetter, så tycker bra att alternativ utan väska tillkommit.

Någon hundralapp!
Kapitalistsvin

Vi ska plågas och och åka i kycklingburar för att spara hundralappar. Allt annat är slöseri och rena drygheterna.
När jag har hittat biljetter som är rätt i pris och villkor så klipper jag till och köper.

Det beslutet går inte att ändra på även om man åkt på en dyr blåsning på en hundring av en lurig annons.
Bryr ihop och checka in till paradiset.

Mat och dryck ingår som vanligt är bara väska som är borttaget flygit med både LH och Finnair i år billigaste alternativ utan väska, inga mat och dryck inskrängningar jämfört med andra i samma klass.

Ja, alla resebyråer tjänar mer på tillägg än på själva biljetten.

Det gäller att kolla varenda detalj innan betalning.
Fort blir det dyrare än man tänkt

Påverkar hela sektorn?

Har kontakt med en familj som drev ett hotell och dykcenter här.

När pandemin slog till, blev dom tvungna att slå igen och flyttade till Sverige för jobb och skolgång.
Nu har dom tänkt åka hit i juli.
Två vuxna och tre barn i skolåldern.

100.000kr skulle resan kosta så dom har gett upp.
Är inte priset ca 10000 tusen nu för ett flyg per person till Thai. 5 st hur kan det bli 100 tusen

Jag har tagit en extra mellanlandning med barnen. Jag tycker att det faktiskt går ganska smidigt, men den här gången avbokade jag biljetten via Wien och körde ARN-BKK. Tur var nog det eftersom både fru och barn var lite sjuka. Vid sådana tillfällen är det inget vidare.
Med barn så gillar jag faktiskt kvällsflyget bäst. Med lite tur så kanske dom sover på flyget.
Du skriver barnen har du flera barn sen kvällsflyg är väl bäst från Sverige då sover jag en 3 - 4 tim, helt OK

Du skriver barnen har du flera barn sen kvällsflyg är väl bäst från Sverige då sover jag en 3 - 4 tim, helt OK

Ja, jag har flera barn.
Oavsett vilket så är kvällsflyget att föredra.
Med Thai så är det enkelt från BKK då man absolut är redo för sängen. Från ARN med Thai så är barnen långtifrån trötta.
Det bästa är att försöka få barnen att göra av med så mycket energi som möjlig innan boarding eller att man har med några färgpennor och ritböcker, iPad eller annat som gör att barnen kan underhålla sig själv.

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Lhon Gen
L

Tillbaka
Topp