Budget för att leva i Thailand

Faktum är att frugan varit hemma med barnen idag;)kött från frys, 20kg säcken med ris betald:D:Dså inte en spänn har hon spenderat idag;)

Men säg den lycka som varar i spardagar:)

Lillpojken behövde nya vinterkängor så bara att åka å handla, 1000 spänn fattigare likt förbannat:cool:

Men är det nått jag inte snålar på så är det bra kläder och skor till barnen i kylan:)
Får du akta dig så du inte blir kallad storfräsare det är ju nästan 1/4 månadsbudget för ett par skor för vissa ;)

Får du akta dig så du inte blir kallad storfräsare det är ju nästan 1/4 månadsbudget för ett par skor för vissa ;)
Trådstarten var ju om två,s budjet i Thai. Helt klart har man barn och privatskola, kostar pengar
men din attityd handlar mera om att ditt sätt DU vill leva, skriver en gång till bortskämd tonåring

Trådstarten var ju om två,s budjet i Thai. Helt klart har man barn och privatskola, kostar pengar
men din attityd handlar mera om att ditt sätt DU vill leva, skriver en gång till bortskämd tonåring
:rolleyes: vet ju att Jonas inte är någon tonåring utan en generös kille mot sin familj , vilket ej är att förakta , tvärtom ,, men kanske har han mer inkomster än osss övriga ;)

Jag svarade trådstartaren och jag skrev att det var på tok för mycket och 7000 baht borde räcka, men du kanske missade det och fokuserade för mycket på min ekonomi?

Sen tyckte jag att 50k var lite snålt tilltaget för 2 personer i 30 årsåldern på Phuket som @Matt82 jag hade nog velat lagt lite mer på nöjen i den åldern.

Och då fortsatte det med min ekonomi och att jag la ut så stora fantasisummor.
Jag vet inte hur det står till i Sverige nu men kan ju inte vara bra när man blir kallad för storfräsare och fantasisummor för man tycker lite över 50.000 för 2 medelålders i Phuket är fantasisummor och man är som en bortskämd unge för man tycker det är för lite.

Att du sen sitter bitter med en budget på 20k i månaden och stör dig på det kan jag inte göra mycket åt.

Och trådstarten handlade om skicka pengar till en medelålders Thaidam.

En fråga @Boa52
Hur kan man vara bortskämd när man jobbar å sliter o försörjer en familj?

Kan förstå att det sticker i ögonen när Jonas är öppen med sin ekonomi.

Sen kan man tycka vad man vill om det, själv skiter jag fullständigt i andras ekonomi.

Ett är säkert, aldrig skulle jag sätta mig i Thailand med 20000b/mån

:rolleyes: vet ju att Jonas inte är någon tonåring utan en generös kille mot sin familj , vilket ej är att förakta , tvärtom ,, men kanske har han mer inkomster än osss övriga ;)
Han verkar vara mera generös mot sej själv, den standarden ska jag, den typ av hus vill jag ha, tycker ett stort ego
tror inte hans fru har mycke att säga till om. Vist han tjänar bra med pengar, det är ok. Jag har läst flera mån och blir mer och mer betänksam karln behöver hjälp med det ekonomiska. Nu har dom ett litet barn, det han skrev om det
kan jag inte ta som ett skämt

Sen har jag med bott i ett hus för 15.000 baht det var kanofint men där blev det ju fel på vattenavrinningen så dom fick riva upp golvet och vi flytta.

Men sen vet jag inte hur du räknar din budget, din mc hobby och rc flyg låter ju dyrare än att du skulle ha det medräknat i din budget?

Skall ja räkna bort alla utöver utgifter som resor och att vi brukar åka och hitta på nåt lite extra varje ledighet så skulle jag med klara mig med på 50k.

Min budget i månaden ligger nu idag så inte någon tror att den gjort det sen jag flyttade hit och alltid levt såhär och aldrig har använt mig av pengar som sparats ;)

På.
50k skola.
30k huset.
20k bilen.
50k nöjen och mat och räkningar, lite högre när jag är hemma och lägre när jag är ute men ett snitt på 50k.
100k sparande.
Med dagens usla växelkurs.

Bilen är snart betald så då går det till sparande och köper jag ett hus går hyran till husunderhållskostnader och det som blir över till sparande.

Det är en snittmånad för mig utan medräknat någon extrainkomst.

Sen reser vi runt ibland och då blir det mindre sparat den månaden.

En rimligt upplagd budget för mig med barn tycker jag.

Hahaha nej Jonas, du lever inte ett normalt svenssonliv, i mina ögon iaf. Det är kul att höra att det uppenbart går bra för dig och familjen. I mina ögon verkar din budget lite väl tilltagen men jag märker att du ändå verkar ha en sund inställning till vikten av ett gemensamt framtida sparande och att du jobbar för att få ner de fasta kostnaderna. Dessutom är det du som vet vad som passar er bäst, ingen annan, även om det uppenbarligen finns många åsikter.
Själv har jag och frugan uppskattningsvis en levnadskostnad runt 80 k/mån men tror att vi ligger på en bra nivå och anser oss lyckligt lottade. Vi har inga lån på husen och familjen är gratis försäkrade genom våra jobb. Inte heller har vi särskilt mycket tid att spendera så mycket på nöjen då frugan jobbar minst fulltid och enbart är ledig på helgerna förutom 3 veckors semester. Det är även kul att du är så öppen med dig själv, något jag och sannolikt de flesta uppskattar, så håll inte tillbaka :-)

/ SatanG

Han verkar vara mera generös mot sej själv, den standarden ska jag, den typ av hus vill jag ha, tycker ett stort ego
tror inte hans fru har mycke att säga till om. Vist han tjänar bra med pengar, det är ok. Jag har läst flera mån och blir mer och mer betänksam karln behöver hjälp med det ekonomiska. Nu har dom ett litet barn, det han skrev om det
På vilket sett behöver jag hjälp, vad är det du tror jag inte klarar.
Sen har jag aldrig skrivit det huset skall ja ha.
Jag har nog skrivit det huset skulle man haft, eller det huset skulle jag vilja ha.

Sen är vi rätt demokratiska i min familj och även barnen tillfrågas om vi skall göra något.
Väldigt tråkigt om bara en vill.

Nja eftersom ni båda arbetar antar jag att ni har någon typ av dagmammehjälp.

Min fru hade kanske hamnat på den lönenivån som en dagmamma eller liknande hade kostat så hade ju bara gått jämt ut.
Antagligen hade hon tjänat sämre än den kostnaden och det hade blivit en förlust.

Ja vi har både svärmor och maid boendes med oss så vi klarar oss skapligt :)

/ SatanG

Senast ändrad:
Vad var det jag skrev om bäbisen som upprörde dig så mycket?
Var det om att ställa klockan.
Läste du aldrig Bamse när du var liten?
Det var ett skämt och syftade på Skalman som har en liknande klocka.
Men det gick visst inte hem ;)

Eller var det något av allt det andra otroligt hemska jag skrivit, verkar otroligt stel.

En sak skall du veta BOa 52 , Jonas är mycket generös mot sin fru ,min fru och hans har träffat varandra , och vet du nåt om Thai , så vet du vad Thaikvinnor pratar om :):):):)555

Jag går inte på någon No Limit, tycker jag vart rätt tydlig med att jag kör en hög limit.
Och jag är heller inte avundsjuk och stör mig på andras ekonomier, vad skulle det hjälpa mig.

Dock kan jag använda gubbar som @Micke.T och @magunnar etc. som förebilder och försöka komma till deras nivåer en dag.
Det var ett skämt, Jonas.
Ibland påminner du om damen nedanför....
upload_2017-11-21_18-44-36.png

Jag går inte på någon No Limit, tycker jag vart rätt tydlig med att jag kör en hög limit.
Och jag är heller inte avundsjuk och stör mig på andras ekonomier, vad skulle det hjälpa mig.

Dock kan jag använda gubbar som @Micke.T och @magunnar etc. som förebilder och försöka komma till deras nivåer en dag.
Nu skall vi inte överdriva min ekonomiska nivå:eek: no limit va lite på kul;)
Vore jag ekonomiskt oberoende bodde jag redan i Thailand:)

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3
Visningar