Bygga eller hyra hus i Thailand

Härligt men alla har inte samma tur.
Som sagt igen då så var det retoriken "köp när relationen är trygg" som jag reagerade på.

Personligen så gillar jag att bo hyfsat och skulle jag köpa ett hus i Thailand så skulle det gå på en 6-8 milj baht iaf.
Även om jag inte är direkt fattig så är det åt helsike för mycket pengar att ge bort.
Däremot så får min tjej ett mycket bra liv så länge vi är ihop och inte så att jag sätter henne utfattig på gatan heller om det tar slut, men 8 milj får hon inte.
Hon får en vettig peng baserat lite på varför det tog slut.

Ja, så länge ni inte är gifta så fungerar det väl bra.
Hade du i Sverige vid en skilsmässa kunnat ge vad du tycker är godtyckligt.

Visst har du väl rätt i att det låter konstigt med uttrycket som du tänkte på.

Du köper knappast ett hus för 6-8mille i någon skog.
6-8 mille på någon turistort eller BKK fungerar säkert fint.
Men då lovar jag dig att den kan gå på tvångsförsäljning.
Fast så länge det är dina flickvänner och inte fruar, så tror jag nog inte att du får något större problem.

Ja, så länge ni inte är gifta så fungerar det väl bra.
Hade du i Sverige vid en skilsmässa kunnat ge vad du tycker är godtyckligt.

Visst har du väl rätt i att det låter konstigt med uttrycket som du tänkte på.

Du köper knappast ett hus för 6-8mille i någon skog.
6-8 mille på någon turistort eller BKK fungerar säkert fint.
Men då lovar jag dig att den kan gå på tvångsförsäljning.
Fast så länge det är dina flickvänner och inte fruar, så tror jag nog inte att du får något större problem.
Nu va det ju inte mig det handlade om, jag kommrer ju inte köpa hus här oavsett, svara bara för att du frågade.

Som sagt det att man tror sig veta att relationen är trygg och att man är säker för att man äger själva huset jag log lite åt.

Nu va det ju inte mig det handlade om, jag kommrer ju inte köpa hus här oavsett, svara bara för att du frågade.

Som sagt det att man tror sig veta att relationen är trygg och att man är säker för att man äger själva huset jag log lite åt.

Jag måste vara enig i att man aldrig kan vara säker på förhållandet.
Även om jag ägde huset i Sverige så fick jag ändå ge i från mig halva huset...eller ja, värdet av halva huset....minus värdet av allt det vi hade i Thailand.
Tror det var 3,3 miljoner Thb. Nu behöll ju exet allt det i Thailand, precis som du säger. Men då blev hon av med motsvarande del i Sverige.

Skilsmässan är dock en annan historia som nästan skulle behöva ett eget forum för att tas upp.
Mycket komiskt, faktiskt. Fast mestadels tragisk som det brukar vara

Jag måste vara enig i att man aldrig kan vara säker på förhållandet.
Även om jag ägde huset i Sverige så fick jag ändå ge i från mig halva huset...eller ja, värdet av halva huset....minus värdet av allt det vi hade i Thailand.
Tror det var 3,3 miljoner Thb. Nu behöll ju exet allt det i Thailand, precis som du säger. Men då blev hon av med motsvarande del i Sverige.

Skilsmässan är dock en annan historia som nästan skulle behöva ett eget forum för att tas upp.
Mycket komiskt, faktiskt. Fast mestadels tragisk som det brukar vara
Det är bara never get married och ha lösnummer varje vecka helst mellan 25-33 år som nmax då är det inga mer problem i livet:eek:

Kanon att hon försvann med alla dina pengar också eller hur?

Nu sa jag väl inte att man skulle ge henne alla pengar, man kan ju göra klar hennes del vid skilsmässa innan man gifter sig om det känns tryggare för båda. Då vet ju båda förutsättningarna. En kvinna som får tigga pengar av frun känner ju ingen framtidstro och letar säkert vidare.

Jag ligger nog illa till enligt er.
Vi har stort hus i hennes namn och även mark i södra Thailand,
Och vi är bara sambo:(
Räknar dock inte med och ta pengar till graven,

Jag ligger nog illa till enligt er.
Vi har stort hus i hennes namn och även mark i södra Thailand,
Och vi är bara sambo:(
Räknar dock inte med och ta pengar till graven,
Skulle alla oroa sig över vad dom kan förlora vid en skiljsmässa hade väl ingen man gift sig ;)
Vi skall bara vara glada att vi inte lever i USA och blir underhållsskyldiga till kärringen med ;)

Nu sa jag väl inte att man skulle ge henne alla pengar, man kan ju göra klar hennes del vid skilsmässa innan man gifter sig om det känns tryggare för båda. Då vet ju båda förutsättningarna. En kvinna som får tigga pengar av frun känner ju ingen framtidstro och letar säkert vidare.
E det enda alternativen du kommer på, antingen ge henne allt eller iaf hälften eller så ska hon tigga?
Då kan du inte va nåt vidare bra på problemlösning, jag ser en massa andra varianter som alla är bättre.

Senast redigerad av en moderator:
E det enda alternativen du kommer på, antingen ge henne allt eller iaf hälften eller så ska hon tigga?
Då kan du inte va nåt vidare bra på problemlösning, jag ser en massa andra varianter som alla är bättre.

Det skrev jag aldrig. Det är nog du sim ser spöken i allt och har svårt med problemlösning.

Du verkar rejält bränd.

Räcker med att ge fn i att köpa ett hus till henne. Kan ju trygga för hennes framtid på en mängd andra sätt, ex ge henne en bitcoin.
Helt rätt, är det trygghet man vill ge sin fru/sambo så är andra lösningar än ett hus att föredra.
Jag har frågat min fru och hon säger att hon hellre vill ha en sparad slant på banken, försäkringar och en pension om och när hon blir ensam.
Ett hus eller en tomt kan jag inte äta mig mätt på eller betala sjukhusvård med.
Då måste jag sälja och det tar så lång tid att jag hinner dö eller svälta ihjäl. Lyckas jag sälja så får jag ändå bara ett skitpris för folk vet att utnyttja läget.
Nu får hon pengar direkt till ett sparkonto, en privat livförsäkring (återbetalas efter 20 år), statlig sjukförsäkring och statlig pension varje månad.
Precis det hon vill ha.

Helt rätt, är det trygghet man vill ge sin fru/sambo så är andra lösningar än ett hus att föredra.
Jag har frågat min fru och hon säger att hon hellre vill ha en sparad slant på banken, försäkringar och en pension om och när hon blir ensam.
Ett hus eller en tomt kan jag inte äta mig mätt på eller betala sjukhusvård med.
Då måste jag sälja och det tar så lång tid att jag hinner dö eller svälta ihjäl. Lyckas jag sälja så får jag ändå bara ett skitpris för folk vet att utnyttja läget.
Nu får hon pengar direkt till ett sparkonto, en privat livförsäkring (återbetalas efter 20 år), statlig sjukförsäkring och statlig pension varje månad.
Precis det hon vill ha.
Du är en snäll GUBBE @kurant .

Precis det hon vill ha.
En gubbe som kan tänka och smart fru [emoji4]

Vi har inte skrivit ett papper i thailand;)
Gul husbok har jag men till vilken nytta om hon skulle lämna:rolleyes:

Papper i Sverige har vi där jag tar huset i sverige hon huset i Th.

Nästa vända skall vi skriva våra gemensamma barn på huset i Th, skulle det i dagsläget hända min fru något står jag förmodligen rättslös.

Tror nu inte hennes morbror som är närmsta släkt i byn skulle ställa till det, men man vet aldrig;)den dagen den sorgen.

Nu är inte jag som person att jag går och oroar mig för framtiden, har man ju ändå ingen aning om:rolleyes:;):)
Rättslös bli du inte, är ni gifta så kan hon inte arrendera marken till dig.
Annars varför oroa sig, mycket bättre att sköra om förhållandet, det kommer att uppskattas, tro mig.

Samma här, skulle frugan dö före mig kommer inte jag stanna i huset utan jag flyttar nog till en condo, vill inte sitta i ett hus som vi haft ihop och grubbla.
Då flyttar jag in i condon.
Men jag vill vara säker på att huset går i arv till min son och inte andra släktingar.
Bra tankar Jonas, barnen skall man värna om, det gör hon också.

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar