Dagens mattips (thailändsk matlagning)

 

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Jag var hos svägerskan idag och hon tipsade att det funkar bra att byta ut papayan mot röda vinbär.
Någon här som har testat?
 
Som tum

Mud fish kan man skippa få det är pla raa

Ingredients
2 cups shredded fresh green papaya, use a Pro-Slice Thai peeler or Miracle Knife.
3 medium roma tomatoes, or use a few more if you can find cherry tomatoes
A handful of fresh string beans cut into 1 inch pieces
2 tablespoons dried shrimp
4-6 fresh Thai chiles, remove stems
3-4 cloves garlic
2 tablespoons fish sauce
2 tablespoons palm sugar
2 tablespoons fresh lime juice
2 tablespoons juice of pickled mud fish (optional)

Method
Peel fresh green papaya, rinse the white milk off, pat dry, then shred the whole papaya. Sprinkle with a bit of salt then rinse it off and drain. Keep 2 cups shredded papaya out, and put the rest in a sealed container for later use. Slice tomatoes thinly. In a clay Lao-style mortar & pestle, coarsely pound the fresh chiles (whole) and garlic. Add string beans and sliced tomato, and pound it lightly (do not over-crush). Add dried shrimp, fish sauce, palm sugar and lime juice. Add these items spoon-by-spoon, and taste as you go. If you want to add peanuts, add now and lightly pound (optional). If you want to add pickled mud fish (pla ra), add two tablespoons of juice (optional). Add shredded papaya and pound together until mixed well. Serve on a dish with fresh cabbage and string beans on the side. Enjoy!
 
Förresten, Palmsocker kan byta ut mot vanligt socker, dock använder inte jag något socker i min som tum
 
Räkorna är ok, dock ej med krabba och pla raa.

Tam teng är gott annars (gurksallad).
 
Röda vinbär gillar min fru då de är syrliga som många omogna Isaan frukter (dvs när de gillar att äta dessa), omogna äpplen lika så. Dock att ersätta papaya i som tam med vinbär ... ja varför inte ...
 
Röda vinbär gillar min fru då de är syrliga som många omogna Isaan frukter (dvs när de gillar att äta dessa), omogna äpplen lika så. Dock att ersätta papaya i som tam med vinbär ... ja varför inte ...
Be henne testa nästa gång om ni har tillgång till vinbär.
 
Senast redigerad av en moderator:
Somtam kan göras på mer än bara papaya, det är smakerna man vill åt :)
Med röda vinbär skulle jag klassas din svägerskas röda vinbärs-somtam bland "somtam pon-la-mai" alltså en "frukt somtam" även det är bär :)

En ny somtam kategori kanske "berry somtam" hehe
 
Vet ni om att Paalaa och Lao kho är dom största döds orsakerna bland Thailändarna
Förutom trafikolyckor då..
 
 

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
18 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar
4 K
glimten66
G
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp