För- och nackdelar med thaimat, vad äter ni?

Men i nästan inget av fallen som skrivs om där är det Svensk kontrollmyndighet som kommit på fuket och fuskarna, det är som ni kan läsa, media och utländsk kontrollmyndighet som har avslöjat dom fallen inte Svesnsk kontrollmyndighet. Frågan är hur mycket som inte koms på.
Fundera du istället på hur dom gör i Thailand. Ex sprutar konserveringsmedel på färskt kött för att det ska hålla sig längre.
Kan lova dig att trots div fusk i Sverige så är det mycket värre i Thailand.

Jag tycker hon hetsade upp sig i onödan. Hur ofta stannar du till för att plocka en Mango i en mangolund egentligen? ;) Mango är känd för att ofta vara besprutad, men nog kan du äta Mango varje dag på semestern alltid. :)

Det där kladdiga på mangoskalet är mangoträdets sav och har inget med besprutningen att göra om jag har förstått det rätt.
Tack för det, nu vågar jag äta mangon som inhandlades på eftermiddagen. Det finns inget bättre!

Tack för det, nu vågar jag äta mangon som inhandlades på eftermiddagen. Det finns inget bättre!

Ja, det tycker jag gott du kan göra. ;) Mango är jättegott, tycker jag också.

Det har dock varit rapporter om hårt besprutat Ananas och Mango i Thailand som man också kan vilja väga in i beslutet. Sedan tycker jag att det kan vara bra att veta att det även finns thailändska farmare som är starkt emot besprutning och använder så liten och svag insektsbekämpning som möjligt.

Man kanske kan sammanfatta det med att det är svårt att göra perfekta val hela tiden, men att man kan klara sig bra totalt sett trots att man gör en del dåliga val då och då. :)

Då är jag i den säkra zonen, när det kommer till Mamuang...

WP_20160211_15_14_28_Pro.jpg

Allt är obesprutat! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Jag äter i varje fall inte mango varje dag och hemma i Sverige blir det väldigt sparsamt. Och inget giftlarm i världen kan få mig att avstå en sådan njutning.

Handen på hjärtat, vi skall alla dö, det är ett som är säkert. Så varför inte se till att dö lycklig när den dagen kommer?

När jag åkte hem i i mars, så såg dessa Jack Fruit så här i Januari.

WP_20160108_15_52_39_Pro.jpg

Obesprutade och mer smakrika än flaska "Phlaa Raa" med dess doft el. som syster frukten Durian
Jag har tryckt i mig några bitar Jackfruit i eftermiddags, mycket gott eftersom den var perfekt mogen. Har provat stinkfrukten Durian men den är verkligen ingen höjdare. UUURRK!

Att ni ens vågar äta, trots allt fusk blir medellivslängden längre och längre.
I Thailand är den 74.19 år och i Sverige 81.7 år.
Det är sjukt svårt att inte få i sig konserveringsmedel, socker och andra onyttigheter så om man inte är om och omkring sig och försöker göra det som går för att äta sunt så löper man en betydligt högre risk för övervikt, cancer mm. Att inte orka bry sig och säga att det är typ farligare att gå över gatan är riktigt korkat men givetvis upp till var och en.
Problemet jag upplever i Thailand vs Sverige är att utbudet på fettsnåla, osockrade, krav odlade produkter är nästintill obefintligt. Efter en 2v tur i Tyskland med husbil i år så har jag insett att Sverige antagligen ligger i framkant där.
Maten är 100 ggr bättre i Sverige än i Thailand men av andra orsaker väljer jag ändå att bo ca 10 mån/år i Thailand.
Försöker komma ihåg att beställa utan msg och utan socker på restaurang och ibland kommer kocken ihåg att inte slänga i det. Msg är ju inte bara onyttigt, man blir ju så förbannat törstig några tim efter man käkat och inte fan smakar maten sämre utan msg så en helt onödigt jvla onyttig sk smakhöjare som Thai normalt vräker i.

Får man tänka på att dödsorsak hiv/aids och trafikolyckor står för över 10% ihop i Thailand med, plus en av världen största alkoholmissbrukar länder 40% av den största alkoholkonsumptionen i landet är i Isaan.
Dessa saker drar nog ner medelivslängden med.
Thailand ligger på topp 5 i spritkonsumption.

Med tanke på mat sydkorea har väl förändrats en hel del, kan tänka mig att där åts det som i Isaan för 100 år sen, ny rapport visar att medelängden i sydkorea har ökat med 20cm på 100 år, Sveriges meddelängd har dock gått ner och vi är Nordens kortaste, för mycket Pizza och annan skräpmat?
Sen är det mycket nySvenskar väl som drar ner medlet ;)

http://www3.imperial.ac.uk/newsandeventspggrp/imperialcollege/newssummary/news_25-7-2016-18-41-53

I Sydkorea gör dom benförlängning på löpande band :)

Fördiglagad Thaimat orskar mig ganska stora problem, speciellt den billiga varianten som säljs ute på gatorna. De innehåller nästan alltid socker även en grön sallad var pudrad med socker. Maten kan vara mycket spicy men med socker inblandad. Grillad kyckling som har legat i sockrad lage. Även det mycket väkokta riset som säljs med kokta ägg är sockrad. Så jag lagar min mat själv eller låter min fru göra det det blir bäst så.

I Thailand är den 74.19 år och i Sverige 81.7 år.
Det är sjukt svårt att inte få i sig konserveringsmedel, socker och andra onyttigheter så om man inte är om och omkring sig och försöker göra det som går för att äta sunt så löper man en betydligt högre risk för övervikt, cancer mm. Att inte orka bry sig och säga att det är typ farligare att gå över gatan är riktigt korkat men givetvis upp till var och en.
Problemet jag upplever i Thailand vs Sverige är att utbudet på fettsnåla, osockrade, krav odlade produkter är nästintill obefintligt. Efter en 2v tur i Tyskland med husbil i år så har jag insett att Sverige antagligen ligger i framkant där.
Maten är 100 ggr bättre i Sverige än i Thailand men av andra orsaker väljer jag ändå att bo ca 10 mån/år i Thailand.
Försöker komma ihåg att beställa utan msg och utan socker på restaurang och ibland kommer kocken ihåg att inte slänga i det. Msg är ju inte bara onyttigt, man blir ju så förbannat törstig några tim efter man käkat och inte fan smakar maten sämre utan msg så en helt onödigt jvla onyttig sk smakhöjare som Thai normalt vräker i.

Nja, jag håller med det mesta av det du säger här. Den halva sockerteskeden är ju mer regel en undantag när det gäller matlagning i Thailand, så var det här i Sverige förr i tiden också, Tore Wretmans slagdänga att lite socker i maten förhöjer, det var alltid när den där nypan socker i allt. Speciellt nere i Skåne och Danmark.

Försöker få min fru att sluta med det där, inte för att man får mer socker i sig än nödvändigt utan för att jag inte gillar socker i mat, förutom då vissa maträtter som är sötsura.

Sen MSG, får du nog tänka om. var ju en viss hysteri om det där på 80-talet. Kikunae Ikeda upptäckte år 1908 den femte smaken "Umami", det han upptäckte var glutaminsyror (Natriumglutamat) i kött och alger och äkta MSG kommer ju från alger men idag är det ju industriell tillverkning och görs av sockerrör, ris, vete och majs.

Det har ju gjorts många studier och det finns faktiskt inga belägg för att det skulle vara något farligt och man har aldrig kunnat påvisa några hälsorisker och de här så kallade Chinese Restaurant Syndrome där folk fick svettningar och hjärtklappningar, det rådde ju lite hysteri över detta på 80-talet, berodde troligtvis på andra orsaker. Tvärtom anses MSG vara ett tämligen ofarligt ämne.

MSG finns naturligt i t ex lagrade ostar, soyasås, kelp, lufttorkad skinka, valnötter, tomat, matsvamp, och ärtor och ger dessa en fyllig och matig smak.

Man kan ju fråga sig varför det är så mycket använt just i Asien, ja en förklaring kan ju vara att en Japan upptäckte det och det blivit kultur och tradition i matlagningen och dels och detta är ju vad jag tror som gammal kock.

I Asien har man ju inte den traditionen vi har med buljonger förutom då när det gäller soppor så som nudelsoppor och liknande. Vi har ju dessutom en mängd andra smakförhöjare som Asien saknar , grädde, creme fraiche, smör ja mängder med smakförhöjare för att göra vår mat mustigare och fylligare samt smakrikare.

I Asien wokas mycket, ja nästan allt och grönsaker och lite kött eller fisk ger inte den musten i en rätt som man kanske önskar och därför en skvätt MSG för att få en köttigare smak och fylligare smak.

MSG också innehåller salt men det är ju egentligen inga större mängder utan blir du törstig kan du nog skylla på fisksåsen eller annat i så fall.:)för det är ju inga mängder man använder för en maträtt, kanske en halv tsk.

Det som kan tänkas vara orsaken till att du blir törstig kan också vara och det är mer regel än undantag att man har en halv tsk Rot Dii, ungefär som våran aromat eller buljongpulver och den är salt så in i....:D

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
4
Visningar