Fraser och ord!

 
Jag får hålla med Insayt. Förstår inte riktigt hur du får det till kritik tycker mer att han uppmuntrar till att sända in mer, men gör det via honom så det blir samma transkibering.
Blir lite rörigt när man har olika transkiberingar på olika trådar.
Sen är det väldigt viktigt med tonlägena läser man det bara rätt upp och ner så kommer ingen Thai att förstå.
Vet ju själv när man sitter och tjötar med någon också säger man ett ord med fel tonläge så sitter dom bara där som frågetecken dom kan inte ens gissa sig till vad man sa.
Så försöker man med ett nytt tonläge och blir ännu mer förvirring tillslut har jag sagt 4 olika ord, dags att ropa på frugan. Här uppe pratar dom ju ingen Engelska heller så man får svårt att fröklara på något annat språk.
Lätt att det blir en förolämpning istället har du otur kallar du någon hund istället för o få sagt det du menade.
Satt och snacka med en thai polare för ett par månader sen och vi prata om när vi träffades första gången. Jag sa då till dom (trodde jag) att min fru hade ett vackert leende, men han berättade nu att det jag igentligen sa var att min fru hade en vacker f***a, lite fel på uttalet så kan det bli väldigt fel i Thailand.
Satt 4 väldigt konfunderade thailändare där berätta han och undra va sa Farangen nu.
Detta hade ingen berättat för mig innan att jag sagt fel (var ju inte första gången jag sa det här felet) så fick gå och fråga frugan hon bara skrattade yes hwo told you.
 
Glimten:
Jag gillade ditt sätt att lära ut, lätta glosor som blir lätta meningar kommer man långt på som turist i Thailand.
Så sluta inte nu är du snäll.
En del vill ha det på insayts sätt och jag och en del andra vill ha det på ditt sätt.
Så kör på som du började, det transkiberade kan insayt sköta för dom som är intresserade.
 
"Kycklingen " sa:
Glimten:
Jag gillade ditt sätt att lära ut, lätta glosor som blir lätta meningar kommer man långt på som turist i Thailand.
Så sluta inte nu är du snäll.
En del vill ha det på insayts sätt och jag och en del andra vill ha det på ditt sätt.
Så kör på som du började, det transkiberade kan insayt sköta för dom som är intresserade.

Lasse jag kan bara hålla me kycklingen här så in me mer nu
 
Bra gubben det e så här ja vill lära mig thai o på detta sättet kan ja även känna igen en o annan bokstav men just dom här enkla meningarna det e det som jag saknar

på detta sättet så lyckas även jag lära mig en del meningar

glöm inte o maila mig typ en 50 a4 ark nu innan du drar

micke
 
Varför lära sig en massa ord? Skulle det underlätta umgänget med det motsatta könet?
Det är väl samma sak som med dans, jag har aldrig lärt mig detta fjäskande på dansgolvet som kallas parningsdans. Vi är väl inga kråkor eller tranor? Strutta runt på ett kalkat golv som nån jädra 1700-talsfigur? Nä, pang på rödbetan är min melodi :) Pågar, den inställningen lönar sig...
Fast, skulle en pippi vid namn Kycklingen bjuda upp så kunde det nog vara kul med en svängom på tiljorna. Hon är ju så förbenat trevlig. ;D
 
"Sir One " sa:
Varför lära sig en massa ord? Skulle det underlätta umgänget med det motsatta könet?
Det är väl samma sak som med dans, jag har aldrig lärt mig detta fjäskande på dansgolvet som kallas parningsdans. Vi är väl inga kråkor eller tranor? Strutta runt på ett kalkat golv som nån jädra 1700-talsfigur? Nä, pang på rödbetan är min melodi :) Pågar, den inställningen lönar sig...
Fast, skulle en pippi vid namn Kycklingen bjuda upp så kunde det nog vara kul med en svängom på tiljorna. Hon är ju så förbenat trevlig. ;D


Den meningen är värt en karma :thumbsup:
 
"paginatus " sa:
Småland, småland. En gång smålänning alltid smålänning. Sanna ord..... Pang på rödbetan är ordet. :D
Efter en uppväxt med en far från Kalmar och en massa tillbringad til i Småland har jag uppmärksammat ett fenomen efter kalasen... Den vanligaste kommentaren/berömmet efter ett smålandskalas lär nog vara "åsså fick vi så goa potäter". Småland är potatisens förlovade land :)
 
"Sir One " sa:
Efter en uppväxt med en far från Kalmar och en massa tillbringad til i Småland har jag uppmärksammat ett fenomen efter kalasen... Den vanligaste kommentaren/berömmet efter ett smålandskalas lär nog vara "åsså fick vi så goa potäter". Småland är potatisens förlovade land :)
Man kan inte leva utan potäter men chili kan man vara utan. :laugh:
 
"ragnela " sa:
Gnällgubbar!!

Alla (olika) initiativ när det gäller språket är BRA!

Bara skriv på, var och en efter sin fason.

Jag gillar dig Ragnela, men där har du helt fel, att skapa vilda västern i forumet hjälper ingen. Att som vissa här skapa paralleller till forumet där man bara vill öka sin egen popularitet samt provocera för provocerandets skull, bidrar inte till något.

Det som är beklämmande är att moderatorer tillsatta att bidra till att detta forum går i Lings spår och enligt hans vilja tvärtom uppmuntrar likaledes medlemmar till att obstruera är häpnadsväckande och tyder på en obskyr mentalitet där man inte förstår sitt ansvar som moderator.

Att bidra till forumet är att stämma in i kören, att vi alla kommer överens om ett förhållningssätt. Varför är detta viktigt? Jo för att alla skall ha samma förutsättningar att lära sig språket, för det är ju det vi pratar om.

Ni, om ni har bättre kunskaper om språket än jag är välkommen att presentera motsatsen till det jag har i mitt material, är mitt material fel, så bara kom med rätt instruktioner om hur det thailändska språket skall tolkas, jag ser fram emot det!

insayt
 
"Glimten " sa:
Hej
สวัสดี
Sawat dii

Bra
ดี
Dii

Denna
นี่
Nii

Den där
นั่น
Nann

Glimten, kan du förklara detta

นี่
Nii
Vad innebär detta, du säger "denna" i vilket samanhang säger du detta eller denna med fallande eller hög ton, det har stor betydelse, Det finns två "nii" som har vida olika betydelser. nii med hög ton är alltid tillsammans med ett substantiv eller klassnamn i Thai , nii med fallande ton anger alltid plats eller position, har du koll på vilket?

insayt
 
Men Lego: Behövs det fler trådar? Vi har ju disskusionstråden bredvid Insayts kurs och så den här. Jag gillar inte all uppsplittring.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
85
Visningar
38 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A
Svar
27
Visningar
2 K
magnusjansson
M
A
Svar
1
Visningar
1 K
R
A
Svar
27
Visningar
3 K
H
Svar
1
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
3 K
A
T
Svar
24
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
5
Visningar
2 K
kimmoo
K
T
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
T
Svar
2
Visningar
2 K
titanium79
T
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
2
Visningar
1 K
A
A
Svar
1
Visningar
4 K
Shaowpanyaa
S
 
Tillbaka
Topp