Klart: EU förbjuder nya bensinbilar och dieselbilar 2035

  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 9942
  • Start datum Start datum
 
R

Raderad medlem 9942

Gäst

Klart: EU förbjuder nya bensinbilar och dieselbilar 2035​

PUBLICERAD: 14 FEB 2023, KL 16:31
ÄMNEN I ARTIKELN: EU EUROPA BENSINFÖRBUD VISA FLER...
Knappt 12 år kvar.
Sen får det inte säljas nya bilar i Europa med bensin- eller dieselmotor.
EU-parlamentet har röstat och nej-sidan vann med 340 mot ja-sidans 279.

Förslaget har varit på gång en tid men nu är det klubbat och klart. EU-parlamentet har röstat igenom ett förbud mot försäljning av nya bilar med bensin- eller dieselmotor från och med 2035, om knappt 12 år.

Det var en förvånansvärt jämn omröstning då förslaget varit aktuellt en tid och alla mer eller mindre räknade med att det skulle klubbas igenom. De som röstade för ett förbud vann med 340-279 och 21 personer var frånvarande vid röstningen. Röstningen bestämde också en sänkning av koldioxidutsläppen med 55 procent jämfört med nivån 2021 för personbilar och en sänkning med 50 procent för transportbilar senast 2030.

Biltillverkare som tillverkar färre bilar än 1 000 till 10 000 personbilar, eller 1 000 till 22 000 transportbilar, kan undantas från regeln om sänkningar fram till slutet av 2035.

De som bygger färre bilar än 1 000 per år kommer fortsatt att vara undantagna.

Livscykelanalys klar 2025​

Redan 2025 ska EU presentera en beräkningsmodell för att bestämma det totala klimatavtrycket för en bil under dess livslängd. Vartannat år ska EU sedan presentera en rapport för att se hur bra det går att nå målsättningen med noll i klimatavtryck från de lätta fordonen inom transportsektorn
 

Klart: EU förbjuder nya bensinbilar och dieselbilar 2035​

PUBLICERAD: 14 FEB 2023, KL 16:31
ÄMNEN I ARTIKELN: EU EUROPA BENSINFÖRBUD VISA FLER...
Knappt 12 år kvar.
Sen får det inte säljas nya bilar i Europa med bensin- eller dieselmotor.
EU-parlamentet har röstat och nej-sidan vann med 340 mot ja-sidans 279.

Förslaget har varit på gång en tid men nu är det klubbat och klart. EU-parlamentet har röstat igenom ett förbud mot försäljning av nya bilar med bensin- eller dieselmotor från och med 2035, om knappt 12 år.

Det var en förvånansvärt jämn omröstning då förslaget varit aktuellt en tid och alla mer eller mindre räknade med att det skulle klubbas igenom. De som röstade för ett förbud vann med 340-279 och 21 personer var frånvarande vid röstningen. Röstningen bestämde också en sänkning av koldioxidutsläppen med 55 procent jämfört med nivån 2021 för personbilar och en sänkning med 50 procent för transportbilar senast 2030.

Biltillverkare som tillverkar färre bilar än 1 000 till 10 000 personbilar, eller 1 000 till 22 000 transportbilar, kan undantas från regeln om sänkningar fram till slutet av 2035.

De som bygger färre bilar än 1 000 per år kommer fortsatt att vara undantagna.

Livscykelanalys klar 2025​

Redan 2025 ska EU presentera en beräkningsmodell för att bestämma det totala klimatavtrycket för en bil under dess livslängd. Vartannat år ska EU sedan presentera en rapport för att se hur bra det går att nå målsättningen med noll i klimatavtryck från de lätta fordonen inom transportsektorn
Hej

Ett väntat beslut som ger våra stora europeiska fordonstillverkare arbetsro, trygghet och öppnar för nya satsningar.

Mvh isan lover
 
Hej

Ett väntat beslut som ger våra stora europeiska fordonstillverkare arbetsro, trygghet och öppnar för nya satsningar.

Mvh isan lover
Jag ser inte detta beslut lika positivt som du och är inte så säker om europeiska biltillverkarna kommer stå sig så starkt som du tror. Som det är i nuläget så är elbilar alldeles för dyra och de fungerar dåligt i kyla och vid längre körsträckor. Ladd infrastrukturen har jag svårt att se i nuläget se att bli så utbyggt att det funkar i hela landet. Batterierna hoppas jag kommer att utvecklas för de som finns nu är är för dåliga. Jag är dock väldigt tekniskt intresserad och följer med intresse vad som pågår lite mera på djupet tekniskt än kanske de flesta. För den som är intresserad av tester av elbilar så tycker jag att det är intressant att följa Björn Nyland på Youtube som testat väldigt många elbilar och nu även är i Thailand och kör diverse elbilar. Björn gjorde nyligen en Youtube angående de två olika batterityperna som används i elbilar för stunden med deras fördelar respektive nackdelar som nu bifogat.

 
Jag ser inte detta beslut lika positivt som du och är inte så säker om europeiska biltillverkarna kommer stå sig så starkt som du tror. Som det är i nuläget så är elbilar alldeles för dyra och de fungerar dåligt i kyla och vid längre körsträckor. Ladd infrastrukturen har jag svårt att se i nuläget se att bli så utbyggt att det funkar i hela landet. Batterierna hoppas jag kommer att utvecklas för de som finns nu är är för dåliga. Jag är dock väldigt tekniskt intresserad och följer med intresse vad som pågår lite mera på djupet tekniskt än kanske de flesta. För den som är intresserad av tester av elbilar så tycker jag att det är intressant att följa Björn Nyland på Youtube som testat väldigt många elbilar och nu även är i Thailand och kör diverse elbilar. Björn gjorde nyligen en Youtube angående de två olika batterityperna som används i elbilar för stunden med deras fördelar respektive nackdelar som nu bifogat.

Hej

Håller med dig här, jag är själv lite skeptisk till om det här kommer att fungera fullt ut eller ej, men i många sammanhang går det nog bra t.ex persontrafik i städer och på kortare sträckor för godstransporter, men i kyla vintertid och liknande vet jag inte hur det kommer att gå.

Mvh isan lover
 
Ingen kan spå framtiden men jag brukar oftast gissa rätt. Två storta utmaningar är att Kina har billig energi och alla råvaror som behövs för att bygga bilarna. Kineserna kommer att döda den Europeiska bildindustirn - bilar till halva priset. Varifrån skulle pengarna komma för att bygga upp laddningsstationer i hela Europa? Här på Teneriffa avråder man folk från att skaffa elbil. När man laddar en elbil här från nätet är den till 96% fossil. Vår hydribil slösar inte på energin.
 

Allt större brist på laddstolpar i Sverige​

PUBLICERAD: 15 FEB 2023, KL 11:11
ÄMNEN I ARTIKELN: SVERIGE LADDSTOLPE LADDSTATION VISA FLER...
Etablerandet av laddstolpar runt om i landet borde gå hand i hand med att antalet laddbara bilar ökar. Men så är inte fallet och ny statistik visar att glappet ökar samt att Sverige är ett av få EU-länder som inte når upp till uppsatt mål.

Riksförbundet M Sverige, som fram till 2019 hette Motormännens Riksförbund, har under fem år i följd granskat hur utbyggnaden av laddstolpar i Sverige fungerar. De har tidigare påpekat att det råder stor brist på laddstolpar i vårt avlånga land, och årets granskning visar tydligt att bristen blir allt värre.

Mellan fjolårets och årets granskning har antalet laddbara bilar på vägarna ökat med 39 procent medan antalet laddstolpar i landet endast ökat med 26 procent. I dag rullar över 450 000 laddbara bilar i Sverige och enligt EU:s uppsatta mål bör det därför finnas minst 45 000 publika laddstolpar, det vill säga per tio laddbara bilar ska det finnas en laddstolpe.
Enligt branschorganisationen PowerCircle är Sverige inte i närheten av att uppnå en sådan ”täthet på laddstolpar”. Endast 18 000 publika laddstolpar finns utspridda över landet.

Laddinfrastrukturen behöver bli bättre i hela landet, inte bara i storstäderna. Tvärtom ökar de laddbara bilarna mest utanför storstäderna. I Stockholms län var ökningen av laddbara bilar minst i Sverige, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige, och fortsätter:

Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser, som att bilisten tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan och de klimatfrämjande egenskaperna hos bilarna går om intet. Detta är illa eftersom tillverkningen av de laddbara bilarna frestar på miljön genom den mer omfattande råvaruåtgången samt att bilen kostat bilägaren mer i inköp jämfört med en vanlig bil.

Störst brist på laddstolpar är det i de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. I exempelvis Stockholm finns ett direkt behov av 13 000 nya laddstolpar för att nå upp till EU-kraven, betydligt fler än de 8 000 laddstolpar som saknades för ett år sedan. Under det senaste året har antalet utökats med endast 843 stycken.

– De publika stolparna måste bli fler i hela landet. Regeringen och samtliga berörda myndigheter måste i högre grad bistå kommunerna och snabbt hjälpa dem med att bygga fler stolpar. De måste även underlätta för andra aktörer att hjälpa till, avslutar Carl-Erik Stjernvall.

Laddbara bilar och laddstolpar i Sverige​

Utveckling av laddbara bilar och laddstolpar i Sverige mellan 2022 och 2023.
Table with 4 columns and 22 rows. Currently displaying rows 1 to 22.
LänÖkning laddstolparÖkning bilarCPEV*, skillnad
Blekinge län26%48%-15%
Dalarnas län30%51%-14%
Gotlands län28%36%-6%
Gävleborgs län25%51%-17%
Hallands län33%46%-9%
Jämtlands län11%53%-27%
Jönköpings län25%50%-17%
Kalmar län24%55%-20%
Kronobergs län50%44%4%
Norrbottens län81%66%9%
Skåne län24%36%-9%
Stockholms län23%29%-5%
Södermanlands län15%44%-20%
Uppsala län116%46%48%
Värmlands län37%48%-7%
Västerbottens län 41%52%-7%
Västernorrlands län35%59%-15%
Västmanlands län41%47%-4%
Västra Götalands län18%49%-21%
Örebro län37%50%-9%
Östergötlands län25%47%-15%
Rikssnitt26%39%-42%
* Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1. Enligt rapporten RechargeEU (jan 2020) från Transport & Environment är det bara fyra länder i EU som inte klarar CPEV-målet, Sverige är ett av dem.
 
Jag är inte emot elbilar och det hade funkat bra för mig att ha en elbil för vardagen undantaget när det är dags att köra lite längre sträckor. För många så passar elbilen perfekt och speciellt för de som kan ladda elbilen (eller laddhybriden) hemma och på natten om man har timpris eller solceller på taket. Igår så sa de på Rapport att till år 2045 så behöver Sverige mer än fördubbla elproduktionen och det mesta av elen behövs för den planerade utbyggnaden av energikrävande industri men även naturligtvis även för att ladda elbilar. Tycker dock det pratas för lite om svårigheterna att ersätta dieselmotorn för de tyngre fordonen för utan t.ex. lastbilstransporterna stannar Sverige och EU. Men det går som bekant trögt med att utöka elproduktionen och det kommer inte att funka att enbart bygga vinkraftverk.
 
Jag är inte emot elbilar och det hade funkat bra för mig att ha en elbil för vardagen undantaget när det är dags att köra lite längre sträckor. För många så passar elbilen perfekt och speciellt för de som kan ladda elbilen (eller laddhybriden) hemma och på natten om man har timpris eller solceller på taket. Igår så sa de på Rapport att till år 2045 så behöver Sverige mer än fördubbla elproduktionen och det mesta av elen behövs för den planerade utbyggnaden av energikrävande industri men även naturligtvis även för att ladda elbilar. Tycker dock det pratas för lite om svårigheterna att ersätta dieselmotorn för de tyngre fordonen för utan t.ex. lastbilstransporterna stannar Sverige och EU. Men det går som bekant trögt med att utöka elproduktionen och det kommer inte att funka att enbart bygga vinkraftverk.

När elbolagen hotar med att stänga av elen på grund av effektbrist så undrar jag givetvis var fan man ska ladda sin elbil.
Kanske det går att beställa hem ett laddat batteri via posten och få det utbytt på plats.
Det gamla tomma batteriet få skickas till någon avlägsen plats där det finns ström i kablarna.
 
När elbolagen hotar med att stänga av elen på grund av effektbrist så undrar jag givetvis var fan man ska ladda sin elbil.
Kanske det går att beställa hem ett laddat batteri via posten och få det utbytt på plats.
Det gamla tomma batteriet få skickas till någon avlägsen plats där det finns ström i kablarna.
Det kanske kommer ingå trampcykel vid köp av elbil :)
Koppla in elbilen till trampcykelns generator. Motionera och ladda elbilen samtidigt. Man lär ju bli elitcyklist på kuppen :)
 
När elbolagen hotar med att stänga av elen på grund av effektbrist så undrar jag givetvis var fan man ska ladda sin elbil.
Kanske det går att beställa hem ett laddat batteri via posten och få det utbytt på plats.
Det gamla tomma batteriet få skickas till någon avlägsen plats där det finns ström i kablarna.
Jag vet inte hur det slutade i Schweiz (inte en dagsfärsk bifogad artikel) men vid en akut elbrist så kan det nog mycket väl bli ett förbud att ladda elbilar även i Sverige annat än för ”absolut nödvändiga resor” hur man nu skall tolka detta? Med de online elmätare som nu installeras i hela Sverige så blir det ju möjligt att följa elförbrukningen i alla hem och se även toppar. Kanske svårt att göra något åt i praktiken för de som misstänkts ha laddat en elbil vid akut elbrist men kanske det införs någon typ av extra el avgift där det framgår toppar utöver normal el förbrukning?

Byta hela batteriet på en elbil tror jag inte alls på även om det redan tagets fram ett sådant koncept av bl.a. Nio för det kommer bli oerhört mycket dyrare än de redan dyra elpriserna att ladda vid snabb-laddar stationerna. Det funkar nog rent krasst väldigt dåligt också i skandinaviska förhållanden året runt med bl.a skitiga bilar av slask mättat med vägsalt. Det kan nog bli riktigt intressant med kontaktdon och kortslutningar och ännu mera olyckor med de mycket farliga bränderna i elbilsbatterierna som utvecklar den ytterst farlig vätefluorid gas intillägg till att det brinner så ända in i helvete!

Men. Går nu batteriet ändå att byta.… så javisst så kan vi ju skicka batterier med posten ;-)


 
Jag vet inte hur det slutade i Schweiz (inte en dagsfärsk bifogad artikel) men vid en akut elbrist så kan det nog mycket väl bli ett förbud att ladda elbilar även i Sverige annat än för ”absolut nödvändiga resor” hur man nu skall tolka detta? Med de online elmätare som nu installeras i hela Sverige så blir det ju möjligt att följa elförbrukningen i alla hem och se även toppar. Kanske svårt att göra något åt i praktiken för de som misstänkts ha laddat en elbil vid akut elbrist men kanske det införs någon typ av extra el avgift där det framgår toppar utöver normal el förbrukning?

Byta hela batteriet på en elbil tror jag inte alls på även om det redan tagets fram ett sådant koncept av bl.a. Nio för det kommer bli oerhört mycket dyrare än de redan dyra elpriserna att ladda vid snabb-laddar stationerna. Det funkar nog rent krasst väldigt dåligt också i skandinaviska förhållanden året runt med bl.a skitiga bilar av slask mättat med vägsalt. Det kan nog bli riktigt intressant med kontaktdon och kortslutningar och ännu mera olyckor med de mycket farliga bränderna i elbilsbatterierna som utvecklar den ytterst farlig vätefluorid gas intillägg till att det brinner så ända in i helvete!

Men. Går nu batteriet ändå att byta.… så javisst så kan vi ju skicka batterier med posten ;-)



Nejdå, allt är genomtänkt in i minsta detalj av riktigt skärpta politiker och några lobbyister. Detta kommer att gå som en dans
 
Tyvärr kan jag inte skratta, bara enormt bekymrad och frågar mig hur i helv, de styrande kan vara så djävl.. dum i huvet. Kanske behöver dessa ges elchocker, det brukar hjälpa mot vissa mentala störningar har jag läst någonstans

Precis. Elchocker är vad dessa är rädda för.
Vi lägger fort ihop 1+1 och det framträder allt tydligare varför vi snart inte har någon elektricitet i landet.
Helt enkelt självbevarelsedrift av politikerna eftersom man inte vill få sig en elchock.
 

Elbilsköparna är lurade – det var en bluff​

”Elon Musk hann bli världens rikaste”​

PUBLICERAD: 22 JANUARI
UPPDATERAD: 23 JANUARI
Efter teslas chocksänkta priser – vad blir nästa innovation att skinna bilisterna på pengar?

Tiden börjar komma ikapp priset på elbilarnas batterier.

Det är sällan, knappt någonsin, som stora tekniska kliv belönar konsumenterna med lägre priser. Det är tillverkaren och aktieägarna som belönar sig själva för framstegen. Eller som när det gäller elbilarnas batterier, tillsammans med kinesiska kommunistpartiet.

En del kanske minns dieselbilarna för 30, 40 år sedan. Svindyra jämfört med bensinbilar. Tillverkarna påstod att de moderna dieselmotorerna var så komplicerade och dyra att tillverka. Det var turbo och avgasrening och ny dyr insprutningsteknik som drog upp priserna. Påstods det.

Tills en dag när man tjänat tillräckligt mycket på ”early adopters” och behövde ta steget till massbilismen. Då plötsligt sjönk priserna dramatiskt. Bluffen var synad. Dieslarna var inte alls så dyra att tillverka när allt kom till kritan.
För tio år sedan hade alla glömt dieselmotorernas påstått höga tillverkningskostnad och då var det dags för önskereprisen med höga batterikostnader.

Elmotor billigare än förbränningsmotor​

Alla förstår ju att en elmotor är betydligt billigare att tillverka än en förbränningsmotor, bensin eller diesel. Och delar av bilen som chassi och kaross kan ju inte hux flux bli så mycket dyrare. Även om det var mycket prat om höga kostnader för lättviktsmaterial som aluminium och kolfiber.

Men batterierna hade vi ingen riktig koll på. Det är sällsynta jordartsmetaller, förädling och förpackning. Nästanmonopol i Kina och knappt någon tillverkning i västvärlden. Kunde ju vara hur dyrt som helst. Redan ordet ”sällsynt” bäddar ju för höga priser.
Elon Musk hann bli världens rikaste man innan det var dags för honom själv att punktera bubblan. Och innan vi andra förstod hur han kunde bli så förmögen om bilarna nu var så jättedyra att tillverka.

Innan någon annan hann syna bluffen sänkte han priserna på sina Teslor med 20 procent. Först i Kina(!), sen i resten av världen. En Model Y blev över en natt 150 000 kronor billigare, den mindre Model 3 110 000 spänn billigare.

Volvo måste sänka rejält​

De andra tillverkarna som inte hunnit berika sig lika mycket måste nu följa efter. VW som snabbt blivit jättestor på elbilar lär vara snabb på att haka på. Mindre tillverkare får slicka såren lite extra innan de sänker sina priser. Volvo får nog se över sin prispolitik rejält för att inte tappa den lilla marknad som det Göteborgsbaserade, men kinesisk-ägda, företaget kapat åt sig. Samma sak med de lika kinesiska Volvokusinerna Polestar och Lynk & Co. Sötebrödsdagarna är förbi. För den här gången.

Tills bilismen ska ta nästa stora steg. Är det vätgasbilarnas bränsleceller som blir nästa innovation att skinna bilisterna på pengar?
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp