Länk till en bil i vansinneskörning, slutar med en hemsk olycka.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Hur kan man köra så här?

Otrolig tur att tjejerna överlevde, snacka om änglavakt.

Mvh isan lover

Hej

Hur kan man köra så här?

Otrolig tur att tjejerna överlevde, snacka om änglavakt.

Mvh isan lover

Thailand, där kör man som man har förstånd till.

Hej

Här mer om vansinneskörningens och dess rättsliga följder.

Driver charged over KU campus crash that injured 5 students
PUBLISHED : 25 OCT 2019 AT 15:02
WRITER: POST REPORTERS
A security guard rushes to help Kasetsart University students injured when their motorcycles were hit by a speeding pickup truck on campus on Thursday. (Photo from khokkhram28 via @fm91trafficpro Twitter account)

A security guard rushes to help Kasetsart University students injured when their motorcycles were hit by a speeding pickup truck on campus on Thursday. (Photo from khokkhram28 via @fm91trafficpro Twitter account)

Mvh isan lover

Hej

En artikel på Svenska om den bilist som körde på studenterna och hans försök till förklaringar.

26 oktober 2019
Förare som rammade thailändska studenter full av ursäkter

Föraren av pickupen kraschade in i en grupp studenter som åkte mc på deras campus igår har anklagats för vårdslös körning.
Polisen sa att den 37-åriga Rattawit var extremt olycklig under två timmars förhör på torsdag eftermiddag efter kraschen och de fruktansvärda bilder som spridits mycket online.
Rattawit berättade för polisen att han körde i cirka 80 km/h genom universitetsområdet mot en bank på campus. När han kom till platsen där olyckan inträffade sa han att bromsarna inte svarade och att han inte kunde kontrollera bilen.
Men Rattawit var redo med en annan ursäkt: Han tar vanligtvis av sig skorna under körning, och de kan ha fastnat under bromspedalen.

Mvh isan lover

Hej

En artikel på Svenska om den bilist som körde på studenterna och hans försök till förklaringar.

26 oktober 2019
Förare som rammade thailändska studenter full av ursäkter

Föraren av pickupen kraschade in i en grupp studenter som åkte mc på deras campus igår har anklagats för vårdslös körning.
Polisen sa att den 37-åriga Rattawit var extremt olycklig under två timmars förhör på torsdag eftermiddag efter kraschen och de fruktansvärda bilder som spridits mycket online.
Rattawit berättade för polisen att han körde i cirka 80 km/h genom universitetsområdet mot en bank på campus. När han kom till platsen där olyckan inträffade sa han att bromsarna inte svarade och att han inte kunde kontrollera bilen.
Men Rattawit var redo med en annan ursäkt: Han tar vanligtvis av sig skorna under körning, och de kan ha fastnat under bromspedalen.

Mvh isan lover
Jag har sett dårar i Sverige som tar av sig skorna vid körning också. De är rädd om mattan säger de.
Sett folk ställa läskedrycksflaskor o annat som kan rulla in under pedalerna också.
Självklart var grundorsaken i denna olycka för hög fart, men stämmer det som han säger att skorna var avtagna och ev. lagt sig under bromsen hade olyckan troligen varit ett faktum även i en lägre hastighet.
En del skall inte ha körkort om de nu har det..

Jag har sett dårar i Sverige som tar av sig skorna vid körning också. De är rädd om mattan säger de.
Sett folk ställa läskedrycksflaskor o annat som kan rulla in under pedalerna också.
Självklart var grundorsaken i denna olycka för hög fart, men stämmer det som han säger att skorna var avtagna och ev. lagt sig under bromsen hade olyckan troligen varit ett faktum även i en lägre hastighet.
En del skall inte ha körkort om de nu har det..
Jag tar av mig skorna när jag kör långa sträckor, vad är det för dåraktigt med det?
Lägga skorna så dom kan åka under pedalen ja det är men vad är problemet med att köra utan skor?

Jag tar av mig skorna när jag kör långa sträckor, vad är det för dåraktigt med det?
Lägga skorna så dom kan åka under pedalen ja det är men vad är problemet med att köra utan skor?
Framgår av meningen efter det och som du själv sade, kan komma in under pedalerna.
Utöver det, men av mycket mindre allvarlig karaktär, man tappar kraft och kontroll på pedalerna. Med skor hanterar man dem mer bestämt, därför är rådet att ha lågklackade skor vid körning. Utrymmet vid fötterna helt fritt från saker som kan flytta sig.
Även handväskor kan ju flytta sig. Vid första inbromsningen blir kraften så stor att den åker in bland fötterna och hindrar följande manövrering.

Framgår av meningen efter det och som du själv sade, kan komma in under pedalerna.
Utöver det, men av mycket mindre allvarlig karaktär, man tappar kraft och kontroll på pedalerna. Med skor hanterar man dem mer bestämt, därför är rådet att ha lågklackade skor vid körning. Utrymmet vid fötterna helt fritt för saker som kan flytta sig.
Även handväskor kan ju flytta sig. Vid första inbromsningen blir kraften så stor att den åker in bland fötterna och hindrar följande manövrering.
Skriv då köra med saker liggande vid pedalerna.
Känner att jag har bra kraft och kontroll över pedalerna.
Värre med att köra i sandaler, det går inte alls.
Kan ju säga att folk med feta stora fötter inte borde få köra överhuvudtaget annars, men dom har nog lärt sig hantera sina klumpfötter.
Jag har vant mig vid att köra barfota ;)

Kan ju säga att folk med feta stora fötter inte borde få köra överhuvudtaget annars, men dom har nog lärt sig hantera sina klumpfötter.
Haha, ja till om med försäkringskassan har svårt fatta. Jag hade hela höger fot gipsad och blev inte tillåten sjukskriva mig. Blev utsatt för en utredning där de ansåg jag försökte fuska mig till sjukskrivning. Huvudargumentet var att eftersom jag inte varit sjukskriven på fem år, ansåg de att det var konstigt/misstänkt.
Att det helt enkelt inte går att ens komma åt gaspedalen på bilen verkade de inte förstå. Den delen ville de inte ens gå in i argumentation om.

Haha, ja till om med försäkringskassan har svårt fatta. Jag hade hela höger fot gipsad och blev inte tillåten sjukskriva mig. Blev utsatt för en utredning där de ansåg jag försökte fuska mig till sjukskrivning. Huvudargumentet var att eftersom jag inte varit sjukskriven på fem år, ansåg de att det var konstigt/misstänkt.
Att det helt enkelt inte går att ens komma åt gaspedalen på bilen verkade de inte förstå. Den delen ville de inte ens gå in i argumentation om.
Glömde nämna vilket yrke jag just då hade. Taxichaufför med sjuktransport som specialitet. Man skall alltså enligt försäkringskassan både köra bil och bära bårar med en gipsad höger fot. Lysande idé de har.

Samma för mig. Tar alltid av mig sandalerna då jag kör långt. Jag bromsar ofta med vänsterfoten också vilket skall vara helt livsfarligt enligt vissa. Jag tycker dom skall hålla sig ifrån det om dom inte klarar av det och lämna det åt oss som kan :)

gipsad högerfot. Om automat kör med vänsterfoten ;)

På landet använder vi inte automat på en taxi. Kostar mer inköp, mer service. Högre bränsleförbrukning och ännu lägre andrahandsvärde.
Köra automat med andra foten är också en av de där sakerna som avråds. Enbart högerfoten används vid automatlåda.

På landet hörde vi. Idag är automat ingen snackis. Visst, dyrare i inköp men skillnaden i bränslekonomi är försumbar. Varför kan man inte köra en automatväxlad bil med vänsterfoten? Dom flesta kör med högerfoten. Lite träning och det går lika bra med vänsterfoten. Jag har kört många mil på just det sättet. Ni militärer måste väl ha övat på det. Tänk om ni kliver på en landmina och blir av med högerfoten. ”Går” ni hellre hem än tar ett fordon? ;)

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
7
Visningar