Hyra bil i Thailand, hur gör ni?

Jag kör hög pickup själv och tycker det funkar utmärkt i centrum med bättre sikt som man får när man sitter högre, iofs svårare att parkera för ovana förare men inget jag har problem med. Skulle aldrig köpa en liten bil i Thailand, en pickup har mycket tåligare framvagn och inte sällan har man nytta av högre markfrigång och så vill jag ha powern i pedalen, kan ju köra cirklar runt din Juke när du trampar plattan i mattan [emoji28] [emoji123]
Tillräckligt med power om jag ställer den på sportmode, men som sagt kör stadstrafik och mest Normal mode och bara testat eco mode ;)
Vet inte hur trafiken och vägarna är i Hua hin men här i Pattaya ser jag ingen anledning till en Pickup, jag har absolut ingen användning för flak då allt som inte får plats i min Juke oftast har gratis hemleverans.
Min bil passar helt perfekt i denna trafiken, hade jag bott i Isaan hade det blivit en Pickup men tänker inte åka runt som en redneck inne i en stad ;)

Tillräckligt med power om jag ställer den på sportmode, men som sagt kör stadstrafik och mest Normal mode och bara testat eco mode ;)
Vet inte hur trafiken och vägarna är i Hua hin men här i Pattaya ser jag ingen anledning till en Pickup, jag har absolut ingen användning för flak då allt som inte får plats i min Juke oftast har gratis hemleverans.
Min bil passar helt perfekt i denna trafiken, hade jag bott i Isaan hade det blivit en Pickup men tänker inte åka runt som en redneck inne i en stad ;)
Ja har man inte testat så vet man ju inte bättre [emoji14]
Vänta tills du köper hus, då kommer du sakna flaket. Vi tar ofta med oss cyklarna och åker neråt Dolphin Bay och tar en runda där.

Ja har man inte testat så vet man ju inte bättre [emoji14]
Vänta tills du köper hus, då kommer du sakna flaket. Vi tar ofta med oss cyklarna och åker neråt Dolphin Bay och tar en runda där.
Inte testat 555555555, har nog kört pickuper rätt mycket i Sverige, var nog bara 14 när jag körde pickup i Sverige första gången.
Farsan har nästan alltid haft en pickup och dom har jag kört en hel del så jag är inte ovan vid Pickup, som sagt hade jag bott någon annanstans och på landsbyggden hade det blivit en men nu är jag inte i behov av en.
Ser heller inte något behov för en bara för man har hus.

Inte testat 555555555, har nog kört pickuper rätt mycket i Sverige, var nog bara 14 när jag körde pickup i Sverige första gången.
Farsan har nästan alltid haft en pickup och dom har jag kört en hel del så jag är inte ovan vid Pickup, som sagt hade jag bott någon annanstans och på landsbyggden hade det blivit en men nu är jag inte i behov av en.
Ser heller inte något behov för en bara för man har hus.
Kan inte jämföra dom som fanns då mot dagens med 200 hk turbodiesel och 6 vxl automat.
Åk å provkör en Ford Ranger med 3.2 L motorn.

Senast redigerad av en moderator:
Ja pickup självklara valet när man ska köpa bil i Thailand längre fram.
Dock kanske inte blir någon värsting till att börja med.

Kan inte jämföra dom som fanns då mot dagens med 200 hk turbodiesel och 6 vxl automat.
Åk å provkör en Ford Ranger med 3.2 L motorn.
Helt ointresserad, alltså totalt ointresserad med.
Vad skall jag med något sånt till, absolut inget bilintresse eller något stort och snabbt.
Jag skulle vilja ha en Merca för dom är så sköna att sitta i ungefär så långt sträcker sig mitt motorintresse.
Hade jag varit single hade jag inte ens haft ett motorfordon utan åkt bathtaxi eller om jag bott i Sverige spårvagn.

Det är ju billigt med hyrbil i Thailand. Troligen lånar vi nog svågern hyrbil om vi behöver någon denna gång.
Blev att hyra av en kompis, blir ju billigare än att åka tuktuk och moppetaxi samt vi ska ju åka lite längre också samt köra grejer.

Senast redigerad av en moderator:
Helt ointresserad, alltså totalt ointresserad med.
Vad skall jag med något sånt till, absolut inget bilintresse eller något stort och snabbt.
Jag skulle vilja ha en Merca för dom är så sköna att sitta i ungefär så långt sträcker sig mitt motorintresse.
Hade jag varit single hade jag inte ens haft ett motorfordon utan åkt bathtaxi eller om jag bott i Sverige spårvagn.

Om jag fattat dig rätt så har du alltså köpt en Ny bil endast för att skjutsa runt frun och plastbarnet med?
Så tolkar jag dina svar mot till övriga medlemmar i denna tråd.

Om jag fattat dig rätt så har du alltså köpt en Ny bil endast för att skjutsa runt frun och plastbarnet med?
Så tolkar jag dina svar mot till övriga medlemmar i denna tråd.
Hade jag varit singel hade jag antagligen bott själv i en liten studioCondo i centrala Pattaya vid Baht taxi stråket ätit ute på restaurang varje dag.
Har man familj bor lite off behöver köra ungen till skolan, åka och handla hem mat m.m. ja om vi överhuvudtaget skall ta oss någonstans då inga taxis finns i närheten och inga matbutiker på gångavstånd, så är det bra med bil.
En jävla skillnad på att ta sig runt själv och om man skall ta sig runt och uträtta alla ärenden som behöver göras i ett familjehushåll mot en ungkarlslya här nere där jag bara behöver ha närhet till barer, restauranger, hålligång och kan ligga var som helst och jag hade inte behövt något motorfordon.
Sen får du tolka hur du vill.

Hade jag varit singel hade jag antagligen bott själv i en liten studioCondo i centrala Pattaya vid Baht taxi stråket ätit ute på restaurang varje dag.
Har man familj bor lite off behöver köra ungen till skolan, åka och handla hem mat m.m. ja om vi överhuvudtaget skall ta oss någonstans då inga taxis finns i närheten och inga matbutiker på gångavstånd, så är det bra med bil.
En jävla skillnad på att ta sig runt själv och om man skall ta sig runt och uträtta alla ärenden som behöver göras i ett familjehushåll mot en ungkarlslya här nere där jag bara behöver ha närhet till barer, restauranger, hålligång och kan ligga var som helst och jag hade inte behövt något motorfordon.
Sen får du tolka hur du vill.

Jaja det var inget illa ment det jag tolkade på mitt sätt.
Folk köper och gör hur dom vill för mig på sitt sätt med allt.
Jag bara funderade lite p.g.a jag läste i en annan tråd tror jag, att det var dags för däckbyte på relativt kort tid.
Men det är inget fel med det heller givetvis.
:wai:

Jaja det var inget illa ment det jag tolkade på mitt sätt.
Folk köper och gör hur dom vill för mig på sitt sätt med allt.
Jag bara funderade lite p.g.a jag läste i en annan tråd tror jag, att det var dags för däckbyte på relativt kort tid.
Men det är inget fel med det heller givetvis.
:wai:
Anledningen till däckbytet var att par av däcken tog skada vid olyckan frugan hade och det ena däcket punkterades så bytte alla, var lika bra.

Gomorron allihop, tänkte höra om nån känner till nån biluthyrare som även har lite äldre bilar i stallet, typ 5-10 år gamla där det inte är så noga med smårepor o dyl. Jag frågar för en väns räkning, han har hyrt tidigare i thailand men då av dom vanliga firmorna med nya bilar. Där det kollas med lupp efter skadorvid återlämnandet enl honom. Dyrt var det också, 30-40K baht/mån för en liten std sedan.

Nånstans i triangeln mellan Bangkok- Chiang Mai- Khon Kaen kanske. Sen tänkte jag att min fru får göra en liten förkoll av stället åt honom innan han tar kontakt. Hon eller hennes vänner kan omöjligt komma på nån firma själva, därför är jag idel öra här.
Långtidshyra, 1-2 mån.

Vi hyrde en Ford Ranger 2.2 l, 6 växlad -2016 i Roi Et nu när vi var nere, bara att gå in och kolla vad dom har, skriva papper, dom frågade vart vi skulle, så det skrevs i papperet, och betalade i förskott för 3 dagar, den vi hyrde kostade 1600 b / dag och fick lägga en handpenning på 4000 b, försäkringen på 340 b/ dag drogs från dom 4000 b när vi lämnade bilen. Vi fick bilen fulltankad och lämnade den fulltankad.

Jag tog fram kameran och tog bilder på bilen, både invändigt och utvändigt, när försäljare såg det så tog även han fram sin kamera och tog bilder.

Så när vi lämnade bilen så kollade dom bara som hastigast då dom visste att jag hade bilder redan i kameran.

Senast ändrad:
Gomorron allihop, tänkte höra om nån känner till nån biluthyrare som även har lite äldre bilar i stallet, typ 5-10 år gamla där det inte är så noga med smårepor o dyl. Jag frågar för en väns räkning, han har hyrt tidigare i thailand men då av dom vanliga firmorna med nya bilar. Där det kollas med lupp efter skadorvid återlämnandet enl honom. Dyrt var det också, 30-40K baht/mån för en liten std sedan.

Nånstans i triangeln mellan Bangkok- Chiang Mai- Khon Kaen kanske. Sen tänkte jag att min fru får göra en liten förkoll av stället åt honom innan han tar kontakt. Hon eller hennes vänner kan omöjligt komma på nån firma själva, därför är jag idel öra här.
Långtidshyra, 1-2 mån.

Jag brukar hyra i Bangkok för ca 500-1000 Bath/dag (beroende på bilstorlek) vid längre uthyrningsperioder. Har sett liknande priser på internet i Pattaya också.

Dessa modeller hade dom vi hyrde av

20180608_064913.jpg

Har du lust att utveckla varför en pickis är det självklara valet när man köper bil i Thailand för en som inte fattar?
Du kanske menade för dig?

/ SatanG
Jag har ägt både och , nu tycker jag en större personvagn , typ stads-suv är bättre då det jag lastar inte behöver skyddas från Sol och regn/smuts etc, samt att hela utrymmet har AC , Pickisen var bra att ställa upp en Big bike på om den skulle med ner någonstans och familjen även var med , men där var det för mig sen stopp på fördelarna mot en rimlig personvagn/Stadsjeep :)

Jag har ägt både och , nu tycker jag en större personvagn , typ stads-suv är bättre då det jag lastar inte behöver skyddas från Sol och regn/smuts etc, samt att hela utrymmet har AC , Pickisen var bra att ställa upp en Big bike på om den skulle med ner någonstans och familjen även var med , men där var det för mig sen stopp på fördelarna mot en rimlig personvagn/Stadsjeep :)
Nu hade ju du den billigaste enklaste pickupmodellen som finns här så din referens om hur det är att köra pickup haltar lite, e ju skillnad som natt å dag å köra ex en Ford Ranger 3.2 mot Mitsun du hade.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
23
Visningar