Leasing/köpa bil?

Min Stinger som jag köpte förra året kostar runt 450,000.- som ny, nu kostade den 320,000.- och är ca 3 år gammal! Garanti i hela 7 år har den!
Men om man har företag då kan det va bättre att ta en leasing i stället!
På en personbil stämmer det att det för företaget kan vara förmånligare att ta den på leasing, då man får dra momsen på leasingavgiften men inte på köp. Dock betalar man lite extra i leasingavgift. Så på sista raden skiljer det inte mycket. Dock är en leasad bil ingen tillgång och tar heller ingen likviditet, vilket ett köp skulle göra.

Att som leasingbil köpa en 3år gammal bil är hål i huvudet då förmånsvärdet är detsamma på en helt ny bil som på en tre månaf gammal.

Därtill så avgör den årliga körsträckan i tjänsten om det verkligen är lönsamt att ta en tjänstebil eller om det är bättre med privatköp.

Skatteverket ändrar nu också reglerna för tjänstebilar så att det bara skall vara lönsamt för dem som verkligen kör mycket i tjänsten.

Jag trixa till det eller revisorn föreslog följande, köpte en ny Hilux för snart 5 år sedan till mitt företag (AB).
Företaget lånade av mig personlig till hela köpeskillingen med ränta på 5 år
Lite mer förmånligt än bidra till bilhandlarna/finansbolaget.
Bilen är ju snart avskriven så nu kan man göra samma upplägg igen om man så vill och pengarna är liksom avsatta till det. Nu har det varit bättre att köra in det på isk men är jag så jävla strukturerad fordon, skog, sparande, fylle och party kontot etc allt i sin "spalt" är väl ingenjören i en
Men nån ny Hilux blir det tyvärr inte skatten är väl 28 000 hörde tyckte jag bilhandlaren sa nått om, fan det är värre ocker än på ett horhus.
Så länge den går felfritt så blir den kvar 25000 mil nu kanske pallar den 2 år till då jag tänkte ta pension.
Så då får väl nån av bonpojkarna gör epa av den.

Jag trixa till det eller revisorn föreslog följande, köpte en ny Hilux för snart 5 år sedan till mitt företag (AB).
Företaget lånade av mig personlig till hela köpeskillingen med ränta på 5 år
Lite mer förmånligt än bidra till bilhandlarna/finansbolaget.
Bilen är ju snart avskriven så nu kan man göra samma upplägg igen om man så vill och pengarna är liksom avsatta till det. Nu har det varit bättre att köra in det på isk men är jag så jävla strukturerad fordon, skog, sparande, fylle och party kontot etc allt i sin "spalt" är väl ingenjören i en
Men nån ny Hilux blir det tyvärr inte skatten är väl 28 000 hörde tyckte jag bilhandlaren sa nått om, fan det är värre ocker än på ett horhus.
Så länge den går felfritt så blir den kvar 25000 mil nu kanske pallar den 2 år till då jag tänkte ta pension.
Så då får väl nån av bonpojkarna gör epa av den.
Och Tojjåta verkar rulla för evigt, bra bilar helt enkelt!

På en personbil stämmer det att det för företaget kan vara förmånligare att ta den på leasing, då man får dra momsen på leasingavgiften men inte på köp. Dock betalar man lite extra i leasingavgift. Så på sista raden skiljer det inte mycket. Dock är en leasad bil ingen tillgång och tar heller ingen likviditet, vilket ett köp skulle göra.

Att som leasingbil köpa en 3år gammal bil är hål i huvudet då förmånsvärdet är detsamma på en helt ny bil som på en tre månaf gammal.

Därtill så avgör den årliga körsträckan i tjänsten om det verkligen är lönsamt att ta en tjänstebil eller om det är bättre med privatköp.

Skatteverket ändrar nu också reglerna för tjänstebilar så att det bara skall vara lönsamt för dem som verkligen kör mycket i tjänsten.
Ja privat köp har ju jag gjort medans just firma bilar som Volvo Fl 7 är / var på leasing! Sedan är det lite skillnad på enskild firma / teater och AB sett ur skatte synpunkt, detta är ju nått som min revisor som har gått i skolan har koll på, själv har jag bara gått på dagis! :beer:

Frun har varit ute och övningskört några gånger.
Allt går fint...ända tills bilen ska in i garaget.
Garageportsöppningen är tydligen för liten.

Verkar vara dags för en bil utan backspeglar.
Det är lite trångt, men ingen omöjlighet att få in bilen. Bredden är strax över 210 med backspeglar så den är lite väl tilltagen i bredd.

Finns det något som är mindre, samtidigt rolig och inte allt för dyr?
Frugan gillar Mini, men jag tror nog den blir för liten.

Jag hatar att köpa bilar. Det blir så satans dyrt om man köper det man vill ha.
500k känns som en maxgräns då man ändå inte får det man vill ha.

Ett alternativ är att man kör med två bilar, men det känns inte vettigt på någon punkt.

Frun har varit ute och övningskört några gånger.
Allt går fint...ända tills bilen ska in i garaget.
Garageportsöppningen är tydligen för liten.

Verkar vara dags för en bil utan backspeglar.
Det är lite trångt, men ingen omöjlighet att få in bilen. Bredden är strax över 210 med backspeglar så den är lite väl tilltagen i bredd.

Finns det något som är mindre, samtidigt rolig och inte allt för dyr?
Frugan gillar Mini, men jag tror nog den blir för liten.

Jag hatar att köpa bilar. Det blir så satans dyrt om man köper det man vill ha.
500k känns som en maxgräns då man ändå inte får det man vill ha.

Ett alternativ är att man kör med två bilar, men det känns inte vettigt på någon punkt.

Lägg till 20.000 sek på budgeten och köp en Ariel Atom 4.

Senast redigerad av en moderator:
Lägg till 20.000 sek på budgeten och köp en Ariel Atom 4.

Glömde att ett utav kriterierna var att även ungen skulle få plats samtidigt som mig och frun.

Jag tycker att det är helt hopplöst att hitta en bil. Nästan så att nytt garage är en enklare lösning.

Dessa ungar är ju skitsmå, men satan så. Plats dom tar oavsett.

Jag gissar att en Mini blir trång i framsätet om man inte vill ha en ryggstödssparkandes knodd i baksätet.
En BMW 7-serie L eller MB S-klass L hade fungerat. Men då skiter man nog fortfarande med bredden på bilen.

På veg til Bangkok og kjöpa bil , en Mazda 2 , Vi bestiller moppe taxi med sidevogn , han kjörer oss til Bussen kl 4,30 og bussen går til bangkok går kl 5,00 , og vi kommer til Bangkok kl 6.00 på Ekamai Bustasjon, Der går vi på Sky Line til centrum og finner oss en fin Restaurant , så vi kan spise frokost , Etter frokost og mange kopper kaffi og röyk er klokken 8 ,30 og klokken 9,00 opner blomster markedet , Kjerringen skal pynta bilen invendig med masse blomster , Data brikka til GPS må du kjöpe serskilt , den fyller ikke med bilen , Men kjerringen er född og oppvekst i Bangkok ,så her var det ingen problem å finne veien hjem . Når vi kommer hjem , skal bilen velsignes av Budda , Og budda jobben tar ho sjöl . Det er viktig å få bilen velsigna får den anvendes.

IMG_1347.jpg

IMG_1348.jpg

IMG_1355.jpg

IMG_1357.jpg

IMG_1508.jpg

IMG_1509.jpg

IMG_1525.jpg

IMG_1533.jpg

IMG_1537.jpg

IMG_1548.jpg

På veg til Bangkok og kjöpa bil , en Mazda 2 , Vi bestiller moppe taxi med sidevogn , han kjörer oss til Bussen kl 4,30 og bussen går til bangkok går kl 5,00 , og vi kommer til Bangkok kl 6.00 på Ekamai Bustasjon, Der går vi på Sky Line til centrum og finner oss en fin Restaurant , så vi kan spise frokost , Etter frokost og mange kopper kaffi og röyk er klokken 8 ,30 og klokken 9,00 opner blomster markedet , Kjerringen skal pynta bilen invendig med masse blomster , Data brikka til GPS må du kjöpe serskilt , den fyller ikke med bilen , Men kjerringen er född og oppvekst i Bangkok ,så her var det ingen problem å finne veien hjem . Når vi kommer hjem , skal bilen velsignes av Budda , Og budda jobben tar ho sjöl . Det er viktig å få bilen velsigna får den anvendes.

IMG_1347.jpg

IMG_1348.jpg

IMG_1355.jpg

IMG_1357.jpg

IMG_1508.jpg

IMG_1509.jpg

IMG_1525.jpg

IMG_1533.jpg

IMG_1537.jpg

IMG_1548.jpg
"Data brikka til GPS må du kjöpe serskilt"

Fin bil men har du inte google maps i mobilen?

Då har banken godtagit mig som låntagare för en bil här nere i mitt namn, fick svar på Line precis 0% ränta blev det, så det får man säga var bra, bättre än cascha, kan man sätta det på tex räntekonto.
Jag fick:
30.000thb i rabatt på listpriset hos Ford, kollat på hemsidan.
0% ränta.
Avbetalning 5 år.
Inkluderat 1 års vip/1st class försäkring 35.000thb.
Och tonade rutor.
Får jag den förhoppningsvis om par dagar.
Visningsbil från igår.

20230830_105411.jpg

20230830_105349.jpg

20230830_105321.jpg

20230830_105301.jpg

20230830_105240.jpg

20230830_105229.jpg

Då har banken godtagit mig som låntagare för en bil här nere i mitt namn, fick svar på Line precis 0% ränta blev det, så det får man säga var bra, bättre än cascha, kan man sätta det på tex räntekonto.
Jag fick:
30.000thb i rabatt på listpriset hos Ford, kollat på hemsidan.
0% ränta.
Avbetalning 5 år.
Inkluderat 1 års vip/1st class försäkring 35.000thb.
Och tonade rutor.
Får jag den förhoppningsvis om par dagar.
Visningsbil från igår.

20230830_105411.jpg

20230830_105349.jpg

20230830_105321.jpg

20230830_105301.jpg

20230830_105240.jpg

20230830_105229.jpg
Vad blev det, köp eller leasing?

På tal om "dum, dummare och dummast". Ja den den dummaste måste ju vara du, eftersom inget finansinstitut lånar ut pengar till 0% ränta.
Asså du, jag har det på papper, jag vet vad bilen kostar och kan plussa.
Erbjudandet går via Ford och vissa bilar ligger på 0% ränta inte alla.
Olika 0% nivå på olika märken för tillfället och den jag valde är 0% ränta.
Handpenningen plus månadskostnaden i 60 månader hamnar exakt på listpriset enligt Fords hemsida - 30.000 baht.
Banken får väl sitt via nåt avtal dom och Ford har då.
Att du inte lyckas få det är en annan sak.
Nu skall jag cykla.

Skulle aldrig falla mig in att köpa något på kredit.
Jag tror inte du behöver oroa dig för det, du är nog inte kreditvärdig för lån här nere.
Sen att du inte ser fördelen är lite som sossarna som håller igen och skall spara när räntan är 0% och vill öka utgifterna samt statsskulderna när räntan är hög.
Kan du låna för 0% ränta och sätter in motsvarande summa på tex ett 3% konto så tjänar du på det jämfört mot att betala direkt.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
943
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar