Lite turister i Phuket.

Tycker det är bra, får Thailändarna känna att dom kan inte bete sig hur som helst och turisterna fortsätter och komma.
Hoppas många får slå igen kanske dom lär sig en läxa.

Tyvärr lär inte thailändarna inse det där med handling och konsekvens.

Försök att förklara skillnaden på pengar som kommer in från utlandet jämfört med thailändare som semestrar inom Thailand och flyttar runt pengar för en vanlig thai... Till och med thailändare som livnär sig till 100% på turism tyckte att Thailand klarar sig bra utan faranger när vi satt och tjata för någon vecka sedan.

Får ni nog snart @mackes på er för det var ju bara fantasier att turismen minskar ;)
Nej då, jag bara försöker balansera ryktesspridningen.

Jag tycker bara att det är lite märkligt att ni tror er kunna dra långtgående ekonomiska slutsatser av ett rykte om en kortsiktig förändring av en väldigt liten marknad. Ett rykte som dessutom återkommit på Thaiforum varje högsäsong under de 10 år som jag bott här och som hittills inte har fått något stöd i statistiken när den har kommit.

Men i år så, då är det verkligen riktigt illa, det har ni hört av kompisar i Pattaya eller Phuket. Tillåt mig att småle, vi kan väl ta diskussionen när säsongen är över och siffrorna finns så kan vi se om Thailand just detta år råkat ut för den dramatiska nedgång av turismen som forumen flaggat för i tio år men som hittills motsagts av en ständigt stigande turistström!

Jag tycker bara att det är lite märkligt att ni tror er kunna dra långtgående ekonomiska slutsatser av ett rykte om en kortsiktig förändring av en väldigt liten marknad. Ett rykte som dessutom återkommit på Thaiforum varje högsäsong under de 10 år som jag bott här och som hittills inte har fått något stöd i statistiken när den har kommit.

Men i år så, då är det verkligen riktigt illa, det har ni hört av kompisar i Pattaya eller Phuket. Tillåt mig att småle, vi kan väl ta diskussionen när säsongen är över och siffrorna finns så kan vi se om Thailand just detta år råkat ut för den dramatiska nedgång av turismen som forumen flaggat för i tio år men som hittills motsagts av en ständigt stigande turistström!
Förutom att vi verkar se det så står det samma sak i media och nedgången har vart nu.
Men du som sitter långt upp i norr ser antagligen och vet bättre än oss som bor här nere i turistområdena hur det ser ut.
All media skriver samma sak i år, och vi här nere ser skillnad, du är dock den som vet bäst.

Som jag sa tidigare att jag varit här sedan 2009 och aldrig sett så lite folk här och även Patong med Bangla Rd klagar på att det är lite folk här och där som det verkligen brukar vara mycket Har själv varit in på Bangla Rd och inte alls som det brukar vara och känner bra många där som har bar och även i kata och Karon Alla säger att nu fast det är mitten på December så är det värre än en låg säsong Även många massage klagar på att det verkligen är dåligt

Hej

Misstänker att fotona är tagna tidigt på morgonen för att förstärka bilden av ett Phuket med mindre turister än vanligt, men det verkar ju ändå som om det är mindre turister än vanligt, vilket flera medlemmar hsr varit inne på i andra trådar.

Mvh isan lover
Ja kanske vill de förvränga sanningen ,, vet att det ofta i andra länder förekommer i politiskt syfte;) , Kho Chang lär vara extremt lågt antal med turister trots att det skall vara turistsäsong , detta gäller även som jag tidigare skrev i Khon Kaen ,samt Udon , ,,, Thailands starka valuta samt samt allt hårdare visumregler inklusive tveksamt med förlängning av turistvisa vis så kallade Visa runs skall vara en del av orsaken ,, Även att det blivit ordentligt dyrare att leva i landet , detta gäller även Isaans landsbygd enligt min personliga mening mening

Senast redigerad av en moderator:
Tycker det är bra, får Thailändarna känna att dom kan inte bete sig hur som helst och turisterna fortsätter och komma.
Hoppas många får slå igen kanske dom lär sig en läxa.
Händer hela tiden nu Pan Pan , även uppe i de större städerna här i Isaan ,, och ja, på sätt och vis bra , men nu höjer de priserna i tro att de skall kunna utjämna inkomsterna på det sättet , Thailogik :):):)555

Nackdelen med Khao Lak är att man tyvärr har en dragstrip genom hela stället, att korsa den är lika med livsfara.
Jag passerade mycket lätt hela Khao Lak förra månaden , märkte knappt att det var ett samhälle , såg nåt litet ställe på vänster sida som hade några skyltar och flaggor som såg bekanta ut ;)

Förutom att vi verkar se det så står det samma sak i media och nedgången har vart nu.
Men du som sitter långt upp i norr ser antagligen och vet bättre än oss som bor här nere i turistområdena hur det ser ut.
All media skriver samma sak i år, och vi här nere ser skillnad, du är dock den som vet bäst.
Jag har inte sagt att jag vet bäst, jag säger att vi kan ta diskussionen igen när vi har tillförlitlig statistik eftersom jag hört ”vargen kommer” förut.

Det är säkert som tidningarna skriver att det är en nedgång i t ex Phuket eftersom vi lever i en föränderlig värld, Patong och Pattaya kanske inte passar dagens turister längre, de åker till andra ställen i Thailand. Jag talar om den totala turistströmmen till Thailand.

Jag har inte sagt att jag vet bäst, jag säger att vi kan ta diskussionen igen när vi har tillförlitlig statistik eftersom jag hört ”vargen kommer” förut.

Det är säkert som tidningarna skriver att det är en nedgång i t ex Phuket eftersom vi lever i en föränderlig värld, Patong och Pattaya kanske inte passar dagens turister längre, de åker till andra ställen i Thailand. Jag talar om den totala turistströmmen till Thailand.

Håller faktiskt med dig om statistiken. Verkar inte vara någon större minskning utan faktiskt en ökning av antalet turister, men iom att dagens turister stannar kortare tid innebär det ju i realiteten samma sak som färre turister. Tror även dagens turister är mindre av beach och offentligt barliv utan mer av andra saker såsom shopping och billiga buffeer kanske.
Thailand Tourist Arrivals | 2018 | Data | Chart | Calendar | Forecast | News

/ SatanG

Här i HH är det klockrent färre folk i år, inte tomt på något sätt men inte alls som föregående år.

Över 50 vuxna anmälda till Annandagträffen i Udon.
Den och poolpartyt på juldagen håller ställningarna.
Utsålt på Sc i mon, 85 pers sen va biljetterna slut.
Phuket är ett bra val för detta, det finns massor med fina stränder och tar man inte restaurangerna mitt i turistsmeten så kan man få kanonmat mycket billigt.
Är Phuket bättre än Krabi kusten att luffa runt med bil?

En som gör 6 visaruns per år räknas som turist x 6.
Sen ser jag många gånger att dom räknar turister på arrival till Suvarnhabumi.
Skulle inte förvåna mig om transfer passagerare medräknas.
Jag räknas 6-8 gngr om året.
Sista 2 gångerna jag ankommit Suvarnhabumi har det vart tomt vid immigration, bara att passera och gå ;)
Har postat foton på det här innan.
Så statistiken ja den kan betyda vad som helst, kan vara hemresande Thai, för dom räknas med i ankommande till Suvarnhabumi.

En som gör 6 visaruns per år räknas som turist x 6.
Sen ser jag många gånger att dom räknar turister på arrival till Suvarnhabumi.
Skulle inte förvåna mig om transfer passagerare medräknas.
Jag räknas 6-8 gngr om året.
Sista 2 gångerna jag ankommit Suvarnhabumi har det vart tomt vid immigration, bara att passera och gå ;)
Har postat foton på det här innan.
Så statistiken ja den kan betyda vad som helst, kan vara hemresande Thai, för dom räknas med i ankommande till Suvarnhabumi.

Ja det stämmer nog. Nu slogs också rekord i antalet thailändska turister till Japan 1 miljon i år så där plussar det också på statistiken.

/ SatanG

En kompis kom just idag från Pattaya , riktigt lite med folk där nu sade han , samt även många öar han varit på sista månaden ,, Även Khon Kaen har mindre expats än normalt , Skall ner till Korat i veckan och hälsa på en kompis , han säger att läget där är samma , lågsäsong mitt under högsäsongen , inte svårt att hitta hotell , samma i Udon .Jag bokade andra veckan efter nyår , massor att välja på Centralt i Udon Thani . Inga som helst problem att hitta hotell i hela landet verkar det som

En kompis kom just idag från Pattaya , riktigt lite med folk där nu sade han , samt även många öar han varit på sista månaden ,, Även Khon Kaen har mindre expats än normalt , Skall ner till Korat i veckan och hälsa på en kompis , han säger att läget där är samma , lågsäsong mitt under högsäsongen , inte svårt att hitta hotell , samma i Udon .Jag bokade andra veckan efter nyår , massor att välja på Centralt i Udon Thani . Inga som helst problem att hitta hotell i hela landet verkar det som
Har kollat hotell runt Krabi nu och finns massor ledigt över hela jul å nyår så kommer nog inte boka nåt i förväg.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp