Livet som expat, fågel, fisk eller mitt i mellan......

 
Just det där med att flytten inte blev och utvecklades som man ville/önskade är nog väldigt vanligt.
Att kunna bryta upp och starta om på nytt klarar inte alla av.
Sitta kvar i depression eller pröva något nytt?

Besvikelsen bör inte övergå till apati utan hellre vara en språngbräda till något bättre.
Varje motgång ger erfarenhet.

Håller med dig, så borde det vara. Men det är det, som du vet, inte för alla.
Jag tillhör själv de som kan vara självdestruktiva, jag går all in när jag krökar och vill gärna ta allt ett litet steg längre för varje gång. Därför jag vaknat upp på tåg till Laos, ensam på skumma hak i Mexico city, på stranden i Tobago, Villa Capri på Trinidad etc etc :cool:
Vet andra helyllesnubbar i pattis som har liknande eller långt värre mentalitet och riskerar allt på varje ledighet. Ljuset brinner bäst om man eldar från båda sidorna, som tur är har jag lyckats ändra mitt tänk och lever helt annorlunda idag. Man börjar väl bli gammal och vis kanske men det är en av orsakerna att jag är asocial och gillar att vara ensam med familjen :)

/ SatanG
 
Men det var ju redan i dom första inläggen.
Jag förstår att Italienaren eller Tysken som inte kan ett ord Eng kollar i backen.
Dom kan inte prata Eng och umgås med utlänningar.
Dom har familj och har inget intresse av det.
Första gåmgen jag åkte till landsbyggden var på en begravning, mängder av västerlänningar, dom hade eget bord i templet.
Första varningen lär dig inte Thai, så tråkiga att lyssna på snackar bara om ris.
2ndra varningen vi går inte ut efter 18 då går Thaipolisen ut och super och dom skjuter vilt.
Vill du hänga på har vi nyårsfest på farangvänlig pub, den enda Thai som satt med dom på begravningen, var ägaren till puben full av guld.
3dje varningen du måste hålla i väskan hela tiden annars snor dom den.
Jag drog upp i bergen Nam Nao istället för att dra på farangernas fest och fick en Thaivän för livet.

Hann bara skumma inläggen efter hans så är nog inte helt på banan kanske.
Håller helt med dig, jag har hört liknande. Händer ibland när jag kommer till byn att man ser det du säger. Någon som vill bjuda in en för att man ska läras upp. Det är ju inte vinnarskallarna direkt och det var ju helt klart bättre att du drog någon annanstans.
Jag menar bara, som du vet, att det finns många bra lyckade faranger som inte syns och hörs även om de/vi inte kan flytande thailändska och jag tycker inte IL ska diktera hur kassa de flesta faranger är i Thailand. Men visst, även han har en del poänger här.

/ SatanG
 
Håller med dig, så borde det vara. Men det är det, som du vet, inte för alla.
Jag tillhör själv de som kan vara självdestruktiva, jag går all in när jag krökar och vill gärna ta allt ett litet steg längre för varje gång. Därför jag vaknat upp på tåg till Laos, ensam på skumma hak i Mexico city, på stranden i Tobago, Villa Capri på Trinidad etc etc :cool:
Vet andra helyllesnubbar i pattis som har liknande eller långt värre mentalitet och riskerar allt på varje ledighet. Ljuset brinner bäst om man eldar från båda sidorna, som tur är har jag lyckats ändra mitt tänk och lever helt annorlunda idag. Man börjar väl bli gammal och vis kanske men det är en av orsakerna att jag är asocial och gillar att vara ensam med familjen :)

/ SatanG
Pumpman vill ha med mig på tupp fighting och sen möta bousen och dra vidare på beer bar i Manila om 2 veckor när jag drar dit.
Men tacka nej hade blivit en extra natt borta från familjen och gör som du prioriterar min familj på Ledigheten.
 
Hann bara skumma inläggen efter hans så är nog inte helt på banan kanske.
Håller helt med dig, jag har hört liknande. Händer ibland när jag kommer till byn att man ser det du säger. Någon som vill bjuda in en för att man ska läras upp. Det är ju inte vinnarskallarna direkt och det var ju helt klart bättre att du drog någon annanstans.
Jag menar bara, som du vet, att det finns många bra lyckade faranger som inte syns och hörs även om de/vi inte kan flytande thailändska och jag tycker inte IL ska diktera hur kassa de flesta faranger är i Thailand. Men visst, även han har en del poänger här.

/ SatanG
Ja vi är väl några som lyckats men själv blir man kallad fylleskalle varje gång man tar ett glas och blir skrivglad, spelar ingen roll om det är en gång på en månad eller 5 dar i raken i Sverige.
Så öknamn får man alltid och att farangen "kollar" i golvet på tesco kanske är ens sanning medans den andres kanske har ett liv och inte är intresserad av en extra vän för han är vit?
 
Sen kom Zigenarna i mitten av 80 talet, då gadda Svenskarna och Finnarna ihop sig mot dom.
Sen kom Libaneserna på 90 talet, då hamna samhället i nyheterna pga motsättningarna.
Nu är det mix av allt, Finsk polare berätta han var påväg hem från butiken blev stoppad för par år sen av stort arabgäng halvvägs, var gör du här svennejävel det här är vårat samhälle.
Nu bor han i gbg.
Dumt av honom att flytta. Det byggdes massor av nya hus som bara välavlönade har råd att köpa. Skolan numer är fullt av lugna o fina ungar. Inte alls som runt 2000 då ungarna va helt galna
 
Dumt av honom att flytta. Det byggdes massor av nya hus som bara välavlönade har råd att köpa. Skolan numer är fullt av lugna o fina ungar. Inte alls som runt 2000 då ungarna va helt galna
Ja husen vet jag inget om @Krister jag är ju uppväxt på klöverstigen.
Möjligt det är annorlunda nu?
Men av dom som bor kvar på gårdarna så låter dom inte lika positiva som dig?
Jag känner ingen som bor i villaområdena idag, så låter det vara osagt från min sida och tror dig för fina villaområden finns det.
Men du vet själv att den sanningen härskade på klöverstigen under den tiden jag skrev.
 
Ja husen vet jag inget om @Krister jag är ju uppväxt på klöverstigen.
Möjligt det är annorlunda nu?
Men av dom som bor kvar på gårdarna så låter dom inte lika positiva som dig?
Jag känner ingen som bor i villaområdena idag, så låter det vara osagt från min sida och tror dig för fina villaområden finns det.
Men du vet själv att den sanningen härskade på klöverstigen under den tiden jag skrev.
Visst var det så. Hävdar att det troligen var värre runt 2000. Jag var inne i ett klassrum och ungarna for runt rom galna o gapa o skrek. Nu tror jag det är bättre och jag det finns planer att riva hela "ditt" bostadsområde och bygga nytt. Tror de styrande har lärt sig läxan. Det hetar la typ aledemokraterna och de verkar mer insiktsfulla än sossarna ;)
 
Skall på muslimskt bröllop i Kuala Lumpur i December om dom inte gör förändringar på mina arbetstider.
Skall bli spännande och konstigt på en gång då jag inte är så muslimvänlig pga mina fördommar.
 
Om du reflekterar över mitt inlägg så är det väl en stor skillnad.
Bo med familj och du är som du själv skriver en del av samhället.
Jag svarade på nmax inlägg, han har ju gjort klart att Thai är rätt blåsta och låter nog inte annorlunda bland hans vänner.
Finns väl inget intresse att ha nåt att göra med Thailand.
Sen respekterar jag det till fullo och förstår dom med men komma och hymmla med att man som Svensk och helst nån av dom skulle acceptera sådana samhällen i Sverige, yes sure.
Jo faktiskt, om det var på samma villkor som vi har här så skulle jag inte bry mig men det vet du ju är en utopi, Sverige har liiiite annorlunda immigrationstänk än Thailand om en säger.
Visst tycker jag att Thai ofta är rätt blåsta men där har Sverige nåt att lära.
Ser man på vad som tillåts hända i Sverige så är ju Svennar än mer blåsta än Thai.
Svenskar är väl ett av planetens mest blåsta folk.
 
Jo faktiskt, om det var på samma villkor som vi har här så skulle jag inte bry mig men det vet du ju är en utopi, Sverige har liiiite annorlunda immigrationstänk än Thailand om en säger.
Visst tycker jag att Thai ofta är rätt blåsta men där har Sverige nåt att lära.
Ser man på vad som tillåts hända i Sverige så är ju Svennar än mer blåsta än Thai.
Svenskar är väl ett av planetens mest blåsta folk.
Måste dom vara när dom röstat fram 4 år till.
Tyvvär kanske det inte stämmer men genom att ta stöd av gräns partier så får dom fortsatt styra.
Och här nere skriker dom om demokrati.
Ja Sverige är ett skämt, snart sitter Thai vid stenborden och driver om Sverige ;)
 
Måste dom vara när dom röstat fram 4 år till.
Tyvvär kanske det inte stämmer men genom att ta stöd av gräns partier så får dom fortsatt styra.
Och här nere skriker dom om demokrati.
Ja Sverige är ett skämt, snart sitter Thai vid stenborden och driver om Sverige ;)
Hela världen driver om Sverige, snart ett av världens fattigaste folk
 
Jo faktiskt, om det var på samma villkor som vi har här så skulle jag inte bry mig men det vet du ju är en utopi, Sverige har liiiite annorlunda immigrationstänk än Thailand om en säger.
Visst tycker jag att Thai ofta är rätt blåsta men där har Sverige nåt att lära.
Ser man på vad som tillåts hända i Sverige så är ju Svennar än mer blåsta än Thai.
Svenskar är väl ett av planetens mest blåsta folk.
Sen skall du inte ta allt jag skriver på för stort allvar, jag är enligt inlägg alkoholiserad, korkad, lätt dum i huvudet, har dålig koll, googlade introvert och det stämde på mig.
Så jag skriver bara mina tankar, ta inte för stor tanke till det, jag har inget liv ;)
 
Skall på muslimskt bröllop i Kuala Lumpur i December om dom inte gör förändringar på mina arbetstider.
Skall bli spännande och konstigt på en gång då jag inte är så muslimvänlig pga mina fördommar.

Trevligt :)

Har själv varit på ett par och tycker att bröllopen har varit fina och trevliga.
 
De som bor här på heltid har ju blivet äldre, det kan ju förklara en del av de problem ni ser. Kan gå till mig själv, har väl de sista åren blivet mer inbunden, samt lite sur gubbe. De första sju åren var man lite mer social, var väl i stort på party en gång i veckan, nu mera mer sällan. Föredrar att vara hemma, med en liten Hong Tong o filosofera. Så när vi blir äldre ändrar nog många sitt betende
 
Fick ett meddelande i vår ”svenskgrupp” med 21 medlemmar, om någon ville följa med och kolla upp en okänd svensk som det var illa med.
Ingen av oss vet vem det är men hon som hyr ut huset kände till en svensk och kontaktade honom.
Vi blir tre st som åker dit i morgon förmiddag och kollar upp detta. Det är visst bara 1 km härifrån om jag uppfattade adressen rätt.

Återkommer om utvecklingen.
 
Dagens rapport


Då har vi varit och träffat svensken vi fick larm om.
Det var en bedrövlig syn, tomma spritflaskor i hundratals överallt tillsammans med pizzakartonger och tomma konservburkar.

Skäggig, långhårig och ovårdad men nykter..
Han blev faktiskt väldigt glad över besöket och ville ha hjälp.

Våra fruar agerade med kraft och tvingade in honom i duschen och hjälpte honom sanera sig själv.
Dom började även städa och snygga till huset.

Ha sa att han var 66år och hade varit här i två år. Hade ingen gf eller kvinna.
Viseringarna i passet var utgångna så där blir det kommande bekymmer. Han hade en dotter i Sverige som han ville ha hjälp med att kontakta.
Han vill faktiskt åka hem till Sverige men klarar inte av det på egen hand.

En av oss som bor här och driver en resort med 30 rum lovade att ta hand om de praktiska detaljerna med IM (böter och utresetillståndet) och boka flygbiljetter om han ville.
Pengar var inga problem sa han och han grät och tackade för hjälpen som erbjöds.
Han berättade att han kände fyra svenskar i området kring Dumaguete, men ingen av oss kände till dessa namn. Vidare en som dött i Sibulan i 80 årsåldern förra året.

På eftermiddagen ska våra fruar köpa lite nya kläder och lämna in hans befintliga för tvätt. En ska ta med han till en frisör och fixa till det yttre.
Roligt att se med vilken energi kvinnorna agerade och inte bara vände ryggen till för det angår ju inte dom.

Nu åker vi iväg i morgon så jag kan inte följa förloppet själv men blir uppdaterad via Messenger.
I alla fall blir han väl omhändertagen av Resort-ägaren som har hjälpt några svenskar tidigare hem till Sverige. Då har det gällt sjukdomsfall och dålig ekonomi.

Förhoppningsvis förlöper allt väl, men hur livet hemma blir är ett oskrivet kort.
 
Dagens rapport


Då har vi varit och träffat svensken vi fick larm om.
Det var en bedrövlig syn, tomma spritflaskor i hundratals överallt tillsammans med pizzakartonger och tomma konservburkar.

Skäggig, långhårig och ovårdad men nykter..
Han blev faktiskt väldigt glad över besöket och ville ha hjälp.

Våra fruar agerade med kraft och tvingade in honom i duschen och hjälpte honom sanera sig själv.
Dom började även städa och snygga till huset.

Ha sa att han var 66år och hade varit här i två år. Hade ingen gf eller kvinna.
Viseringarna i passet var utgångna så där blir det kommande bekymmer. Han hade en dotter i Sverige som han ville ha hjälp med att kontakta.
Han vill faktiskt åka hem till Sverige men klarar inte av det på egen hand.

En av oss som bor här och driver en resort med 30 rum lovade att ta hand om de praktiska detaljerna med IM (böter och utresetillståndet) och boka flygbiljetter om han ville.
Pengar var inga problem sa han och han grät och tackade för hjälpen som erbjöds.
Han berättade att han kände fyra svenskar i området kring Dumaguete, men ingen av oss kände till dessa namn. Vidare en som dött i Sibulan i 80 årsåldern förra året.

På eftermiddagen ska våra fruar köpa lite nya kläder och lämna in hans befintliga för tvätt. En ska ta med han till en frisör och fixa till det yttre.
Roligt att se med vilken energi kvinnorna agerade och inte bara vände ryggen till för det angår ju inte dom.

Nu åker vi iväg i morgon så jag kan inte följa förloppet själv men blir uppdaterad via Messenger.
I alla fall blir han väl omhändertagen av Resort-ägaren som har hjälpt några svenskar tidigare hem till Sverige. Då har det gällt sjukdomsfall och dålig ekonomi.

Förhoppningsvis förlöper allt väl, men hur livet hemma blir är ett oskrivet kort.

Bra att ni hjälper stackarn. Men vad gjorde ni under tiden fruarna gjorde det hårda jobbet? Satt ni på arslet och tog en bira?

Tragiskt hur det kan bli trots liv i ett paradis. Spriten är ett helvete när det går snett. Hoppas det löser sig för honom.
 
Dagens rapport


Då har vi varit och träffat svensken vi fick larm om.
Det var en bedrövlig syn, tomma spritflaskor i hundratals överallt tillsammans med pizzakartonger och tomma konservburkar.

Skäggig, långhårig och ovårdad men nykter..
Han blev faktiskt väldigt glad över besöket och ville ha hjälp.

Våra fruar agerade med kraft och tvingade in honom i duschen och hjälpte honom sanera sig själv.
Dom började även städa och snygga till huset.

Ha sa att han var 66år och hade varit här i två år. Hade ingen gf eller kvinna.
Viseringarna i passet var utgångna så där blir det kommande bekymmer. Han hade en dotter i Sverige som han ville ha hjälp med att kontakta.
Han vill faktiskt åka hem till Sverige men klarar inte av det på egen hand.

En av oss som bor här och driver en resort med 30 rum lovade att ta hand om de praktiska detaljerna med IM (böter och utresetillståndet) och boka flygbiljetter om han ville.
Pengar var inga problem sa han och han grät och tackade för hjälpen som erbjöds.
Han berättade att han kände fyra svenskar i området kring Dumaguete, men ingen av oss kände till dessa namn. Vidare en som dött i Sibulan i 80 årsåldern förra året.

På eftermiddagen ska våra fruar köpa lite nya kläder och lämna in hans befintliga för tvätt. En ska ta med han till en frisör och fixa till det yttre.
Roligt att se med vilken energi kvinnorna agerade och inte bara vände ryggen till för det angår ju inte dom.

Nu åker vi iväg i morgon så jag kan inte följa förloppet själv men blir uppdaterad via Messenger.
I alla fall blir han väl omhändertagen av Resort-ägaren som har hjälpt några svenskar tidigare hem till Sverige. Då har det gällt sjukdomsfall och dålig ekonomi.

Förhoppningsvis förlöper allt väl, men hur livet hemma blir är ett oskrivet kort.
Lyfter på hatten, insatsen är ett bevis på emotionell intelligens, en bristvara idag.
 
Dagens rapport


Då har vi varit och träffat svensken vi fick larm om.
Det var en bedrövlig syn, tomma spritflaskor i hundratals överallt tillsammans med pizzakartonger och tomma konservburkar.

Skäggig, långhårig och ovårdad men nykter..
Han blev faktiskt väldigt glad över besöket och ville ha hjälp.

Våra fruar agerade med kraft och tvingade in honom i duschen och hjälpte honom sanera sig själv.
Dom började även städa och snygga till huset.

Ha sa att han var 66år och hade varit här i två år. Hade ingen gf eller kvinna.
Viseringarna i passet var utgångna så där blir det kommande bekymmer. Han hade en dotter i Sverige som han ville ha hjälp med att kontakta.
Han vill faktiskt åka hem till Sverige men klarar inte av det på egen hand.

En av oss som bor här och driver en resort med 30 rum lovade att ta hand om de praktiska detaljerna med IM (böter och utresetillståndet) och boka flygbiljetter om han ville.
Pengar var inga problem sa han och han grät och tackade för hjälpen som erbjöds.
Han berättade att han kände fyra svenskar i området kring Dumaguete, men ingen av oss kände till dessa namn. Vidare en som dött i Sibulan i 80 årsåldern förra året.

På eftermiddagen ska våra fruar köpa lite nya kläder och lämna in hans befintliga för tvätt. En ska ta med han till en frisör och fixa till det yttre.
Roligt att se med vilken energi kvinnorna agerade och inte bara vände ryggen till för det angår ju inte dom.

Nu åker vi iväg i morgon så jag kan inte följa förloppet själv men blir uppdaterad via Messenger.
I alla fall blir han väl omhändertagen av Resort-ägaren som har hjälpt några svenskar tidigare hem till Sverige. Då har det gällt sjukdomsfall och dålig ekonomi.

Förhoppningsvis förlöper allt väl, men hur livet hemma blir är ett oskrivet kort.

Respekt!

/ SatanG
 
Lyfter på hatten, insatsen är ett bevis på emotionell intelligens, en bristvara idag.
Tycker det är hyresvärdinnan som ska ha beröm som lyckades få ut ett nödrop.
Vi visste ju ens om hans existens.

När våra fruar sanderade honom satt vi och utvärderade situationen.
Kanske en kulturell skillnad men här är dom sällan blyga för nakenhet och ingen av oss är svartsjuk.
 
 

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
794
Kun Song
K
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
B
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
 
Tillbaka
Topp