Mitt liv på Samui

Efter the White Lotus får dem nog räkna med sådana utnämningar och mer turism på ön.
Kocken ombord skall med familjen till Thailand för första gången om 2 veckor och då Koh Samui.

Det känns inte som turismen ökat här, men det är skillnad på mina egna antaganden baserat på vad jag ser, och fakta/statistik. Det är nog så att lite exklusivare boenden fick en rejäl boost via White Lotus.

Det känns inte som turismen ökat här, men det är skillnad på mina egna antaganden baserat på vad jag ser, och fakta/statistik. Det är nog så att lite exklusivare boenden fick en rejäl boost via White Lotus.
Enligt en bekant här som nyligen var där så dräller det av israeler på Kho Samui, Han är själv Israel , men han tyckte inte om det lik förbaskat. Han gillade inte att höra dem överallt , är det så mycket av dem , vad anser du ?

Enligt en bekant här som nyligen var där så dräller det av israeler på Kho Samui, Han är själv Israel , men han tyckte inte om det lik förbaskat. Han gillade inte att höra dem överallt , är det så mycket av dem , vad anser du ?

Jag har inte så bra koll. Det finns ett område i södra/centrala Chaweng där det är mycket israeliska restauranger och företag. Här i Lamai är det nog rätt få. Jag tillbringar 95% av tiden i mitt närområde numer (mest i hemmet och näst mest på kontoret), så med tiden har jag fått rätt dålig koll på turismen i allmänhet. Din vän har nog bättre koll på sina landsmän.

Men jag tror som sagt att de håller sig till ett fåtal ”reservat” precis som många andra nationaliteter. Lamai brukades benämnas som ”svenskstranden” förr, men dessa tider är nog förbi.

Nu skall vi dock till Chaweng. Frugan måste sälja en del guld om hon skall ha råd och köpa mer mark. Själv tycker jag hon borde investera i en mancave åt mig.

Vännen har tyvärr blivit en "bekant" blir förbannad när jag märker att vänskapen bygger på att enligt dessa så kallade vänner är djäkligt snäll när det gäller att bjuda på min kunskaper om deras MC . Nu har han visat att det nog var mest gratis MC mekande som den vänskapen byggde på , tydligen inte så ovanligt bland expats här nere , utnyttja "vänners kunskaper och välvilja till max ;)

Vännen har tyvärr blivit en "bekant" blir förbannad när jag märker att vänskapen bygger på att enligt dessa så kallade vänner är djäkligt snäll när det gäller att bjuda på min kunskaper om deras MC . Nu har han visat att det nog var mest gratis MC mekande som den vänskapen byggde på , tydligen inte så ovanligt bland expats här nere , utnyttja "vänners kunskaper och välvilja till max ;)
En sanning som jag tyvärr har sett mycket av, inte bara jag som har drabbats, utan ack så många smorda munläder som ljuger om sin historia och försöker bli någon annan när de kommer till Thailand. Det funkar dåligt i det långa loppet. Ja, men om man som mig vill tro gott om folk kan det bli dyrt för både bankkontot och kanske ännu mer för hjärtat.

Kul tråd och rumsrena foton så här långt, hmmm. Min tråd från förr blir nog inte av, för det är för mycket som jag inte är stolt över. Men vem har inte varit lost in LOS? Inte många av dem jag numera respekterar här.
Ja, man kan ju mogna och inse att man inte var den handsome man man trodde sig vara, hmmmmm.....jisses...... skämskudde på. :angel_transparent:

En sanning som jag tyvärr har sett mycket av, inte bara jag som har drabbats, utan ack så många smorda munläder som ljuger om sin historia och försöker bli någon annan när de kommer till Thailand. Det funkar dåligt i det långa loppet. Ja, men om man som mig vill tro gott om folk kan det bli dyrt för både bankkontot och kanske ännu mer för hjärtat.

Kul tråd och rumsrena foton så här långt, hmmm. Min tråd från förr blir nog inte av, för det är för mycket som jag inte är stolt över. Men vem har inte varit lost in LOS? Inte många av dem jag numera respekterar här.
Ja, man kan ju mogna och inse att man inte var den handsome man man trodde sig vara, hmmmmm.....jisses...... skämskudde på. :angel_transparent:
Jag har ju klarat mig ganska bra . Kom hit med min nuvarande fru för första gången för 20 år sedan , så har ju haft en handledare så att säga, visst blev man ibland lurad när man var ute på stan ensam , men inga stora fadäser så jag kan säga att jag var "Lost " i Thailand . Sen är jag ju enligt Napoleon en sån där" skittråkig gubbe", Förmodligen för att jag inte vart full de två ggr han träffat mig , Nykter är för många "tråkig " , Visar ju bara på en sak :rolleyes: Och kanske därför jag inte varit just Lost in Thailand:)

Senast ändrad:
Kul med en tråd från Samui.
Jag bor också i Lamai sedan fem år.
Stortrivs här och har inte ångrat mig en sekund.
Kom till Samui första gången 1992 men bodde då i Chaweng.
Bättre när man var yngre men nu är Lamai mer för min ålder.
En hel del israeler här men de flesta håller till I Chaweng och ännu fler på Koh Phangan.
I Lamai är nog fransmännen överrepresenterade men de hänger oftast på sina landsmäns ställen.
Antagligen för att deras engelska har lite mer att önska.
Så länge jag slipper ryssar, indier, araber och kineser så är jag nöjd med livet.

Varför ska man skämmas nu för det man ev gjorde för 30-35 år sedan? Skämdes du inte då så varför ska du skämmas nu?

Jag skäms inte för någonting jag gjorde i Thailand. Det var sån man var då och försöker man se sig själv på den tiden så inser man att det man gjorde var helt ok då.
Det går inte att 35 år senare komma och fråga sig vad fan höll jag på med på den tiden.
Ungdomligt oförstånd har alla och man kanske kunde önska att man haft lite mer av 60+ arens förstånd då men så var ju inte fallet.
Man var den man var och man är den man är.

BTT

Kul med en tråd från Samui.
Jag bor också i Lamai sedan fem år.
Stortrivs här och har inte ångrat mig en sekund.
Kom till Samui första gången 1992 men bodde då i Chaweng.
Bättre när man var yngre men nu är Lamai mer för min ålder.
En hel del israeler här men de flesta håller till I Chaweng och ännu fler på Koh Phangan.
I Lamai är nog fransmännen överrepresenterade men de hänger oftast på sina landsmäns ställen.
Antagligen för att deras engelska har lite mer att önska.
Så länge jag slipper ryssar, indier, araber och kineser så är jag nöjd med livet.

Var över på MC till Kho Samui 2019 december , gillade verkligen den ön, var mest på Lamai ,iofs bara där en vecka innan jag körde ner till Phuket och Krabi,

Öarna styrs via Surat, alla tre. Och det säger inte lite om inflytande och vilken gud som bestämm. Men ett paradis för oss som tar kort i H2O i vänners sällskap. Finns flygplatsen kvar? Brukade ta Thai från Don muang 1 timme i det förflutna med snabb båt till Kho Tao där min kompis från Falun startade upp Big blue diving. Grannön dansade vi i vita japanska judo dräkt på glödande kol o brinnande hopprep...Idag är det svårt nog att hoppa över huvud taget när kängo är av:confused:.

Varför ska man skämmas nu för det man ev gjorde för 30-35 år sedan? Skämdes du inte då så varför ska du skämmas nu?

Jag skäms inte för någonting jag gjorde i Thailand. Det var sån man var då och försöker man se sig själv på den tiden så inser man att det man gjorde var helt ok då.
Det går inte att 35 år senare komma och fråga sig vad fan höll jag på med på den tiden.
Ungdomligt oförstånd har alla och man kanske kunde önska att man haft lite mer av 60+ arens förstånd då men så var ju inte fallet.
Man var den man var och man är den man är.

BTT
Ja vissa skäms ju aldrig trotts återkommande avslöjande lögner.

Sjögipps o fiska dynamex blev förbjudet men förekommer nog inte idag. Turist invationen blev viktigare för provincen i Surat men slädbåtar med icke simkunniga asiater skapade ett nytt marint problem i korallriket. Står du på en sådan så bryts skapelsen ner och dess invånare. Så också med Dynamex.

Foton JOCKE Kuken

555465352_766875729546407_7058792119473098704_n.webp

28.webp

553178610_766875502879763_8570928204250348138_n.webp

553562024_766875686213078_3151796894212118685_n.webp

Var på Samui -88 och var där åter -95 men det var som om de vänt upp och ner på ön och byggt helt nytt som jag tycker var till det sämre, så det har inte blivit fler resor dit.

Trevligt med en ny thailandstråd.
Hej

Håller med om att det var bättre förr på Koh Samui men det gäller väl varenda turistort i Thailand och förmodligen mer eller mindre i hela världen, exploatering och utveckling leder ju till stora förändringar och det både på gott och ont.

Mvh isan lover

Liknande trådar

J
Svar
2
Visningar
1 K
janneungern
J
A
Svar
0