Mitt liv på Samui

Jag gjorde en ny design för våra kontorsdörrar. Egentligen är den snarlik den tidigare, men jag har adderat lite thailändska som myndigheterna ”kräver”, plus förändrade öppettider mm. Det är sånt här jag pysslar med i mitt jobb.

6633CA5A-6B93-458F-8364-1458622F9E41.webp

Sånt här jobbar jag med.
Men nu är designen mer eller mindre färdig, så det är bara små ändringar.

1787053189764.webp

Jag fixade en textbaserad fil med thailändska nödnummer, telefonnummer och kontaktuppgifter som man kan spara i mobilen, om man känner för det:

Jag har dubbelkollat alla nummer, länkar, adresser och e-postadresser, och lät även ChatGPT dubbelkolla dem, så informationen borde vara korrekt. Hojta gärna till om ni ser något galet.

Senast ändrad:
Jag fixade en textbaserad fil med thailändska nödnummer, telefonnummer och kontaktuppgifter som man kan spara i mobilen, om man känner för det:

Jag har dubbelkollat alla nummer, länkar, adresser och e-postadresser, och lät även ChatGPT dubbelkolla dem, så informationen borde vara korrekt. Hojta gärna till om ni ser något galet.

Jag har hittat dessa tidigare och sparat i mobilen

FB_IMG_1723806675747.webp

Viktiga telefonnummer Thailand.webp

Intressant ”diskussion” på tryckeriet beträffande våra kontorsdörrar och fönster. Jag yttrade kanske tjugo ord totalt och designern exakt noll. Men det är hans sätt. Han sa inte ett ord till frugan heller. Däremot konverterade han mina filer till de som var applicerbara för tryckeriet. Det tog mindre än fem minuter. Vi grafiska designers förstår varandra utan en massa kringsnack. :p

Turerna med oönskade israeler på vissa attraktioner etc fortsätter. Även här på Samui:

Hej

Domstol bötfällde israelisk man 5 000 för hot mot djurparksägare på Koh Samui

21 Augusti 2569 • Länk till källan • Nyinsatt

Koh Samuis provinsdomstol beslutade att en israelisk man skulle dömas till böter på 5 000 baht för att ha hotat en thaikvinna som drev en djurpark på Koh Samui. Polisen på Koh Samui uppgav på torsdagen att Jindarat, ägare till Samui Exotic Park på södra ön, innan domstolens dom hade lämnat in en anmälan om ett hot mot hennes liv som publicerats på Facebook av en israelisk man.
Efter att ha fått kännedom om inlägget började polisen sätta upp en kontrollpunkt framför Samui Exotic Park från och med den 15 augusti. Polisen kunde så småningom gripa Jacob och ställa honom inför rätta för det påstådda brottet. Efter att ha ålagts avgiften upphävde domstolen böterna i två år. Myndigheterna beordrade ändå besökaren att följa thailändsk lag.
Koh Samuis station tillade att de letade efter ytterligare en person som enligt uppgift hade satt en belöning på 500 000 baht på djurparksägaren.

Det fanns separata rapporter om att en israelisk medborgare utfärdade en order till Jindarat att stänga sitt zoo och lämna Koh Samui. Trakasserierna började efter att ett israeliskt par med två barn hävdade att de nekades inträde till Samui Exotic Park den 12 augusti.
Biträdande inrikesminister sa att han hade mottagit rapporter om att det fanns tvister mellan den thailändska zooägaren och israeliska utlandsboende som bor på ön. Operatören förklarade nyligen att hon hade beslutat att neka israeler inträde till zoo eftersom flera hade vägrat att betala inträde, tagit djurfoder från andra besökares korgar, brutit mot zooregler och sprutat mjölk på hennes grisar.

Mvh isan lover

Hej

THAI GROUP GATHERS AT ISRAELI EMBASSY OVER TOURIST BEHAVIOR
By Khaosod English - 25 August 2026

1787747407649.webp

BANGKOK — A Thai activist group submitted a letter outside the Israeli Embassy in Bangkok on 24 August, urging Israeli tourists and residents in Thailand to respect the country’s laws, customs and culture.

Tae Achiwa, a leader of the Thai Mai Thon (“Thais Won’t Tolerate It”) group, delivered the letter following complaints from residents in several tourist destinations, including Phuket, Koh Samui, Koh Phangan and Pai.

The group said it had received complaints alleging intimidation, harassment and disputes involving Israeli nationals, including conflicts related to businesses and property.

The letter stressed that the group did not intend to generalize about Israeli people and said anyone found to have violated Thai law should be investigated and prosecuted through the legal process.

Embassy staff did not accept the letter directly and instead instructed the group’s representatives to leave it outside the embassy building. The representatives then placed the document there as requested.

Speaking to reporters, Tae said the group’s action was peaceful and was focused on complaints from Thai residents rather than the Israeli-Palestinian conflict.

“We came peacefully. I’m not here to call for ‘Free Palestine.’ Your war is your war. Today I’m here because Thai people are suffering from tourists who come into the country, and you are not urging your tourists to behave. That’s all,” he said.

The group said it hoped Israeli visitors and residents would respect Thai laws and local communities while authorities handle any alleged offenses through established legal procedures.

Mvh isan lover

Liknande trådar

J
Svar
2
Visningar
1 K
janneungern
J
A
Svar
0