Ok då har jag thai körkort för bil p mc för fem år framöver, skönt. Noi var två veckor försenad med förnyandet men det gick bra ändå
Sedan har man överlevt alla tipsen för överlevnad så det är dags för lite bygge igen.
Lovade återkomma för priset på muren och Noi hade rätt det var trettiotusen bath men kommer nu ihåg att vi fick stenar till rabatterad pris, när vi köpte till huset sedan fick vi ge 20 satang mera per st, vilket svider min småländska delen av hjärnan eller kanske hjärtat vem vet. Stenen tillverkas ca en km från vårt bygge, roligt tycker jag.
Få se om jag lyckas bifoga lite bilder för fortsätta storyn.
Först grövdes 15 hål för fundament sådär en meter ner i backen. En 75 årig man gjorde detta för hand på tre dagar. Kallade honom för macro.
Sedan var det dags för de bärande pelarna som det brukar vara här. En del köper färdiga här gjordes det på plats.
Höll på och glömma de gjutna ramarna runt varje rum.
De fylldes med speciell fin sand och ovanpå det 10 cm betong
Armering glömdes inte bort heller. Kan säga att vid vibrering lyftes armering upp så den blev inte liggande på sanden.
När betongbilen hade lämnat tomten såg det ut som Stonehedge ungefär.
Materialet till takkonstruktionen anlände, Vi köpte från en lokal handlare här, liksom mycket annat. Cement, taktegel sand och grus. Betong kostade 1700 bath kubik. Det fanns något sämre kvalitet för 1400 men bättre är bättre sägs det. Vi valde 10 cm thai brukar köra 7 cm. 15 tycker är att ta i för vi skall inte köra lastbil inne.
Nästa fas blir taket jag återkommer. Har ni frågor så varsågod.