Noi och Jo bygger hus i Phrae

Fast det är inte i skogen det är faktiskt en stad med alla möjliga varuhus, fina restauranger, rätt mycket turism, hotell m m, tror ni blir lurade där, eller är lönerna så mycket högre där? Material priser är desamma i alla fall för jag har även bott i Udon Thani och där var det ungefär som här.
Kanske är dyrare material där nere.
Big mac index ;) är iallafall högre där nere, en Big mac company var 40 eller om det var 20 baht dyrare i Ao Nang Krabi än i Pattaya, så är ju inte samma priser över landet.

Senast redigerad av en moderator:
Skulle det vara25 gånger dyrare där nere skulle jag överväga att ta arbetskraft och ev. material från Isaan. Kanske skulle vara idé att skapa ett bolag typ Isaan construction och sänka priset till bara 10 gånger dyrare. :)

Skulle det vara25 gånger dyrare där nere skulle jag överväga att ta arbetskraft och ev. material från Isaan. Kanske skulle vara idé att skapa ett bolag typ Isaan construction och sänka priset till bara 10 gånger dyrare. :)
Jag sa det samma till mäklare här nere i Pattaya när han berätta om byggkostnaderna här och jag jämförde med priserfarehet från Phetchabun.

Han svarade att du riskerar få stora problem med lokala byggföretag om du skulle ta folk uppifrån privat för att bygga här nere.

Sen är det ju 1 person en släkting bara som byggt muren hans.
Normalt använder dom nog 4 man minst.

Senast redigerad av en moderator:
Jag sa det samma till mäklare här nere i Pattaya när han berätta om byggkostnaderna här och jag jämförde med priserfarehet från Phetchabun.

Han svarade att du riskerar få stora problem med lokala byggföretag om du skulle ta folk uppifrån privat för att bygga här nere.

Sen är det ju 1 person en släkting bara som byggt muren hans.
Normalt använder dom nog 4 man minst.
Visst var en en släktning men en murbyggare som vi betalade högre lön än vanligt här i alla fall. Han fick lönen han får på andra byggen. Han hade hjälp någon dag men mest jobbade han själv fast det bör inte bli dyrare med flera för dom jobbar antagligen snabbare.
Men börjar ana vad mäklaren menade, i väst kallar man det för kartell.

Kan säga att du kan ta vilket byggbolag som helst från hela landet och du kommer inte att få problem. Visst kan folk bli sura där men de kan inget göra. Har tagit reda på det fast i mitt fall blir mitt sätt billigare och valde det även för att det är lokala byggare. Hade dom varit dyrare hade jag inte tvekat en sekund på att ta in andra. En släktning till Noi bygger ca en km från oss och där är det en byggfirma från Chiang Mai

Ok då har jag thai körkort för bil p mc för fem år framöver, skönt. Noi var två veckor försenad med förnyandet men det gick bra ändå
Sedan har man överlevt alla tipsen för överlevnad så det är dags för lite bygge igen.
Lovade återkomma för priset på muren och Noi hade rätt det var trettiotusen bath men kommer nu ihåg att vi fick stenar till rabatterad pris, när vi köpte till huset sedan fick vi ge 20 satang mera per st, vilket svider min småländska delen av hjärnan eller kanske hjärtat vem vet. Stenen tillverkas ca en km från vårt bygge, roligt tycker jag.
Få se om jag lyckas bifoga lite bilder för fortsätta storyn.
20170510_171519.jpg

Först grövdes 15 hål för fundament sådär en meter ner i backen. En 75 årig man gjorde detta för hand på tre dagar. Kallade honom för macro.

20170528_135611.jpg
Sedan var det dags för de bärande pelarna som det brukar vara här. En del köper färdiga här gjordes det på plats.
20170526_081731.jpg

Höll på och glömma de gjutna ramarna runt varje rum.
20170617_110545.jpg

De fylldes med speciell fin sand och ovanpå det 10 cm betong
Armering glömdes inte bort heller. Kan säga att vid vibrering lyftes armering upp så den blev inte liggande på sanden.
20170617_163817.jpg

När betongbilen hade lämnat tomten såg det ut som Stonehedge ungefär.
20170617_163839.jpg

Materialet till takkonstruktionen anlände, Vi köpte från en lokal handlare här, liksom mycket annat. Cement, taktegel sand och grus. Betong kostade 1700 bath kubik. Det fanns något sämre kvalitet för 1400 men bättre är bättre sägs det. Vi valde 10 cm thai brukar köra 7 cm. 15 tycker är att ta i för vi skall inte köra lastbil inne.
Nästa fas blir taket jag återkommer. Har ni frågor så varsågod.

Har försökt lägga im bilder med får svar att det är alldeles för lite minne, jag kommer ju ihåg. Vad är det som är fel, ibland går det ibland inte.

Vad gäller vattenbrunnen, hur visste ni att ni skulle hitta vatten? Gick ngn med slagruta (skojar inte) eller det finns brunnar i området och ni valde en plats på "måfå"?
Skulle också vilja ha en egen brunn så man slipper det klorade kommunala vattnet men har inte vågat yppa om det än. Priset var helt ok!
Vill ha...:)

Har försökt lägga im bilder med får svar att det är alldeles för lite minne, jag kommer ju ihåg. Vad är det som är fel, ibland går det ibland inte.
20170625_142415.jpg

Sådär fick in en bild
20170625_162651.jpg
och sedan stopp igen.
Fast visst ser de ut som apor. Byggmästarn är en av dom och han är snart 60 bäst.
20170701_152646.jpg

Tog bilden från Bois mammas hus, visst ser ni bergen i bakgrunden så fint.
20170705_145640.jpg

Skelettet syns ju Det är mer än en meter överhäng, De frågade om vi vill kapa och Noi så direkt nej, jag instämmer
20170709_060228.jpg

Sedan kom taktegel ändå från Europa men de skulle vara bra. Tjogotre bath styck men lite prutande så var vi nere på sexton bath ungefär. Pär pris rycker jag. Valde tegel för tror det är bättre än plåt har diskuterat med många men fick ta beslutet själv och så blev det

Senast ändrad:
Vad gäller vattenbrunnen, hur visste ni att ni skulle hitta vatten? Gick ngn med slagruta (skojar inte) eller det finns brunnar i området och ni valde en plats på "måfå"?
Skulle också vilja ha en egen brunn så man slipper det klorade kommunala vattnet men har inte vågat yppa om det än. Priset var helt ok!
500 baht och delade på en Hong Thon betalade jag för brunn, men förstått på andras priser här att det var billigt.

Men antar att det är olika priser på olika ställen kanske beroende på hur vattenrikt det är, Lomsak som jag bodde i låg ju mitt imellan 2 bergskedjor och odlingsfält med sprinkelsystem var ingen ovanlig syn medans i frugans område i Mahasarakham har jag aldrig sett det och hon säger att det är för dyrt och svårt att hitta vatten där.

Förste borraren vi frågade skulle dock ha 5000 baht men mina dåvarande svärföräldrar och en polare sa att det var på tok för dyrt och kompisen sa att han kände några som fixade det billigare och det gjorde dom med råge.

Vi borrade egen brun de kommnala gick de aldrig lita på i bland funkade de men i bland var de bort en hel dag. Vi bara ringde en firma fick ett pris sen hittade dom vatten så vi har mycket vatten.Men här runt Loei är det nästan bara koral berg så vi har enormt mycket kallk i vattnet köpte ett vatten renings filter men de tar inte allt.

Jag vet faktiskt inte, Vi valde en bra plats att tappa vatten ifrån men fick välja en annan som var lika bra. Nu har vi två brunnar och den med sand skall vi använda till bevattning gäller att hitta en lämplig pump bara

"Sedan kom taktegel ändå från Europa" Billigt med Höganästegel för 16B;)
På huset ska man enligt mitt tycke inte ha plåt, men även takpannorna bör vara isolerade (typ som mitt plåttak i köket). Det gör ruskigt mycket för värmestrålningen.
En isolering på innertaket på det så sparas många batonger i kylning. Vårt hus är löjligt svalt när jag jämför med vänner vi hälsar på som inte heller har AC.

J.... klä telefon som ändrar texten stup i kvart.
Börjar komma på hur man lurar sajten, man svarar på ett inlägg då får det att lägga bilder, kul
20170705_145640.jpg

Här börjar skelettet framhäva sig
20170712_183704.jpg

Och här tecken på då skall jobbet på insidan ta fart.
20170713_180418.jpg

Ungefär här hade jag jätte diskussion med min bror som har betyg på elektroni, fysik, ekonomi mm och gissa vad han så, vet faktiskt inte. För jag ställde frågan hur kan någon reflektera under teglet så värmen inte kommer ner.
Så det blev bara en Duras liten reflektor under toppen på taket. Vi får helt enkelt se för jag är rätt envis och nu när huset är nästan färdig tror jag att jag hade rätt fast det är inte så jäkla varmt just nu... hmmm
20170720_101721.jpg

Dags för innerväggar, kan säga att alla karmar till dörrar och fönster var klara. Nois svåger som har snickeri hade gjort dom så de skulle på plats.
Virket till allt detta var färskt alltså inte från gamla huset och kostade 12 tusen bath. Teak förstås.

"Sedan kom taktegel ändå från Europa" Billigt med Höganästegel för 16B;)
På huset ska man enligt mitt tycke inte ha plåt, men även takpannorna bör vara isolerade (typ som mitt plåttak i köket). Det gör ruskigt mycket för värmestrålningen.
En isolering på innertaket på det så sparas många batonger i kylning. Vårt hus är löjligt svalt när jag jämför med vänner vi hälsar på som inte heller har AC.
Samma här, jag är envis och vi räknade fram och tillbaks. Kan säga att min bror är expert men utrycker sig alltid försiktigt som en vetenskapsmän. Visst vi har en liten Duras stopper och jag tror idag att det räcker. Huset är löjligt sval fast tror att det beror mest på de löjligt stora övergången på taket.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K