Noi och Jo bygger hus i Phrae

Lägger in lite bilder för vi fick skåp från grannbyn och så börjar det se ut som det har tänks från början. Tänk att får göra som man vill i en del av världen, i Sverige hade det inte gått alls. En lekman som ritar måste bara bli galet. Blev det så får ni bedöma själva. Vi börjar med tvättrum
20171229_170010.jpg

Skåp under bord liksom bordet gjorde jag själv. Nois svåger gjorde luckorna som jag lackade. Han har aldrig gjort lucker förut, syns det. Stora dörrar och fönster är hans gebit.
Till vänster ett måttbeställda skåp i just det utrymmet.
20171229_170027.jpg

Ett linne och klädskåp gjordes i grannbyn. En av Nois vänners familj. De säljer skåp via Line också, riktiga proffs. Detta från deras standardsortiment.
20171229_170151.jpg

Också ett måttbeställda skåp till badrum. En kvinna var här och ritade efter mina mått och sedan godkändes det i huvudstaden och tillverkades i grannbyn. Kul, kan kanske köpas billigare men absolut inte bättre. Massiv trä rakt igenom.
20171229_170316.jpg

Här skåp i sovrum som är hämtat från deras standardsortiment.
20171229_170216.jpg

Här bild på det färdiga köket, bara köks ö fattas, funderar om jag skall göra det själv eller gå till någon snickare, vi får se helt enkelt.
Jag är jättenöjd och jag har lite småpill kvar utomhus. Vatten är dragen och fungerar, elen likaså men inte kopplad än. Det ge sig sakta mak. Fortsättning följer.

Många är ofta intresserade av priser och kan säga att linneskåp och de måttbeställda kostade ca femtusen sek per styck.
Noi tyckte det är galet men lugnade henne för själva köket och tvättrum annars kostade inget. Vi hade virke från det rivna huset och hennes svåger samt syster ville inte ta emot betalt för arbetet. Det var samma med dörrar och 22 st fönster, fast gav pengar för dom. Hela femtusen bath, Noi sa att mera är förolämpning för de älskar mig. Funderar nu vad jag skall ge för luckorna till köket och tvättrummet.
Skall ni köpa tomt så se till att det finns ett fallvärdigt hus på tomten, den kan vara en guldgruva, det hade jag ingen aning om.

Hej, tack för en trevlig husbyggartråd.

Du skrev att takpannorna är tegel, undersidan ser ut som betong.
Är det tegel så vill jag gärna veta tillverkare då jag också vill ha detta när vi väl ska bygga.
Tack!

Hej du hade helt missat detta, ibland är man inte inne här så ofta. Du är välkommen att besöka oss. Fast nu när vi egentligen är färdiga, det fattas luckorna till kök och tvätt, Nois svåger blev sjuk och vi väntar helt enkelt.
Vi är rätt mycket i Nan så bäst att ringa först för även jag kommer att vara mera på Nan nu när bygget är nästan klart. Det går bra i och för sig titta till även om vi är borta, Nois mamma är nästan alltid hemma, det är huset före våren.
Det ligger på höger om du kommer från stan mot Den Chai. Vid trafikljusen efter Tesco exp och Seven på vänster sida tar du högerfilen och svänger till höger. Sedan till vänster efter ca femhundra meter. Kör ca två km och när du ser templet sväng till vänster och direkt till vänster igen. Då ser du huset på höger går inte missa.
Kan ge info via pm om du vill

Försökte följa väg instruktionerna. Är detta rätt plats? Skall upp om 2 veckor. Besöka svärmor och svärfar i Mae Kham Mi på andra sidan Phrae.

Screenshot_20180110-095058.png

Försökte följa väg instruktionerna. Är detta rätt plats? Skall upp om 2 veckor. Besöka svärmor och svärfar i Mae Kham Mi på andra sidan Phrae.

Screenshot_20180110-095058.png
Det är inte rätt, skall skicka en vägbeskrivning pm plitar själv och hoppas du förstår. Tittade på Google men de har inte uppdaterat sidorna här, vägen finns men på earth är det jättegamla bilder. Rätt roligt vet inte ens vad det är för byggnad i bild, normalt borde jag kunna denna by som mina egna fickor.

Senast ändrad:
Hej, tack för en trevlig husbyggartråd.

Du skrev att takpannorna är tegel, undersidan ser ut som betong.
Är det tegel så vill jag gärna veta tillverkare då jag också vill ha detta när vi väl ska bygga.
Tack!
Du har helt rätt det är betong, äkta tegel är ju fint men hittade inte det då jag sökte.
Har även försökt köpa så nära det går för det är Nois önskemål att stödja de lokala säljarna och producenterna. Det begränsar lite på möjligheter men man får bra kvalitet på nära håll också.
För enkelhetens skull kallade jag plattorna för tegel fast det är egentligen betongplattor men det ordet finns inte riktigt i samband med tak.
:xmas_smiley::rolleyes:

Hej åter igen, det börjar bli dags för lite teva teva för invigningen av huset som sker den 23 och 24 denna månad.
Är det någon som vill vara med så är ni välkomna.
Det ser ut som det blir många. Noi beställde mat för 120 men jag gissar att den kommer att ta slut.
Mina fb vänner i Thailand har jag inte vågat yttra om detta (fast de vet det alla gånger och de är många kan jag lova) de är även Nois vänner i olika Goverment office och de är utspridda över hela landet kan jag lova. Alla säger att de vill vara med.
Idag målade jag 60 meter mur, alltså totalt 120 meter, i morgon blir det lite dekorationsmålning och sedan några lister som saknas.
Varför tog jag inte en målare, jo det var en här och Noi tyckte han var dyr så jag sa att ja gör det.
Han ville ha 6800 bath, kan tyckas lite men jag har gjort det på två och en halv dag så inte så illa pinkat ändå. Rätt ok lön för att vara Thailand tvåtusen per dag.
Pust jag får jobba nästa vecka också.
Annars känns det skönt för efter detta blir det lugnare...hmm.
Det kom fyra grannkvinnor hit igår för att inspektera den nya stereoanläggningen och så blev det dans.
Idag kom en annan kvinna och sa att hon såg mig på en mobil på att dansa och hon hade velat vara med.
Det skall bli skoj i vilket fall, försöker få någon att ta bilder för själv lär jag inte hinna.
Det är roligt att vara pensionär och bara cilla ha ha ha :cool: :rolleyes:

Måste bara berätta att idag planterade jag min första träd på tomten. Det blev en Guava eller Farang på thai.
Just denna sorten är lite ovanlig för den har mörklila blad, alltså snygg också namnet passar också bra som första träd för en Guava :rolleyes:
Frukterna är riktigt goda, inte så söta men ett av dom smakligaste frukter enligt mig.
Visst har vi massa träd på baksidan men detta var på framsidan, glömde ta bild och nu är det mörkt.
Det blev lite passande mummel från mig vid detta högtidliga tillfälle förstås. :eek:

Målade ju mur häromdan och Toe en granne kom in och sa att du målar väl Nois mammas hus mur också.
Nope sa jag för hennes systers man kan göra det för de bor i huset och betalar inte ens hyra. Han sa att Pon har inga pengar för han är fattig.
Det köpte jag inte för han röker och dricker Lao varje dag.
Så jag svarade att om han tar ett uppehåll av sina dåliga vanor säg en månad så kan han måla både muren och huset.
Han tittade storögt på mig, vet att han skojade först men tror att han fick sig en tankeställare för han spottar inte i glaset själv heller. Däremot jobbar han och hans fru hårt för de har en son som går på universitet så lätt är det inte. De är ändå goda grannar och det är en trevlig atmosfär här i byn.

Roligt när det funkar. Laddade bilder på muren som jag ajälv målade efter att fått farangerbjudandet på jobbet. Jag hade nog tagit det man Noi sa nej och då sa jag att jag gör det.
Kan säga att folk har varit rätt roade för att farang fixade det själv. Lite över två dagar tog det och nu väntar jag mig inte flera farangpriser på anbuden. Det blev totalt 150 meter mur så lite fick jag slita. Men så lite och jag tjänade 2500 om dagen en skitsumma egentligen men det handlar om principer. :p

20180314_145752.jpg
20180209_113957.jpg
20180209_113949.jpg
20180209_113912.jpg

Roligt när det funkar. Laddade bilder på muren som jag ajälv målade efter att fått farangerbjudandet på jobbet. Jag hade nog tagit det man Noi sa nej och då sa jag att jag gör det.
Kan säga att folk har varit rätt roade för att farang fixade det själv. Lite över två dagar tog det och nu väntar jag mig inte flera farangpriser på anbuden. Det blev totalt 150 meter mur så lite fick jag slita. Men så lite och jag tjänade 2500 om dagen en skitsumma egentligen men det handlar om principer. :p

20180314_145752.jpg
20180209_113957.jpg
20180209_113949.jpg
20180209_113912.jpg
Alltid tillfredställande att göra själv, och framförallt fick du sysselättning:p

Förmodligen blev det ordentligt gjort också, bara det är ju värt att göra själv;)

Förrsten frågade på lantmäteriet efter att tvingade chefen läsa lagboken, att vad får jag göra på min tomt och hus?
Vad du vill var svaret.
Har aldrig sett så understryken lagbok som chefen slog upp men jag var den förste på det kontoret som fick arrende på hus och tomt så förstår honom. :D

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K