Nya regler om vård i Sverige för utlandsskrivna

Och du har rätt till planerad men bara i det landsting du senast var skriven.

Nix , det är fel , vänligen gå in på vårdguidens info och finn sanningen .. Detta gäller just den Auta biten , den skall sökas som Långeman skriver i det Landsting jag sist var skriven , för planerad vård gäller inskrivning och därmed folrorad sink under en längre tid , vilket jag anser är helt OK ,

Väldigt vad ni snurrar till det grabbar.
Är väl lika bra att jag klistrar in korrekt inhämtad info så kanske ni tror mig.

Så här är det.

Är man svensk medborgare bosatt i Kanada, Nya Zeeland, USA eller Australien betalar man hela sin vårdkostnad om man söker planerad vård i Sverige.

Är man från något annat land och vill ha planerad vård utan att betala allt själv krävs att man söker vården i det landsting man var folkbokförd i när man flyttade från Sverige. Annars får man betala hela vårdkostnaden.

När man söker vård måste man kunna styrka sitt medborgarskap med ett svenskt pass.

Väldigt vad ni snurrar till det grabbar.
Är väl lika bra att jag klistrar in korrekt inhämtad info så kanske ni tror mig.

Så här är det.

Är man svensk medborgare bosatt i Kanada, Nya Zeeland, USA eller Australien betalar man hela sin vårdkostnad om man söker planerad vård i Sverige.

Är man från något annat land och vill ha planerad vård utan att betala allt själv krävs att man söker vården i det landsting man var folkbokförd i när man flyttade från Sverige. Annars får man betala hela vårdkostnaden.

När man söker vård måste man kunna styrka sitt medborgarskap med ett svenskt pass.

Vad har du hittat dessa klistermärken??? Källan är ??????

MAO , ENDAST AKUT vård till samma kostnad som övriga boende i Landstinget (Vanlig patientavgift , allt annat planerat till högre kostnad 6xalt 10 x svgiften Var det inrte detta vi skrev ,jag och ............

MAO , ENDAST AKUT vård till samma kostnad som övriga boende i Landstinget (Vanlig patientavgift , allt annat planerat till högre kostnad 6xalt 10 x svgiften Var det inrte detta vi skrev ,jag och ............
Nej du skrev ju att man bara kunde få akut vård i det landsting man senast var skriven och det stämmer inte.
Det som menas med "samma kostnad som övriga boende i Landstinget" är att du betalar samma som övriga i det landstinget du får din akut vård, men du kan få akut vård till "Landstingspris" vart som helst i landet.

Mina uppgifter hämtade jag från nätet men tydligen har det ändrats så att man vid planerad vård nu måste betala 600 eller 1000 kr beroende på öppen eller sluten vård, men det är ju eg inget som helst problem eftersom det bara tar ett par dagar att bli inskriven och sen är allt som innan, vid planerad vård kan man nog vänta en vecka eller..

men det är ju eg inget som helst problem eftersom det bara tar ett par dagar att bli inskriven och sen är allt som innan, vid planerad vård kan man nog vänta en vecka eller..

:rolleyes:

Nej du skrev ju att man bara kunde få akut vård i det landsting man senast var skriven och det stämmer inte.
Det som menas med "samma kostnad som övriga boende i Landstinget" är att du betalar samma som övriga i det landstinget du får din akut vård, men du kan få akut vård till "Landstingspris" vart som helst i landet.

Mina uppgifter hämtade jag från nätet men tydligen har det ändrats så att man vid planerad vård nu måste betala 600 eller 1000 kr beroende på öppen eller sluten vård, men det är ju eg inget som helst problem eftersom det bara tar ett par dagar att bli inskriven och sen är allt som innan, vid planerad vård kan man nog vänta en vecka eller..

Det finns motstridiga uppgifter, läser man tabellen så är det 6 resp. !0 ggr avg som gäller.Läser man stycket under 5.2.1. så står det annat.Max 100 sekr.
I de fall utlandssvenskar från länder utanför EU/EES blir akut sjuka under vistelse i Sverige får de öppen vård till samma avgift som här bosatta och sluten vård till den högsta slutenvårdsavgiften (för närvarande högst 100 kr per vårddag)

Detta med att söka i ditt gamla landstig verkar man ha ändrat på, vet en från Västsverige som kom till Arn och var svårt sjuk och hamnade på Karolinska, fick betala ALLT själv för 3år sedan.

Som jag ser det så verkar detta med att man inte får vård som skriven i Thailand vara rent "Bull" , verkar inte vara nån större skillnad , kliv in på en privatläkarmottagning , eller sök upp din gamla husläkare där du var skriven tidigare så skriver han en akutremiss .. klappat och klart ,utan att vara inskriven Gäller bara att inte vara sjukare än att man kan ta sig till Sverige :) Och trots att vissa här anser det är att "snika sig till vård " så skiter jag i det , jag har betalat detta många gånger om , och kan man ge gratis sjukvård till halva jordens stackare migranter så spelar nog en och annan Svensk utomlandsboende pensionär ingen roll för Sveriges redan i botten körda ekonomi ...

En person som passerat 65 år är passe i Sverige med det tänkande som nu finns där, en sådan person suger ut pengar från statskassan genom pensionen som auktoriteten anser kunde användas till något bättre.
De som är bosatta utomlands hamnar i en ändå lägre klass, därför statskassan missar momsen från pensionen.
Den som kommer in på sjukhus blir inte prioriterad utan det är de yngre som skall jobba ihop skatter som har första tjing. Gäller det en operation som inte är akut kan väntetiden bli flera år, därför det är enorma köer, som har att göra med att sjukvården har inte byggts ut och ingen ökning av personal, däremot har folkmängden ökat kraftigt.
Mycket sjukvårdspersonal med läkare har flydd till Norge och Danmark där de får jobb mycket lätt.
Det motdrag svenska myndigheterna gör är att de försöker få in läkare från U-länderna, som sannolikt kommer att öka bortfallet av de äldre. Oftast behöver äldre personer mer sjukvård än yngre, därför är det en fördel för samhället om de försvinner från rullorna.
Bunta ihop dem och............................................................
Efter det att Reinfeldt och company tog över har jag fått känslan att den svenska politiken varit att motivera De som är över 65 att lämna Sverige. Enl. statistiken är äldre mera vårdkrävande och om de har lämnat Sverige så finns det mera utrymme till skattesänkningar.
För övrigt anser jag att det här landet behöver en skattereform.

Efter det att Reinfeldt och company tog över har jag fått känslan att den svenska politiken varit att motivera De som är över 65 att lämna Sverige. Enl. statistiken är äldre mera vårdkrävande och om de har lämnat Sverige så finns det mera utrymme till skattesänkningar.
För övrigt anser jag att det här landet behöver en skattereform.
Reinfeltd och company Sänke SINK under deras mandatperiod till 20 %. Tack för det. Inte tror jag att de vill skicka iväg svenskar över 65 år men nog blev det lättare för de svenskar som stannar utomlands. Väl behövligt.

Men nog känner jag mig orättvisbehandlad så länge jag ej är berättigad till samma sjukvård som övriga svenskar. Jag har tjänat bra. OK. Jobbat hårt i 40 år. Pröjsat statlig- och värnskatt (sedan 1995). Men strunt i mitt gnäll.

En viktig fråga. Vad händer om jag skriver in mig på adress, typ dotterns. Ställer mig i kö klockan 3.00 på morgonen (innan asylsökarna okuperar läkarstationen). Vill röntga. operera min höft i Sverige. Skriver ut mig direkt. Skriver in mig när jag skall operera. Går det att trixa.?

Du kan inte få sink för tiden mellan röntgen och operationen, tiden är för kort, men du kan skriva ut dig, då du är färdigopererad, och lämnar ARN.Posta din ansökan på ARN, till samma handläggare som beviljade dig sink en gång i tiden.
Handl. kommer troligen, att vilja se dina passtämplar, då är det bara att kompl. detta.

När jag gjorde praktiken kom det in en på akuten han hade skrivit in sig i Sverige samma dag hade med sig utlåtande från läkare i Thailand och visade upp, han blev inskriven på sjukhuset direkt.
Frågade sjukhuspersonalen om han får vård som utlandsvensk som skrivit in sig i Sverige samma dag.
Svaret, han har Svenskt personummer vi skriver in han på sjukhuset och han får vård.

Alla utskrivna svenska medborgare får även planerad vård i Sverige, men bara från ert gamla landsting. Det har länge funnits ett regelverk om detta mellan försäkringskassan och SKL. Läs på Försäkringskassans hemsida. Lite högre kostnad än för personer som är skrivna i Sverige, men vård får man, man kan ringa/maila sitt sjukhus så ordnar de allt.
Pensionssystemet är avpassat så att pensionen ska beskattas. Det för att man ska kunna ha andra inkomster, göra avdrag etc. Om pensionen skulle vara skattefri så skulle den säkert vara betydligt lägre. I jämförelse med Danska pensionärers regelverk är vi svenskar lyckligt lottade. Danska pensionärer kan bara vistas inom EU, utan att få pensionen ordentligt minskad redan efter två månader. Men det hör liksom till att gny lite på ålderns höst....

Egentligen skall jag sluta gnälla. För två dagar sedan kom jag tillbaka till mitt hus i Thailand. 7 månder blir det nu i Chiangmai. Alltså fantastist priviligerat liv. Betalade för fitness anläggningen och swimmingpoolen (10000 bath). 5 minuter gångväg. Men (nu kommer gnället) kan ej gå dit utan får ta MC eller bil. Tar så djäkla ont i höften. Tränar o badar mellan 8.00-10.00 varje morron (nästan) tills poolen blir för kall (Chiangmai problem i dec-jan).

Jag mår redan bättre. Tror värmen gjort sitt. Men slippa kommunisterna och få uppleva frihet. Det betyder mycket för mig (ursäkta det politiska inspelet). Men jag kommer att jobba för fri sjukvård i Asien - så länge man kan få fri sjukvård i Rumänien eller Bulgarien som svensk. Känns det som en rättvisefråga. Även garanti pensionen borde betalas ut till Asienutflyttade. Nu skriver jag från Chiangmai.

Fri sjukvård för svenska medborgare i t.ex. USA skulle belasta de svenska landstingen hårt. Rättvisa är inte helt enkelt.
EU är ju en gemensam marknad med klara avtal inom många områden. Dessa har tagit lång tid att förhandla fram. Ska bli intressant att följa Brexit på distans. Det bor mycket britter inom EU som nu riskerar att bli av med denna möjlighet att få vård, liksom de bor många EU-medborgare i UK med motsvarande problem. Försäkringsbolagen jublar säkert innan det finns nya avtal på plats.
ett sjukvårdsavtal mellan Sverige och Thailand är i dagsläget ingen het politisk fråga. Har svårt att se vilket parti som tycker, att det kan ge några extra röster. Värmen här hjälper däremot för mycket, men tyvärr inte allt...

Fri sjukvård för svenska medborgare i t.ex. USA skulle belasta de svenska landstingen hårt. Rättvisa är inte helt enkelt.
EU är ju en gemensam marknad med klara avtal inom många områden. Dessa har tagit lång tid att förhandla fram. Ska bli intressant att följa Brexit på distans. Det bor mycket britter inom EU som nu riskerar att bli av med denna möjlighet att få vård, liksom de bor många EU-medborgare i UK med motsvarande problem. Försäkringsbolagen jublar säkert innan det finns nya avtal på plats.
ett sjukvårdsavtal mellan Sverige och Thailand är i dagsläget ingen het politisk fråga. Har svårt att se vilket parti som tycker, att det kan ge några extra röster. Värmen här hjälper däremot för mycket, men tyvärr inte allt...
Thailändarn betalar inget för sin sjukvård i Sverige när dom fått uppehållstillstånd så varför skall svenskar med uppehållstillstånd i Thailand inte få fri sjukvård? Det är väl rättvisa.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp