Rätt och fel Släkten förstörde vårt hus och tomt. Vad göra?

Visst kan det vara så, jag har dessvärre stött på alltför många idioter som inte ens kan stava till skämmas så får väl se an.
Det finns ju ganska många som, trots uppenbart självmål, aldrig skulle drömma om annat än att låta det bli någon annan fel. Det är det jag bl.a. menar med gathundsmentalitet, de ligger helt enkelt på en för låg mental status för att man ens ska kunna diskutera frågan. Att få dom att inse är lika enkelt som att vinna superlotto i usa, utan att köpa lott tyvärr. Skulle man mot all förmodan få någon till att inse sitt fel så kan det möjligen leda till en en jakande nick, end of story notan blir din iaf och saken är glömd hos alla utan frugan och mannen här.

Nu är ju långt ifrån alla ens i närheten av dessa felmuterade idioter, det finns gott om skärpta, roliga, generösa, vänliga människor här så håll dig/er till dom istället för avskrädet.

/ SatanG

Hej

Den bild du har av livet på landet ute i byarna och människorna där stämmer inte alls med min.

Enligt mig är det väldigt få som inte håller måttet socialt och moraliskt, det är en väldigt nära och social gemenskap i en mindre by, den sociala kontrollen är stenhård och alla vet allt om alla, detta bäddar enligt mig för en gemenskap som är svår att hitta på någon annan plats.

Mvh isan lover

Hej

Den bild du har av livet på landet ute i byarna och människorna där stämmer inte alls med min.

Enligt mig är det väldigt få som inte håller måttet socialt och moraliskt, det är en väldigt nära och social gemenskap i en mindre by, den sociala kontrollen är stenhård och alla vet allt om alla, detta bäddar enligt mig för en gemenskap som är svår att hitta på någon annan plats.

Mvh isan lover
Jag har träffat några som fått det väldigt svårt i mindre byar.
Det är inte alls någon fördel, tvärtom när avundsjuka bybor ser nykomlingen bygga det flottaste huset. Äga en fin bil och ha en fru som gärna skryter om deras rikedom.
Det får i många fall bybor att tappa ansiktet och de problem det medför.
För att det ska fungera bör nog byn ha 200 hus eller mer.
Jag vill nog påstå att sammanhållning och samarbete är ovanligt i mindre byar.

Det finns många delar i det här och som jag känner är ingen fel ute. Systern och giss del av familjen är potentiellt farlig. Frågan är om man kan släppa på hanen.
Vi har fortfarande inte fattat slutgiltigt beslut, utan jobbar efter att vi får se hur det vänder sig.
Vissa är portade och kommer så förbli. Där är det att hon/de inte kan bli förlåtna även om de bygger ett nytt hus åt oss.
Vissa skulle vi vilja ändra tankemönster hos, mamman t.ex.
Grannar har vi ett gott förhållande med, inkl bychefen. Han var med mig som vittne i kommen idag, i ett administrativt ärende. Bychefen är dessutom närmaste grannen här.
Vad som skedde har inte han heller insyn i, då det inte fanns sådant förhållande.
Byns barn som springer här, säger att för dem var detta ett spökhus där de såg folk röra sig ibland.
Ser vi inte att vi kan vända skeppet till helt på vår sida, då finns inga alternativ.
Systern kommer jag att ställa krav på, spelar ingen roll om hon kan betala eller inte. Kravet skall finnas och byn veta att vi har krav på henne.
Ja, det är potentiellt en farlig situation.

Jag anser som svensk att vill man ha en outbildad thailändska så kan man få en enligt formeln; dela din ålder med 2 + 7. T.ex om man är 60 år så blir det 30+7=37. En 60-åring kan bli ihop med sin dotters kompis (inte i Sverige men i Thailand) och gifta sig. Att detta kan leda till problem är inte konstigt. Detta tror jag enbart gäller på landsbygden där många svenska män håller till. Kan det vara en förklaring till många problem? Jag tror det!

Skaffa en kvinna i samma åldersgrupp så behöver man inte riva huset som man byggt på tjejens mark ELLER skaffa en välutbildad kvinna i Bangkok som har egen försörjning och inte behöver farangen för det dagliga.
Ålder kan säkert vara skäl för många problem då det också tillförs åldersskillnadsingrediensen och väntan att gammgubben skall göda släkten o ev by.
Nu råkar jag kanske ha byns snygging, men i vårt fall är hon 47 och jag 55, alltså inte någon större skillnad eller betydelse. Klarar inte av jäntor då det osar lite väl mycket tonåring o dess problem.

Det finns många delar i det här och som jag känner är ingen fel ute. Systern och giss del av familjen är potentiellt farlig. Frågan är om man kan släppa på hanen.
Vi har fortfarande inte fattat slutgiltigt beslut, utan jobbar efter att vi får se hur det vänder sig.
Vissa är portade och kommer så förbli. Där är det att hon/de inte kan bli förlåtna även om de bygger ett nytt hus åt oss.
Grannar har vi ett gott förhållande med, inkl bychefen. Han var med mig som vittne i kommen idag, i ett administrativt ärende. Bychefen är dessutom närmaste grannen här.
Vad som skedde har inte han heller insyn i, då det inte fanns sådant förhållande.
Byns barn som springer här, säger att för dem var detta ett spökhus där de såg folk röra sig ibland.
Ser vi inte att vi kan vända skeppet till helt på vår sida, då finns inga alternativ.
Systern kommer jag att ställa krav på, spelar ingen roll om hon kan betala eller inte. Kravet skall finnas och byn veta att vi har krav på henne.
skittråkigt när det går så snett,
ett tips till andra innan det går åt pipan, jag/vi har en tradition att varje jul dela ut godispåse till alla barn i byn ca 250 st detta har gjort att vad jag hoppas slippa på inbrott å liknande
i ditt fall vet i tusan hur jag gjort troligen flyttat

Jag har träffat några som fått det väldigt svårt i mindre byar.
Det är inte alls någon fördel, tvärtom när avundsjuka bybor ser nykomlingen bygga det flottaste huset. Äga en fin bil och ha en fru som gärna skryter om deras rikedom.
Det får i många fall bybor att tappa ansiktet och de problem det medför.
För att det ska fungera bör nog byn ha 200 hus eller mer.
Jag vill nog påstå att sammanhållning och samarbete är ovanligt i mindre byar.

Hej

Säger inte att du har fel men själv har jag medvetet gjort precis tvärtemot det upplägg du drog här, vi har medvetet byggt återhållsamt även om vi naturligtvis kunde ha byggt byns största och finaste hus, men vi låter gärna någon annan ha det finaste huset.

Vi lever väldigt enkelt i byn, lagar mat över öppen eld, har tjock tv, ingen märkvärdig stereo, äter i princip samma mat som övriga bybor, låter pojken gå i byskolan istället för privata dyrare alternativ, arbetar på farmen som övriga bybor, åker Saleng istället för bil, klär mig enkelt och sticker inte ut på något vis, bär inget guld och hanterar inga stora pengar, har några sedlar i fickan eller under sadeln på moppen.

Skulle vi ha distanserat oss ifrån byborna genom att leva som falanger på en nivå som dom andra bara skulle kunna drömma om hade jag aldrig blivit integrerad i byn och accepterad på det vis jag nu är, dom ser mig nog ungefär lika fattig som dom och vi delar vardagen med både dess glädjeämnen och problem.

För min egen del har detta fungerat klockrent, dessutom är jag ingen lyxlirare som är i behov av prylar eller status, jag trivs bäst tillsammans med enkla och okomplicerade människor, detta tror jag dom märker och gensvaret är massivt.

Mvh isan lover

Jag vill inte ge några råd eller tips. vi hade i början lite mycket lite problem med familjen då dom allra flesta thai tror att vi skiter pengar. vist vi har nog mer än dom flest, men att förklara att jag jobbat hårt och sparat för att kunna bo här. Kulturen här är nog sådan att är de någon i familjen som har pengar är de han som betalar, vist hjälper vi till lite med att betala saker till mamma. Pappan är tyvärr borta de var en skön gubbe, men nu fungerar de fint för oss. Alla vet att farlang inte lånar ut pengar eller bilar eller verktyg så nu händer det att någon bjuder på en chang för de vet dom att farlang bjuder till baka en annan gong

Tänk på att lägga lite tid och kraft på frugan. Nu är det extra viktigt att ni håller ihop, ge och uppmuntra henne för att behålla styrkan för pressen mot henne kan troligen bli ganska tuff emellanåt och en kil mellan er är precis vad idioterna behöver.
Lycka till vad ni än kommer fram till att göra.

/ SatanG

Tänk på att lägga lite tid och kraft på frugan. Nu är det extra viktigt att ni håller ihop, ge och uppmuntra henne för att behålla styrkan för pressen mot henne kan troligen bli ganska tuff emellanåt och en kil mellan er är precis vad idioterna behöver.
Lycka till vad ni än kommer fram till att göra.

/ SatanG
Det är frugans mående som är viktigast. Det är hennes familj som svikit. Äventyrar inte den, men försöker ge råd hur hantera saker.
Hon hade planer öppna restaurang med en annan syster. Den systern hade inte heller pengar och min fru började skjuta till allt.
Det sprack och min fru ville ta med sig sakerna från mathaket då hon ägde allt.
Det slutade med att systerdotter tog sig ändå upp på gården och ,min fru var tvungen värja sig med en stol.
Efteråt sprider systerdotter ut på byn att hon snällt ville hälsa på, men att min fru var galen och attackerade henne.
Det känns som tokiga släkten här, alla inte bara väntar sig utan kräver att min fru skall ge dem allt.
Jag var med vid förloppet. Systerdotter anlände på gården på sin skoter skrikande och anfaller min fru.
Min fru hade då tidigare hämtat en markis som var hennes.
Och återigen, inget problem med grannarna, när vi berättar hur det egentligen var, tror de oss.
Men, familjen är, ja, vad kan man kalla detta?
Jag avrådde snabbt, men var tvungen stötta i hennes beslut att lita på den systern. Det gick snett som jag misstänkte.

Det är frugans mående som är viktigast. Det är hennes familj som svikit. Äventyrar inte den, men försöker ge råd hur hantera saker.
Hon hade planer öppna restaurang med en annan syster. Den systern hade inte heller pengar och min fru började skjuta till allt.
Det sprack och min fru ville ta med sig sakerna från mathaket då hon ägde allt.
Det slutade med att systerdotter tog sig ändå upp på gården och ,min fru var tvungen värja sig med en stol.
Efteråt sprider systerdotter ut på byn att hon snällt ville hälsa på, men att min fru var galen och attackerade henne.
Det känns som tokiga släkten här, alla inte bara väntar sig utan kräver att min fru skall ge dem allt.
Jag var med vid förloppet. Systerdotter anlände på gården på sin skoter skrikande och anfaller min fru.
Min fru hade då tidigare hämtat en markis som var hennes.
Och återigen, inget problem med grannarna, när vi berättar hur det egentligen var, tror de oss.
Men, familjen är, ja, vad kan man kalla detta?
Jag avrådde snabbt, men var tvungen stötta i hennes beslut att lita på den systern. Det gick snett som jag misstänkte.

Hej

Låter jobbigt, lider med er i denna situation.

Mvh isan lover

Hej

Säger inte att du har fel men själv har jag medvetet gjort precis tvärtemot det upplägg du drog här, vi har medvetet byggt återhållsamt även om vi naturligtvis kunde ha byggt byns största och finaste hus, men vi låter gärna någon annan ha det finaste huset.

Vi lever väldigt enkelt i byn, lagar mat över öppen eld, har tjock tv, ingen märkvärdig stereo, äter i princip samma mat som övriga bybor, låter pojken gå i byskolan istället för privata dyrare alternativ, arbetar på farmen som övriga bybor, åker Saleng istället för bil, klär mig enkelt och sticker inte ut på något vis, bär inget guld och hanterar inga stora pengar, har några sedlar i fickan eller under sadeln på moppen.

Skulle vi ha distanserat oss ifrån byborna genom att leva som falanger på en nivå som dom andra bara skulle kunna drömma om hade jag aldrig blivit integrerad i byn och accepterad på det vis jag nu är, dom ser mig nog ungefär lika fattig som dom och vi delar vardagen med både dess glädjeämnen och problem.

För min egen del har detta fungerat klockrent, dessutom är jag ingen lyxlirare som är i behov av prylar eller status, jag trivs bäst tillsammans med enkla och okomplicerade människor, detta tror jag dom märker och gensvaret är massivt.

Mvh isan lover
Det är så vi valt att göra också. Vi har inte och vill inte ha ett sådan där perfekt putsat hus med dyrare möbler o fin bil parkerad..
Jag har jobbat som produktsionsansvarig i Stockholm till för några år sedan, så möjlighet fanns, men inte ens i Sverige ville jag ha sådan status.
Däremot vill vi ha rent o funktionellt. Vi har varken bil eller motorcykel här. En NKT Bravo är frugans fordon.
Har tillbringat kvällen idag hos ett minilivs tillsammans med ett gäng gubbar från byn. Jag bjöd på en öl och de envisades bjuda tillbaks så jag fick fyra öl till.
Trivsamt. Vi talade mycket om skillnader och likheter mellan thai och Swe.
Känns som bra folk och bra kontakt.
Vi har varit i Sverige för länge.

Hej Stefan..

Ett litet varningens finger. Thai tror på "gammal skrock" ..
Att fixa till ett hus och sen sälja glöm det...
Har du någonsin sett byggen /hus stå igenbommade och övergivna, om du sett det vet du varför.? Thaisen tror att det är andarna som bor på din tomt som gjort att din familj har fått "otur" och "problem".
Så om du lägger pengar på en renovering och sen kommer eventuella spekulanter ta reda på varför du säljer och sen drar dom sig ur. Alla i byn och säkert ett par byar bort i varje väderstreck vet nog redan om vilken dålig karma din markplätt har så det e nog bara att glömma att få sålt det.
Hade ni bptt i en stad hade nog läget kunnat vara annorlunda men även där finns skrock..

Ha de o lycka till ändå :wai:

Jag anser som svensk att vill man ha en outbildad thailändska så kan man få en enligt formeln; dela din ålder med 2 + 7. T.ex om man är 60 år så blir det 30+7=37. En 60-åring kan bli ihop med sin dotters kompis (inte i Sverige men i Thailand) och gifta sig. Att detta kan leda till problem är inte konstigt. Detta tror jag enbart gäller på landsbygden där många svenska män håller till. Kan det vara en förklaring till många problem? Jag tror det!

Skaffa en kvinna i samma åldersgrupp så behöver man inte riva huset som man byggt på tjejens mark ELLER skaffa en välutbildad kvinna i Bangkok som har egen försörjning och inte behöver farangen för det dagliga.
Eller gifta sig med en som redan har hus och talar Svenska :):)

Hej Stefan..

Har du någonsin sett byggen /hus stå igenbommade och övergivna, om du sett det vet du varför.? Thaisen tror att det är andarna som bor på din tomt som gjort att din familj har fått "otur" och "problem".
Så om du lägger pengar på en renovering och sen kommer eventuella spekulanter ta reda på varför du säljer och sen drar dom sig ur. Alla i byn och säkert ett par byar bort i varje väderstreck vet nog redan om vilken dålig karma din markplätt har så det e nog bara att glömma att få sålt det.
Hade ni bptt i en stad hade nog läget kunnat vara annorlunda men även där finns skrock..

Vilket i praktiken betyder att vi skall bo kvar, kämpa oss igenom detta, blockera släkten.
Med tiden får huset och tomten bra rykte igen. Dels att det ses som det var, ett brott begånget och att bilden av "spökhuset" bleknar när det är fint och välkommnande.
Vi har ju en mindre restaurang på gården numera, där vi serverar stek. Det är populärt och vi har bra rykte.
Folk tycker till och med att det är fint sitta hos oss, avkopplande.
Vi har städat upp massor.

Hej Stefan..

Hej

Själv är jag inte så övertygad om detta, normalt är det väl mer om någon mördas, avlider eller om flera personer i rad drabbas av någon sjukdom eller olycka eller något liknande som man tror att en plats eller hus kan vara besatt av andar.

Då brukar man ju ta hjälp av schamaner eller munkar för att driva ut dessa och sen blir allt som vanligt igen, kanske vore det en bra idé att ta in ett gäng munkar efter renoveringen och välsigna huset och dom som bor där, sånt både gillar och tror byborna på.

I det här fallet skulle nog många göra bedömningen att det är sannolikare så att det är systern som är besatt av onda andar än huset.

Mvh isan lover

Hej

Själv är jag inte så övertygad om detta, normalt är det väl mer om någon mördas, avlider eller om flera personer i rad drabbas av någon sjukdom eller olycka eller något liknande som man tror att en plats eller hus kan vara besatt av andar.

Då brukar man ju ta hjälp av schamaner eller munkar för att driva ut dessa och sen blir allt som vanligt igen, kanske vore det en bra idé att ta in ett gäng munkar efter renoveringen och välsigna huset och dom som bor där, sånt både gillar och tror byborna på.

I det här fallet skulle nog många göra bedömningen att det är sannolikare så att det är systern som är besatt av onda andar än huset.

Mvh isan lover

Kompis. Detta med "tur" och "otur" har många många fler faktorer än om folk mördas.
Tex min farbror, som dog i hjärntumör. Han hade haft cancer tidigare.. men thaifolk trodde huset hade otur eftersom det låg på en tomt som var under vatten mestadels av året.
En annan kvinna miste benet då hon fastnade i tåget. Detta berodde på något med huset tydligen också. Jag tror farangen vägrade viga in huset med munkar... Så dom tog dit munkarna EFTER olyckan för att fixa olyckan i huset.
Sen någon som drabbades av otur för att det tidigare varit ett risförråd där huset byggdes.
Några exempel jag minns väldigt väl.. men som sagt det finns nog ett oändligt antal sätt att få otur med ett hus.
Typ att ingången är åt fel håll... och om du har haft ett andehus och tagit bort det.. är två exempel till.
En Svensk i byn där jag bodde fick en himla massa otur eftersom han inte gav munkarna mat. Blev av med hus, mark, frun och ja allt och flyttade till fiskebyn.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K