Isan Lover
Forumveteran
Du som har varit i Italien. Kan du räkna upp tio stycken genuint Italienska rätter/råvaror.
Därefter säga att den kombinationen gör det till världens bästa matland.
Hej
Till förrätt (antipasto) äter jag gärna ex.vis carpaccio, caprese, frutti di mare, parmaskinka, sallad, soltorkade tomater, salami m.m tillsammans med bröd och olivolja, dryck till detta gärna ett rött vin.
Den första varmrätten (primo piatto) brukar ju normalt vara pasta av något slag, själv äter jag det mesta av detta med god aptit, pastan går ju att variera oändligt både i form och smak, ibland fyllda som gnocchi och tortellini o.s,v, min favorit pasta är nog pasta fruttio del mare, men även risotto, minestrone, polenta och andra rätter passar bra här, till detta mera vin.
Den andra varmrätten (secondo piatto) där man äter kött ifrån allt möjligt som gris, häst, nöt eller fågel, alternativt någon fiskrätt, själv är jag svag för milanese, salt im boccia och sopressa, blir det fisk så varför inte svärdfisk eller mer bläckfisk som jag aldrig tröttnar på.
Till dessert tar jag gärna en gelato limone, men tiramisu, torta di mele, cannoli och pastccini sitter bra till kaffet efter maten, kanske blir det ett glas limoncelli också.
Mvh isan lover