Mina erfarenheter är tvärt om. Kvinnor i städer och turistorter är mer obundna sin släkt. Dom har inga släktingar i närheten hela tiden som vill ha sin del av kakan eller bli ompysslade. Mindre skitsnack än i byn osv. Jag VET att det finns mängder av kvinnor som egentligen inte är förtjusta i faranger men blir mer eller mindre ekonomiskt tvingade (ofta av föräldrarna)
Du kanske menar att det är lätt att som korttidsturist bli lurad på en turistort eller stad. Där det hela tiden kommer nya kärlekstörstande faranger. Jo där har du förmodligen en poäng. Men bor man tillsammans en stor del av året ser jag inget större problem med att bo i en stad.
Hej
Bor ju på landet både i Sverige och Thailand, är nog själv dom klippt och skuren för det livet, där könner jag mig trygg, litar på människorna, gillar den sociala kontrollen, det lugna tempot och att folk bryr sig om varandra och inte är anonyma, närheten till släkten berikar livet och är det naturliga, så har människan levt sedan stenåldern.
Bilden av släktingar som tigger, vill ha sin bit av kakan o.s.v stämmer inte alls för min del, sånt kan ju förekomma när man är ny på en plats och i en släkt, men då förmodligen halvt på allvar och halvt på skoj.
Men visst är det så att dom flesta falanger smälter in, acklimatiserar sig och passar bäst i en stad eller turistort, men det beror nog mer på dom själva än befolkningen på landet, vilket för övrigt gäller både i Sverige och Thailand.
Folk gör naturligtvis rätt som bosätter sig där dom trivs och passar in, gillar dom inte släkte utan upplever dessa som ett problem o.s.v så förstår jag att man väljer att inte vara nära dom, ingen mår bra utav att vistas på en plats där man inte trivs och passar in.
Mvh isan lover[/QUOTE]
Japp som du säger många utlänningar hatar ladsbygden. Trist. Jag älskade det livet. Det var asjobbigt för mig att bo i bangkok efter der. Och nu i Pattaya bodde jag först inne i smeten men sen flyttade vi ut en bit på darkside och där är det lite lättare att bo.
Men det är inte vad denna tråd handlade om utan vart man kan bli blåst om man inte ser upp. Visst kan man bli det överallt. Du försöker även generalisera att faranger hatar släkten osv. men det är oftast bara en eller ett par som är avundsjuka och kan ställa till riktigt hemska problem som i TS fall..
Eller som Atom skriver att Thai är si eller så... det låter som han har lyssnat på för många konversationer runt stenbordet. Om inte så försöker jag iaf ge exempel på saker som har hänt under mina år i Isaan. Om han sen väljer att tro att jag menar att varje by är lika dan så är det upp till honom.
Kan ta ett sista exempel vad som hände mig. Svärmor fick två kompisar i sin egen ålder (50+) och jag föreslog att vi åker till Nong Khai, som ligger 2 mil bort. Dom blev jättenervösa för dom hade aldrig varit så långt hemifrån tidigare och trodee dom skulle gå vilse.
Vad jag vill säga? Jag tror att IL kan ha hamnat i en jättemysig by medan jag själv inte hade lika tur. Dessa byar har utvecklats under en massa generationer utan större kontakt med varandra och kan ju självklart ha utvecklats till att bli mer eller mindremysiga.