Rätt och fel Släkten förstörde vårt hus och tomt. Vad göra?

Hej

Min fru vann 18 000 kr på V75 första gången hon kom hit till Sverige, hon satsade 18 kr och valde hästar med namn hon gillade, hon tackade sedan buddha för att han tänkte på henne som var i ett främmande land och saknade egen inkomst.

Mvh isan lover
När jag var liten, typ 7år köpte min dåvarande styvfar en bong på V5 i Åmål till mig. Den vann jag på, men alla jag köpt själv. Nää.

Jag har inte läst mycket på ThaiSnack senaste månaderna och inget annat än denna tråden av PeterSfa, så det vore fel att kommentera något om det här specifika fallet, annat än att det är jävligt trist och att jag är imponerad att PeterSfa inte bara ger upp och drar därifrån.

Som alltid när en händelse som denna dyker upp så flockas dödgrävarna som fattigpensionärer runt en ballongbar; "man ska inte bo nära Thaisläkten", "sådana är thailändare, de utnyttjar alltid Faranger" osv. Visst, jag har läst liknande historier, nästan alltid i tredje person (kudos till PeterSfa att inte säga att det var hans "kompis") men trots att jag känner och är bekant med väldigt många Faranger efter drygt 20 år här så känner jag, helt ärligt, inte till någon som har några direkta problem med sina in-laws. Tvärtom så har de flesta en väldigt bra relation, ofta bättre än de flesta av mina svenska vänner i Sverige har med sina in-laws. Personligen är jag tämligen säker på att vi inte skulle bo här idag om det inte vore för frugans föräldrar och några av släktingarna.

Som vanligt blir jag också så förundrad över alla som dyker upp i diskussioner, inte specifikt denna, och skriver något blaha-blaha och hänvisar till att "sådana är thailändare" eller "så är Thailand". Ofta låter det som de beskriver människor från en annan planet men jag antar att de på något skruvat sätt har tolkat beteendet av en 4-5 människor i någon avlägsen by och sedan via någon skev extrapolering fått det till att "sådana är de". För visst måste en 70-årig gumma med 3 års skola i en liten by tycka och tänka precis som en universitetsutbildad 25-åring i Bangkok. Sätt dig i en bil i en provinshuvudstad och kör en timme ut mot risfälten så kommer ni upptäcka att verkligheten ändras lika mycket som när ni flyger från Arlanda till Suvvan. Att relativa nykomlingar gör den typen av förenklingar kan jag köpa men när folk som vistas här år efter år fortfarande tror att thailändare är en homogen grupp så blir jag förbryllad. Eller, det blir jag inte längre, men jag brukade bli. Nu är det mest roande, om än på ett lite pinsamt sätt.

Jag har inte läst mycket på ThaiSnack senaste månaderna och inget annat än denna tråden av PeterSfa, så det vore fel att kommentera något om det här specifika fallet, annat än att det är jävligt trist och att jag är imponerad att PeterSfa inte bara ger upp och drar därifrån.

Som alltid när en händelse som denna dyker upp så flockas dödgrävarna som fattigpensionärer runt en ballongbar; "man ska inte bo nära Thaisläkten", "sådana är thailändare, de utnyttjar alltid Faranger" osv. Visst, jag har läst liknande historier, nästan alltid i tredje person (kudos till PeterSfa att inte säga att det var hans "kompis") men trots att jag känner och är bekant med väldigt många Faranger efter drygt 20 år här så känner jag, helt ärligt, inte till någon som har några direkta problem med sina in-laws. Tvärtom så har de flesta en väldigt bra relation, ofta bättre än de flesta av mina svenska vänner i Sverige har med sina in-laws. Personligen är jag tämligen säker på att vi inte skulle bo här idag om det inte vore för frugans föräldrar och några av släktingarna.

Som vanligt blir jag också så förundrad över alla som dyker upp i diskussioner, inte specifikt denna, och skriver något blaha-blaha och hänvisar till att "sådana är thailändare" eller "så är Thailand". Ofta låter det som de beskriver människor från en annan planet men jag antar att de på något skruvat sätt har tolkat beteendet av en 4-5 människor i någon avlägsen by och sedan via någon skev extrapolering fått det till att "sådana är de". För visst måste en 70-årig gumma med 3 års skola i en liten by tycka och tänka precis som en universitetsutbildad 25-åring i Bangkok. Sätt dig i en bil i en provinshuvudstad och kör en timme ut mot risfälten så kommer ni upptäcka att verkligheten ändras lika mycket som när ni flyger från Arlanda till Suvvan. Att relativa nykomlingar gör den typen av förenklingar kan jag köpa men när folk som vistas här år efter år fortfarande tror att thailändare är en homogen grupp så blir jag förbryllad. Eller, det blir jag inte längre, men jag brukade bli. Nu är det mest roande, om än på ett lite pinsamt sätt.
Ursäkta okunskapen men vad är en "ballongbar"

Hej

Självklart är det här ett näst intill unikt exempel, jag känner inte någon som har råkat ut för något liknande heller, bara att beklaga att det har hänt och att det har drabbat detta par, men något som tillhör kultur eller något man får räkna med om man bygger ett hus på landet nära släkten o.s.v är det absolut inte, håller med dig helt i detta.

Tvärtom ser jag det normalt som en fördel att ha hus nära släkten så att dom kan se till det när man inte är där, man kan umgås och hjälpa varandra, själv gillar jag att släkten tillhör familjen i Thailand, här är det inte mamma, pappa och barn som är familjen och enligt mig är livet i storfamilj (läs släkten) överlägset, både ur dom äldres och barnens perspektiv, sen blir det en otrolig gemenskap och sammanhållning som man oftast inte är i närheten av i Sverige.

Mvh isan lover

En jävligt liten flock då, är det inlägg från 1 person som säger att man skall inte bo nära släkten och så är Thai?

Jag känner en lättnad efter Atoms inlägg. När jag läst här blir jag lite orolig men jag har inte haft något problem med min thaifamilj.

Alla i min thaifamilj är vänliga och frikostiga, inget tiggande eller frågande om pengar.

Jag/vi har inget hus i Thailand men har köpt en tomt utanför Bkk i Chachoengsao i Bang Pakong. Om vi bygger där eller inte får framtiden visa. Min tjej har redan en condo i centrala Bkk som vi kan bo i om några år. Jag kan bli pensionär redan i år men vill fortsätta jobba pga tjejens barn tills de kan flyga på egna vingar.

Skulle jag vart singel skulle jag bli pensionär 1 december men jag offrar mig för hennes barn. Jag har varit med om att ta hit dom och jag vill att de ska kunna få en bra framtid i Sverige om de vill. Den äldsta går på universitetet så han är klar men den yngre har gymnasiet kvar. Den dagen han har klarat gymnasiet blir jag pensionär i Thailand om jag får leva.

Jag har läst så många skräckhistorier om Thailand men inte upplevt det själv så jag antar att det är udda upplevelser. Det verkar som de udda, dåliga, upplevelserna är från landsbygden med fattiga och outbildade människor. Min familj som även kommer från fattiga förhållande har lyft sin situation med hårt arbete och har det bra idag.

Jag gillar min thaifamilj.

Jag känner en lättnad efter Atoms inlägg. När jag läst här blir jag lite orolig men jag har inte haft något problem med min thaifamilj.

Alla i min thaifamilj är vänliga och frikostiga, inget tiggande eller frågande om pengar.

Jag/vi har inget hus i Thailand men har köpt en tomt utanför Bkk i Chachoengsao i Bang Pakong. Om vi bygger där eller inte får framtiden visa. Min tjej har redan en condo i centrala Bkk som vi kan bo i om några år. Jag kan bli pensionär redan i år men vill fortsätta jobba pga tjejens barn tills de kan flyga på egna vingar.

Skulle jag vart singel skulle jag bli pensionär 1 december men jag offrar mig för hennes barn. Jag har varit med om att ta hit dom och jag vill att de ska kunna få en bra framtid i Sverige om de vill. Den äldsta går på universitetet så han är klar men den yngre har gymnasiet kvar. Den dagen han har klarat gymnasiet blir jag pensionär i Thailand om jag får leva.

Jag har läst så många skräckhistorier om Thailand men inte upplevt det själv så jag antar att det är udda upplevelser. Det verkar som de udda, dåliga, upplevelserna är från landsbygden med fattiga och outbildade människor. Min familj som även kommer från fattiga förhållande har lyft sin situation med hårt arbete och har det bra idag.

Jag gillar min thaifamilj.

Hej

Dom flesta familjerna i Thailand är precis som din och det oavsett om dom bor i stan eller på landet, visst händer det tråkigheter någon gång här och där, men det gör det i alla andra länder också inklusive Sverige.

Men du har kanske rätt i att det för en del nog är lite svårare att finna sig tillrätta på landet bland lite mer enkla och fsttigare människor, kanske är risken för misstag och udda upplevelser är större där, men jag är inte säker på detta.

Enligt mig är nog chansen att råka illa ut och bli lurad förmodligen större på en turistort eller i en stad än på landet, men en vistelse på landet kräver nog mer av en falang och är nog lite mer ovant än om man väljer ett vistas i en stad.

I dom fall jag känner till där falanger har åkt på riktiga blåsningar på landet har det mer rört sig om att tjejen redan ifrån början har varit inställd på att lura den falang (guldfisk) hon har slagit klorna i, hennes riktiga pojkvän som är Thai kanske presenters som en bror, då är ju hela upplägget ett bedrägeri där familjen spelar med, kanske har hon dessutom flera olika män som kommer till byn vid olika tillfällen, då vill man naturligtvis plocka av utlänningen så mycket det bara går och ljuger vilt.

Sen är ju en annan klassiker att man med ett liknande upplägg får en falang att köpa en bit mark, bygga hus, köpa bil och mc m.m, sen åker falangen hem och då flyttar tjejens Thaikille in i huset, använder bil och mc m.m, detta kan pågå ett tag men oftast blir falangen misstänksam tillslut och gör ett oväntst besök, vet en norrman som gjorde så, då låg det en Thailänds man i hans hängmatta och falangen frågade vad han gjorde där, jag bor här så försvinn härifrån, sånt hör hsr man ju hört falanger berätta genom åren.

Men det är ändå relativt få fall sett till det stora antalet män som träffar Thaitjejer, förmodligen är det fler Thaitjejer som träffar dåliga män än tvärtom, har många gånger tyckt synd om kvinnor som råkar illa ut och blir taskigt behandlade.

Mvh isan lover

[QUOTE="Isan Lover, post: 326227,

Enligt mig är nog chansen att råka illa ut och bli lurad förmodligen större på en turistort eller i en stad än på landet...

Mvh isan lover[/QUOTE]
Mina erfarenheter är tvärt om. Kvinnor i städer och turistorter är mer obundna sin släkt. Dom har inga släktingar i närheten hela tiden som vill ha sin del av kakan eller bli ompysslade. Mindre skitsnack än i byn osv. Jag VET att det finns mängder av kvinnor som egentligen inte är förtjusta i faranger men blir mer eller mindre ekonomiskt tvingade (ofta av föräldrarna)

Du kanske menar att det är lätt att som korttidsturist bli lurad på en turistort eller stad. Där det hela tiden kommer nya kärlekstörstande faranger. Jo där har du förmodligen en poäng. Men bor man tillsammans en stor del av året ser jag inget större problem med att bo i en stad.

Det var det bästa jag läst här på långe..

Det var det bästa jag läst här på långe..
Jag har inte sett mycket eller i stort sett ingenting av detta med vidskeplighet i vår by , min fru säger dessutom att det finns inga spöken , spöken är för okunniga samt religiösa , Hon skrattar år de som nämner spöken ... Likaså vår övriga familj , ingen som snackar om andar etc .
Så ingen by är nog den andra lik, och att skriva att så och så är det i Isaan , då vet ,man nog inte så mycket;) Och inte vet man då tydligen att det skiljer enormt på olika Isaanbyar, både i fråga om utbildning samt om hur bra folk lever , i en del byar lever många i missbruk samt i misär , i vår by så har de flesta ett ganska gott liv

[QUOTE="Isan Lover, post: 326227,

Enligt mig är nog chansen att råka illa ut och bli lurad förmodligen större på en turistort eller i en stad än på landet...

Mvh isan lover
Mina erfarenheter är tvärt om. Kvinnor i städer och turistorter är mer obundna sin släkt. Dom har inga släktingar i närheten hela tiden som vill ha sin del av kakan eller bli ompysslade. Mindre skitsnack än i byn osv. Jag VET att det finns mängder av kvinnor som egentligen inte är förtjusta i faranger men blir mer eller mindre ekonomiskt tvingade (ofta av föräldrarna)

Du kanske menar att det är lätt att som korttidsturist bli lurad på en turistort eller stad. Där det hela tiden kommer nya kärlekstörstande faranger. Jo där har du förmodligen en poäng. Men bor man tillsammans en stor del av året ser jag inget större problem med att bo i en stad.[/QUOTE]

Hej

Bor ju på landet både i Sverige och Thailand, är nog själv dom klippt och skuren för det livet, där könner jag mig trygg, litar på människorna, gillar den sociala kontrollen, det lugna tempot och att folk bryr sig om varandra och inte är anonyma, närheten till släkten berikar livet och är det naturliga, så har människan levt sedan stenåldern.

Bilden av släktingar som tigger, vill ha sin bit av kakan o.s.v stämmer inte alls för min del, sånt kan ju förekomma när man är ny på en plats och i en släkt, men då förmodligen halvt på allvar och halvt på skoj.

Men visst är det så att dom flesta falanger smälter in, acklimatiserar sig och passar bäst i en stad eller turistort, men det beror nog mer på dom själva än befolkningen på landet, vilket för övrigt gäller både i Sverige och Thailand.

Folk gör naturligtvis rätt som bosätter sig där dom trivs och passar in, gillar dom inte släkte utan upplever dessa som ett problem o.s.v så förstår jag att man väljer att inte vara nära dom, ingen mår bra utav att vistas på en plats där man inte trivs och passar in.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Du kanske menar att det är lätt att som korttidsturist bli lurad på en turistort eller stad. Där det hela tiden kommer nya kärlekstörstande faranger. Jo där har du förmodligen en poäng. Men bor man tillsammans en stor del av året ser jag inget större problem med att bo i en stad.

Hej

Bor ju på landet både i Sverige och Thailand, är nog själv dom klippt och skuren för det livet, där könner jag mig trygg, litar på människorna, gillar den sociala kontrollen, det lugna tempot och att folk bryr sig om varandra och inte är anonyma, närheten till släkten berikar livet och är det naturliga, så har människan levt sedan stenåldern.

Bilden av släktingar som tigger, vill ha sin bit av kakan o.s.v stämmer inte alls för min del, sånt kan ju förekomma när man är ny på en plats och i en släkt, men då förmodligen halvt på allvar och halvt på skoj.

Men visst är det så att dom flesta falanger smälter in, acklimatiserar sig och passar bäst i en stad eller turistort, men det beror nog mer på dom själva än befolkningen på landet, vilket för övrigt gäller både i Sverige och Thailand.

Folk gör naturligtvis rätt som bosätter sig där dom trivs och passar in, gillar dom inte släkte utan upplever dessa som ett problem o.s.v så förstår jag att man väljer att inte vara nära dom, ingen mår bra utav att vistas på en plats där man inte trivs och passar in.

Mvh isan lover[/QUOTE]
Japp som du säger många utlänningar hatar ladsbygden. Trist. Jag älskade det livet. Det var asjobbigt för mig att bo i bangkok efter der. Och nu i Pattaya bodde jag först inne i smeten men sen flyttade vi ut en bit på darkside och där är det lite lättare att bo.

Men det är inte vad denna tråd handlade om utan vart man kan bli blåst om man inte ser upp. Visst kan man bli det överallt. Du försöker även generalisera att faranger hatar släkten osv. men det är oftast bara en eller ett par som är avundsjuka och kan ställa till riktigt hemska problem som i TS fall..

Eller som Atom skriver att Thai är si eller så... det låter som han har lyssnat på för många konversationer runt stenbordet. Om inte så försöker jag iaf ge exempel på saker som har hänt under mina år i Isaan. Om han sen väljer att tro att jag menar att varje by är lika dan så är det upp till honom.
Kan ta ett sista exempel vad som hände mig. Svärmor fick två kompisar i sin egen ålder (50+) och jag föreslog att vi åker till Nong Khai, som ligger 2 mil bort. Dom blev jättenervösa för dom hade aldrig varit så långt hemifrån tidigare och trodee dom skulle gå vilse.
Vad jag vill säga? Jag tror att IL kan ha hamnat i en jättemysig by medan jag själv inte hade lika tur. Dessa byar har utvecklats under en massa generationer utan större kontakt med varandra och kan ju självklart ha utvecklats till att bli mer eller mindremysiga.

Hej

Mvh isan lover
Japp som du säger många utlänningar hatar ladsbygden. Trist. Jag älskade det livet. Det var asjobbigt för mig att bo i bangkok efter der. Och nu i Pattaya bodde jag först inne i smeten men sen flyttade vi ut en bit på darkside och där är det lite lättare att bo.

Men det är inte vad denna tråd handlade om utan vart man kan bli blåst om man inte ser upp. Visst kan man bli det överallt. Du försöker även generalisera att faranger hatar släkten osv. men det är oftast bara en eller ett par som är avundsjuka och kan ställa till riktigt hemska problem som i TS fall..

Eller som Atom skriver att Thai är si eller så... det låter som han har lyssnat på för många konversationer runt stenbordet. Om inte så försöker jag iaf ge exempel på saker som har hänt under mina år i Isaan. Om han sen väljer att tro att jag menar att varje by är lika dan så är det upp till honom.
Kan ta ett sista exempel vad som hände mig. Svärmor fick två kompisar i sin egen ålder (50+) och jag föreslog att vi åker till Nong Khai, som ligger 2 mil bort. Dom blev jättenervösa för dom hade aldrig varit så långt hemifrån tidigare och trodee dom skulle gå vilse.
Vad jag vill säga? Jag tror att IL kan ha hamnat i en jättemysig by medan jag själv inte hade lika tur. Dessa byar har utvecklats under en massa generationer utan större kontakt med varandra och kan ju självklart ha utvecklats till att bli mer eller mindremysiga.[/QUOTE]

Hej

Håller med om det mesta här, men jag är ändå lite tveksam till om det verkligen skiljer speciellt mycket mellan olika byar på landsbygden, i princip alla byar jag har besökt under alla år verkar vara ganska lika och trevliga allihop om man servtill människorna där, det som skiljer är väl mer tillgång på vatten, om det finns någon sjö eller å, sen kan ju vissa byar vara lite fattigare än andra, mindre utvecklade, en del har skola andra inte o.s.v, men människorna i sig brukar vara ganska lika tycker jag.

Mvh isan lover

Atom skriver ju alltid lite klämkäckt, han e bra på det.
Men det verkar svårare med läsförståelsen.

Givetvis är inte alla Thaifamiljer dåliga, dom flesta är säkert jättebra, men det vet man ju inte på förhand och vill man vara säker på att inte få problem med sin tjejs familj ja då håller man den på avstånd.
Har hört tillräckligt många historier och känner gubbar som fått problem så direkt ovanligt är det ju inte även om både Atom och IL har jättebra Thaifamiljer.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K