Rätt och fel Släkten förstörde vårt hus och tomt. Vad göra?

I Sverige tittar man på klockan och anpassar livet efter tiden, här anpassar man sig efter solen.

Vilket ger thai ett plus i mina ögon. :thumbsup:

I Sverige står man så långt ifrån "verkligheten" att man talar om permanent sommartid. Uppenbarligen förstår man inte att solen står i zenit och i söder kl 12, vilket den bör få fortsätta med. De som vill ha sommartid även på vintern kan ju stämpla in på jobbet en timme tidigare i så fall.

Det är förståeligt att man ansåg det smidigare att ställa om klockan än att ändra alla schema/tidtabeller i samhället två gånger om året, men någon permanent sommartid, istället för en engångsändring av arbetstider etc., är helt befängt.

Nej, det är sant. Hade vi stått i läget att investera och bygga nytt, då hade vi kanske inte ens valt den här staden. Nu fanns befintligt ägande och socialt nät. Om än med vissa riktigt svarta får som ställt till det rejält.
Byn har kanske runt 100 hus och ett industriområde med höns, tyg o pappersbruk, så det är inte riktigt helt ute i ödemarken.

För tillfället är det full fart här. Grannarna är här med maskiner och putsar våran gård.
Vi erbjöd låna ut del av gården som parkeringsplats nu inför den 24 då det är ett större bröllop här.
Skall bli spännande räkna in hur många som lyckas parkera här. Jag gissar på runt 50.
Och får se hur många som ställer till det. Men grannarna har lovat återställa allt som möjligen händer.

Fast man kan ju även integrera sig genom att bygga ett ruckel utan några som helst bekvämligheter.
Frågan är hur långt man vill gå för att passa in.
Själv kommer jag aldrig att ändra på min personlighet bara för att få vara en i gänget och jag skulle inte se det som en förlust heller.
Att bosätta sig bland romerna i någon förort i Bukarest och integrera sig där är jag inte heller intresserad av.

Fast man kan ju även integrera sig genom att bygga ett ruckel utan några som helst bekvämligheter.
Frågan är hur långt man vill gå för att passa in.
Själv kommer jag aldrig att ändra på min personlighet bara för att få vara en i gänget och jag skulle inte se det som en förlust heller.
Att bosätta sig bland romerna i någon förort i Bukarest och integrera sig där är jag inte heller intresserad av.
Som jag ser det då jag är i renoveringstagen, bygger jag mitt paradis på gården. Min standard, inte thai.
Jag bråkar rätt ordentligt med thai här om den saken.
T.ex är alla toaletter hos mig låsta tills de lärt sig mina regler. Vill de stå på porslinsringen får de gå hem till sig. Jag har ingen lust reparera mitt nya porslin för att de inte fattar.
Men däremot kommer omgivning inte att ändra sig efter mig, så jag måste jämka ihop det. Frugan springer hos dem och de ränner in på gården då och då.
Ser de mig som den där farangen som de inte får kontakt med, kommer det här fungera mycket sämre.

Som jag ser det då jag är i renoveringstagen, bygger jag mitt paradis på gården. Min standard, inte thai.
Jag bråkar rätt ordentligt med thai här om den saken.
T.ex är alla toaletter hos mig låsta tills de lärt sig mina regler. Vill de stå på porslinsringen får de gå hem till sig. Jag har ingen lust reparera mitt nya porslin för att de inte fattar.
Men däremot kommer omgivning inte att ändra sig efter mig, så jag måste jämka ihop det. Frugan springer hos dem och de ränner in på gården då och då.
Ser de mig som den där farangen som de inte får kontakt med, kommer det här fungera mycket sämre.

Hej

Det där med toaletterna löste vi genom att installera en Thaitoalett i en separat liten byggnad bredvid vårt utekök, den går ju dessutom att använda utan att gå in i själva huset, dom flesta Thai väljer den före vår falangtoa.

Mvh isan love

Hej

Det där med toaletterna löste vi genom att installera en Thaitoalett i en separat liten byggnad bredvid vårt utekök, den går ju dessutom att använda utan att gå in i själva huset, dom flesta Thai väljer den före vår falangtoa.

Mvh isan love
Samma hos oss, vi har normal toa inne i huset och båda delarna ute på gården. Så inga konflikter där men vi har inte särskilt mycket folk som springer där ändå.

Hej

Mvh isan love
Vi hade det på vår tredje toalett vid köket. Också en dusch som ev arbetare kunde använda inne där.
Jag valde rensa det. Satte ny klinkers och en riktig stol. Blev lite för mycket att ha utrymme reserverat för andra som inte inte hör till familjen.
Jag bestämmde att precis som jag, får ta seden dit jag kommer, får andra lära sig samma så länge de är hos mig.
Det är inte så att stol är okänt här. På busstationen är det bara stolar. Järnvägsstationen har stol på handikapptoan.

Vi hade det på vår tredje toalett vid köket. Också en dusch som ev arbetare kunde använda inne där.
Jag valde rensa det. Satte ny klinkers och en riktig stol. Blev lite för mycket att ha utrymme reserverat för andra som inte inte hör till familjen.
Jag bestämmde att precis som jag, får ta seden dit jag kommer, får andra lära sig samma så länge de är hos mig.
Det är inte så att stol är okänt här. På busstationen är det bara stolar. Järnvägsstationen har stol på handikapptoan.
En berättelse från det verkliga livet är kanske på sin plats här:

Man fick sig allt ett gott skratt när jag var nere första gången efter att jag hade träffat frugan. En farangtoa hade i vederbörlig ordning inrättats i huset inför den ståtlige farangens ankomst, detta var alltså i det gamla huset som sedermera fick rivas pga termitangrepp. Grabben var bara 4 år då och hade nog aldrig sett en farangtoa i verkligheten. Trots att det även fanns en thaitoa i huset så ville han av nyfikenhet naturligtvis prova på denna märkliga tingest.

Min tillkommande kallade plötsligt på mig när han var därinne utan att riktigt stänga dörren. När vi kikade in försiktigt satt han uppflugen med fötterna på ringen och förättade sitt tarv, det såg väldigt roligt ut. Så det blev till för frugan att ge honom ordentlig undervisning i toateknik inklusive pappershantering. Det fanns dock även en rövdusch men den fick inte användas. Barnen skulle ju tränas inför flytten till Sverige.

Man fick sig allt ett gott skratt när jag var nere första gången efter att jag hade träffat frugan. En farangtoa hade i vederbörlig ordning inrättats i huset inför den ståtlige farangens ankomst, detta var alltså i det gamla huset som sedermera fick rivas pga termitangrepp. Grabben var bara 4 år då och hade nog aldrig sett en farangtoa i verkligheten. Trots att det även fanns en thaitoa i huset så ville han av nyfikenhet naturligtvis prova på denna märkliga tingest.

Min tillkommande kallade plötsligt på mig när han var därinne utan att riktigt stänga dörren. När vi kikade in försiktigt satt han uppflugen med fötterna på ringen och förättade sitt tarv, det såg väldigt roligt ut. Så det blev till för frugan att ge honom ordentlig undervisning i toateknik inklusive pappershantering. Det fanns dock även en rövdusch men den fick inte användas. Barnen skulle ju tränas inför flytten till Sverige.
I början tänkte vi inte på det. Det var först när locken/sittringen helt plötsligt var trasiga som jag blev påmind. Köpte nya lås med nycklar samtidigt med nya lock.
Vi har papper, men förbrukningen har minskat rejält jämfört med i Sverige. Duschen är bra.

I början tänkte vi inte på det. Det var först när locken/sittringen helt plötsligt var trasiga som jag blev påmind. Köpte nya lås med nycklar samtidigt med nya lock.
Vi har papper, men förbrukningen har minskat rejält jämfört med i Sverige. Duschen är bra.
Håller med dig, duschen funkar. Men jag kommer inte att installera en sådan i Sverige men visst hade den svenska skogen sparats.

Nä, de flesta thailändarna klarar ju av att leva ett liv utanför byn, så jag förstår inte varför man inte skulle kunna ha en vanlig toalettstol.
Som sagt, man klagar över någon slags fattigdom och misär, men vägrar modernisera sig.
Det sista med att vägra att modernisera sig är nog väldigt ovanligt. Tror faktiskt att de flesta thailändarna föredrar riktig toastol, dusch och andra saker. Dock så kanske man inte prioriterar sådant när det ska betalas.

Nä, de flesta thailändarna klarar ju av att leva ett liv utanför byn, så jag förstår inte varför man inte skulle kunna ha en vanlig toalettstol.
Som sagt, man klagar över någon slags fattigdom och misär, men vägrar modernisera sig.
Det sista med att vägra att modernisera sig är nog väldigt ovanligt. Tror faktiskt att de flesta thailändarna föredrar riktig toastol, dusch och andra saker. Dock så kanske man inte prioriterar sådant när det ska betalas.
Ungarna här fick spaghetti med köttfärssås och pannkakor med grädde som efterrätt. De säger det är det godaste de ätit hela sitt liv.
Springer hela tiden här och frågar om vi kan göra mer. Känns som de skulle sluta med thaimat om de fick sådana här saker. Också svenska barns favoriter i Sverige.
De vuxna rynkar på näsan och vägrar ens smaka.
Så allt sitter tydligen där. Det får inte ändra sig, det de förr lärt sig.

Hej

Det är märkligt nog inte en ekonomisk fråga eftersom priset är i princip det samma för en enklare sittstol som en ståstol på wc.

Mvh isan lover

Ungarna här fick spaghetti med köttfärssås och pannkakor med grädde som efterrätt. De säger det är det godaste de ätit hela sitt liv.
Springer hela tiden här och frågar om vi kan göra mer. Känns som de skulle sluta med thaimat om de fick sådana här saker. Också svenska barns favoriter i Sverige.
De vuxna rynkar på näsan och vägrar ens smaka.
Så allt sitter tydligen där. Det får inte ändra sig, det de förr lärt sig.

Hej

Samma hos oss, barnen i skolan frågar ofta om vi inte ska laga Falangmat snart och just spagetti och köttfärssås är favoriten, men även pommes, köttbullar och stek med brunsås är populärt.

Mvh isan lover

Lustigt nog.
Varje sovrum i vårt hus har egen toa o dush. Mastersovrummet också badkar.
Hon som förstörde huset. Trots att toan fungerade hade hon släpat in vattentunna och skopa.
Vattenbehållaren i stolen hade beckat igen på grund av alger, aldrig använt.
Säger en del om huvudet på personen i fråga.
Skålen hade aldrig gjorts ren, inte lock heller. Jag vägrade röra dem trots jag kunde fixat upp dem. Bättre med nytt i det här fallet.

Tyst? Nej knappast! Men inte många mänskliga ljud men alla dessa skällande gatukorsningar och vandrande loppcirkusar kan göra den mest tolerante vansinnig. Men ändå intressant att veta hur snacket går men detta skiljer sig säkert avsevärt beroende på erfarenhet av falanger. I vår by jämför man mer dom olika falangerna, oftast om dom är snåla eller inte.
I vår by går jag under epitetet big spender ;) å då pratar vi småpengar:)

Hej

Det är märkligt nog inte en ekonomisk fråga eftersom priset är i princip det samma för en enklare sittstol som en ståstol på wc.

Mvh isan lover

Nja, hela paketet blir dyrare.
Man kan ju ställa sig frågan varför det så sällan byggs hus med ”ståtoalett” och en bytta med vatten för att duscha.
Kostar det 4 satang mer, så ger nog folk fan i det, eller så är det något annat fel på dom.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K