Tattoo Thai, Tolkningar och vad betyder det?

Igen finns det så många olika sätt att skriva på. De på Ampeur kontoret vill nog inte ha betydelsen av ditt namn, typ ลูของแพร์ (louk kong pae(r) ).
Mer troligt är att de vill ha vad som mest låter som Persson. Jag vet inte hur man skriver Per bäst, men jag skulle kanske skriva แพร์สั้น eller แพร์สั่น
Någon annan kanske har en bättre översättning?

Tack Banglassi! Det är kanske inte så viktigt på ampur.. men lite nära kan man ju tänka sig.. Ulf är förnamnet...
Kanske svårare...
Skall krypa ner i kojan nu... Drömma om min söta ling.... :wai: ( Hon kallar mig sin lilla babboo ;) )
Blev sent i går...

Pepsi

Ja, Ulf kan bli svårt, Se om Lyco har någon vettig lösning. Kan personligen inte komma på någon. L och F är inte vanliga efter varandra här. Och ingen av dem blir ofta rätt i som slut-konsonanter. Så har inte kunskap nog att hjälpa där.

Hehe, jadu.. Sent är det minsann. 3:13 här nu. Ska nog försöka sova jag med.

Inför natti på kudden så är här en liten ramsa... att översätta till thai...

En liten larv sover varmt på kudden ... Lite som sex laxar i en ask....:wai:

Sov gott och fundera på den....

Pepsi

:rolleyes: Nu finns det sex 6 st trådar om Thailändska språket samt tolkning av detta , kanske inte alla känner att detta var det mest intressanta med ett forum om Thailand m dvs att lära sig skriva Thai samt Khmer ;) Lite "too much " kan jag tänka mig ... Men då vi inte får diskutera så mycket annat utan att redigeras så kanske det är helt ok ..

Bara min åsikt , iofs så är det ju som jag tidigare ibland tyckt själv , upp till var och en att läsa
gillar man det inte kan man ju välja bort detta forum .........:(

Senast redigerad av en moderator:
Kan tillägga att Khom-skript är en form av gammal Khmer. Vilket är vad som är på bilderna.
Många "Khmer-Loeu" - likt min fru - refererar till sig själva som just "Khom" (ขอม)

Saxat från Wiki: "Khom is also used to refer to the Ancient Khmer lettering used in Thailand's Buddhist temples to inscribe sacred Buddhist mantras and prayers."

Då nästan alla Khmer-Loeu i Thailand uteslutande använder Thailändska alfabetet i förmån för modern Khmer text eller äldre Khom text så har de gamla skrifterna mer eller mindre dött ut, ungefär som Lanna-alfabetet i Norra Thailand, vilket fortfarande används vid ceremonier och vid tempel, men väldigt få "Kon Meuang/Lanna" kan läsa den gamla texten. påminner mer om Tai Yai än Thai.

Här är en översättning av den vanligaste formen av Khom som används i Thailand till t.ex. tatueringar.Om ni undrar varför det ser ut som att det är stora och små bokstäver över och under varandra är det för att Khmer har två sätt att skriva de flesta konsonanter beroende på vart de befinner sig. I Kambodja skrivs inte bara vokaler i kluster kring en konsonant, utan även andra konsonanter kan vara med i klustret för att bilda ett ord.

khomthai-con.png

Jo Banglassi, men Khom är inte från början Khmer utan från Lao, ett språk som du säger kombinerar stavelser som i Thai där en konsonant representerar både slut och start-konsonant i ett ord. Khom-språket skapades av rebeller från Lao mot Khmererna i kriget för att Khmererna inte skulle förstå vad de sa, likt vårt svenska skrå-språk!

Eller du skriver gärna Khmer-Loeu, menar du då Lao när du säger Loeu?

Sen adapterades det i Khmerspråket

Jo Banglassi, men Khom är inte från början Khmer utan från Lao, ett språk som du säger kombinerar stavelser som i Thai där en konsonant representerar både slut och start-konsonant i ett ord. Khom-språket skapades av rebeller från Lao mot Khmererna i kriget för att Khmererna inte skulle förstå vad de sa, likt vårt svenska skrå-språk!

Eller du skriver gärna Khmer-Loeu, menar du då Lao när du säger Loeu?

Sen adapterades det i Khmerspråket

Din fakta kommer från wiki. Sök vidare å se dess ursprung. Det finns två khomspråk.

Och nej. "leou" betyder "över/norr" på khmer. Och är ett synonym för khmergrupper så som khmer surin, khmer sisaket o även khmer i laos o vietnam.

(Tänk "tai leu" i sipsong panna/chiang rung (jinghong)" o du ser vart "leu/leou komer ifrån)

Och nejm "leou" betyder "över/norr" på khmer. Och är ett synonym för khmergrupper så dom jhmer surin, khmer sisaket o även khmer i laos o vietnam.

Okey Banglassi. har en i släkten från Sisaket inte Khmer, men det är intressant din kunskap om Khmer skall jag kanske inte rota i..hahahah. Kul att ha någon att käfta med. Kommer ner i december och då vill jag att du står och väntar på Ekamai, så tar vi en öl hos gumman med nudelsoppköket alldeles intill..hahah

Lyco

Okey Banglassi. har en i släkten från Sisaket inte Khmer, men det är intressant din kunskap om Khmer skall jag kanske inte rota i..hahahah. Kul att ha någon att käfta med. Kommer ner i december och då vill jag att du står och väntar på Ekamai, så tar vi en öl hos gumman med nudelsoppköket alldeles intill..hahah

Lyco
Lyco! för dig är jag där 8 dagar i veckan ^^ (skrev om samma mening 5 ggr för att inte hamna i "fyllesnack". Klockan är 06:25 thai tid här nu. Borde kanske sova?

Tigern.jpg
Dragon.jpg

För att återgå till tatto linjen på denna tråd så bifogar jag 2 st av mina thai tatto..
Den ena är för min fru... Hon är min Tiger med sitt temperament... Den andra för mitt temperament..
(Kunde tyvärr inte fota den )

Kanske någon inte tycker om det ... Så titta då inte... 555555

För mig och min älskade äldsta Thai påg... Muay Thai... Du vinner alltid Tan...

Di di di..!! Krap!

Pepsi

Tack Glimten... Det sved lite när man gjorde den ... men va f...n då 4 timmar...
Lite muay thai tänk... Min store påg tävlar i muay thai... Jag är väl rätt så stor.. 1.90
Men min påg har mer power... Han väljer sina tatto själv... Han har Buddha tänk..

Pepsi

Bakgrunden till Tigern är den thailändska kvinnans humör.. Som en tiger... :rolleyes:
Draken är som mitt humör.. Tar hand om och kramar min fru.. Hård men god... ;) Jag är stor .. Min fru liten.
Symboliken är viktig för mig.. Jag "gaddar" mig inte för jag skall... Många har tattoo långt upp över öronen... Pirsade mm.. Varför.? Min bästa vän är tattoerad upp över halsen , på benen överallt... Brukar säga till honom att han ser ut som en serieteckning... Men det skiter han i... Han är oerhört poppis i thailand som en galen och go person... :xmas_smiley:
Han lever till 100 % efter Buddha... Tar tid för mig. Men tar åt mig mer och mer.. Frugan går till munkarna i tempelet med mat ett par ggr i veckan... Är hon glad är jag glad... Jag kan utöva muang thai med pojken..:rolleyes:

Alla happy !!
Nästa tatto är spikad... Om ett par veckor... Betyder styrka ......:cool:

Pepsi..

dragon (2).jpg

Lite exempel på Thai tatto... Underbart fina...
De 5 strängarna och lite andra Budda thai... Vad de betyder se tidigare inlägg..

Såg någon gjort ett inlägg att det fanns 6 strängar. någon sade det fanns 8 strängar...
Bara skitsnack... Det är 5 strängar och inget annat... Däremot finns det pyramider och annat...
Flera miljoner Thai tror jag inte har fel... 6, 7 eller 8 ??? De skarattar bara åt det...
5 strängar är en en djupt bevarad tatto av munkarna i Wat ( budda templet )

Krap khun krap..Pepsi

sak-yant-hanuman-thai-tattoo[1].jpg
Tatto Thai.jpg
bamboo-sak-yant-tattoo[1].jpg

Dom där gadningarna e ju maskin gjorda o inte knackade me en bambu pinne som dom ska göras

Här är Ha Taew... 5 st strängar....
Att förklara innebörden kan jag. Men om någon vill ha en tydligare innebörd av denna tatto bör ni läsa tidigare inlägg av Lyco och Banglassi... De två pojkarna kan detta.. Det är inte vanlig thai ...

Kram och banan Pepsi! :wai:

d6b8369c61c19800c3e8db37341b5ab9[1].jpg

Liknande trådar

A
Svar
9
Visningar
3 K
A

Tillbaka
Topp