100 000 osålda lägenheter i Bangkok.

 
Håller med men den som skrev artikeln måste väl ha koll?..
Tycker det är samma dravel man läst i Bangkok Post dom senaste 30 åren.

Nä förlåt mig, för 30 år sen var det riktigt roligt att läsa Bangkok Post, en riktig comic book. Dom hade botmedel mot AIDS, han dom intervjuade på Istergade i Köpenhamn beskrev dom som en kille som vägrade ta av sig solglassögonen
 
Hej

För ett drygt årsedan började mäklare och ekonomer bli oroliga och då var antalet osålda condos ca 30 000, att dom nu är över 100 000 är ju en enorm ökning, så läget har förvärrats dramatiskt.

Mvh isan lover

Dom siffrorna stämmer nog inte. Taget från din länk.
"Developers are expected to bring about 6,000 new condominium units to the market in Bangkok in the first quarter of 2020, down 40% from a year earlier, according to Phattarachai Taweewong, associate director of Colliers International Group’s Thai unit."
Om det byggdes liknande som första kvartalet borde det byggts 40k condos 2019. Visst kan det ha varit en utflyttning av människor från Bkk men det tvivlar jag på och om ingen condo såldes förra året borde det isf landat på 70k om man lägger dessa på dina 30k lediga för ett år sedan.

/ SatanG
 
Tvivlar starkt på att någon åkt runt och räknat antal tomma condos. Snarare är det en gissning/estimering av någon som förhoppningsvis vet vad det gäller. Jag har ingen egen uppfattning om antalet. Vad jag sett är ett antal halvfärdiga hus, övergivna hus mm och skvallervägen hört att det i hus finns lägenheter man inte kunnat sälja.

Jag inbillar mig att det finns vissa likheter med Sverige. Man bygger så dyrt att många inte har råd att betala vad det kostar. Jag kan ha fel. Det har faktiskt hänt förr att jag haft fel.
 
Förr eller senare borde bankerna bli ordentligt oroade. I Sverige fick ju bankerna ordentliga problem. Staten var tvingad att gå in i ett fall. Andra var nära att kk. Åtminstone teoretiskt sett kan samma sak hända i Thailand. Undrar vad som händer om militärernas bank får problem?
Även om bankerna får massa fastigheter i pant måste de kränga dem på en svår marknad eftersom alla kan få samma problem samtidigt. För bankerna som överlever kan fastigheterna på sikt förränta sig bra. I Sverige blev småsparare och småföretagare de stora förlorarna. Hur det blir i Thailand är mer svårbedömt. Kanske räcker kineserna ut en hjälpande hand?
Det är nog inte en hjälpande hand I så fall utan förmodligen stjälpande. ;)
 
Jag kommer ihåg att ha läst att i sept. ifjol var det drygt 90.000 osålda condos i BKK.
Så 90.000 till 100.000 är bara drygt 11% ökning. Den ökningen tror jag mycket mera på än 30.000 till 100.000 på ett år
IL du får skärpa dig.

Hej

Jag hoppas att jag inte skrev ett år, för den artikel jag tänker på låg nog minst 1.5 år tillbaka i tiden om inte 2 år.

Men jag tror inte att någon skulle ha uppmärksammat och sett detta som ett problem om antalet osålda condos bara hade ökat med 11%, den starka valutan har ju säkert påverkat många utlänningar att inte köpa, sen säger ju 64% av befolkningen i Thailand att dom är pressade ekonomiskt och har problem att klara sig, till detta ska vi nu lägga den oro och dom problem som coronaviruset har skapat, samt att det byggs mer än det finns behov av på marknaden, så att antalet lediga condos har ökat dom senaste åren är nog inte så konstigt.

Mvh isan love
 
Jag fick gå hela vägen till 2017 då var det 45.000 osålda....

Hej

Det stämmer nog ganska bra, det blir en mer rimlig ökning av antalet osålda condos med drygt 50%, men det är ändå en relät ökning på en relativt kort tid med tanke på att vi bara är i början på 2020, det rör sig här om drygt 2 år.

Mvh isan lover
 
Kan ju ha med luften i Bkk att göra, idag och veckan ut stänger alla public scools p g av luftförorening i staden...
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp