Thai eller Svensk tjej

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tonårsproblem är ett kapitel för sig, sen är det nog ursprungsnationaliteten betydelselös. Tösen fyller 13 i maj nästa år och det märks som sagt tydligt. Att ockupera badrummet och duschen i timtal är inte OK, dels blir varmvattenkostnaden hög och dels blir resten av familjen utstängd. Detta kommer jag att stävja, det är lätt att gå ner i pannrummet och fimpa varmvattnet.

Jag minns när min yngsta syster (8 år yngre) var tonåring, det var tidvis ett rent helv-te. Hon var fruktansvärt elak mot samtliga, särskilt dock mot morsan. Men revoltbehovet är säkert väldigt olika från barn till barn. Idag är hon den bästa syrra man kan ha, vi hjälps åt när det behövs precis som man skall göra i en bra familj.

Detta var kanske en utvikning från ämnet, ber om ursäkt för det.

Visst Berra. fimpa varmvattnet bara , hoppas hon inte klagar i skolan till nan larare som sen kontaktar skitfolket pa SOC .... behovs inte mycket skall du veta , dessutom ar du gift med en Thai och ar darfor en skitgubbe ....
Da rullar taget igang pa allvar ............. :police:Dessa SOC idioter ar helt vansinniga och rabiata pa man som lever med Thaikvinnor
Hoppas du forstar mig ratt ;)

Visst förstår jag dig men det är ingen fara. Frugan blir lika förbannad på henne som jag men jag hoppas naturligtvis att tösen lär sig visa hänsyn. Och jag är inte orolig för det, hon är duktig på att hjälpa till hemma och får en slant för det också och dessutom flitig i skolan.

På det stora hela är det härliga ungar som jag verkligen älskar, dom kom till Sverige i precis rätt ålder och jag är jätteglad och lycklig med min familj. :nod:

Frugans barn kom som 11 och 12 åringar , hjälper inte Berra , att din fru inte står på deras sida liksom min inte gjorde gör det hela än värre den dag någon säger åt dem vad de skall göra , de är Thai och Thai gillar att intrigera mot andra Thais ....................... :)

Är inte alla tonåringar sådana, inte alla kanske men rätt många Thai eller Svensk jag var nog en av dom. Jag var nog heller inte den lättaste att ha att göra med vid den åldern men som tur var kunde inte mina föräldrar skicka mig till Thailand ;)

Tror inte det är specifikt för Thai ungar, nog stor risk för dom flesta ungar som kommer utifrån. Kommer som 11 åring till nytt land ny kultur man vill visa sig lite tuff fast man är rädd för det nya.
Man kan inte språket har inga kompisar, tuffar till sig för att man tror man får respekt hamnar i fel umgängeskrets oftast såndana i lknande situation.
Slutar i krimminalitet, droger, problem hemma, skiter i skolan etc. etc. Gäller ju även Svenska ungar, livet är hårt i tonnåren och kan vara väldigt hårt för sådana som känner sig utanför samhället, sen hamnar dom i en gemenskap som inte är så bra men dom känner att dom har något då iallafall.

Jag tror att thaibarn som kommer hit i "rätt" ålder har i stort sett lika förutsättningar att klara sig bra som svenska barn. Det gäller för föräldrarna att vara vaksamma på om det kommer signaler om dåligt umgänge, missbruk etc etc. Dessutom är utvecklingssamtalen i skolan oerhört viktiga, därför ser jag alltid till att dessa kommer när jag är hemma.

Under dessa kan man få ovärderliga upplysningar av lärarna om framför allt skolarbetet men också om vilka kompisar som är bra och vilka som är rötägg. Så har det varit för vår del hittills, grabben leker med bra killar som är skötsamma. Dessutom säger lärarna ifrån via tel eller mail om något är på väg att spåra ur.

Så på det stora hela fungerar det alldeles utmärkt, vill barnen göra något speciellt så kommer dom och frågar mig, inte frugan eftersom hon alltsom oftast säger nej. Jag är alltså inte särskilt orolig men vaksam, hade jag haft en helsvensk familj så hade det varit på precis samma sätt.

"bson " sa:
Är det någon här som skulle kunna tänka sig att skaffa en Svensk tjej om er relation med er Thaitjej ev skulle ta slut?

Själv jag nog aldrig gå tillbaka till att ha en Svensk tjej.

Nej, nej, nej och åter nej! Skulle aldrig inte ens tänka mig tanken en svensk flickvän igen, jag, har min thailändska fru och dotter och början till blomstrande företag i Thailand...

"Berralund " sa:
Jag tror att thaibarn som kommer hit i "rätt" ålder har i stort sett lika förutsättningar att klara sig bra som svenska barn. Det gäller för föräldrarna att vara vaksamma på om det kommer signaler om dåligt umgänge, missbruk etc etc. Dessutom är utvecklingssamtalen i skolan oerhört viktiga, därför ser jag alltid till att dessa kommer när jag är hemma.

Under dessa kan man få ovärderliga upplysningar av lärarna om framför allt skolarbetet men också om vilka kompisar som är bra och vilka som är rötägg. Så har det varit för vår del hittills, grabben leker med bra killar som är skötsamma. Dessutom säger lärarna ifrån via tel eller mail om något är på väg att spåra ur.

Så på det stora hela fungerar det alldeles utmärkt, vill barnen göra något speciellt så kommer dom och frågar mig, inte frugan eftersom hon alltsom oftast säger nej. Jag är alltså inte särskilt orolig men vaksam, hade jag haft en helsvensk familj så hade det varit på precis samma sätt.

Märkligt att en lärare vid samtal med en annan förälder ger sina personliga synpunkter, på dom andra barnen i skolan/klassen.
Du skrev:
Under dessa kan man få ovärderliga upplysningar av lärarna om framför allt skolarbetet men också om vilka kompisar som är bra och vilka som är rötägg.
slut citat.

Vet du vad läraren säger, till dom andra föräldrarna om ditt barn??? ?????

"Långeman " sa:
Märkligt att en lärare vid samtal med en annan förälder ger sina personliga synpunkter, på dom andra barnen i skolan/klassen.
Du skrev:
Under dessa kan man få ovärderliga upplysningar av lärarna om framför allt skolarbetet men också om vilka kompisar som är bra och vilka som är rötägg.
slut citat.

Vet du vad läraren säger, till dom andra föräldrarna om ditt barn??? ?????

Förhoppningsvis säger dom samma sak som dom säger till oss. Men nog är det bra att man kan få sina misstankar bekräftade genom lärarna, man kan undvika många problem på det sättet.

Får lärarna ens lämna ut uppgifter på det sättet, har inte dom någon typ av tystnadsplikt alls. Tycker det är helt fel, visar ju bara på fel hos läraren istället för att försöka komma åt roten till problemet hänger man ut ungar som rötägg.

Jag var antagligen en av dom som hade hängts ut som rötägg när jag var i den åldern av en sådan lärare och ger inte mycket för den typen av lärare.

Helst när dom är så unga som dina barn kan man inte kalla barn rötägg, deras handlingar kanske bottnar i något annat.

Om det är korrekt som du säger så är den läraen ute på hal is då han/hon har tystnadsplikt om det som talas om angående elever på kvartssamtalen ..................... Mycket märkligt som"Lången säger "

Nej dom hänger inte ut någon med någon anledning, man kan få lite tips om den eller den är snäll eller hittar på en massa ofog. Inget specificerat alls, bara någon antydning vilket jag är tacksam för. Vissa ungar ställer tyvärr till mycket problem, kan man undvika att andra dras in i detta så har jag inget emot det.

Lärare har väl ingen direkt tystnadsplikt vad jag vet, åtminstone inte som t ex läkare har. Men naturligtvis är det oetiskt att lämna ut detaljerade uppgifter om andra barn, sådana är jag inte intresserad av heller.

"Berralund " sa:
Nej dom hänger inte ut någon med någon anledning, man kan få lite tips om den eller den är snäll eller hittar på en massa ofog. Inget specificerat alls, bara någon antydning vilket jag är tacksam för. Vissa ungar ställer tyvärr till mycket problem, kan man undvika att andra dras in i detta så har jag inget emot det.

Lärare har väl ingen direkt tystnadsplikt vad jag vet, åtminstone inte som t ex läkare har. Men naturligtvis är det oetiskt att lämna ut detaljerade uppgifter om andra barn, sådana är jag inte intresserad av heller.
Tror inte lärare har någon tynadsplikt inskriven i lag som ex.vis sjukvårdspersonal har. Oavsett skulle jag inte tycka att det var ok att de pratade om andra namngivna barn under ett samtal med annars föräldrars barn. Om barnet hamnat i fel gäng kan de berätta det men utan att nämna namn. Sen kan man lösa det på annat sätt, ex.vis genom anmälan till SOS (oj nu kommer jag få Phonta på mig ;) )

;) SOC kärringar skulle hångas högt och länge till allmän beskådan , de ställer till mer skit än de gör nytta ;D

Allvarligt , de har oftast redan en skev politisk syn , dessutom så är mer än 50% av dem lesbor och karlhatare

Skitfolk , en och annan fjollig kille finns ofta med i dettta hyde ;D ;D

"bson " sa:
Är det någon här som skulle kunna tänka sig att skaffa en Svensk tjej om er relation med er Thaitjej ev skulle ta slut?

Själv kan jag nog aldrig gå tillbaka till att ha en Svensk tjej.

Nationalitet har väl ingen större betydelse om man delar några intressen och har roligt tillsammans.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
S
A
Svar
2