Torkan. [Torka i Isaan]

Birger

Nedtystad
Jag har sett på foton från byn att det är så torrt att varenda damm är snustorr. Svärsonen, som kom igår, berättar att det inte ens finns vatten i byn för tvätt och dusch! Byns vattenförråd, som är en riktigt stor damm, är snustorr.
Samtidigt säger han att så här var det inte när han var ung (nåja, han är 37) utan då kom regnen tidigare och varade längre. Man kommer ju osökt att fundera på klimatförändringarna, håller Isaan på att bli en öken?
Någon som studerat ämnet? Är det värre nu än förr?

Kan säkert ha med klimatförändringar att göra. Men isan är ju ganska känt för torka annars. Det beror ju lite på vart i Isan ni håller till också. Nere hos oss i Sisaket är har alla fullt upp med att plöja och fixa åkrarna.

Det kan mycket väl vara torrare än vanligt. Men folk är bra på att inte minnas mer än 5-6 år bakåt i tiden, o knappt det. Är det fem år med stabilt klimat och ett år med torka börjar ofta domedagsspekuleringar äga rum.

Men jag vet inte. Kanske är det abnormalt torrt just nu?

Vet att i korat har det varit väldigt torrt men nu har det kommit.lite regn stod om det i thai tidningarna att det va torka där
Men fan går.man en tio år tillbaka så visst regna det fan mer då eller oftare under regn perioden

Pratade med gumman och hon säger att det kommer en del regn där nu, men det var mer för några år sen, nu har dom börjat att plöja rismarkena så att dom kan så ris inom dom närmaste veckorna

Vill nog påstå att vissa Isaan områden har fått så vattenmagasinen var fulla sist jag körde ner hit för två veckor sen , iofs så är det likväl torrt som fn på andra områden ,, just hos oss runt Puttaisong finns det vatten , gott om vatten , förra året var det grymma översvämningar runt Khonkaen , dvs massor med vatten , tror inte man skall följa /blidka miljömupparna med att börja snacka om miljöpåverkan så fort det blir några torrare år ,,,,,

// Kommentarer om svensk politik borttaget på begäran av skaparen av inlägget.//

Senast redigerad av en moderator:
Ni har förmodligen rätt, vi minns väl alla våra barndomars somrar när det "aldrig" regnade och ett "mannaminne" är ju bara sju år... men jag blev lite chockad när jag såg bilder på hur torrt det är i byn nu och det är för övrigt andra året som det är ökentorrt. Inte så kul att se när man planerar fiskodling!

Nu har min Asagud öppnat himmelen här i Pattis under en timme , det har kommit säkert 200 ml nu på en stund

Så visst regnar det , men är det inte lite tidigt för regnsäsong ??

Nu har min Asagud öppnat himmelen här i Pattis under en timme , det har kommit säkert 200 ml nu på en stund

Så visst regnar det , men är det inte lite tidigt för regnsäsong ??
Samma hemma, gumman sa att nu har det börjat regnar där, lite tidigt för regn säsongen, sa hon med

Haha, antingen regnar det för tidigt, eller så är det för torrt. Varför kan inte naturen bara följa exakt samma mönster år ut och år in, vad mycket lättare det hade blivit. Och vi hade sluppit galningar som Al Gore.

Det är global warming och global icing och allt där emellan. Jordbävningar i Nepal som tyder på att världen går under.
Att temperaturen på Mars gått upp i takt med oss bortses väl från. Att haven spyr ut mängder med mer koldioxid än oss är väl också irrelevant. Visst påverkar vi, men hur mycket?

Europa var is överallt ett tag, ett annat tag fanns det ingen is på Grönland och folk odlade vindruvor i England... Dessa cykler sker ju så pass sällan att vi inte kan jämföra med våra barndomar, så då är det helt enkelt onormalt. För något som inte skett inom våran tidsram tidigare är självklart fel..

Här regnar det också sporadiskt nu. Folk säger hela tiden "det är inte regnperiod ännu!".. Nä, visst, molnen som ska rulla in från Himalaya har väl inte nått hit än så kan väl inte kallas monsun, men likväl känns det väl logiskt att det börjar regna efter 2-5 riktigt varma dagar, speciellt nära ett hav... Någonstans måste all vattenånga ta sig ner igen. Och vi har ju knappast torrt klimat och Öken likt Libyen här i Thailand, även om Isan ofta råkar ut för svår torka.

Når jeg først kom til Isaan for 14 år siden så fortalte en australier som hadde bosatt seg der at dem noen år tidligere hadde hatt tørke 7 år på rad. Noe jeg også fikk oppleve et par år senere. Det var bokstavelig talt ikke en eneste dråpe med regn på 4 måneder. I mars / april lå temperaturen på 36-40 grader på om dagen og rundt 34-35 grader om natten. Det er helt normalt med en ekstremvarme i mars / april.

OK, nu börjar jag förstå att det inte är något onormalt med torka, jag skulle också våga gissa lite försiktigt att de senaste decenniernas avskogning ökar problemet. När vi börjar bygga, så är ju brunnen bland det första och den bör jag nog borra riktigt djupt. På tomten i byn vet jag inte om det finns nåt vatten på rimligt djup, men det kan vara värt att kolla. Förklaring: frugan har hus i byn, men vi skall bygga utanför på det som var hennes risåker innan hon släppte lös mig med grävmaskinen...

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar