Vaccinering av barn.

Bör man vaccinera barn under 18 år?

  • Ja

    Röster: 12 50.0%
  • Nej

    Röster: 5 20.8%
  • Behöver längre studier hur vaccinet påverkar och biverkningar.

    Röster: 4 16.7%
  • Osäker.

    Röster: 3 12.5%

  • Totala väljare
    24
 
Nja, det är nog bara smittkoppor som är "utrotat" om man skall vara noggrann. Sedan finns det diskussioner om huruvida framgångsrikt bekämpandet av polio och några fler skall tillskrivas vaccinering enbart, men som skydd mot hepatit, gula febern m m är det en solklar framgång.

Men vissa sjukdomar är helt enkelt mindre lämpade att skydda sig mot genom vaccinering och andra går inte att vaccinera bort då de bl a kan överleva hos djur - influensor/corona är exempel på sådana.
Ta med tuberkulos i sammanhanget. Innan man vaccinerade dog många och även barn. Nu kommer sjukdomen till landet igen med invandringen. Ingen vet med säkerhet värdet av gamla vaccinationer. De kanske kan minska i skydd med åren.

I stockholmstrakten börjar tuberkulos märkas på sjukhusen. Patienterna är dessutom rymningsbenägna eftersom de inte känner sig sjuka.
 
Din fråga är svår att objektivt besvara. Kan t ex påverkas av hur livet ser ut där du bor och hur det utvecklas.
Är den, det finns ju internationell statistik och då kan man ju jämföra.
Men dom går bara hårt ut med att alla måste vaccinera, väldigt lite om biverkningar tror det var runt 3500 allvarliga biverkningar bara på pfizer i Sverige på läkemedelverkets hemsida.
Finns en pdf för varje vaccin som används i Sverige där.
Samma statistik måste ju finnas på barn från dom länder som gör, varför tvekar FHM att vaccinera barn, vad är det dom inte säger till oss? Innan var ju vaccinet indelat i åldersgrupper pga tillgång men så är inte fallet längre i Sverige.
 
Ta med tuberkulos i sammanhanget. Innan man vaccinerade dog många och även barn. Nu kommer sjukdomen till landet igen med invandringen. Ingen vet med säkerhet värdet av gamla vaccinationer. De kanske kan minska i skydd med åren.

I stockholmstrakten börjar tuberkulos märkas på sjukhusen. Patienterna är dessutom rymningsbenägna eftersom de inte känner sig sjuka.
Vaccination är helt ok men dom vaccinerna utvärderades och testades under ett långt större tidsspann än corona vaccinet.
 
Är den, det finns ju internationell statistik och då kan man ju jämföra.
Men dom går bara hårt ut med att alla måste vaccinera, väldigt lite om biverkningar tror det var runt 3500 allvarliga biverkningar bara på pfizer i Sverige på läkemedelverkets hemsida.
Finns en pdf för varje vaccin som används i Sverige där.
Samma statistik måste ju finnas på barn från dom länder som gör, varför tvekar FHM att vaccinera barn, vad är det dom inte säger till oss? Innan var ju vaccinet indelat i åldersgrupper pga tillgång men så är inte fallet längre i Sverige.
FHM och AT var ivriga för att vaccinera tidigare och det gick mycket fel i ett fall. Många blev sjuka och tillbringar mycket tid med att sova. Misstänker att detta kan påverka FHM i dag och göra dem försiktiga. Objektiva fakta och kommentarer till dessa måste nog tills vidare sökas på annat håll. Avundas dig inte i din papparoll. Du har ett svårt beslut att fatta.
 
Vaccination är helt ok men dom vaccinerna utvärderades och testades under ett långt större tidsspann än corona vaccinet.
Du har helt rätt. Tidigare fick det ta längre tid att utvärdera vaccin. C 19 gjorde att länder drabbades av panik och man tog fram vaccin med nya metoder och kortare tid för utvärderingar.
En intressant sak är att hemmavaccinationer förekom i fattigsverige. En skickades i väg för riktig vaccination. Därefter tog man fram en synål och stack in i vaccinationsstället för att därefter "vaccinera" resten av barnaskaran hos fattiga människor.
 
Var ju samma med svininfluenzavaccinet tog lång tid innan dom gick ut till almänheten om att det kunde orsaka narkolepsi.
När vi var ute å seglade på 80talet var jag hemma å jobbade en månad och åkte ner till skutan i Portugal då fick jag med mej en laddning gulsotsvaccin att spruta in i mina seglarkompisar, har för mej att jag fick det som utförsel, det var enklare på den tiden
 
När vi var ute å seglade på 80talet var jag hemma å jobbade en månad och åkte ner till skutan i Portugal då fick jag med mej en laddning gulsotsvaccin att spruta in i mina seglarkompisar, har för mej att jag fick det som utförsel, det var enklare på den tiden
Vi fick massor av sprutor ombord under svininfluenza paniken men var medicin inte vaccine.
Tror att vaccinering görs bäst av sjukhuspersonal där man även har dokumenterade tidigare sjukdommar.
Jag hade inte vaccinerat ombord, jag var ju sjukvårdsansvarig.
 
Behövs mer objektiva studier samt mer tid innan jag svarar ja på barnvaccination för Covid.

/ SatanG
Men min tanke och det gäller ju även dig.
Dom vill ha tillräckligt med barn vaccinerade till November för att öppna skolorna.
Här jag blir lite brydd vaccinera så ungarna kommer ut eller hoppa över ett år i skolan och ta det nästa år?
Pratade med @Krister och dom har valt tagit ur iaf sonen från online skola och får gå om det året när dom öppnar istället.
Nu verkar våran onlineskola lite bättre och funkar riktigt bra men gäller inte alla skolor här nere, sonen går och lektionerna följs på google class room.
 
Har fått skolböckerna hemskickat, det här är var dom lär sig i 7:an nu.
Men suger vi har betalt en hel del för skola också sitta hemma och lära sig.
Träffade ene föräldern på Big-C häromdagen han var inte nöjd för dom funkar det inte bra.
Lärarna skrev ju till mig av misstag, trodde ja var hans sons pappa och vad dom skrev där så visade det sig att hans son mest satt och spelade online spel under lektionerna och ville ha ett videosamtal med föräldern.
Sonen gjordet med ett kort tag men eftersom man är gamer själv så vet jag vad som försigår om jag spontanöppnar dörren och ser vänsterhanden på WSDE, blev utskällning och hot om konsfiskering av datorn.
Chatt, spel, telefon är inte tillåtet hemma 08-15:30.

Så lite det som väger in, vaccinera så kan få normal skolgång igen.

20210912_191427.jpg


20210912_191438.jpg
 
Ser det som en riskbedömning med osäkert beslutsunderlag.
Att inte vaccinera sig kan innebära akut sjukdom och därefter ett möjligt långt sjukdomsförlopp.
Att vaccinera sig innebär också risker i form av kort- och långsiktiga biverkningar.

Det finns många historier om folk som råkat illa ut av alla slag och som påverkar barn och föräldrar.

Sjukdomen och vaccinationen kan påverkas av individuella förhållanden, som påtagligt gör att en vaccination inte ska ske.

Jag har alltid vaccinerat mina barn när de erbjudits vaccin. Tror att jag skulle göra det nu också eftersom jag anser att risken för sjukdom är mer påtaglig än risken för biverkningar. Jag har påverkats av historier om långa sjukdomsförlopp.

Enligt en kompis, som jobbar på Karolinska är de flesta C 19-patienterna i dag mycket unga. Flera har åkt runt i länder med få vaccinerade och blivit smittade. Barn som inte vaccinerats, kommer de att avstå från att åka runt i världen?
Vet inte var din kompis får sina siffror ifrån. 85% är över 40 år. 40 är iof rätt ungt men vi pratar inte 20-åringar här….

C68DEF06-8DBF-4732-AC4B-849E8AE6F9F7.png
 
Samma statistik måste ju finnas på barn från dom länder som gör, varför tvekar FHM att vaccinera barn, vad är det dom inte säger till oss? Innan var ju vaccinet indelat i åldersgrupper pga tillgång men så är inte fallet längre i Sverige.
Kanske den här barnläkaren kan hjälpa dig i dina funderingar? (Lagt in hans inlägg tidigare i en annan tråd).


" ... Och mRNA-vaccinen tycks sällsynt kunna orsaka övergående inflammation i hjärta eller hjärtsäck, vilket fått experterna i Storbritannien att tills vidare avråda från vaccination av friska barn. ..."

Det kan säkert stämma, att det är flera tusen som drabbats av allvarliga biverkningar, men med tanke alla de miljoner som har vaccinerats så är det rimligt att tala om mycket låg risk. Å andra sidan är det ännu färre barn som har blivit svårt sjuka av covid, så det är en delikat avvägning man får göra som förälder.
 
Jag såg bild på ett barn i USA som förlorat rörelseförmågan och låg apatisk efter covid-19 vaccinering dock svårt i dagens läge att veta om fake news eller ej då en antivaxx dela det på fb.
Men när vår vanliga media bara sprider det positiva om vaccinet och biverkningar mer eller mindre tystats i vanlig media så är det svårt.
Även småbarn kan ju dö av covid19. Rätt så ovanligt men ändå en risk att överväga.
 
Är den, det finns ju internationell statistik och då kan man ju jämföra.
Men dom går bara hårt ut med att alla måste vaccinera, väldigt lite om biverkningar tror det var runt 3500 allvarliga biverkningar bara på pfizer i Sverige på läkemedelverkets hemsida.
Finns en pdf för varje vaccin som används i Sverige där.
Samma statistik måste ju finnas på barn från dom länder som gör, varför tvekar FHM att vaccinera barn, vad är det dom inte säger till oss? Innan var ju vaccinet indelat i åldersgrupper pga tillgång men så är inte fallet längre i Sverige.
De kanske inväntar lite mer data. Här gäller det att väga fördel mot nackdel. Ingen vits om det skulle visa sig att vaccinet blir lika stor risk som sjukdomen.
 
Nu fick vi enkät från skolan som dom vill ha ifylld om äldste sonen skall vaccineras eller ej och inlämnad imorgon, för att vidarebefordras till myndigheterna...
 
Svårt det här.
Frugan vill avvakta med barnen tills det testats bättre.

Myocarditis in teens: Does the COVID vaccine cause heart problems?​

Since April 2021, there have been more than a thousand reports of cases of myocarditis (inflammation of the heart muscle) and pericarditis (inflammation of the lining outside the heart) happening after some COVID-19 vaccinations in the United States, according to the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

Considering the hundreds of millions of COVID-19 vaccine doses that have been administered, these reports are very rare. The problem occurs more often in adolescents (teens) and young adults, and in males. The myocarditis or pericarditis in almost all cases is mild and resolves quickly.

Seek medical attention right away if, within a few days of receiving the second injection of an mRNA COVID-19 vaccination (Pfizer-BioNTech, Moderna), you or your child experiences chest pain, shortness of breath, or feelings of having a fast-beating, fluttering, or pounding heartbeat.
 
 

Liknande trådar

P
Svar
56
Visningar
4 K
Anonym
A
N
Svar
81
Visningar
6 K
glimten66
G
A
Svar
14
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp